Kawasaki KLE 500

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

En osaa sanoa tuosta pyörästä mitään (vastauksia varmasti tulee), mutta ajattelin heittää vastakysymyksen varusteista.
Mimmoisia varusteita olette ajatelleet hankkia ?

Onnittelut hauskasta harrastuksen valinnasta ! :D
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Onhan uusi aina uusi, mutta... Mielestäni käyttötarkoitukseesi sopisi paremmin käyttetty BMW 650 GS tai ns. Funduro. Kaveripiirissä on ollut molempia ja kokemuksestani kääntyisin ennemmin Bemarin puoleen.

Onnea harrastukselle!

T. Sepi
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Kawasaki KLE:hän on mitä mainioin moottoripyörä. Itse ostin semmoisen 91-mallisen ensimmäiseksi "isoksi" moottoripyöräksi kevättalvella 2000.

Kesällä -02 vaihdoin alle Yamaha XJ 600 Diversionin juuri kaksipäälläajon takia. Siihen KLE ei ole paras ratkaisu, jos sekä kuski, että matkustaja ovat syöneet puuronsa joka aamu.

Toukokuusta -04 on alla ollut taas KLE(toisen pyörän oston vuoksi kyyditystarve väheni) ja tyytyväinen olen ollut, paitsi magneetteja luovuttava vauhtipyörä(Kawan EX-sarjan koneissa yleinen vika, muttei kaikissa) aiheutti toistaiseksi keskeytyksen ajoihin. Uusi osa olikin pikkaisen erimalliselle sytkälle, eikä antanut kipinää, nyt pitäisi olla oikea osa matkalla Saksasta tänne.


Tässä vielä lainaan itseäni, eli mitä kirjoitin nyysseihin keväällä -02:

"
Pari kesää ja 25 tkm on mulla ja KLE:llä takana yhteistä taivalta.
Moottoritiellä ei ole parhaimillaan, mutta muuten hyvä pyörä.
Mulla on vanhempi malli, jossa ei ole pleksiä. Tuuli ei haittaa,
koska kuskilla on mittaa sen verran vähän. Tavallisilla pääteillä
pystyy pitämään helposti 120-150 km/h mittarinopeutta.
Moottoriteillä rekkojen aiheuttamat pyörteet ym. tekevät
etupäästä hieman epävakaan. Matkapyöränä KLE on riittävä
ainakin Suomen mittasuhteisiin. Pisin yksittäinen matka on
edelliskesän Kontioreissu: menomatka 950 km, 13 tuntia,
ei edes perse pahemmin puutunut. Kakspäällä pisimmät ajomatkat ovat
olleet 100 km. Ensi kesänä on tarkoitus lähteä kyydättävän kanssa
pidemmillekin matkoille. Kakspäälläajo on yksi syy vaihtaa/ostaa
rinnalle suurempi katupyörä, kun resurssit sen sallivat.

Koneeltaan pyörä on mukava. Kierroksia saa käyttää, mutta
alavääntökin on kohdallaan. Laitoin pyörään viime keväänä
Laserin ProDuro -putken ja dynojetin suutinsarjan. Vääntö
ja äänet parani sekä kulutus tippui, keuliminenkin onnistuu paremmin.
Pienimmillään viime kesänä mittasin alle 5 l/100 km kulutuksen
ajorupeamalla, joka sisälsi moottoritietä, normaalia maantieajoa ja ruuhkajoa pk-seudun kehäteillä. Kulutus nousee 6-7 litraan sadalla, jos päästelee pitempiä matkoja kaasu pohjassa tai räppii kaupungilla.

Soratiellä KLE on parhaimmillaan, aikoinaan Bike totesi koeajossaan, että
"tällä pyörällä on helppo ajaa sladissa". Pyörä on todella helppo vietävä ja rauhallinen hallita liukkaammallakin alustalla. Maastossakin pyörä menee, ajamalla on joka paikasta päästy, vaikka hiki välillä on tullutkin.
Motocross-radalla kuskilta loppuvat voimat ennenkö pyörästä ominaisuudet.

Uskaltaisin sanoa, että omaan käyttötarkoitukseeni tuskin sopivamapaa
pyörää löytyy. Suurin osa matkaendoroista on liian korkeita(on kiva
kun molemmat jalat yltää kunnolla maahan) tai painavia metsäpoluille.
Kaksmukisen kierrosherkän koneen ansiosta pyörä sopii sporttiseen
ajotapaan kuin nenä päähän."

