Aloittelijanaiselle mettäpyörä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Kiikkis
Pyörä: KTM Exc-f 350 Six days

Aloittelijanaiselle mettäpyörä

Viesti Kirjoittaja Kiikkis »

Joko olen liian tyhmä tai laiska, mutta omiin tarpeisiini osuvaa keskustelunpätkää en yrityksistä huolimatta löytänyt.

Tietämykseni enduroista on hyvin heikko mutta kiinnostus sitäkin suurempi.

Haen siis enimmäkseen mettään, toisteksi soralle mutta tieliikennekelponen pitäs kuiten olla jotta pääsee vähän matkan päähän. Toki auto ja kärry löytyy jos pitemmälle hinkuu. Katupyörä on jo, enkä sitä suostu laittamaan pois, joten budjetti (ehottomasti alle 4 tonnin, mieluiten alle 3) on tiukanlainen ja ajotuski epävarma eli ensi kesään asti voi joutua mietiskelemään mikä olisi itselle sopiva laite. Lähtökohta siis pusikoissa pyöriminen ja lajiin tutustuminen - olen siis ajanut puhtaasti maanteillä, enkä läppinä ole edes mopoilla rällänny...

Pyörän vuosilla nyt ei sinänsä niin kauhea merkitys ole varsinkin rahatilanteen huomioon ottaen. Korjaustaitoja ei ittelä öljynvaihtoa ja ketjujen rassausta kummempaa ole, mutta yksi tarkotus tämmösen testaamiseen onkin myös semmosten oppien kerääminen. Sinnikkyyttä ja halua löytyy ainakin perushuoltoihin. Lisäksi asun tunturilapissa, joten liikeessä huollattaminen olis muutenki aika työlästä puuhaa. Eli ei kilpaenskaa eikä uutta, mieluiten tottakai tunnetun merkkinen.

Kaipaisin eniten kommentteja pieniltä kuskeilta (erityisesti naispuolisilta), itte 169/56, että minkälaisia vempeleitä teillä on ollu ja mitä kannattis ottaa huomioon? Teho ei ole tärkein (ainakaan maantien puolesta), ensienska kuitenkin kyseessä ja tarkoituksena lähestyä lajia sellaisella tavalla, ettei tartte heti viskata pyyhettä kehään. :)
KN76
Pyörä: R 1200 GS

Re: Aloittelijanaiselle mettäpyörä

Viesti Kirjoittaja KN76 »

620/640LC4! Korkeus haittaa vain kun pysähdytään...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

eikös tolla nimim.THA:lla ollut honda myynnissä ,sopis varmaan hyvin sulle,kun on suht.köykänen mopo.
ktkor
Pyörä: BMW G 650 Sertáo

Viesti Kirjoittaja ktkor »

Terve!
Emännälläni tälläinen http://www.nettimoto.com/kawasaki/kle/1170306 tarjolla, joka alennettu hänelle sopivaksi (165 cm). Puhelin numero löytyy ilmoituksesta Maritalle, kysele ihmeessä kokemuksia.
Maarala
Pyörä: Polle Haukansilmä...

Viesti Kirjoittaja Maarala »

Suzuki DR-Z? Sitä ainakin itselleni suositeltiin piikin jälkeen toiseksi pyöräksi. Varmasti kevyimmästä ja halvimmasta päästä noita valkokilpisiä.
VMP:aa eli ajovideot ja kuvat:
YouTube
Instagram
Kiikkis

