Altan Wanha postitie

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
ramirin
Viestit: 1373
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Timo Kalkkila kirjoitti:Postitien eksotiikka tais päästä vähän rapistumaan: Googlen auto on käynyt kuvaamassa reitin pohjoisen (itäisen?) osuuden.

Timo
Tai sitte ne on kehittäny uutta kypäräkameratekniikkaa ja ajelevat kottaraisilla kaikki lapin jängätki läpi kuvaten :lol:
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Perhokalastaja
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 9:03 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Omenakylä

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Perhokalastaja »

SHe kirjoitti:Just päästelty kaverin (Oke) kanssa läpi ja voi sanoa että helpossa ajokunnossa tuo reitti oli. Tulipa siellä yksi suomalainen Hiacekin vastaan... ei jääty juttelemaan, kun kiire Altaan painoi päälle... Kannattaa muistaa että Hiace menee sinnekin minne yksikään ´gold wing´ ei ole tarkoitettu mennä.

Laavujen paikat oli kohillaan.

Hieno ja kokemisen arvoinen surautus. Varsinkin kun miettii ajellessa millä sitä reittiä on ennen taivallettu ja kuinka kauan siihen on aikaa palanut...
Ajelin minäkin sen eteläisemmän ja pitemmän pätkän, mopoja ei näkynyt mutta autoja tosiaan tuli vastaan. Eivät kuitenkaan taida ajaa siitä purosta yli (taitaa vaatia kuitenkin jo maastoauton). Se Masista tuleva yhdystie on ehkä paremmassa kunnossa, sitä en ehtinyt ajella. Sopuli on sitten tyhmä eläin eli kaksi sopulia juoksi alle ja molemmat sellaisissa paikoissa, joissa ajelin alle kävelyvauhdin ykkösellä. Kaikki suomalaiset kalastajat ovat siirtyneet näköjään postitien varteen. Gievnekuikkalla ei ollut ketään ja Cabardaksella sain kalastella rauhassa, vain pari muuta kalamiestä oli niskalla. Näytti tosin että isommat taimenetkin olivat siirtyneet pois Cabardakselta
Avatar
SHe
Viestit: 7
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:29 pm
Pyörä: XL700V

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja SHe »

joo ei ne varmastikaan siitä viimeisestä joesta yli olleet tulleet... :-)
se on vielä "alkuperäisessä" kunnossaan - onneksi.
teppogarde
Viestit: 315
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:14 am
Pyörä: DL 650 V-Strom
Paikkakunta: Valkeala

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja teppogarde »

Kyllä nyt keljuttaa kun jäi postitie ajamatta vaikka Altassa tuli viime torstaina pyörähdettyä. Poitsu takapenkillä ja liian tiukalla aikataululla ei vaan pystynyt... Mutta oli siinä pikitiepätkässäkin näkemistä, Altajoen kanjoni on ihan kokemisen arvoinen. No, jos parin viikon päästä olis enemmän aikaa eikä koko "jytinäviikonloppu" menis ihan turhuuteen eli juopotteluun. :oops:
Älä sano, ettet osaa jos et ole vähintään paria kertaa kokeillut.
Avatar
tonza
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Elo 23, 2006 2:28 pm
Pyörä: 950Adventure
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja tonza »

Me Lamppiksen kanssa ajettiin tiistaina koko tie läpi, ja olipas ruuhkaa :shock: Marjastajia, kalastajia ja patikoijia joka puolella. Ihan henkilöautoilla osa tukki tulemaan varsinkin sitä altan puoleista maisematietä.

Tuli vastaan pari kurapyöräilijääkin, toisen kanssa vaihdettiin kuulumisetkin. Toinen (adventure) tuli niin yllättäen että ehti vain morjestamaan.

Onneksi ajettiin reitti noin päin, jatkettiin siitä lofooteille niin meinas vähä postitien maisemat latistua. Mutta tienä ajamisen arvoinen.
Liitteet
Mopodi1.jpg
Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Einari »

Ajoin tien toissaviikolla Kautokeinosta Altan Statoilille. Takaspäin tulin lyhemmän pätkän postitietä ja pikitien risteyksestä asfalttia takas Kautokeinoon. Loppu vähän aikataulu kesken, en halunnu pimeessä ajaa...

