KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
KTM 250-500 EXC-F nelarienskat 2012 ja uudemmat
Kovasti kehuu uutta 500:sta testaaja: http://www.fastbikes.se/index.php/repor ... provkoerda
Väittää sen olevan yleiskäyttöisyytensä vuoksi KTM-mallistosta hänen ykkösvalintansa ohi 350:n, jonka myös on testannut. Mainitsee 500:n sopivan enskan/crossin lisäksi myös mm. sorasurautuksiin ja motoiluun.
Suomessa on pienempiä 2012-malleja jo diilereillä ajokuntoon laitettavina ja parin viikon sisällä kuulemma jo isojakin aletaan luovutella asiakkaille.
Väittää sen olevan yleiskäyttöisyytensä vuoksi KTM-mallistosta hänen ykkösvalintansa ohi 350:n, jonka myös on testannut. Mainitsee 500:n sopivan enskan/crossin lisäksi myös mm. sorasurautuksiin ja motoiluun.
Suomessa on pienempiä 2012-malleja jo diilereillä ajokuntoon laitettavina ja parin viikon sisällä kuulemma jo isojakin aletaan luovutella asiakkaille.
Re: KTM 500 EXC
Arvaa tekisikö mieli
Pitkästä aikaa pyörä, jonka ostamattomuudelle ei löydä ainoatakaan (teko)syytä, rahan lisäksi siis.
Pitkästä aikaa pyörä, jonka ostamattomuudelle ei löydä ainoatakaan (teko)syytä, rahan lisäksi siis.
- ramirin
- Viestit: 1341
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: KTM 500 EXC
Alkoi hieman tämä exc mallisto kiinnostamaan kun vaihdoin 250 sx-f:n exc-f:ään.. Tuntuu että jos olis enemmän potkua, tuo olis mukavempi soralla (maastosta puhumattakaan) kuin 690 enduro-r.. Eli kiinnostuksen kohde olis juurikin iso 500 exc matkaenduro käyttöön..
Löytyiskö arvoisalta kuraraadilta vastauksia seuraaviin:
- Isompi tankki, löytynee acerbikselta edullisemmin kuin 690 tankin laajennukset?
- Virran riittävyys naville, yms härpäkkeille (talvella lisävaloille)?
- Satulalaukun (giant loop) kanssa ajettavuus pysynee kohtuullisena?
- Tehon riittävyys maantie nopeuksissa (120km/h)? Pitääkö vaihtaa välityksiä?
- Kestävyys matkakäytössä (takarunko jne..)?
- Huoltoväli, 15h taisi olla. Mitä tuo suurinpiirtein tekee kilometreinä polkuja+soraa? Ja kuinka todellinen tuo 105 tuntia koneremppaan on kevyessä käytössä? Tarviiko purkaa jos ei ongelmia ole?
- Takuu ?
Muitakin ajatuksia 500exc vs 690 enduro-r kuulisi mieluusti (myös vanhemmat isot exc kokemukset). Ajot painottuu melko selkeesti maastoon, mutta jos ajaa vaikka Suomen poikkipäin läpi tulee pakosta siirtymää ja tietysti myös asfalttia välillä.. Oonko väärässä kun kuvittelen ison exc:n toimivan tällaisissa ympyröissä?
Löytyiskö arvoisalta kuraraadilta vastauksia seuraaviin:
- Isompi tankki, löytynee acerbikselta edullisemmin kuin 690 tankin laajennukset?
- Virran riittävyys naville, yms härpäkkeille (talvella lisävaloille)?
- Satulalaukun (giant loop) kanssa ajettavuus pysynee kohtuullisena?
- Tehon riittävyys maantie nopeuksissa (120km/h)? Pitääkö vaihtaa välityksiä?
- Kestävyys matkakäytössä (takarunko jne..)?
- Huoltoväli, 15h taisi olla. Mitä tuo suurinpiirtein tekee kilometreinä polkuja+soraa? Ja kuinka todellinen tuo 105 tuntia koneremppaan on kevyessä käytössä? Tarviiko purkaa jos ei ongelmia ole?
- Takuu ?
