Monttupyörä kilpiin.
Valvoja: Moderaattorit
- 016054
- Viestit: 268
- Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 10:55 pm
- Pyörä: Honda Varatero
- Paikkakunta: Laitila
Re: Monttupyörä kilpiin.
Uudehkon punakilpimopon rekisteröinnissä ON ongelmia...! Paitsi tietty jos saat COC todistuksen ni sitte on mahdollista (ei vaan tahdo punakilpisiin saada sitä). Vero tietääkseni määräytyy käyttöönottoajankohdan mukaan ja siinä ei ole ikävähennystä. Se asia kannattaa varmistaa vielä tullin pojilta (täällä sellaisia??).
Re: Monttupyörä kilpiin.
Moi. Rekisteröin viime talven aikana vm.-07 punakilpisen Hussen enduron. Jotta välttyi maksamasta uudesta perittävää veroa, oli tullille laadittava verohuojennus hakemus ja lähettää vielä muutama valokuva moposta. Vero määräytyi lopulta samalla tavalla kuin olisi tuonut ulkomailta jonkun käytetyn laitteen. Tulli oli katsonut nettimotosta yleisiä pyyntihintoja ja niistä tuli vielä yhteensä noin 30% ikävähennys josta määräytyi lopullinen verotusarvo. Maksettavaksi langennut vero oli mielestäni loppujen lopuksi melko kohtuullinen.
Tullin toiminta oli hidasta ja päätöksiä joutui odottelemaan mutta kun aiheen tiimoilta soitteli tulliin niin palvelu oli todella asiallista. Ainakin siitä jäi hyvä mieli.
Tullin toiminta oli hidasta ja päätöksiä joutui odottelemaan mutta kun aiheen tiimoilta soitteli tulliin niin palvelu oli todella asiallista. Ainakin siitä jäi hyvä mieli.
Re: Monttupyörä kilpiin.
Nostelen vanhaa aihetta.
Eli olen kysellyt nyt katsastuskonttorilta Hondan CR250R vm.-90 kilpiin laittamisesta ja asia tuntuisi kaatuvan tähän.
Tässä lainaus s-postista "Suurin ongelma lienee käyttöön oton todentaminen. Pelkkä yksi siirto lupa ei riitä. Useita siirtolupia vuodesta 1990 lähtien mistä käy ilmi että ajoneuvo on ollut kilpailukäytössä, voisi riittää. tai sitten esim vakuutusyhtiöltä selvitys että ajoneuvo on käyttöön otettu 1990 käy. Liikkeitten/pajojen selvitykset ei riitä."
Eli onko noin, että jos pyörässä ei ole ollut aikoinaan vakuutusta käyttöön ottoa ei pystytä todentamaan muuten?
Ei riitä maahantuojan tiedot.
Eli olen kysellyt nyt katsastuskonttorilta Hondan CR250R vm.-90 kilpiin laittamisesta ja asia tuntuisi kaatuvan tähän.
Tässä lainaus s-postista "Suurin ongelma lienee käyttöön oton todentaminen. Pelkkä yksi siirto lupa ei riitä. Useita siirtolupia vuodesta 1990 lähtien mistä käy ilmi että ajoneuvo on ollut kilpailukäytössä, voisi riittää. tai sitten esim vakuutusyhtiöltä selvitys että ajoneuvo on käyttöön otettu 1990 käy. Liikkeitten/pajojen selvitykset ei riitä."
Eli onko noin, että jos pyörässä ei ole ollut aikoinaan vakuutusta käyttöön ottoa ei pystytä todentamaan muuten?
Ei riitä maahantuojan tiedot.
- Gessuli
- Viestit: 1346
- Liittynyt: To Syys 02, 2010 8:24 pm
- Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Monttupyörä kilpiin.
Mulle sanottiin, et edellisiltä omistajilta riittäis vapaamuotoinen allekirjoitettu lappu jolla todistaa et käytössä on ollut. Myös tunti/nopeusmittarista mainitsi et vois auttaa. Tämä turun tullipiiristä kuultua.
http://www.brbikers.com
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Monttupyörä kilpiin.
Tässä ketjusssa aikaisemmin äänessä ollut nimimerkki "016054" katsastajan ominaisuudessa kertoo että mahdollista olisi noiden vanhojen krossien kilvittäminen ja kilvissä niitä Suomessakin on. Kysyppä vielä toisesta ja kolmannestakin katsastuskonttorista asiaa niin käytäntö voi ollakkin yllättäen erilainen..MPa76 kirjoitti:Nostelen vanhaa aihetta.