P.S. Luinkin alkuperäisen viestin vasta nyt loppuun asti. Eli kun uutta olette ostamassa niin ei tarvinne murehtia tuota minulle sattunutta vauhtipyörävikaa. Kawasaki on korjannut 500:iin twineihin tämän vuodesta -98 alkaen.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Hyvään suuntaan on harrastuksesi menossa :D

Itselläni on 91 Transalp ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen ja käyttö on juuri samaa mitä sinullakin. Mukavuuden halusta olen siihen kuitenkin vaihtanut Wilberssin jousituksen, jolloin etenkin 2-päällä mukavuus parani ja toki myöskin kunnon vauhti rytkytyksessäkin toimii paremmin kuin alkuperäinen. Tosin itse olen kaurapuuron aina kiltisti syönyt ja elopainoa on 110 kg ja pahimmillaan on Juhannusta menty viettämään kaljoineen ja pihveineen, jolloin painoa päällä on ollut luokkaa 250 kg, silloin vanha jousitus kyllä huusi hoosiannaa, mutta toisaalta runko sitten jo joustikin mukavasti apuna...

Onpahan tuolla samalla vehkeellä viime kesänä yksi AllRoadTourikin tehty, joten ei voi sanoa kuin että loistava yleisvekotin.

Ei muuta kuin osta valmiiksi varusteltu vehje tuolta Lakelta pois, kun se ei hyvän päälle ymmärrä vaan siirtyy muovi luoteihin ( 650 V-Strom :wink: )

Katso juttua Laken pyörästä lisää: viewtopic.php?t=240

Terveisin
Mika TA-91
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

TomiKoo kirjoitti:Itse olen miettinyt varusteiksi paria laukkua, varmaankin painonjakauman vuoksi yksi takalaukku (samalla selkänoja emännälle) ja tankkilaukku.
Lähinnä tarkoitin ajovarusteita. Naisväki tykkää olla kyytillä jos ei vesisateessa kastu läpimäräksi :wink:

Kannattaa laittaa itseä miellyttävä pyörä, koska muutaman vuoden kuluttua huomaat mitä itseasiassa haluat harrastukselta. Se voi olla isompi matkaenduro tai sitten yhdellä kädellä ylös nostettava enska... :lol:
Avatar
Aki
Viestit: 67
Liittynyt: La Marras 13, 2004 7:14 pm
Paikkakunta: Liminka

KLE:stä

Viesti Kirjoittaja Aki »

Itselläni ei ole ollut KLE:tä, mutta veljelläni oli joku vuosi takaperin. Hän tykkäsi muuten kovasti, mutta matka-ajossa oli kyllä auttamatta liian pieni. Reilumpaa (=100km/h) vauhtia pitäessä alkoi kuluttamaankin aika paljon (lieneekö sitten ollut ko. yksilön ominaisuus - vrt. edellinen). Pieneen räppäilyyn on kyllä erittäin hauska vehje! Helppo ajaa ja kaikinpuolin miellyttävän tuntuinen.

Pitkille >180cm se ei kyllä sovellu ollenkaan. Itse kävin muutaman kerran kokeilemassa ja ensi pyöräksi mitä mainioin. Ei sillä metsään kannata havitella, mutta perusajossa erittäin mukava.

Minun käsitykseni KLE:stä on, että niitä saa käytettynäkin hyvin ja vieläpä ihan huippukuntoisia. Kaiken lisäksi moottori on varsin yksinkertainen ja siten kestävä. Suosittelen koeajoa... kyllä se ajatus siitä kirkastuu.
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kawasaki KLE 500

Viesti Kirjoittaja Hannu »

TomiKoo kirjoitti:Eniten vaihtoehtoja pyörän suhteen rajaa tiukka budjetti, 4000 € joko suorana ostona vanhaan tai käsirahaksi uudempaan.

Kertokaa te kokeneemmat mielipiteenne?? Ehdotuksiä järkevämmiksi vaihtoehdoiksi (budjetin puitteissa) otetaan vastaan!
En missään nimessä ota kantaa, että mikä on järkevämpi vaihtoehto, mutta jos tuo 2päällä matkailu on tosiaan kova juttu ja/tai olet pidempi ihminen (kun kerran tuossa joku kommentoi että KLE ei pitkälle ole hyvä) niin Saksasta hakemalla tuohon hintaluokkaan voisi löytää 90-luvun alun 750cc twininkin, Yamahan tai Hondan (tai ehkä jopa R100GS pemarin tms, tosin siitä saanee maksaa sen verran veroja että tuo 4000EUR raja kolisee). Tosin eipä tuo Africa Twinikään minusta mikään kahden hengen pyörä ole, varsinkin kun pitkänä en istu ihan edessä.