Juhana kirjoitti:eikös tolla nimim.THA:lla ollut honda myynnissä ,sopis varmaan hyvin sulle,kun on suht.köykänen mopo.
Köykänen joo, mutta taitaapi olla yhtä raskaanlainen mulle ku THA:llekki.
ktkor kirjoitti:Terve!
Emännälläni tälläinen http://www.nettimoto.com/kawasaki/kle/1170306 tarjolla, joka alennettu hänelle sopivaksi (165 cm). Puhelin numero löytyy ilmoituksesta Maritalle, kysele ihmeessä kokemuksia.
Hei! :) KLE sinänsä pyöränä taitaa olla liika asfalttivempele...
Maarala kirjoitti:Suzuki DR-Z? Sitä ainakin itselleni suositeltiin piikin jälkeen toiseksi pyöräksi. Varmasti kevyimmästä ja halvimmasta päästä noita valkokilpisiä.
No tuohan alkas olla jo lähellä sitä mitä haen, häätyyki alkaa tutkimaan, Kiitos!
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

http://www.nettimoto.com/scorpa/-/1142202

97kg

3kw oteteho,joten tosihalpa vakuutus.oikeat tehot tietysti jotain muuta.
Roiske
Pyörä: DR800, DR-Z400

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Mun emäntä ajelee just mun entisellä DR-Z:lla ja hyvin tyytyväiseltä vaikuttaa. Hankittiin tuohon toinen satula joka madallettiin sopivaksi. Näin ollen pyörä muuttuu tarvittaessa satulan vaihdolla myös minun mitoille käyväksi.

Ainut vaan että noita on aika vähän tarjolla ja hinnatkin on sun haitarin yläpäässä, motoversioita on sitten enemmänkin.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Mitään Dominaattoria EI ekaks pyöräks, DR-Z vois olla sulle aika sopiva jos vaan jalat pidemmät, mulla 67cm niin DR-Z on ihan järjetön aihio (aito kisaenska sit paljon mieluummin).

Honda NX 250 olis just passeli, mutta vaatii rakentamista paljon ja omani sain just myytyä. Nettimotossa on muutama ihan törkeen hintanen vrt. myin omani tosi siistinä ehjänä vakiona 1000e pois ja kaikki yli 1500e vaikka kuinka hienosta on jo paksusti liikaa.

Tuo Juhanan ehdottelema T-ride kannattais oikeesti ottaa vakavaan harkintaan. Mopo todellakin on kevyt, keulasta saa kohtuullisen, takaiskari on paska eikä siihen kovin kummoista saa tehtyäkään. Moottoripuoli sen sijaan on Jammun WR:n, kisaenskakoneista kaikkein kestävin. Ei todellakaan mikään tehopakkaus, mutta keulii se vielä kakkosellakin kaasusta.
Tuohon kannattaa ihan ekana tehdä sähköjen suojaus / teipata kaikki ja paljon nippusiteitä kiinnitykseen runkoon yms. Sit takalokaria vähän jäykistää, se on lerppa joka tippuilee. Scorpa tais mennä lk. 2v. sitten nurin, onneksi tuohon ei kuitenkaan montaa orkkisosaa tuu tarviimaan, www.sherco.fi tai www.trial.fi löytyy hyvä trial-varaosa-saatavuus kun soittelet, esim. jarruihin käy trialien osat miltei kaikki.

Jos itse olisin nyt aloittamassa lajia ja joku neuvois tuon T-riden laittaan, olis se paras vinkki mitä voin keksiä.

Jos T-ride ei millään niin sitten joku 03--06 Yamaha WR 250 F, eli kisaenska kilvellisenä (-07-> ei kilpee saa), painaa n. 120kg. Mut ne voi olla sit aika huonosti huollettuja ja isoja remppoja edessä. Sun painolla ei mun mun mielestä kannata mitään isompia eka mopoks kattoo ja piikkiä ehdottelisin ilman muuta mutta sulla on semmonen ympäristö ajella että nelarin jopa 2,5x tankkausväli on varmaan iso osa harrastuksen mielekkyyttä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jami
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja Jami »

Osta minulta Kawa KLX 250 vm. -09. Ihan passeli aloittelijalle metsään.
ATC
Pyörä: HP2E

Viesti Kirjoittaja ATC »

Kiikkis kirjoitti:Joko olen liian tyhmä tai laiska, mutta omiin tarpeisiini osuvaa keskustelunpätkää en yrityksistä huolimatta löytänyt.

