Meinaatkos Yammun muuttaa mopoks vai rakennatko sää auton siitäRässi66 kirjoitti:
Turha kai merkkikohtasta cooleria ettiä, ostaa jonku mopocoolerin/pienen autocoolerin ja sepittää ite loput?
Rässin Ruoska - XT600 ´89: Lorun loppu
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Rässin Ruoska - XT600 ´89
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Heh, sitä kaasaria tarkotin ;D
Eilen just laskeskelin mitä letkujen teettäminen maksaa, kiinalaisesta yleiscoolerista hentoa kennoa liiskaantuun kiven ja 160kg matkalehmän väliin ja hajottaan kone samaan tyyliin kumiletkua klemmarein asennettuna saa säästettyä selviten (hetkellisesti) reilu satasella. Asialliset letkut teettäen hinta kiinacoolerillekin kipuaa jo liki noihin setteihin.
Mun päätös ainakin on tehty, valmis kitti, umpipalasta koneistamalla tehty cooleri ja plug'n'play punosletkut settinä, maksaa n. 170e ja sen vielä saa heti KYLLÄ vs. noi jatkuvat jäähdyttelytauot ties mihin asti kunnes löytää kaikki palikat "halvalla" (säästä lopulta muutaman euron jos oikeasti laskee kaikki postikulut, autolla ajamiset jne.) EI. Erona tähän projektiin se, että mä toki olin tän menon budjetoinu jo mopoa etsiessäni - kiitos foorumilaisten kerrankin kaikki on tullut budjetoitua oikein ennalta.
Aihetta enää vain sivuten, mutta omakohtanen esimerkki SÄÄSTÄMISESTÄ edellisessä lehmässä sen alkuaikana:
Eka juttu oli tietty se takaiskari, haittas ajamisa vielä enempi kun katuenduroslickikuvioiset renkaat. Siispä taas tutkimaan ja JEE löyty purkuosat.net:stä tais olla 150e Kawan lisäsäiliöllinen kepukka just passeli. Eiku tilaan se mulle, sit jousi pois ja painoin sisään, kurlausta ja valuva männänvarsi. Tsekkasin osien hinnat ja soittoa myyjälle että nyt tuli kallis remppa tää vuotaa ja on jo hukannu liemiään aiemmin, että ei kiitos. No mitäs myyjähän ymmärsi ettei mua kiinnosta alkaa remppaa (osia) maksaan vielä ehjän iskarin hinnan päälle ja tais käydä niin että maksoin sille sitten vaan postikulut. Tilasin siihen kybiin sitten orkkis osat maailmalta, maksoin 20e rahdista vielä lisää että sain muistaakseni muutamassa päivässä. Tuli siis uusi rakko, tiivistepesä, mutterit ja männänvarren sisäkalut. Nopeasti sain siis kuitenkin kepin iskuun ja simmitettyä hyväksi naksuun. Sitten alkoi muu rakentaminen. Siinäkin kävi vielä niin että käytetty säästötakanapa repes rattaan kiinnityksestä ja rikko rattaan mennessään. Iskarin kanssa olin onnellinen vielä seuraavan huollon, mutta kun olin saanut naksun kaikin puolin kuntoon eli ajokin muuttui rankemmaksi niin aloin ihmetellä kun takapää tuntuu muutaman ajoreissun jälkeen vetelältä ja öljyhän oli ihan kuraa. Sattu oleen muutama kuukausia väliä ajoilla, joten arvelin että muistan nyt vaan väärin asiat, mutta kun viikon päästä iski sama tilanne taas, ei ollut paljoa epäselvyyttä enää. Iskarista oli siis kulunut sisältä pinnoite puhki, eli n. 1000km sillä pääsin kun säästin, kaikkiaan jossain 300e paikkeilla simmeineen. Niin, kun olis heti tilannu foxin, olis selvinny melki samaan rahaan ja olis ollu kunnon keppi. Ja vaikka säästi monta sataa, joutu ostaan silti sen kalliin foxin. Takanapakin on säästäny jo puolet hinnastaan takasin pyöränlaakereina, ei ole kertaakaan tarvinnu vaihtaa kun talonissa ei muta pääse lähellekään laakeria.
Sit kun coolerirakennelma ottaa hittiä ja sylkee öljyt pihalle, huomaat asia siinä kohtaa kun takapyörä menee suoralla lukkoon ja koneessa on kaikki entistä, sit on hyvä mieli kun säästit kymmeniä euroja
Eilen just laskeskelin mitä letkujen teettäminen maksaa, kiinalaisesta yleiscoolerista hentoa kennoa liiskaantuun kiven ja 160kg matkalehmän väliin ja hajottaan kone samaan tyyliin kumiletkua klemmarein asennettuna saa säästettyä selviten (hetkellisesti) reilu satasella. Asialliset letkut teettäen hinta kiinacoolerillekin kipuaa jo liki noihin setteihin.