Ja muista tosiaan, että kahden henkilön ajovarusteisiinkin kyllä uppoaa rahaa.
Hannu
KTP
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Pyörä: KTM 625SXC
Paikkakunta: Oulu

KLE 500

Viesti Kirjoittaja KTP »

Ajoin KLE500lla n 3vuotta ja kilometrejä kertyi n35tkm.
Ainakaan tuossa -97 mallissa ei ehtinyt olla mitään teknistä vikaa ja jousitus pelasi. Ostin sen käytettynä n20tkm ja möin pois n50tkm, eikä mitään vikaa vieläkään. Pyörä on kuulemma yhä kunnossa tyytyväisellä omistajallaan.
Ehdin reissata pyörällä mm Norjassa. Lastia pyörässä oli paljon viikon matkaa varten. Asvalttiajossa, mutkaisilla teillä tosi hauska/ketterä peli. Tehoja mulle riittävästi.
Bensankulutus painavimmillaankin ja kovallakin kaasulla vain n7l. Elikkä jos vie enemmän, niin silloin on jotain häikkää mopottimessa. Alimmillaan jopa alle 4l, kun ajettiin hitaasti vaikeassa maastossa.
Istuinkorkeus 82cm, elikkä riittää lyhyemmällekkin kuskille kapean penkin ansiosta. Penkki oli pehmeä, joten peffa ei puutunut.

MUTTA Aloitin sitten sorasurauttelut ja meninpä alkajaisiksi ARTille, joka oli minulle todellinen ajamisen oppikoulu :D Siellä tuli ajettavaksi monenmoista uutta pintaa, minulle ennenkokematonta :shock: Kovilla teillä pyörä on helppo käsiteltävä ja ajosta nauttii mutta pehmeiköillä oli todella hankalaa. Muuten mielenkiinnosta missäs Stobe sinä olet ajellut KLElläsi?
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että pehmeiköt on viisaampi kiertää tällä pyörällä. Nyt kun olen kokeillut muita pelejä, niin huomaan, että ero on todella huima. Mulle KLE oli todella vaikea "suo- ja uppohiekanpyörä"
Pyörässä on myös ne muovisivukatteet, jotka helposti särkyy kaaduttaessa, kuten mulle kävi ARTilla. Onnex oli kasko. Onnistuin mä loukkaamaan polvenkin siellä pahasti, pirun kipee olikin, mutta ei murtumia. Nyt näkee, että aika pahasti nasahti, koska lumpio on muhkurainen.

Kyytiläistä mulla ei ole ollut koskaan, joten kax päällä ajosta ei omia kokemuksia. Veikkaan kyllä, että reissuun kyytiläisen ja pakkauksien kanssa ei riittävä. Osta isompi, jos meinaat matka-ajoa kaksin harrastaa.
Jos eka pyörää hankit, niin vähän käytetty on hyvä hankinta, koska jos (lue kuitenkin) kohta haluaa vaihtaa, niin ei häviä rahallisesti yhtä paljon. Ainakin näitä KLEtä saa kohtuu hintaan käytettyinä.

Pyörähän painaa 180kg jo ilman bensoja, joten ei se niin kevee ollut siellä maastossa käsitellä. Ajamallahan se kyllä menee, mutta neiti ei sitä noin vain yksinään työntele.

Kannattaa miettiä tarkkaan mihin pyörää enimmillään käytät ja valita sen mukaan. Tuo kax päällä ajokin vaikuttaa paljon. Ja oikeestaan ei oo ihannepyörää, joka sopii täydellisesti sorasurautteluun ja matka-ajoon. Mopoja pitäs olla useempia, jotta olis aina mukavaa. Rahapussi vaan on sekä joka sanelee omat painavat ehdot.
Ainaski perässä pysytään :)
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

No niin, nyt sitten vain kevättä odottelemaan ! :D
Onko siinä varaamassasi pyörässä etuhaarukka kumit ? Jos ei niin kannattaa heti ensimmäiseksi laittaa. Kumit maksaa noin 15 eemeliä.
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Onnittelut hankinnan johdosta, harrastus on sellainen ettet siitä ikävä kyllä oikein eroon pääse, vie se sen verran voimakkaasti mukanaan.