Eli olen kysellyt nyt katsastuskonttorilta Hondan CR250R vm.-90 kilpiin laittamisesta ja asia tuntuisi kaatuvan tähän.
Tässä lainaus s-postista "Suurin ongelma lienee käyttöön oton todentaminen. Pelkkä yksi siirto lupa ei riitä. Useita siirtolupia vuodesta 1990 lähtien mistä käy ilmi että ajoneuvo on ollut kilpailukäytössä, voisi riittää. tai sitten esim vakuutusyhtiöltä selvitys että ajoneuvo on käyttöön otettu 1990 käy. Liikkeitten/pajojen selvitykset ei riitä."
Eli onko noin, että jos pyörässä ei ole ollut aikoinaan vakuutusta käyttöön ottoa ei pystytä todentamaan muuten?
Ei riitä maahantuojan tiedot.
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 10:40 pm
- Pyörä: joku mopo hakusessa
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Monttupyörä kilpiin.
ite kilvittelen juuri punakilpistä, toki kyseessä uuhdehko mut sama homma lienee vanhemmassa
ite tein tässä järjestyksessä:
1. (7.5.15) eka tulliin ilmotus käyttöönotosta ( tän jälkeen pitää alottaa katsastus oliskohan 10pv sisällä, ite tein seuravaana pv)
2. (8.5.15) katsastin pyörän ( punakilpi mukaan konttorilta ja 3kk ajoaikaa tai kunnes autovero päätös tulee) alkuperänen CoC jäi konttorille, muista ottaa kopio.
3. autovero ilmotus ja käytetty moottoripyörä yksilöinti ( liitteenä edellä mainitut tullin paperit 027s ja 027Bs , coc, kauppakirja, katsastus paperit, käyttöön oton todistavat ekat punakilpipaperit 9/2014, jotain selvitysta kirjailin vapaasti kunnosta
4. (20.5.15) tullilta tuli lisä selvitys pyyntö. ajoneuvo tarkastukseen kun ilmotin kunnon heikoksi ( 100h kilpaa ajettu peli ), täydellinen historia ( helppo hankkia, ku sama myyjäliike myynyt uutena ja 1 omistaja)
5. (21.5.15) käytin tarkastuksessa , 5min, pari valokuvaa ja kiitos hei
6. odottelua, 2.6 asti aikaa toimittaa lisäselvityksenä pyydetyt luovarit/kauppakirjat eli Kuitti josta selviää ALV, kauppasopimus ei riittänyt. Luovarit joka välistä maahantuoja-> myyjäliike-> 1 omistaja-> 2 myyjäliike-> minulle
7. (15.7.15) Verotuspäätös, 690€
katsastukseen laitoin peilit, vilkut... en oikeestaa muuta ja niitä ei edes katsottu eli turhaa työtä? Ainoastaan runkonnumeron 3 viimestä ja CoC kiinnosti...
kulut tähän asti:
-katsastus 100€
-3kk punakilpi 16€
-autovero 690€
uuden vastaavan vero on 1340€ joten katsotaan mihin tämä jää kuluineen...
ite tein tässä järjestyksessä:
1. (7.5.15) eka tulliin ilmotus käyttöönotosta ( tän jälkeen pitää alottaa katsastus oliskohan 10pv sisällä, ite tein seuravaana pv)
2. (8.5.15) katsastin pyörän ( punakilpi mukaan konttorilta ja 3kk ajoaikaa tai kunnes autovero päätös tulee) alkuperänen CoC jäi konttorille, muista ottaa kopio.
3. autovero ilmotus ja käytetty moottoripyörä yksilöinti ( liitteenä edellä mainitut tullin paperit 027s ja 027Bs , coc, kauppakirja, katsastus paperit, käyttöön oton todistavat ekat punakilpipaperit 9/2014, jotain selvitysta kirjailin vapaasti kunnosta
4. (20.5.15) tullilta tuli lisä selvitys pyyntö. ajoneuvo tarkastukseen kun ilmotin kunnon heikoksi ( 100h kilpaa ajettu peli ), täydellinen historia ( helppo hankkia, ku sama myyjäliike myynyt uutena ja 1 omistaja)
5. (21.5.15) käytin tarkastuksessa , 5min, pari valokuvaa ja kiitos hei
6. odottelua, 2.6 asti aikaa toimittaa lisäselvityksenä pyydetyt luovarit/kauppakirjat eli Kuitti josta selviää ALV, kauppasopimus ei riittänyt. Luovarit joka välistä maahantuoja-> myyjäliike-> 1 omistaja-> 2 myyjäliike-> minulle
7. (15.7.15) Verotuspäätös, 690€
katsastukseen laitoin peilit, vilkut... en oikeestaa muuta ja niitä ei edes katsottu eli turhaa työtä? Ainoastaan runkonnumeron 3 viimestä ja CoC kiinnosti...
