Mää ratkasin ton nopeden näytön tolla KOSON dbr01 mittaristolla. Näkee samalla vähän kierroslukuja..Rudi kirjoitti:"4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."
Äkkiä laskettuna nopeusnäyttämän muutos 21" -> 17" rengastuksella on: 10 % + 6 km/h 100 km/h vauhdissa, jos alkuperäinen mittarin näyttämä on oikein, eli pitäisi mennä oikein. Liekö laskelmat rengaskoista riittää selvitykseksi?
Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Valvoja: Moderaattorit
- JUHHisi
- Viestit: 1014
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Vuosi sitten kävin katsastamassa enduron supermotorenkailla.
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17
Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.
Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.
Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17
Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.
Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.
Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Katsastin tänään TTR600:n supermotot ja ainakin käyttämässäni konttorissa katsuri kävi vain kattomassa rengaskoot pyörästä, lisäsi ne otteeseen ja homma selvä. 48 e eli jos taas lasketaan rahaa / käytetty työaika, niin hyvällä katteella vetävät.
Ei kysellyt mitään nopeusmittarista tai jarruista. (Mittarinopeus olisi kyllä mennyt GPS-mittauksen perusteella rajoihin)
Ei kysellyt mitään nopeusmittarista tai jarruista. (Mittarinopeus olisi kyllä mennyt GPS-mittauksen perusteella rajoihin)
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 925
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
LC4 enduroissa on monessa myös motovanteet tyypitetty, mutta motossa ei olekkaan endurovanteita valmiiksi otteessa. Olen tätäkin keskustelua mielenkiinnolla seurannut, koska enimmän aikaa mulla kuitenkin tuossa 660SMC:ssä on nappulakumit alla. Olisi kiva nekin varmuuden vuoksi katsastaa. Näiden uusimpien säädösten mukaan mun pitäisi SMC:n 320mm jarrulevy vielä entisestään suurentaa, että jarruteho varmasti riittäisi nappulakumeilla. Ei taida maalaisjärjestä puhuminen konttorilla auttaa vaan pitää maksaa se hyväksytty asiantuntija.ejj kirjoitti:Vuosi sitten kävin katsastamassa enduron supermotorenkailla.
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17
Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.
Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.
Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Se oiskin sitten kivaa vetää kivikossa 320mm tuplalevyillä tms.Timo Tasakaasu kirjoitti:LC4 enduroissa on monessa myös motovanteet tyypitetty, mutta motossa ei olekkaan endurovanteita valmiiksi otteessa. Olen tätäkin keskustelua mielenkiinnolla seurannut, koska enimmän aikaa mulla kuitenkin tuossa 660SMC:ssä on nappulakumit alla. Olisi kiva nekin varmuuden vuoksi katsastaa. Näiden uusimpien säädösten mukaan mun pitäisi SMC:n 320mm jarrulevy vielä entisestään suurentaa, että jarruteho varmasti riittäisi nappulakumeilla. Ei taida maalaisjärjestä puhuminen konttorilla auttaa vaan pitää maksaa se hyväksytty asiantuntija.ejj kirjoitti:Vuosi sitten kävin katsastamassa enduron supermotorenkailla.
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17
Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.
Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.
Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Kevät eteni ja kesäkin tuli, mutta ihan läpihuutojuttu muutoskatsatus oli. Ajokilsojakin on nyt takana melkein 4-tuhatta kiitos Norjan matkan. Parempi rengaskoko eteen voisi olla 19", mutta tiukoissa serpentiininousuissa 17" oli hauskan ketterä=)a_man kirjoitti:Moi,
muakin alkoi kiinnostaa ja laadin oikein kyselynkin Trafille KTM SE:n suhteen. Viestiin vastasi pelkistetyn asiallisesti seuraavana päivänä Trafin ylitarkastaja (kirjeenvaihto alla). Näillä tiedoilla uskallan minäkin käydä konttorilla 17" regassettiä näyttämässä kun kevät etenee.
t. a
- JUHHisi
- Viestit: 1014
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Noniiiiin! Vihdostaviimein sain minäkin ne supermotot katsastettua..
Ei vaan ollut ihan läpihuuto.. Inssi ihmetteli ensin tietokonetta ½-tuntia, kunnes menin kertomaan sille ne lakipykälien numerot.. Sitten vielä 20min odottelua ja inssi sano että "Kai ne on sitten pakko hyväksyä"..
Nooh, ei siinä mittään. Sitten inssi kaivo jostain kaapinpohjalta avopotan päähän ja lähti toisen inssin kanssa kokeilemaan mittarivirhettä.
Ajoivat kerran ees-taas suoraa hondalla, ja toinen seuras VW Golf:illa perässä. Golffin mittari näytti kuulemma 54km/h kun Hondan mittari oli tasan 50km/h. Mutta hyväksyi kuiteskin, kun sanoin että oon sen navigaattorin avulla kalibroinu.
Ja loppujenlopuks oli ihan mukava ukko. Tiivisti ennen 2-sivuisen teknisen osan 1-sivuun.. Helmpompi pitää ajossa mukana.
Ei vaan ollut ihan läpihuuto.. Inssi ihmetteli ensin tietokonetta ½-tuntia, kunnes menin kertomaan sille ne lakipykälien numerot.. Sitten vielä 20min odottelua ja inssi sano että "Kai ne on sitten pakko hyväksyä"..
Nooh, ei siinä mittään. Sitten inssi kaivo jostain kaapinpohjalta avopotan päähän ja lähti toisen inssin kanssa kokeilemaan mittarivirhettä.
