KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Esu »

Onkos kukaan päässyt käpistelemään vielä uutta 990:stä? Onko muuta eroa 950:een kuin kasvanut kuutiotilavuus ja ruisku?
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Esu kirjoitti:Onkos kukaan päässyt käpistelemään vielä uutta 990:stä? Onko muuta eroa 950:een kuin kasvanut kuutiotilavuus ja ruisku?
Juuri kävin koeajamassa 990 Adv. ja 950SM mallit. Ainakin ei-S 990:ssä on ABS.

Tuon pikaisen koeajon perusteella valitsisin ilman muuta 950:n. Ruiskuversion moottorin käytös oli varsin "kulmikasta" ja oli todella rasittavaa yrittää ajaa sillä tasaista vauhtia. Siinä on vielä varsin voimakas moottorijarrutus niin olemattomatkin kaasukahvan liikkeet suuntaan tai toiseen tekivät menosta varsin nykivää, en viitsinyt edes yrittää ajaa tapeilta alle 80km/h nopeuksissa. Advriderilta muistelen lukeneeni että tuo korjaantuu jonkin verran kun laittaa akrat ja uudelleenkartoittaa ruiskun.

Voimaa oli kyllä Riittävästi kummassakin. Mietityttää että onkohan vähän turhankin paljon meikäläiselle pienimpiä polkuja ajatellen. Välitysten muuttaminen tosin auttaisi asiaa varmaan jonkin verran.
Hannu
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Onko SE ruiskulla vai kaasareilla?

edit:
Itse jo tarkastettu eli kaasareilla.

Kertokaapa tuon SE:n hankkineet että miten kulkee!

Riku
marko.virkajarvi
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 11:00 am
Paikkakunta: VILPPULA

Viesti Kirjoittaja marko.virkajarvi »

Kerrotaan sitten kun sen saa kesäkuun lopulla! Odottavan aika on pitkä.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

kävin kanssa tossa koeajamassa sen SM version siitä. Ihan hyvä, ei mikään lyhyen kuskin pyörä kumpikaan niistä, oma 186 varteni saa olla liikennevaloissa suorin jaloin, tilaa on kyllä hyvin ja ajoasento helvetin hyvä. jousitus on jämäkkä vaikka jousitusmatkaa löytyykin. tehoa on juuri sopivasti, lähtee kivasti, mutta ei ihan järjettömästi.

voi olla talven jälkeistä kankeutta, mutta pyörää vaivaa jonkinlainen tunnottomuus, Jarrutuntuma, kaasutuntuma ja takajarru on tunnottomia. samoin kytkin on nestetoiminen ja ihan tunnoton, vaijerikytkin olisi parempi. Lisäksi ei ole kiekkamittaria, joten kierroksista ei ota selvää, lopulta se rätkyttää kevyesti rajoittimeen, tai jos liian alhaalla, niin vähän täristää.

Pyörä menee hiekkatielläkin ihan ok, vaikka rengastus on katu. Sopivalla rengastuksella pyörää voisi käyttää ihan hyvin hiekkatietoiminnassa.

tietysti valuvanteet on vähän ihme valinta supermotoon. bomber lehtihän testasi tuota SM versiota ja hyppäsi sillä jonkun porrasjutun alas ja vanteessa suora kohta. Pinnavanteita kaipaisi. Luulen, että se ns superenduroversio tuosta on todellinen peli.! siinä on pinnavanteet ja 21 eturengas. Varmaan menee todella nätisti hiekkatiellä.!
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

S versio taitaa olla 6 vaihteinen, kun taas tavallinen on 5 pykäläinen. Monet vissiin vaihtaneet 16 hampaisen eturattaan, välitykset tuntuneet pitkiltä ?
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Avatar
HeikkiL
Viestit: 628
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
Pyörä: Kaik' o mänt
Paikkakunta: Jakarta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Esu kirjoitti:S versio taitaa olla 6 vaihteinen, kun taas tavallinen on 5 pykäläinen.
Eivätkös kaikki 950/990-mallit ole 6-vaihteisia?
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Voi olla, sitä tässä kyselinkin. Ei pidä uskoa kaikkea mitä netissä lukee :shock:
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Pääsiäisenä pääsee ekan kerran istumaan ison kottaraisen oranssille jakkaralle :lol:
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Pistäppä eka fiiliksistä juttua tänne. Itsellä taitaa mennä tuonne kuun vaihteeseen ennenkuin pääsee ensiarviota tekemään.
Katumallin pyörässä samasta koneesta ottavat 120hp. Mitähän eroa lie ? Ruiskun säätö vai jotain kuristuksia ? Saksassa kun menee joku veroraja 100hp kohdalla niin tykkäävät ilmoitella tehot sen alle. Tilavuutta tullut kuitenkin lisää.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Täytyy toivoa, ettei ihan koko pääsiäistä sada räntää. Pääsis tekee ainakin osan sisäänajosta. Sään estäessä ajamisen täytyy keskittyä tuunaamaan pyörää autotallissa :D

Koska en tollasella laitteella koskaan ole metriäkään ajanut (ostin ns. sian säkissä :shock: ) niin vaikea sanoa vielä mistään mitään. Jotkut väittää, että tuosta moottorista voisi ongelmitta ottaa yli 130hp mutta samaan hengenvetoon sanotaan että moottorin luonne muuttuisi epäoptimaaliseksi ajatellen sitä käyttöä mihin tuo kyseinen mopedi on luotu. Mene ja tiedä.

