Joo kyllästyin tuohon työnimeen. Pakko-ohjattu äpärä on paljon kuvaavampi. (käännös googlella, en vastaa kieliopista)
Uusi kone on työn alla. Pitäisi saada kampuratehot yli 90:n. Isommat venat, kairatut kanavat, ja nokassakin on jotain pinnanmuotoja. Ruiskua saa ohjeistaa Weber-marelli 1.5m flashattuna tuneboylle. Uudet pakokäyrät on työn alla myös. Tuossa ruiskuboxissa on sekin etu, että saa satulaa ja tankkia tiputtaa alas, kun ei tarvitse sitä isoa bitin sekoitinta pitää rungon ja tankin välissä.
Alumiiniset kehtoputket on pajan hyllyllä, korvasin sen kuvissa näkyvällä N-kirjaimen muotoisella raudalla. Nyt lohkon yläosa saa kantaa enemmän kuormaa, etupytyn kannenpultit vähemmän. Näkyy olevan kaikissa tukattimissa tuo lohko kantavana, joten eiköhän se kestä.
Takajousenkin sain aikaisiksi vaihtaa sopivaan, pitäisi lyödä yksi lätkä lisää nopeaa paluuta rauhoittamaan.
Ja juu tuo vanha johtosarja on lähdössä hyllylle.
Oli vähän räyhäkkäämpi tehonlisäys suunnitelmissa, mutta se saa jäädä toistaiseksi, kun satuin löytämään tuon SS-paketin.
Niin juu, jalkatapit on hitsattu kiinni ja uudet polkimet tehty. Ei pitäisi enää tarvita pysähdellä etsimään tappeja pusikosta. Ovat reilusti taaempana ja pari senttiä ylempänä. Ei tunnu enää että polvet kolkkaa ranteisiin. Eikä pitäisi radalla enää kipinät lentää mutkassa.
Tukattimen männänrengassarja halpana tarvikkeena maksaa 150€.
"uusien" kevyiden mäntien ainoa vika oli kypsyneet kakkosrenkaat. Tunti Googlea, soitto kuplan viriosia myyvään kauppaan, jep, kuplan renkaat käy. Otin yhden varalle jos töpeksii kasauksessa, 12€ yhteensä.
Ylempää rengasta en löytänyt halpana versiona.
Valu, ja mahdollisesti joku pinnoite, hankala saada selvää onko vaan kiillottuma vai pinta.
Jos se on pinnoite, niin muutoksen seuraus olisi nopeampi renkaiden kuluminen, ja toisaalta vähenevä sylinterin kuluminen. Renkaiden kulumisen nopeutuminen ei ole iso haitta koska tuota joutuu aukomaan kolmenkympin välein pako-ohjureiden vaihdon takia. Väittää vanhempi polvi että lyijyä olisi ikävä.
Ja luulen että keksin taas jotain uutta tuolle koneelle, ennekuin nuo renkaat loppuu.
Hirveän kivalta kuulostaisi joku uudempi vesikone, onneksi ei ole rahaa.
noi saa sitä ainakin rakentaa enemmän kun SEtää,jos haluaa;) missähän vuosimallissa toi lyijyn kaipuu mahtaa loppua?sullakaan ei vissiin ollu alkuperäset kannet enää,vai kuinka?
En osaa sanoa vuosimallia jossa tuo ohjurien kuluminen olisi korjattu. Nuo 750-kantiset ovat vissiin ongelmattomia, mutta isommilla venttiileillä varustetut tykkäävät syödä ohjureita. Vakiokannet on nyt kiinni, niihin vaihdettiin ohjurit viime kesänä. Pitää kurkata kun vaihdan nuo isompireikäiset. Em isompireikäisillä on ajettu 40tkm ja ovat parasta aikaa koneistamolla saamassa, yllätys yllätys, uusia pako-ohjureita.
Enpähän lukenu ajatuksella,mun ymmärtääkseni lyijy(ttömyys) vaikuttaa seeteihin eikä ohjureihin. Ohjureissa taas materiaalivalinta ja venttiilivarren pinnotus(samaa asiaa...) lienee ne oleelliset asiat. Saattaa tietysti toi jäähdytyksen puute lyhentää tota ohjurin elinaikaodotetta näissä moottoreissa.
Ne isovenaset mullakin on paikallaan,saa nähdä millon alkaa tupsauttelemaan käynnistäessä.Se kai se eka merkki on.
Se lyijyjuttu oli lähinnä jonkun esittämä epäilys, en ota oikeellisuuteen sen enempää kantaa. Luulen tosin että jos pakokaasun seassa on voitelevia osia, tarttuu niitä myös venttiilin varteen.
Niiden ohjurien kulumisen huomaat ajoissa kun heiluttelet pakovenoja sivuttain välysten tarkastusten yhteydessä. Ei saisi kovin paljon heilua. Liian väljällä ohjurilla se vena rupeaa kiertämään ympyrää seetissä ja tiivistys pettää. Meneekö 750:n 900:n kannet?
Ei tietääkseni mene (tämäkin vaan netistä luettua,vaikka ebayssa jotkut kauppaa kaikkiin sopivina.Babyfantissa on vaan vielä pienemmät venat kuin esim monsterissa joten nämä on palautettu sille tasolle kun ducati on joskus suunnitellu. En huomannu väännön häviämistä jota kai perusteltiin pienempien venojen ja kanavien käytön syyks.
Tuo välystesti on kyllä ihan toimiva mutta olen ajanu noilla 2x4sylinterisillä sen verran tehtaan spekseistä eroavilla arvoilla että en jaksa enää korjata pelkän speksin ylityksen perusteella jos mitään suurempaa vaurioo ei ole perusteltua odottaa(vrt jakohihnat jotka vaihdetaan mieluummin liian usein kun harvoin)joten savumerkkejä odotellessa:)
Venan pyöriminen on jopa toivottavaa jousilla varustetuissa kansissa (tai ainakin 70 luvulla oli...?) joten ei kai se näissäkään haittaa,kai.
Pyöriminen on juu toivottavaa, joissakin suoralla painimella olevissa koneissa on viissiinkin nokka vähän paininkupin sivussa sitä varten että saataisiin venaa ja paininta pyörähtämään. Edellisessä viestissä tarkoitin sitä, että venttiili ei satu sulkeutuessa ihan keskelle reikäänsä ohjurin ohjaamana, joten se venan ja seetin tiivistyspinnat luistavat toisiaan vasten. Tuon Fanttomin kun otin ekan kerran ajoon, läksi takapytty tulille vasta kolmessa tonnissa. Otin lopulta kannet pois, oli aika hauskan näköinen seeti takasen paossa. Venttili heilui useamman millin lautasen päästä mitattuna. Savumerkkien määrässä en huomannut eroja ennen ja jälkeen ohjurien (ja kumien) vaihdon.
Monen millin venat sinulla on siinä teinifantissa ? Baby lienee 350
Joskus sitä pyörimistä yritetään estää ja joskus edesauttaa, kumpi lie sitten toimiva ratkaisu vai pitäisikö kysyä onko jokin valmistaja löytänyt tavan tehdä pyörivästä todellakin toimiva/pitkäikainen?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"