Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Laitetaas tänne nyt Africa Twinin uudistusprojektini etenemisestä. Pörään tulee uusi keula 2003 KTM 640 Adventuresta, yhdellä levyllä ja Boanon kate jonka myötä myös mittaristo vaihtuu Kosoksi. Liukuputkien alapäissä olevat "akselin kaliiberit" ovat SXC:stä.

Kuva
Tällä hetkellä ihmettelen keula-akselia eli keulan alaputkien päät joihin jarrut ja etuakseli tulevat ovat SXC:stä ja kokoa jarrusatulan puoleinen pää 20 mm halkaisija ja toinen puoli on kooltaan 23,5 mm

Kuva

Akseli joka minulla on on LC4:stat on paksummasta päästä 21 mm
Kuva

ja ohuemmasta joka tulee jarrusatulan puolelle 17 mm.

Kuva
Jonkin verran tuntuu jäävän tyhjää vanteessa olevan holkin ja akselin välille.

Ilmeisesti tähän tarvittaisiin nyt jotain holkkeja? Esimerkiksi kokeilin kiristää tuota puolta jossa on tuo akselissa oleva muttari ja jäi vielä aika löysäksi.
Avatar
kalle j
Viestit: 869
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Eikös tuohon kannata suoraan hommata 20mm akseli kun vannekin näyttää olevan sille käypänen, tuskin montaa kymppiä maksaa alkuperäisenä
Lisää urkua monitoriin...
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

kalle j kirjoitti:Eikös tuohon kannata suoraan hommata 20mm akseli kun vannekin näyttää olevan sille käypänen, tuskin montaa kymppiä maksaa alkuperäisenä
Näin olisi tarkoitus tehdä. Eli kävi ilmi kuvien postaamisen ja muutaman viestin jälkeen että kyseessä on vanha 17mm akseli. Uudemmissa tuo akseli on kuulema 20mm eikä holkkeja tarvita.

WP Finlandilta laitoin nyt tilaukseen 485mm pitkät .52:n jouset. Menivät tilaukseen joten kuumeisesti odottelen tietoa toimitusajasta.
Viimeksi muokannut SamiV, Ke Huhti 20, 2011 12:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Tätä projektia seuraan mielenkiinnolla!
Saas nähdä tuleeko tässä "keulakuume" :P
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Skogis
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Kun minulla on samanlainen muutostyö kesken bemarilla, minä mielellään seuran sinun kokemukset. Minulla on jo muutama kysymyksiä sun tilattu jouseesata. Miten olet saanut selville minkälaisia jouset sä tarvitset? Tarkoittaako .52 5,2N/mm? Onko jousen pituus myös muuttunut?
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja mti »

Skogis kirjoitti:Kun minulla on samanlainen muutostyö kesken bemarilla, minä mielellään seuran sinun kokemukset. Minulla on jo muutama kysymyksiä sun tilattu jouseesata. Miten olet saanut selville minkälaisia jouset sä tarvitset? Tarkoittaako .52 5,2N/mm? Onko jousen pituus myös muuttunut?
0,52kg/mm
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Skogis kirjoitti:Kun minulla on samanlainen muutostyö kesken bemarilla, minä mielellään seuran sinun kokemukset. Minulla on jo muutama kysymyksiä sun tilattu jouseesata. Miten olet saanut selville minkälaisia jouset sä tarvitset? Tarkoittaako .52 5,2N/mm? Onko jousen pituus myös muuttunut?
Tilasin jäykimmät jouset jotka nyt tuntui löytyvän. Kokeillaan sitten erilaisia simmauksia ja öljyjä ja esijännityksiä. Niitä pystyy kyllä myöhemmin sitten vaihtelemaan ja säätämään suht.pienellä työllä. Nyt täytyisi pikkahiljaa saada projektia eteenpäin ja pyörää kasaanpäin tai jää kohta kesä ajelematta. Ja toivottavasti tästä on myöhemmin hyötyä samoja asioista miettiville.
Avatar
mti
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Kesä 29, 2007 2:31 pm
Pyörä: Ural 650 -93, Dnepr MT-11, AT RD07 Rally
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja mti »