Tais olla Bike lehdessä kun mittailivat HP2:n ja Adv:n ja Buellin tehoja... Adv oli ainoa joka pääsi jopa hieman yli ilmoitetun tehon. HP2:n lukemat lähentelivät huijausta tuon mittauksen mukaan.
niffestone
Viestit: 613
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Joo - mäkin selasin jutun ja hämmästyin, että vieläkin kehdataan. Asiahan oli isommin tapetilla aikoinaan, kun japsi-autot olivat kovia kiihtymään esitteissä, mutta testeissä hävisivät hitaammille eurooppalaisille reippaasti yli kaikkien ymmärrettävissä olevien virhemarginaalien. Samoinhan japanin kilot olivat ennen 1,2 kiloa eurokiloissa. Biken testin tehokkain oli tällä kertaa Bemu 105 heppaa ennen käynnistystä ja käynnistyksen jälkeen 80 hepan hujakoilla. Samoin ilmoitetut vääntölukemat olivat yltiöoptimistisia.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Itsekkin kummastelin tuota juttua että on kyllä melkoinen toleranssi tehoissa.
Samalla kyllä tuli mieleen hetki kun kävin koe-ajamassa ensimmäistä R1200GS:ää. Ei herättänyt ollenkaan omistamisen halua, koska kone tuntui todella tukkoiselta ja tehottomalta...

Nyt kun kävin koe-ajamassa uutta R1200GS:ää (ennenkuin ostin omani) niin tuntui kuin olisi aivan eri pyörällä ajanut :shock:

En keksi mitään muuta selitystä kuin että softaa on parannettu...

F650GS:ssä on ollut samanlaista. Todella monta softa versiota, osassa versioista kone tuntuu todella nuhaiselta ja osassa huomattavan herkältä, mutta samalla saattaa esiintyä nykymistä 3500 kierroksella (mikä herätti suunnattomasti närkästystä jenkkilän pullamössö porukassa :D )
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

"Eivätkös kaikki 950/990-mallit ole 6-vaihteisia?"

http://www.webbikeworld.com/ktm/990-adventure/
Transmission
990 Adventure 5 speed, claw shifted
990 Adventure S 6 speed, claw shifted

Tiedä sitte... :?:
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

niffestone kirjoitti:Joo - mäkin selasin jutun ja hämmästyin, että vieläkin kehdataan. Asiahan oli isommin tapetilla aikoinaan, kun japsi-autot olivat kovia kiihtymään esitteissä, mutta testeissä hävisivät hitaammille eurooppalaisille reippaasti yli kaikkien ymmärrettävissä olevien virhemarginaalien. Samoinhan japanin kilot olivat ennen 1,2 kiloa eurokiloissa. Biken testin tehokkain oli tällä kertaa Bemu 105 heppaa ennen käynnistystä ja käynnistyksen jälkeen 80 hepan hujakoilla. Samoin ilmoitetut vääntölukemat olivat yltiöoptimistisia.
Mä olen kanssa ihmetellyt miten kehdataan. Sitten ymmärsin, että niin kauan niitä kehdataan tehdä ja kannaatakin tehdä kun joku haluaa niistä haluaa maksaa ja sitten soitin bikeen ja peruin tilauksen.

Tuota kyseistä testiä en ole nähnyt enkä ota siitä mitään kantaa paljonko kukin on ilmoittanut ja paljonko niitä tehoja oikeasti löytyy. Biken tehomittauksia tai muitakaan "faktoja" mitä testeistä löytyy en pitäisi kovinkaan luotettavina.

Muistan kun biken testissä oli muutama vuosi sitten yksipyttyisiä nelarienskoja. LC4 kotari oli kutakuinkin porukan tehottomin alle 40hp:lla vaikka kaikki tietää, että totuus on toinen. Isojen "enduroiden" testeissä V-stromille on dynotettu varsin maltillisia teholukemia siihen nähden millasia mittaustuloksia ne on mittailleet kiihdytystesteissä.

ps. ihan uteliaisuuttani kyselisin millaiset teho/vääntö arvot oli LC8:lle ja HP2:lle oli mitattu?
Vastaa Viestiin