KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat

Viesti Kirjoittaja Einari »

Kovasti kehuu uutta 500:sta testaaja: http://www.fastbikes.se/index.php/repor ... provkoerda

Väittää sen olevan yleiskäyttöisyytensä vuoksi KTM-mallistosta hänen ykkösvalintansa ohi 350:n, jonka myös on testannut. Mainitsee 500:n sopivan enskan/crossin lisäksi myös mm. sorasurautuksiin ja motoiluun.

Suomessa on pienempiä 2012-malleja jo diilereillä ajokuntoon laitettavina ja parin viikon sisällä kuulemma jo isojakin aletaan luovutella asiakkaille.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja meikä »

Arvaa tekisikö mieli :evil:

Pitkästä aikaa pyörä, jonka ostamattomuudelle ei löydä ainoatakaan (teko)syytä, rahan lisäksi siis.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Alkoi hieman tämä exc mallisto kiinnostamaan kun vaihdoin 250 sx-f:n exc-f:ään.. Tuntuu että jos olis enemmän potkua, tuo olis mukavempi soralla (maastosta puhumattakaan) kuin 690 enduro-r.. Eli kiinnostuksen kohde olis juurikin iso 500 exc matkaenduro käyttöön..

Löytyiskö arvoisalta kuraraadilta vastauksia seuraaviin:

- Isompi tankki, löytynee acerbikselta edullisemmin kuin 690 tankin laajennukset?
- Virran riittävyys naville, yms härpäkkeille (talvella lisävaloille)?
- Satulalaukun (giant loop) kanssa ajettavuus pysynee kohtuullisena?
- Tehon riittävyys maantie nopeuksissa (120km/h)? Pitääkö vaihtaa välityksiä?
- Kestävyys matkakäytössä (takarunko jne..)?
- Huoltoväli, 15h taisi olla. Mitä tuo suurinpiirtein tekee kilometreinä polkuja+soraa? Ja kuinka todellinen tuo 105 tuntia koneremppaan on kevyessä käytössä? Tarviiko purkaa jos ei ongelmia ole?
- Takuu ?

Muitakin ajatuksia 500exc vs 690 enduro-r kuulisi mieluusti (myös vanhemmat isot exc kokemukset). Ajot painottuu melko selkeesti maastoon, mutta jos ajaa vaikka Suomen poikkipäin läpi tulee pakosta siirtymää ja tietysti myös asfalttia välillä.. Oonko väärässä kun kuvittelen ison exc:n toimivan tällaisissa ympyröissä?
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja meikä »

No tokihan se soveltuu, 525 ja kumppanit on ahkerasti ollut tuossa käytössä. Isoja safaritankkeja ei taida vielä olla näkynyt, mutta eiköhän nekin ilmesty pikapuoliin, tuskimpa ne enempää maksavat kuin edeltäjiinsä (tiedä sitten mitä 690 tankit maksaa?). Käy kokeilemassa vanhempaa mallia jossain tehon riittävyyden suhteen, se on vähän makuasia kun toisille ei riitä mikään, mutta varmaa on että tehoa tuohon saa aivan pohjattomasti jos sille tielle lähtee, rahalla tietenkin. Takarunko on samanlainen kuin muissakin, ei siihen kauheasti painoa voi laittaa mutta nuo pehmeät laukut istuu niin edessä että kyllä se niitä kestää, mutta jos painavan pizzaboksin jotenkin onnistuu sinne päähän kiinnittämään niin taatusti pettää :D

Käsittääkseni kansi on aikalailla sama kuin husabergissä ja aiemmassa kotareissa, että näkyyhän nuo kestävän. Männän vaihto on varotoimenpide koska on sen verran kriittinen osa, mutta enpä ole kuullut että kotarin alkuperäismännät olisivat totaalisesti hajonneet. Aikanaan väljistyy mutta itselle kyllä kelpaisi sata tuntia kevyttä käyttöä nähnyt mäntä koska tahansa :D

Uusi on siitä paha että sitä pitää mielellään tiptop kunnossa, mutta noilla vanhoilla jos ajaa vain öljyä vaihtamatta niin jossain tuhannen kilometrin tuollapuolen alkaa huomata vaihteistossa ja kytkimessä muutosta, tunteja joku 20. Toki normaaleilla pyörillä ajettaisiin tuon jälkeen vielä monta tonnia.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Vielä pari kysymystä lisää:

- Mikä näille on sopiva 'matkavauhti'? 690 menee mukavasti vielä 120km/h, mut sen jälkeen alkaa olla melko tutinaa (ainakin kuluneilla nappularenkailla)

- Onko joku ajellut pelkästään siirtymää 15h, paljonko ehtii tulla kilometrejä? Koitan havainnollistaa itelleni millasta reissua voi tehdä öljynvaihtovälin sisällä..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja an13 »

Sorasuristelussa kun laskee ajetun matkan keskinopeudeksi 60 km/h niin pääsee aika lähelle. Joskus hieman yli kun oikein liidättää isoa ja joskus vähän vähemmän. Mutta tuolla on helppo laskea esim "pitkäänkö kestää kun on 300km syheröä reitillä", vastaus täpömaxilla 5h+tauot+eksymiset.

Täten sanoisin että 15h:ssa kerkiää 900km. Ja siitä pyöristää vaikka tonniin.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja meikä »

Melkein voisi väittää että et viikonloppuna niin paljoa jaksa ajaa että öljynvaihtoa kaipaisi.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Päitsi on vajaa 1000 km ja jotkut ajaa sen ilman öljynvaihtoa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Einari
Viestit: 161
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:35 pm
Pyörä: KTM 500 EXC SD

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja Einari »

Tähän ilmoitetaan 58 hv vakiona. Vanhassa 625 SXC:ssä mulla oli sama 58 hv dynossa takapyörältä ja kyllähän se on totuuden nimissä myönnettävä, että kyllä sen huomaa vaikka 500:nen onkin kevyempi.