Tietämykseni enduroista on hyvin heikko mutta kiinnostus sitäkin suurempi.

Haen siis enimmäkseen mettään, toisteksi soralle mutta tieliikennekelponen pitäs kuiten olla jotta pääsee vähän matkan päähän. Toki auto ja kärry löytyy jos pitemmälle hinkuu. Katupyörä on jo, enkä sitä suostu laittamaan pois, joten budjetti (ehottomasti alle 4 tonnin, mieluiten alle 3) on tiukanlainen ja ajotuski epävarma eli ensi kesään asti voi joutua mietiskelemään mikä olisi itselle sopiva laite. Lähtökohta siis pusikoissa pyöriminen ja lajiin tutustuminen - olen siis ajanut puhtaasti maanteillä, enkä läppinä ole edes mopoilla rällänny...

Pyörän vuosilla nyt ei sinänsä niin kauhea merkitys ole varsinkin rahatilanteen huomioon ottaen. Korjaustaitoja ei ittelä öljynvaihtoa ja ketjujen rassausta kummempaa ole, mutta yksi tarkotus tämmösen testaamiseen onkin myös semmosten oppien kerääminen. Sinnikkyyttä ja halua löytyy ainakin perushuoltoihin. Lisäksi asun tunturilapissa, joten liikeessä huollattaminen olis muutenki aika työlästä puuhaa. Eli ei kilpaenskaa eikä uutta, mieluiten tottakai tunnetun merkkinen.

Kaipaisin eniten kommentteja pieniltä kuskeilta (erityisesti naispuolisilta), itte 169/56, että minkälaisia vempeleitä teillä on ollu ja mitä kannattis ottaa huomioon? Teho ei ole tärkein (ainakaan maantien puolesta), ensienska kuitenkin kyseessä ja tarkoituksena lähestyä lajia sellaisella tavalla, ettei tartte heti viskata pyyhettä kehään. :)
http://www.nettimoto.com/honda/xl/1108442
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... &start=825
Jos tuon tammikuussa museoi niin vakuutusmaksu olisi noin 30€ vuosi
Weteraani kurapyöräilijä
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Jamin KLX olis kanssa ihan ok vaihtoehto, mutta painoa on NX 250:n verran, kuten voimaakin, iskarit kuitenkin vakiona.
Kuis toi jakkaran korkeus? DRZ ja KLX on liki 10cm T-Ridee korkeempia...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Rampe
Pyörä: Tervatien kulkijoita

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Kiikkis kirjoitti: Kaipaisin eniten kommentteja pieniltä kuskeilta (erityisesti naispuolisilta), itte 169/56, että minkälaisia vempeleitä teillä on ollu ja mitä kannattis ottaa huomioon? Teho ei ole tärkein (ainakaan maantien puolesta), ensienska kuitenkin kyseessä ja tarkoituksena lähestyä lajia sellaisella tavalla, ettei tartte heti viskata pyyhettä kehään. :)
Katson täyttäväni osan kriteereistä ja kommentoin; olen ilmeisesti pienikokoinen, en kuitenkaan tunne itseäni naiseksi.
Pidätkö itseäsi tosiaan pienenä noilla mitoilla :shock: Joskus lapsiani neuvolassa käyttäessä sanoivat, lasten kasvukäyriä ihmetellessä, että lasten äiti on kuitenkin naiseksi isokokoinen, siis pitkä vaikkakin todella hoikka (169/57). Minä taas olin/olen pienikokoinen 171/65. Pyöräni kuitenkin +220kg ja kyllä sillä maastossa etenee, kunhan vaan joku poluntapainen löytyy ajettavaksi. Etenemisvauhti ei päätä huimaa ja esteet joutuu kohtaan panssarivaunutyylillä. Ajot kärrypoluilla ja kapeilla urilla on toiveajoa, sitä toivoo joka sekunti, ettei tarvisi pysähtyä ja alkaa kääntää pyörää. Silloin pumppu repee ja keuhkot ei vedä tarpeeksi ilmaa, kypäräkin alkaa ahdistaa. Toisaalta minulla on ollut myös 250cc crossinelari ja sillä ensimmäiset kokeilut pehmeähiekkaisella crossiradalla olivat järkyttävät, tuntui ettei kunto riitä siihen, että jaksaisi ajaa yhtä täyttä kierrosta. Samalla radalla olen kokeillut myös 660cc matkaenskaa ja efekti oli sama, kierrosaika tietenkin moninkertainen :lol:
Pari viikonloppua sitten sain kokeilla myös ensimmäistä kertaa aitoa trialpyörää, kyllä silläkin ensikertalainen sai hetkessä itsensä hapoille, mutta olihan se hauskaa kun pyörän sai nostamalla pois osaamattoman kuskin etenemistä haittaavan esteen edestä.
Yritän siis sanoa että pitkälti asenne ratkaisee ja haluttu etenemisnopeus, alussa kuskin reaktiot molemmilla pyörätyypeillä on sama.
Iso pyörä maastossa saa kaipaamaan pientä ja ketterää ja pieni pyörä liikenteessä taas ...
Kuntoilumielessä isolla ei tarvi ajaa niin kauan kuin pienellä :lol: ja kaupanpäälle saa siitä asenteesta riippuen joko ison sarven otsaan tai onnistumisen riemua.