Mun päätös ainakin on tehty, valmis kitti, umpipalasta koneistamalla tehty cooleri ja plug'n'play punosletkut settinä, maksaa n. 170e ja sen vielä saa heti KYLLÄ vs. noi jatkuvat jäähdyttelytauot ties mihin asti kunnes löytää kaikki palikat "halvalla" (säästä lopulta muutaman euron jos oikeasti laskee kaikki postikulut, autolla ajamiset jne.) EI. Erona tähän projektiin se, että mä toki olin tän menon budjetoinu jo mopoa etsiessäni - kiitos foorumilaisten kerrankin kaikki on tullut budjetoitua oikein ennalta.
Aihetta enää vain sivuten, mutta omakohtanen esimerkki SÄÄSTÄMISESTÄ edellisessä lehmässä sen alkuaikana:
Eka juttu oli tietty se takaiskari, haittas ajamisa vielä enempi kun katuenduroslickikuvioiset renkaat. Siispä taas tutkimaan ja JEE löyty purkuosat.net:stä tais olla 150e Kawan lisäsäiliöllinen kepukka just passeli. Eiku tilaan se mulle, sit jousi pois ja painoin sisään, kurlausta ja valuva männänvarsi. Tsekkasin osien hinnat ja soittoa myyjälle että nyt tuli kallis remppa tää vuotaa ja on jo hukannu liemiään aiemmin, että ei kiitos. No mitäs myyjähän ymmärsi ettei mua kiinnosta alkaa remppaa (osia) maksaan vielä ehjän iskarin hinnan päälle ja tais käydä niin että maksoin sille sitten vaan postikulut. Tilasin siihen kybiin sitten orkkis osat maailmalta, maksoin 20e rahdista vielä lisää että sain muistaakseni muutamassa päivässä. Tuli siis uusi rakko, tiivistepesä, mutterit ja männänvarren sisäkalut. Nopeasti sain siis kuitenkin kepin iskuun ja simmitettyä hyväksi naksuun. Sitten alkoi muu rakentaminen. Siinäkin kävi vielä niin että käytetty säästötakanapa repes rattaan kiinnityksestä ja rikko rattaan mennessään. Iskarin kanssa olin onnellinen vielä seuraavan huollon, mutta kun olin saanut naksun kaikin puolin kuntoon eli ajokin muuttui rankemmaksi niin aloin ihmetellä kun takapää tuntuu muutaman ajoreissun jälkeen vetelältä ja öljyhän oli ihan kuraa. Sattu oleen muutama kuukausia väliä ajoilla, joten arvelin että muistan nyt vaan väärin asiat, mutta kun viikon päästä iski sama tilanne taas, ei ollut paljoa epäselvyyttä enää. Iskarista oli siis kulunut sisältä pinnoite puhki, eli n. 1000km sillä pääsin kun säästin, kaikkiaan jossain 300e paikkeilla simmeineen. Niin, kun olis heti tilannu foxin, olis selvinny melki samaan rahaan ja olis ollu kunnon keppi. Ja vaikka säästi monta sataa, joutu ostaan silti sen kalliin foxin. Takanapakin on säästäny jo puolet hinnastaan takasin pyöränlaakereina, ei ole kertaakaan tarvinnu vaihtaa kun talonissa ei muta pääse lähellekään laakeria.
Sit kun coolerirakennelma ottaa hittiä ja sylkee öljyt pihalle, huomaat asia siinä kohtaa kun takapyörä menee suoralla lukkoon ja koneessa on kaikki entistä, sit on hyvä mieli kun säästit kymmeniä euroja
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
xt:ssä on kyllä aika iso öljytila jos vertaa vaikka dr suitsan pariin litraan, ja uskoen että se aika hyvin kyllä jäähtyykin sielä rungossa kiertäessään. mulla on öljynlämpömittari säiliössä ja aika harvoin se punaiselle nousee vaikka jossain mettäryteikössäkin tonkis menemään.
- Faari
- Pyörä: Suzuki Dr 650 SE
Mistäs tollanen mittari kannattais ostaa?markusm kirjoitti:xt:ssä on kyllä aika iso öljytila jos vertaa vaikka dr suitsan pariin litraan, ja uskoen että se aika hyvin kyllä jäähtyykin sielä rungossa kiertäessään. mulla on öljynlämpömittari säiliössä ja aika harvoin se punaiselle nousee vaikka jossain mettäryteikössäkin tonkis menemään.
-F
omassani oleva on edellisenomistajan peruja, mutta eiköhän se oli sen varmaankin ebaysta ostanut, sielä olen ainakin nähäny samanlaisia myynnissä.
http://cgi.ebay.co.uk/YAMAHA-SR500-XT55 ... 1c16ff6b85
http://cgi.ebay.co.uk/YAMAHA-SR500-XT55 ... 1c16ff6b85
- Rässi66
- Pyörä: Honda CR250R
Mulle tuommonen mittari käy mahollisimman huonosti, ö-tankki takakylkimuovin alla jemmassa. 