Mutta toisaalta - niinkuin joku tuossa totesi - joillekin ei mikään riitä. Ja varsinkaan motovanteilla tehoa ei ole koskaan liikaa.

Muutaman sadan km:n kokemuksella sanoisin, että tehoa on riittävästi arkikäyttöön myös sorateille. Nykyvälityksillä (13-50) soralla käytännön vaihteet on 5 ja 6, mutta näillä mennään sitten myös umpimetsässä.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Berkules ja viissatanen lienee enemmän tai vähemmän samasta puusta.
Ramirin, kuten näit, yhet ölpät vaihoin uraalla, eipä siitä isoa vaivaa ollu.
Suurin mysteeri lienee tankin ohella tuo männän vaihto...
Mene ja tiedä.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
kipe
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 3:43 pm
Pyörä: kotari
Paikkakunta: oulu

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja kipe »

Muutama vuosi sitte olin 525:lla URAA:la. Mun mielestä loppuu 525 puhti kesken isolla soratiellä, mutta muutenhan se kulkee ku elukka! Liekköhän 525 ja 500 välillä hirviästi tehoeroja?

Tavarat kulki Bilteman erittäin huonosti istuvan tankkilaukun kans, mutta tuli kuitenki perille asti ku piteli vähän jalkoilla tukea välillä. Lisäpolttoainetta kulki repussa 5 litran pänikässä ja 12 litran Clarken tankissa -> ei hyvä. Pitäs olla joku 18 litran tankki, Safari tais ton kokosta myyäki, mutta maksaa perkeleesti.

Iteki vaihoin öljyt ja suotimet paikan päällä eikä se nyt niin ihme hommaa ole. Ois varmaan menny ilman vaihtamistaki.
Avatar
ramirin
Viestit: 1341
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
Pyörä: Ready To Push
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja ramirin »

Eipä tuohon öljyn vaihtoon kyllä paljo sen enempää mee aikaa ku suuttimen putsaamiseenkaa :twisted: Kunhan ei vaan tarvis molempia..

Kävin ajelemas pikku exc:llä noita lähipolkuja joille ei isolla advella malttanu mennä kuin juhlapyhinä ja 690:lle ovat mukavia hikipätkiä.. No nehän ei tuntunu yhtää miltää, ei ees huvittanu revitellä.. Eli jos 500 exc on yhtään samaa ketteryys tasoa kuin tuo 250, niin sillä ei kyllä viihdy samoilla poluilla möhköjen kanssa.. Mikä taas muodostuu ongelmaksi jos 'mikään ei tunnu miltään' ja ajokaverit hehkuttaa mahtavia pätkiä.. siinä sitä sitten kannetaan bensaa repussa pitkin maita ja mantuja vaikka oikeesti huvittais päästää umpimettää se mitä tankilla menee ja sitte saunaan :shock:
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
james-x11
Viestit: 58
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 9:50 am
Pyörä: KTM 250F -18, KTM 500F -18
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja james-x11 »

Tuli vaihdettua 690R > 500EXC:n, kokemusta 500:sta 1,5h asfalttia, soratietä, metsäpolkua ja enskarataa - kevyt on 690:n verrattuna - raskas on 250EXC 2-T:n verrattuna, kokonaisuutena oiva peli valkokilpisenä pärjää tiellä ja metsässä, kulutus on vielä arvoitus - tankkeja on saatavana 13L Acerbis:n oranssi n.400€ ja 3callonan valkoinen jenkkilästä 350$.
Kun uraa ajaa on uran vanki - vapautta on vain umpihanki.
Avatar
-Make-
Viestit: 255
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 9:51 pm
Pyörä: Maastopyörä
Paikkakunta: Ylämylly

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja -Make- »

kipe kirjoitti:Muutama vuosi sitte olin 525:lla URAA:la. Mun mielestä loppuu 525 puhti kesken isolla soratiellä, mutta muutenhan se kulkee ku elukka! Liekköhän 525 ja 500 välillä hirviästi tehoeroja?
.

Kävin koeajamassa 525exc:n tuossa muutama viikko sitten. Pienillä vaihteilla veti hemmetisti, mutta vauhdin tullessa satasen pintaan puhti loppui. Mielestäni metässä varmasti ok, mutta isommilla teillä löyly/ominaisuudet loppuu armotta...siihenpä se on tehtykin.
kipe
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 3:43 pm
Pyörä: kotari
Paikkakunta: oulu

Re: KTM 500 EXC

Viesti Kirjoittaja kipe »

ramirin kirjoitti:
Eli jos 500 exc on yhtään samaa ketteryys tasoa kuin tuo 250, niin sillä ei kyllä viihdy samoilla poluilla möhköjen kanssa.. Mikä taas muodostuu ongelmaksi jos 'mikään ei tunnu miltään' ja ajokaverit hehkuttaa mahtavia pätkiä.. siinä sitä sitten kannetaan bensaa repussa pitkin maita ja mantuja vaikka oikeesti huvittais päästää umpimettää se mitä tankilla menee ja sitte saunaan :shock:
No eipä tuota voi enää paremmin sanoa!

Paras anti URAA:lla ollu se kova hiekkapohjanen mettäautotie, joka menee jonku järven vierustaa muutaman kilsaa. Tuleeko kellään mieleen mikä pätkä se vois olla?

Suosurautukset kans tietty mukavaa hommaa tommosella kisaenskalla.
Vastaa Viestiin