Muitakin ajatuksia 500exc vs 690 enduro-r kuulisi mieluusti (myös vanhemmat isot exc kokemukset). Ajot painottuu melko selkeesti maastoon, mutta jos ajaa vaikka Suomen poikkipäin läpi tulee pakosta siirtymää ja tietysti myös asfalttia välillä.. Oonko väärässä kun kuvittelen ison exc:n toimivan tällaisissa ympyröissä?
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Re: KTM 500 EXC
No tokihan se soveltuu, 525 ja kumppanit on ahkerasti ollut tuossa käytössä. Isoja safaritankkeja ei taida vielä olla näkynyt, mutta eiköhän nekin ilmesty pikapuoliin, tuskimpa ne enempää maksavat kuin edeltäjiinsä (tiedä sitten mitä 690 tankit maksaa?). Käy kokeilemassa vanhempaa mallia jossain tehon riittävyyden suhteen, se on vähän makuasia kun toisille ei riitä mikään, mutta varmaa on että tehoa tuohon saa aivan pohjattomasti jos sille tielle lähtee, rahalla tietenkin. Takarunko on samanlainen kuin muissakin, ei siihen kauheasti painoa voi laittaa mutta nuo pehmeät laukut istuu niin edessä että kyllä se niitä kestää, mutta jos painavan pizzaboksin jotenkin onnistuu sinne päähän kiinnittämään niin taatusti pettää
Käsittääkseni kansi on aikalailla sama kuin husabergissä ja aiemmassa kotareissa, että näkyyhän nuo kestävän. Männän vaihto on varotoimenpide koska on sen verran kriittinen osa, mutta enpä ole kuullut että kotarin alkuperäismännät olisivat totaalisesti hajonneet. Aikanaan väljistyy mutta itselle kyllä kelpaisi sata tuntia kevyttä käyttöä nähnyt mäntä koska tahansa
Uusi on siitä paha että sitä pitää mielellään tiptop kunnossa, mutta noilla vanhoilla jos ajaa vain öljyä vaihtamatta niin jossain tuhannen kilometrin tuollapuolen alkaa huomata vaihteistossa ja kytkimessä muutosta, tunteja joku 20. Toki normaaleilla pyörillä ajettaisiin tuon jälkeen vielä monta tonnia.
Käsittääkseni kansi on aikalailla sama kuin husabergissä ja aiemmassa kotareissa, että näkyyhän nuo kestävän. Männän vaihto on varotoimenpide koska on sen verran kriittinen osa, mutta enpä ole kuullut että kotarin alkuperäismännät olisivat totaalisesti hajonneet. Aikanaan väljistyy mutta itselle kyllä kelpaisi sata tuntia kevyttä käyttöä nähnyt mäntä koska tahansa
Uusi on siitä paha että sitä pitää mielellään tiptop kunnossa, mutta noilla vanhoilla jos ajaa vain öljyä vaihtamatta niin jossain tuhannen kilometrin tuollapuolen alkaa huomata vaihteistossa ja kytkimessä muutosta, tunteja joku 20. Toki normaaleilla pyörillä ajettaisiin tuon jälkeen vielä monta tonnia.
- ramirin
- Viestit: 1341
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: KTM 500 EXC
Vielä pari kysymystä lisää:
- Mikä näille on sopiva 'matkavauhti'? 690 menee mukavasti vielä 120km/h, mut sen jälkeen alkaa olla melko tutinaa (ainakin kuluneilla nappularenkailla)
- Onko joku ajellut pelkästään siirtymää 15h, paljonko ehtii tulla kilometrejä? Koitan havainnollistaa itelleni millasta reissua voi tehdä öljynvaihtovälin sisällä..
- Mikä näille on sopiva 'matkavauhti'? 690 menee mukavasti vielä 120km/h, mut sen jälkeen alkaa olla melko tutinaa (ainakin kuluneilla nappularenkailla)
- Onko joku ajellut pelkästään siirtymää 15h, paljonko ehtii tulla kilometrejä? Koitan havainnollistaa itelleni millasta reissua voi tehdä öljynvaihtovälin sisällä..