kulut tähän asti:
-katsastus 100€
-3kk punakilpi 16€
-autovero 690€
uuden vastaavan vero on 1340€ joten katsotaan mihin tämä jää kuluineen...
Viimeksi muokannut Mixu, Ke Heinä 15, 2015 12:16 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
EXÄT:
Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008
Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008
Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Re: Monttupyörä kilpiin.
Pitää kysellä vielä muilta konttoreiltakin. Valot, lukko, vilkut, kiinteä seisontatuki ja nopeusmittari pitää olla trafin mukaan.Taitaa vielä olla melumittauskin. Nämä eivät ole ongelma.
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 10:40 pm
- Pyörä: joku mopo hakusessa
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Monttupyörä kilpiin.
Trafista kopioitua. L3e eli moottoripyörää koskien.MPa76 kirjoitti:Pitää kysellä vielä muilta konttoreiltakin. Valot, lukko, vilkut, kiinteä seisontatuki ja nopeusmittari pitää olla trafin mukaan.Taitaa vielä olla melumittauskin. Nämä eivät ole ongelma.
Suomessa määräaikaiskatsastusvelvollisuuden ulkopuolella olevien ajoneuvoluokkien, esimerkiksi O1- ja L3e-luokat sekä traktorit, kunnon tarkastusta ei enää tarvitse suorittaa rekisteröintikatsastuksen yhteydessä."
EXÄT:
Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008
Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008
Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
- Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...
Re: Monttupyörä kilpiin.
Mites kolaripyörät, jotka lunastettu ehjinä eli vain naarmuja eikä mitään valvontaehtoja? Pitääkö ne näyttää?
Re: Monttupyörä kilpiin.
Kahdelta konttorilta nyt kysytty. Ja tuntuu kuolevan homma samaan kohtaan.
Eli tuon käyttöönottoajankohdan varmistamiseen.
Eli tuon käyttöönottoajankohdan varmistamiseen.
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 10:40 pm
- Pyörä: joku mopo hakusessa
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Monttupyörä kilpiin.
Kannattaa kysyä tullista.
Tossa osittain vastaus minkä sain:
Hei,
Näyttö on vapaamuotoista eli kaikkea näyttöä ajoneuvon käyttöönotosta ja käytöstä voidaan käyttää.
Myyjältä kannattaa pyytää kaikki mahdollinen asiakirjanäyttö ajoneuvon käyttämisestä autoverotusta varten (esim. alkuperäinen kauppakirja, siirtomerkkien hankinnat, kilpailuja koskevat asiakirjat tms.).
Käytetyn ajoneuvon määritelmästä
Ajoneuvoa pidetään käytettynä, jos se on ollut rekisteröitynä tai käytössä.
Käytettynä voidaan pitää sellaista ajoneuvoa, joka on ollut Suomessa tai ulkomailla rekisteröitynä. Autoverolain 10 § 1 momentissa tarkoitetuksi rekisteröinniksi katsotaan pysyvä rekisteröinti.
Käytettynä voidaan pitää myös sellaista ajoneuvoa, joka on ollut käytössä. Autoverolain 10 § 1 momentissa tarkoitettuna käyttönä pidetään sellaista tosiasiallista käyttöä, joka vaikuttaa ajoneuvon arvoon ja jonka jälkeen ajoneuvoa ei voida pitää enää uutena. Tullihallituksen näkemyksen mukaan käytettynä voidaan pitää ainakin sellaista ajoneuvoa, jolla on ajettu vähintään 1000 kilometriä. Lisäksi myös sellaista ajoneuvoa, joka on ollut käytössä vähintään vuoden ajan, voidaan pitää käytettynä, vaikka ajomäärästä ei ole tarkkaa selvitystä esimerkiksi matkamittarin puuttumisen vuoksi.