Ainakin Transalpin osalta Detin sivut ovat olleet aivan loistava tietolähde ja samalla kaverilla on myöskin F650GS Dakar, joten uskoisin, että hänen sivuistaan on myöskin 650GSsän omistajalle iloa, käyhän vilkaisemassa, niin pysyy odottelu kuume korkealla:http://www.ta-deti.de/f650gs/

Terveisin
Mika TA-91
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hieno homma, onnittelut pyörän hankinnasta ja tervetuloa motoristien porukkaan. Se BMW on varmaan erinomainen sun käyttöön.

Sitten kun lähdet sillä ajelemaan kannattaa käydä verestämässä pyöräilytaitoja kunnon kursseilla, sullahan on siitä jo vähän aikaa ja et vissiin ajanut paljoakaan liikenteessä 12- 17 vuotiaana.
Vaikka MP69 kerhon pitämälle Motoristi Survival kurssilla:
http://www.motoristisurvival.fi/ Niille kursseille on vaan aika tunku, eli pitää ilmoittautua heti, kun se on mahdollista ( eka mahdollisuus moottoripyörämessuilla 2005, ja siitä viikko netissä, jos paikkoja on vielä jäljellä). Muitakin kursseja järjestävät erilaiset moottoripyöräkerhot, ja myös autokoulut.

Motoristi Survivalilla kannattaa käydä vaikka olisi pyöräillyt jo pidempäänkin. Siellä mäkin kävin muutama vuosi sitten, kun aloittelin hommaa uudestaan pidemmän tauon jälkeen. Ja oli erinomainen kurssi.

Onks sulla jo moottoripyöräkortti?

Pekka
:shock: :shock:

PS. Mitä maksaa tommoinen pyörä?
PS2: Eikä se mikään "Pappamopo" voi olla kun tämän vuoden Pariisi-Dakarissakin on niitä viisi ( no ehkä erikoisvarusteltuja )
http://www.dakar.com/2005/presentationu ... motos.html
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Pekka tuossa mainitsikin kurssit. Vaikka ehkä hieman jäävi olekin sanomaan, niin Motoristi Survival -kurssit ovat hyviä. Itsekin aikoinaan olin saanut A-kortin autokortin kylkiäisenä, mutta en silti osannut ajaa moottoripyörää. Kurssista oli apua, varsinkin hidasajo jäi mieleen. Lähes kymmenen vuoden harjoittelun jälkeen minusta tuntuu siltä vieläkin :) Joten suosittelen kurssille menoa.
Avatar
MP@
Viestit: 780
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:14 am
Pyörä: KTM990A -13
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja MP@ »

TomiKoo kirjoitti:Hienoa, että aiheesta on tullu näin paljon kommenttia!


En itsekään tiedä, oliko tässä järkeä (merkki ei ole tuttu ja yleinen maine "pappamopo")
joo on se pappamopo....itsekin vaihdoin 900 Triumph Tigerin kyykkyenduron
tähän dakar version pappamopoon :lol:

eli teit hyvän valinnan

ainut puute on oikeastaan takajousitus,se ei ehdi mun mukana tai minä en ehdin sen mukana mutta yhtäaikaa yleensä ollaan perillä
joku päivä vaihdan sen öhläriin niinnvoin ruveta harrastamaan sorateillä matala lentoa :twisted:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

MP@ kirjoitti:joku päivä vaihdan sen öhläriin niinnvoin ruveta harrastamaan sorateillä matala lentoa :twisted:
Touratech:llä ois WP:n satsi etuhaarukoista takaiskariin kaikkine sovituspaloineen... Ainoa ongelma noiden tilaamisessa on toi valuttavarannon ohjautuminen asunnon remppaan :cry:
Onhan se mukavaa katsella niitä iskareita siellä keittiönkaapeissa... mutta silti...

Oiskohan lotosta tullut mitään :shock:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Muutamia videoita löytyy mm: http://markojamirkka.homelinux.net/video/video.htm lisäksi Veijolla on videoita omalla serverillään.

Juttua esim Dakarista löytyy em sivuilta.
Vastaa Viestiin