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Re: KTM 500 EXC
Sorasuristelussa kun laskee ajetun matkan keskinopeudeksi 60 km/h niin pääsee aika lähelle. Joskus hieman yli kun oikein liidättää isoa ja joskus vähän vähemmän. Mutta tuolla on helppo laskea esim "pitkäänkö kestää kun on 300km syheröä reitillä", vastaus täpömaxilla 5h+tauot+eksymiset.
Täten sanoisin että 15h:ssa kerkiää 900km. Ja siitä pyöristää vaikka tonniin.
Täten sanoisin että 15h:ssa kerkiää 900km. Ja siitä pyöristää vaikka tonniin.
Re: KTM 500 EXC
Melkein voisi väittää että et viikonloppuna niin paljoa jaksa ajaa että öljynvaihtoa kaipaisi.
-
- Viestit: 2105
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 500 EXC
Päitsi on vajaa 1000 km ja jotkut ajaa sen ilman öljynvaihtoa.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: KTM 500 EXC
Tähän ilmoitetaan 58 hv vakiona. Vanhassa 625 SXC:ssä mulla oli sama 58 hv dynossa takapyörältä ja kyllähän se on totuuden nimissä myönnettävä, että kyllä sen huomaa vaikka 500:nen onkin kevyempi.
Mutta toisaalta - niinkuin joku tuossa totesi - joillekin ei mikään riitä. Ja varsinkaan motovanteilla tehoa ei ole koskaan liikaa.
Muutaman sadan km:n kokemuksella sanoisin, että tehoa on riittävästi arkikäyttöön myös sorateille. Nykyvälityksillä (13-50) soralla käytännön vaihteet on 5 ja 6, mutta näillä mennään sitten myös umpimetsässä.
Mutta toisaalta - niinkuin joku tuossa totesi - joillekin ei mikään riitä. Ja varsinkaan motovanteilla tehoa ei ole koskaan liikaa.
Muutaman sadan km:n kokemuksella sanoisin, että tehoa on riittävästi arkikäyttöön myös sorateille. Nykyvälityksillä (13-50) soralla käytännön vaihteet on 5 ja 6, mutta näillä mennään sitten myös umpimetsässä.
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2805
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: KTM 500 EXC
Berkules ja viissatanen lienee enemmän tai vähemmän samasta puusta.
Ramirin, kuten näit, yhet ölpät vaihoin uraalla, eipä siitä isoa vaivaa ollu.
Suurin mysteeri lienee tankin ohella tuo männän vaihto...
Mene ja tiedä.
Ramirin, kuten näit, yhet ölpät vaihoin uraalla, eipä siitä isoa vaivaa ollu.
Suurin mysteeri lienee tankin ohella tuo männän vaihto...
Mene ja tiedä.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
Re: KTM 500 EXC
Muutama vuosi sitte olin 525:lla URAA:la. Mun mielestä loppuu 525 puhti kesken isolla soratiellä, mutta muutenhan se kulkee ku elukka! Liekköhän 525 ja 500 välillä hirviästi tehoeroja?
Tavarat kulki Bilteman erittäin huonosti istuvan tankkilaukun kans, mutta tuli kuitenki perille asti ku piteli vähän jalkoilla tukea välillä. Lisäpolttoainetta kulki repussa 5 litran pänikässä ja 12 litran Clarken tankissa -> ei hyvä. Pitäs olla joku 18 litran tankki, Safari tais ton kokosta myyäki, mutta maksaa perkeleesti.
Iteki vaihoin öljyt ja suotimet paikan päällä eikä se nyt niin ihme hommaa ole. Ois varmaan menny ilman vaihtamistaki.
Tavarat kulki Bilteman erittäin huonosti istuvan tankkilaukun kans, mutta tuli kuitenki perille asti ku piteli vähän jalkoilla tukea välillä. Lisäpolttoainetta kulki repussa 5 litran pänikässä ja 12 litran Clarken tankissa -> ei hyvä. Pitäs olla joku 18 litran tankki, Safari tais ton kokosta myyäki, mutta maksaa perkeleesti.
Iteki vaihoin öljyt ja suotimet paikan päällä eikä se nyt niin ihme hommaa ole. Ois varmaan menny ilman vaihtamistaki.