- Juhana
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
No voihan sen tökätä kinkun kylkeen jouluna,on sitä turhempaakin osteltu
Ei muutakun tekemään läpinäkyviä sivukatteita polykarbonaatista,niin näkee lukemat
Ei muutakun tekemään läpinäkyviä sivukatteita polykarbonaatista,niin näkee lukemat
- Rässi66
Nerokasta, ite meinasin vaan poksauttaa poralla tirkistelyreiän muoviin.

Auki vaan, pääsee hitsuuttaan. Mikä ihmeen magnesium siinä luki, magnahan on Hondun malleja?

Paikattu näköjään jo kerran. Tarttee kattoo jos huomenna yks tuttu vähän sulattelis tuohon jotain tilkettä.

Auki vaan, pääsee hitsuuttaan. Mikä ihmeen magnesium siinä luki, magnahan on Hondun malleja?

Paikattu näköjään jo kerran. Tarttee kattoo jos huomenna yks tuttu vähän sulattelis tuohon jotain tilkettä.
Noi hitsaukset ovat pirullisia, kun ei tarkkaan tiedä mitä posken materiaali tarkalleen on. Hitsauslisäaineen kanssa suurin haaste. Kokeilemalla selviää miten homma onnistuu.
Kemialliset metallimössöt vois olla vaihtoehto, jos reikä kohtuu pieni.
Kemialliset metallimössöt vois olla vaihtoehto, jos reikä kohtuu pieni.
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Paitsi että niiden jälkiä ei niin siivottuakaan saa että enää vois hitsata, eli jo vaan pääsee edes koittaan jossain niin aina parempi - voi sen sit tököteillä tilkkiä ellei sopivaa lisäainetta löydy.
Raatikaisen Ipella on varmaan parhaat taidot + paras valikoima täällä päin (tai koko maassa?), sinne ensin ja sit vastä mömmeleihin. Mulla ei mg-korjauksiin ole kuin yhtä lisäainetta, sillä pärjätty vielä, toivottavasto höntässä ei oo mg-osia...
Raatikaisen Ipella on varmaan parhaat taidot + paras valikoima täällä päin (tai koko maassa?), sinne ensin ja sit vastä mömmeleihin. Mulla ei mg-korjauksiin ole kuin yhtä lisäainetta, sillä pärjätty vielä, toivottavasto höntässä ei oo mg-osia...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Rässi66
No näinhän se tehtiin, Ipe tökkäs kiinni. Menihän siinä melkein kolme minuuttia prutsauksineen.THA kirjoitti:Raatikaisen Ipella on varmaan parhaat taidot + paras valikoima täällä päin (tai koko maassa?), sinne ensin

Paa eebayn hakuihin jotta tenere, niin löytyy merkkikohtaista öljycooleria, tenereissä se oli vakiona, pata kun on sama. Lämpömittariin on vaihtoehtona se öljytikun tilalle tuleva, tai sitten sähköinen, jonka anturi tulee öljypropun tilalle, esimerkiksi jos on acewellin mittari tai koso.Rässi66 kirjoitti:Olkaapa rouva kiroilematta siellä, miehän modaan&tuunaan minkä kerkeen.THA kirjoitti:ai niin sähän tykkäät vakiosta
Turha kai merkkikohtasta cooleria ettiä, ostaa jonku mopocoolerin/pienen autocoolerin ja sepittää ite loput?
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
-
jiitee
- Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
No näinhän se tehtiin, Ipe tökkäs kiinni. Menihän siinä melkein kolme minuuttia prutsauksineen.Rässi66 kirjoitti:THA kirjoitti:Raatikaisen Ipella on varmaan parhaat taidot + paras valikoima täällä päin (tai koko maassa?), sinne ensin
Missäs tämä Ipe vaikuttaa, voisin käydä näyttämässä murtunutta tavaratelinettäni hänelle, kun yksi hitsari jo nosti kädet pystyyn sen edessä...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
-
jiitee
- Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Ja kävelee varmaan sivutöinään vetten päällä? Ei muuta kun t.telinettä sinne näyttämään...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...