Määritettäessä käytetyn ajoneuvon verotusarvoa ensimmäiseksi käyttöönottopäiväksi voidaan katsoa se päivä, jolloin ajoneuvo on tosiasiallisesti otettu käyttöön.
Tullin tehtävänä on arvioida esitettyjen asiakirjojen sekä ajoneuvon kunnon perusteella, onko kyseessä käytetty vai uusi ajoneuvo.
Lisätietoa www.tulli.fi > Yksityisille > Autoverotus > Käytetyt ajoneuvot, Lisätietoa: Käytetyn ajoneuvon verotus Suomessa (pdf)
Autoveroilmoitus > http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Ystävällisin terveisin xxxxxx
Sähköpostitse annetut vastaukset ovat osa Tullin yleisneuvontaa eivätkä ole sitovia. Tulli voi antaa hakemuksesta sitovan maksullisen ennakkoratkaisun arvonlisäverolain, valmisteverotuslain, väylämaksulain ja autoverolain soveltamisesta, ei kuitenkaan autoverolain mukaisesta verotusarvosta. Tariffia ja alkuperää koskeva sitova tieto on pääsääntöisesti maksuton.
Tossa osittain vastaus minkä sain:
Hei,
Näyttö on vapaamuotoista eli kaikkea näyttöä ajoneuvon käyttöönotosta ja käytöstä voidaan käyttää.
Myyjältä kannattaa pyytää kaikki mahdollinen asiakirjanäyttö ajoneuvon käyttämisestä autoverotusta varten (esim. alkuperäinen kauppakirja, siirtomerkkien hankinnat, kilpailuja koskevat asiakirjat tms.).
Käytetyn ajoneuvon määritelmästä
Ajoneuvoa pidetään käytettynä, jos se on ollut rekisteröitynä tai käytössä.
Käytettynä voidaan pitää sellaista ajoneuvoa, joka on ollut Suomessa tai ulkomailla rekisteröitynä. Autoverolain 10 § 1 momentissa tarkoitetuksi rekisteröinniksi katsotaan pysyvä rekisteröinti.
Käytettynä voidaan pitää myös sellaista ajoneuvoa, joka on ollut käytössä. Autoverolain 10 § 1 momentissa tarkoitettuna käyttönä pidetään sellaista tosiasiallista käyttöä, joka vaikuttaa ajoneuvon arvoon ja jonka jälkeen ajoneuvoa ei voida pitää enää uutena. Tullihallituksen näkemyksen mukaan käytettynä voidaan pitää ainakin sellaista ajoneuvoa, jolla on ajettu vähintään 1000 kilometriä. Lisäksi myös sellaista ajoneuvoa, joka on ollut käytössä vähintään vuoden ajan, voidaan pitää käytettynä, vaikka ajomäärästä ei ole tarkkaa selvitystä esimerkiksi matkamittarin puuttumisen vuoksi.
Määritettäessä käytetyn ajoneuvon verotusarvoa ensimmäiseksi käyttöönottopäiväksi voidaan katsoa se päivä, jolloin ajoneuvo on tosiasiallisesti otettu käyttöön.
Tullin tehtävänä on arvioida esitettyjen asiakirjojen sekä ajoneuvon kunnon perusteella, onko kyseessä käytetty vai uusi ajoneuvo.
Lisätietoa www.tulli.fi > Yksityisille > Autoverotus > Käytetyt ajoneuvot, Lisätietoa: Käytetyn ajoneuvon verotus Suomessa (pdf)
Autoveroilmoitus > http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Ystävällisin terveisin xxxxxx
Sähköpostitse annetut vastaukset ovat osa Tullin yleisneuvontaa eivätkä ole sitovia. Tulli voi antaa hakemuksesta sitovan maksullisen ennakkoratkaisun arvonlisäverolain, valmisteverotuslain, väylämaksulain ja autoverolain soveltamisesta, ei kuitenkaan autoverolain mukaisesta verotusarvosta. Tariffia ja alkuperää koskeva sitova tieto on pääsääntöisesti maksuton.
EXÄT:
Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008
Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008
Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Re: Monttupyörä kilpiin.
Itse olen saanut sellaisen käsityksen näistä konttoreiden vastauksista, että trafi vaatii tuon selvityksen. Eikä kelpaa mikä tahansa selitys.
Olen itse omistanut pyörän vuodesta -92
Olen itse omistanut pyörän vuodesta -92