- ramirin
- Viestit: 1341
- Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 10:18 pm
- Pyörä: Ready To Push
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: KTM 500 EXC
Eipä tuohon öljyn vaihtoon kyllä paljo sen enempää mee aikaa ku suuttimen putsaamiseenkaa Kunhan ei vaan tarvis molempia..
Kävin ajelemas pikku exc:llä noita lähipolkuja joille ei isolla advella malttanu mennä kuin juhlapyhinä ja 690:lle ovat mukavia hikipätkiä.. No nehän ei tuntunu yhtää miltää, ei ees huvittanu revitellä.. Eli jos 500 exc on yhtään samaa ketteryys tasoa kuin tuo 250, niin sillä ei kyllä viihdy samoilla poluilla möhköjen kanssa.. Mikä taas muodostuu ongelmaksi jos 'mikään ei tunnu miltään' ja ajokaverit hehkuttaa mahtavia pätkiä.. siinä sitä sitten kannetaan bensaa repussa pitkin maita ja mantuja vaikka oikeesti huvittais päästää umpimettää se mitä tankilla menee ja sitte saunaan
Kävin ajelemas pikku exc:llä noita lähipolkuja joille ei isolla advella malttanu mennä kuin juhlapyhinä ja 690:lle ovat mukavia hikipätkiä.. No nehän ei tuntunu yhtää miltää, ei ees huvittanu revitellä.. Eli jos 500 exc on yhtään samaa ketteryys tasoa kuin tuo 250, niin sillä ei kyllä viihdy samoilla poluilla möhköjen kanssa.. Mikä taas muodostuu ongelmaksi jos 'mikään ei tunnu miltään' ja ajokaverit hehkuttaa mahtavia pätkiä.. siinä sitä sitten kannetaan bensaa repussa pitkin maita ja mantuja vaikka oikeesti huvittais päästää umpimettää se mitä tankilla menee ja sitte saunaan
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 9:50 am
- Pyörä: KTM 250F -18, KTM 500F -18
- Paikkakunta: Kouvostoliitto
Re: KTM 500 EXC
Tuli vaihdettua 690R > 500EXC:n, kokemusta 500:sta 1,5h asfalttia, soratietä, metsäpolkua ja enskarataa - kevyt on 690:n verrattuna - raskas on 250EXC 2-T:n verrattuna, kokonaisuutena oiva peli valkokilpisenä pärjää tiellä ja metsässä, kulutus on vielä arvoitus - tankkeja on saatavana 13L Acerbis:n oranssi n.400€ ja 3callonan valkoinen jenkkilästä 350$.
Kun uraa ajaa on uran vanki - vapautta on vain umpihanki.
Re: KTM 500 EXC
kipe kirjoitti:Muutama vuosi sitte olin 525:lla URAA:la. Mun mielestä loppuu 525 puhti kesken isolla soratiellä, mutta muutenhan se kulkee ku elukka! Liekköhän 525 ja 500 välillä hirviästi tehoeroja?
.
Kävin koeajamassa 525exc:n tuossa muutama viikko sitten. Pienillä vaihteilla veti hemmetisti, mutta vauhdin tullessa satasen pintaan puhti loppui. Mielestäni metässä varmasti ok, mutta isommilla teillä löyly/ominaisuudet loppuu armotta...siihenpä se on tehtykin.
Re: KTM 500 EXC
No eipä tuota voi enää paremmin sanoa!ramirin kirjoitti:
Eli jos 500 exc on yhtään samaa ketteryys tasoa kuin tuo 250, niin sillä ei kyllä viihdy samoilla poluilla möhköjen kanssa.. Mikä taas muodostuu ongelmaksi jos 'mikään ei tunnu miltään' ja ajokaverit hehkuttaa mahtavia pätkiä.. siinä sitä sitten kannetaan bensaa repussa pitkin maita ja mantuja vaikka oikeesti huvittais päästää umpimettää se mitä tankilla menee ja sitte saunaan
Paras anti URAA:lla ollu se kova hiekkapohjanen mettäautotie, joka menee jonku järven vierustaa muutaman kilsaa. Tuleeko kellään mieleen mikä pätkä se vois olla?
Suosurautukset kans tietty mukavaa hommaa tommosella kisaenskalla.