SamiV kirjoitti:
Skogis kirjoitti:Kun minulla on samanlainen muutostyö kesken bemarilla, minä mielellään seuran sinun kokemukset. Minulla on jo muutama kysymyksiä sun tilattu jouseesata. Miten olet saanut selville minkälaisia jouset sä tarvitset? Tarkoittaako .52 5,2N/mm? Onko jousen pituus myös muuttunut?
Tilasin jäykimmät jouset jotka nyt tuntui löytyvän. Kokeillaan sitten erilaisia simmauksia ja öljyjä ja esijännityksiä. Niitä pystyy kyllä myöhemmin sitten vaihtelemaan ja säätämään suht.pienellä työllä. Nyt täytyisi pikkahiljaa saada projektia eteenpäin ja pyörää kasaanpäin tai jää kohta kesä ajelematta. Ja toivottavasti tästä on myöhemmin hyötyä samoja asioista miettiville.
Olisit teetättänyt jouset täällä Lahdessa Jousivesalla niin olisit saanut halvemmalla sellaiset kuin haluaa. Sain Sakelta vinkin paikasta. Itselle on tulossa DR:ään 0,55kg/mm jouset Showan pumppuihin. Vein vanhat malliksi ja sanoin että tällaset. :) Hintaa tulee muutama kymppi. Voi teettää tarvittaessa muutaman sarjan eri jäykkyyksillä.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Ohjausakseliksi tuli tilattu Rugged Roadsista Englannista valmiiksi AT:hen sopiva, KTM:n ohjauskolmioihin käyvä ohjausakseli

Kuva

Akseli vaati yläpäästä hieman hiomista paperilla jotta yläohjauslaakeri liukuu siinä riittävän hyvin. Alapäähän laakari napsahti pienen lämmityksen jälkeen paikoilleen kuin lähes itsestään.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Eilen tuli käytyä paikallisen KTM myyjän luona hakemass vähän muttereita keulaan ja stefat ja pölysuojat. Kas kummaa tulivat sitten väärät ja stefat olivat jopa vielä kokonaan eri merkkiä/mallia....No otin vanhat nyt malliksi irti ja täytyy mennä lauantaina katsomaan jos olisi liike auki ja vaihtamaan oikeat tilalle. Samalla tuli tilattua uusi etuakseli mutta pikkuisen on sellainen kutkutus että sieltä KTM:ltä tulee akseli joka on sama kuin akseli joka RTJ:llä oli myynissä ja joka oli auttamatta liian paksu.
EsaM
Viestit: 246
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 11:27 am
Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300
Paikkakunta: Vaasa

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja EsaM »

vastaavaa on tullut itse työstettyä talven aikana rd03:seen, juurikin sama keula on nokalla ja Kosolainen on löytänyt paikkansa samalta suuntaa :lol:

Tänne en oo juljennu mitään vielä postailla, katsotaan sitten jos se joskus valmistuu...
Kickstar my heart!
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Kuva

Tänään löytyi toisella yrittämällä oikeat stefat keulaan kun otti vanhasta mallikappaleen paikalliselta KTM-myyjältä. Pölysuojia ei löytynyt joten jätänpä vanhat paikoilleen kun näyttävät olevan hyvässä kunnossa.

Kuva

Kun tänään sitten tallilla värkkäsin ilmansuodattamin koppaa paikoilleen totesi tallikaveri että ota kaasarit pois kun on nyt tankkikin irti ja hän voi putsata ja katsoa ne että onko kunnossa. Kun sanoin että minulla mopovaihe jäi väliin ja en ole koskaan rassanut kaasareita niin kaveri katsoi ja sääti toisen pyörän venttiileitä ja samalla opasti kaasareiden purussa. Neljä laatikollista purettuja osia ja ravasta ja liasta puhtaaksi pensselöity Afrikkalaisen kaasarin runko.

Kuva

Nuo kurkkujen päällä olevat kaulukset vielä lähtivät pois ja kaasarit jäivät tallin pöydälle liinan alle odottamaan huomista.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja SamiV »

kalle j kirjoitti:Eikös tuohon kannata suoraan hommata 20mm akseli kun vannekin näyttää olevan sille käypänen, tuskin montaa kymppiä maksaa alkuperäisenä
Sattuuko joku tietämään tuo 20mm akselin varaosanumeron. Paikallisessa KTM liikkeessä tilattiin yksi akseli mutta oli juuri se 26mm. Katsoi liikkeen pyörittäjä sitten akselin joka on tarkoitettu pyöriin joissa laakerin aukon halkaisija on 26mm ja jossa on sitten holkki. Laskeskeltiin että siinä voisi olla 20mm akseli jos holkin seinämäpaksuus olisi 2-3 mm.
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Koitappa numeroa: 50309081200
Skogis
Viestit: 312
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 1:54 pm
Pyörä: F800GS, Gas Gas EC300
Paikkakunta: Vasa

Re: Honda XRV750 Africa Twin uudistusprojekti

Viesti Kirjoittaja Skogis »

Minulla löytyy keulaputken yläpään-korkkissa stansattu numero. Googlasin sen ja tulin ktm-shop.se sivuun suoraan oikean manuaaliin, KTM 640 vm 2000, se numero löytyy siellä keulan speksien kanssa. Siellä löytyy varaosalistat ja kaikki manuaalit kaikkiin kotariin. Jos tiedät millä pyörä keulasi on ollut asennettu sieltä löytyy varaosanumero.
Vastaa Viestiin