Onhan se tienä mielenkiintonen. Edelleen siellä on se olematon silta ja joesta pääsee yli. Ylityksessä itsessään ei ollut ongelmaa, mutta paikka kyllä tuli aika yllärinä etelästä vauhdilla (ehkä 70-80 km/h) tullessa ja sai jarruttaa tosissaan ettei ajautunu siltarampilta olemattoman sillan kohdalta jokeen.

Kautokeinosta lähtiessä kannattaa ensin ajaa joenrantatietä Fv5 ja Raigebaktin voimalan jälkeisen tiipiin (sori, kodan) jälkeen kääntyä ennen varsinaisen postitien alkua vasemmalle soratielle, joka yhtyy 93:een ennen postitien alkua. Silläkin tiellä on sillaton joenylitys, helppo ja hauska.

Ajaessa pelkäsin koko ajan rengasrikkoa. Toki paikkapullo oli repussa mutta painetta edessä 1,5 ja mieluummin sitä olis saanut olla 3 baaria. Kiveä on loputtomasti ja iskarit huutaa hoosiannaa. Tulee iskarien huoltoväli kerralla täyteen, onhan matkaa yli 200 km.

Mitä jäi mieleen? Tie on suoraa lähes koko matkan eli surautusreittinä kehno. Maisemat on Altaa lähestyessä hienot. Kokemuksena ja meriittinä nuotiotulilla kerrottavaksi kyllä ajamisen arvoinen. Voisi verrata Saanalle kiipeämiseen: loppujen lopuks helppo homma, mutta vaatii alkuvalmisteluja ja muistona mukava.

P.S. Takalokarin päältä pultteineen irronneen Acerbisin irtotankin saa löytäjä pitää. Yritin etsiä sitä paluumatkalla, mutta tienvarsihan on täynnä samankokosia pyöreitä kiviä. Bensa riitti loistavasti ilmankin (4,5l/100 km).
Avatar
Tuffe
Viestit: 490
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

Einari kirjoitti:Ajoin tien toissaviikolla Kautokeinosta Altan Statoilille. Takaspäin tulin lyhemmän pätkän postitietä ja pikitien risteyksestä asfalttia takas Kautokeinoon. Loppu vähän aikataulu kesken, en halunnu pimeessä ajaa...

Onhan se tienä mielenkiintonen. Edelleen siellä on se olematon silta ja joesta pääsee yli. Ylityksessä itsessään ei ollut ongelmaa, mutta paikka kyllä tuli aika yllärinä etelästä vauhdilla (ehkä 70-80 km/h) tullessa ja sai jarruttaa tosissaan ettei ajautunu siltarampilta olemattoman sillan kohdalta jokeen.

Kautokeinosta lähtiessä kannattaa ensin ajaa joenrantatietä Fv5 ja Raigebaktin voimalan jälkeisen tiipiin (sori, kodan) jälkeen kääntyä ennen varsinaisen postitien alkua vasemmalle soratielle, joka yhtyy 93:een ennen postitien alkua. Silläkin tiellä on sillaton joenylitys, helppo ja hauska.

Ajaessa pelkäsin koko ajan rengasrikkoa. Toki paikkapullo oli repussa mutta painetta edessä 1,5 ja mieluummin sitä olis saanut olla 3 baaria. Kiveä on loputtomasti ja iskarit huutaa hoosiannaa. Tulee iskarien huoltoväli kerralla täyteen, onhan matkaa yli 200 km.

Mitä jäi mieleen? Tie on suoraa lähes koko matkan eli surautusreittinä kehno. Maisemat on Altaa lähestyessä hienot. Kokemuksena ja meriittinä nuotiotulilla kerrottavaksi kyllä ajamisen arvoinen. Voisi verrata Saanalle kiipeämiseen: loppujen lopuks helppo homma, mutta vaatii alkuvalmisteluja ja muistona mukava.