Hmm, vastasinkohan mä mihinkään . . . no, ekaan kysymykseen ainakin.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Kiikkis

THA kirjoitti:Jamin KLX olis kanssa ihan ok vaihtoehto, mutta painoa on NX 250:n verran, kuten voimaakin, iskarit kuitenkin vakiona.
No asvalttipyörässä penkki on asettunu "huimalle" 79 cm korkeuelle ja siinä ko istuu niin on kumpiki jalka enempi ko kokonaan kentässä. Miehen entisellä pyörällä 81 cm sama juttu. Tässä olen päivän yrittäny kasata semmosia pinoja, että vois testata noita maksimikorkeuksia mutta ei siitä vielä oikein ole mitään tullu... :roll: No huomenna pääsee ihastelemaan (mielikuvissani norsun kokosta) 690 enduro ärrää.
Rampe kirjoitti: Hmm, vastasinkohan mä mihinkään . . . no, ekaan kysymykseen ainakin.
Ainaki molen miestä paljon pienempi! En tiiä miekään, että vastasikko mutta kiitokset kuitenki, kaikki auttaa...

Mites mie tämän selittäisin, kuvittelen itteni eniten ajamaan keskele mettää. Eli polkuja jne. Soralla ajaminen häätyy tieten opetella (kauhulla odotan tuon sora-ajamisen perusteet -ketjun luettuani) mutta eniten sinne pusikkoon tekis mieli mennä. Ja asfaltilla ajasin sillä pyörällä tasan niin paljon ko on pakko, että mettään pääsee... Ja jotenki olis luottavainen olo jos pyörä olis kevyempi ja semmonen "näppärä". Kävi mulla mielessä seki, että laittas kilvettömän vehkeen mutta ei viittis alkaa pyörää erikseen rahtaamaan varsinki jos sattus niin ilosesti, että joku päivä pääsee miehen kans myllertähmään mantuja.

No nämä on näitä pohdintoja ja korostan, että ei ole hoppu pyörän oston kans vaikka mieli jo tekis...
Jami
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja Jami »

THA kirjoitti:Jamin KLX olis kanssa ihan ok vaihtoehto, mutta painoa on NX 250:n verran, kuten voimaakin, iskarit kuitenkin vakiona.
KLX 250 kävi eilen punnituksessa. 134,8 kg oli painoa, bensaa 2 L tankissa. Istumakorkeus 890 mm. Tehoa 22 hp. Kyllä sillä kerkee ihan hyvin poluilla. Kohtuu näppärä käsitellä, verrattuna isoihin pyöriin.
Vastaa Viestiin