P.S. Takalokarin päältä pultteineen irronneen Acerbisin irtotankin saa löytäjä pitää. Yritin etsiä sitä paluumatkalla, mutta tienvarsihan on täynnä samankokosia pyöreitä kiviä. Bensa riitti loistavasti ilmankin (4,5l/100 km).
Törmäsitkös kalastajiin? Oliko saaliista puhetta?
Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Einari »

Enpä törmännyt. Porojahan siellä oli valtavasti mutta en osunut niihinkään.

Maininnan arvoiset muut oliot oli norjalainen ehkä 10-v. lasten koululuokka, joka oli polkupyörillä (!) matkalla autiotuvalle ja Altan päässä koiravaljakkoharjoittelijat pyöräkärryillänsä. Niitä oli paljon ja ohittaminen haastavaa molemmille osapuolille.
Peksal
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2012 12:54 pm
Pyörä: Modifioitu kinkki

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Peksal »

Tervehdys,Suunniteltiin Lätäsenolle reissua sekkupojan kans ja ajankohta olis juhannuksena.
Rovaniemeltä pyörät peräkärryyn ja Kalkkoaivin sotatietä pelipaikoille. Kilvettömiä pelejä kun ovat...

MUTTA kuinkas kävikään,eksyin taas tämmöiseen keskusteluun!
Lätäsenon keikan jälkeen olis vielä kesää jäljellä ja tuo postitie rupesi kiehtomaan,
näkyykö se selvästi joltain kartalta jota voi netissä plärätä?

Kovia kalamiehiä kun molemmat olemme niin tuollahan olisi varmasti rautuvesiäkin tarjolla.

Lapin hulluus ja siihen päälle vielä tuore kurapyörä innostus on kohtalokas yhdistelmä.
Avatar
SHe
Viestit: 7
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:29 pm
Pyörä: XL700V

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja SHe »

Viestiketjun alkupäässä on linkkejä ja kuvia tuosta postitiestä.
vihtis83
Viestit: 882
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: Lahti

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

Peksal kirjoitti:Tervehdys,Suunniteltiin Lätäsenolle reissua sekkupojan kans ja ajankohta olis juhannuksena.
Rovaniemeltä pyörät peräkärryyn ja Kalkkoaivin sotatietä pelipaikoille. Kilvettömiä pelejä kun ovat...

MUTTA kuinkas kävikään,eksyin taas tämmöiseen keskusteluun!
Lätäsenon keikan jälkeen olis vielä kesää jäljellä ja tuo postitie rupesi kiehtomaan,
näkyykö se selvästi joltain kartalta jota voi netissä plärätä?

Kovia kalamiehiä kun molemmat olemme niin tuollahan olisi varmasti rautuvesiäkin tarjolla.

Lapin hulluus ja siihen päälle vielä tuore kurapyörä innostus on kohtalokas yhdistelmä.
Eikös se ainakin googlen kartalla näy, siellähän on tainnut jopa street view autokin käydä kuvaamassa :shock:
Timo Kalkkila kirjoitti:Postitien eksotiikka tais päästä vähän rapistumaan: Googlen auto on käynyt kuvaamassa reitin pohjoisen (itäisen?) osuuden.

Timo
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Avatar
PJE
Viestit: 378
Liittynyt: To Touko 19, 2011 8:42 pm
Pyörä: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja PJE »

Elokuussa olisi tarkoitus ajaa tuo Altan Wanha Postitie.Ensin Jänkhälle ja sieltä Nordkappin kautta Altaan ja siitä alas Kautokeinoon.
Mielenkiintoiselta näyttää tuo reitti kun noita reissukuvauksia on selannu.
Avatar
SHe
Viestit: 7
Liittynyt: To Elo 05, 2010 2:29 pm
Pyörä: XL700V

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja SHe »

joo, mieluummin sitä tuota hiekkatieto/kinttupolkua ajelee kuin vieressä olevaa asfalttitietä. Ihan tosi...
Avatar
nieppi
Viestit: 484
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 4:04 pm
Pyörä: ic ja beemer
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Kyllä minun on pakko tuota Postitietä kehua. Ei se varmaan oikeelle enskakuskille kiksejä anna mutta tällaiseen matkailuun se tuo kyllä mahtavan lisän.
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Maisemat ovat paikoin sitä luokkaa, ettei silmä pökkää.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Vastaa Viestiin