Ajoivat kerran ees-taas suoraa hondalla, ja toinen seuras VW Golf:illa perässä. Golffin mittari näytti kuulemma 54km/h kun Hondan mittari oli tasan 50km/h. Mutta hyväksyi kuiteskin, kun sanoin että oon sen navigaattorin avulla kalibroinu.
Ja loppujenlopuks oli ihan mukava ukko. Tiivisti ennen 2-sivuisen teknisen osan 1-sivuun.. Helmpompi pitää ajossa mukana.
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 8:58 pm
- Pyörä: Polkupyörä...
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
[quote="IPa"]Kävimpä tänään katsastuskonttorilla (A-Katsastus Espoo) tätä kyselemässä.
Itse asiassa olin siellä muista syistä.
Tarkoituksena saada DRZ-400S mallin hyväksyttyä toiseksi rengas kooksi SM- mallin renkaat,
(SM malissa siis samat teho ja renkaiden kantavuus suurempi)
DRZ-400SM DRZ-400S
120/70R17M/C 58H 80/100-21 M/C 51P
140/70R17M/C 66H 120/90-18 M/C 65P
Eivät suoraan osanneet vastata (30min meni ihmetellessä) mutta ottivat tiedot ylös, soittelivat Trafille ja sen jälkeen soittivat minulle.
Vastaus oli:
- Muutoskatsastamalla onnistuu. Eli pyörä 17" vanteilla katsastukseen jne. !
- Lisäksi haluavat muutoskatsastuksessa selvityksen nopeusmittarin toiminnasta 17" renkailla
Selvityksenä kävisi selvitys "mittarin" (se josta alkujaa lähtee vaijeri nopeus mittarille) pyrörittäjän varaosanumeroista jotka olisivat:
SM 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F10
S 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F00
Huom. Ylläoleva lainattu/lyhennetty Ipan tekstistä
Ylläolevaan viitaten onko kokemusta riittääkö yllä mainittu "selvitys" nopeusmittarin näyttämän korjaamisesta SM/S malli pyörittäjän vaihtamisella? Pitäiskö mittarin pyörittäjä vaihtaa liikkeessä ja pyytää sieltä joku paperi muutoksesta tms?
Itse asiassa olin siellä muista syistä.
Tarkoituksena saada DRZ-400S mallin hyväksyttyä toiseksi rengas kooksi SM- mallin renkaat,
(SM malissa siis samat teho ja renkaiden kantavuus suurempi)
DRZ-400SM DRZ-400S
120/70R17M/C 58H 80/100-21 M/C 51P
140/70R17M/C 66H 120/90-18 M/C 65P
Eivät suoraan osanneet vastata (30min meni ihmetellessä) mutta ottivat tiedot ylös, soittelivat Trafille ja sen jälkeen soittivat minulle.
Vastaus oli:
- Muutoskatsastamalla onnistuu. Eli pyörä 17" vanteilla katsastukseen jne. !
- Lisäksi haluavat muutoskatsastuksessa selvityksen nopeusmittarin toiminnasta 17" renkailla
Selvityksenä kävisi selvitys "mittarin" (se josta alkujaa lähtee vaijeri nopeus mittarille) pyrörittäjän varaosanumeroista jotka olisivat:
SM 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F10
S 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F00
Huom. Ylläoleva lainattu/lyhennetty Ipan tekstistä
Ylläolevaan viitaten onko kokemusta riittääkö yllä mainittu "selvitys" nopeusmittarin näyttämän korjaamisesta SM/S malli pyörittäjän vaihtamisella? Pitäiskö mittarin pyörittäjä vaihtaa liikkeessä ja pyytää sieltä joku paperi muutoksesta tms?
DR 650 SE > XRV 750 > DR-Z 400 SM > GT Avalanche (mtb)
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Mulla S > SM muutos on tekemättä kun puuttuu ne SM-mallin renkaat, joten käytännön kokemuksia ei ole.
Mitä tulee siihen nopeusmittariin niin vastaus oli selvitys pitää olla, mitä se sitten tarkasti tarkoittaa en osaa sanoa.
Pyörittäjän hinta Suomessa näyttäisi olevan n. 85 euroo
Sanoivat että 21" > 17" onnistuu kun jarruihin ei tarvitse tehdä muutoksia.
Jos tehdään 17" > 21" tulisi vastaan myös jarrujen muutokset kun rengaskoko kasvaa.
Eli jos oikein olen ymmärtynyt 21>17 onnistuu kohtuu helposti, mutta 17>21 onkin jo hankalampi juttu (jarrut)
Mitä tulee siihen nopeusmittariin niin vastaus oli selvitys pitää olla, mitä se sitten tarkasti tarkoittaa en osaa sanoa.
Pyörittäjän hinta Suomessa näyttäisi olevan n. 85 euroo
Sanoivat että 21" > 17" onnistuu kun jarruihin ei tarvitse tehdä muutoksia.
Jos tehdään 17" > 21" tulisi vastaan myös jarrujen muutokset kun rengaskoko kasvaa.
Eli jos oikein olen ymmärtynyt 21>17 onnistuu kohtuu helposti, mutta 17>21 onkin jo hankalampi juttu (jarrut)
DRZ400S/VFR1200F/GB500TT
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 8:58 pm
- Pyörä: Polkupyörä...
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Sumossahan on vakiona isompi jarrulevy kun ässässä, eli jarruteho pitäis kyllä riittää jos käyttää SM jarrulevyä (320mm). Tuota pyörittäjää lienee viisainta kysyä suoraan paikalliselta jälleenmyyjältä?IPa kirjoitti:Mulla S > SM muutos on tekemättä kun puuttuu ne SM-mallin renkaat, joten käytännön kokemuksia ei ole.
Mitä tulee siihen nopeusmittariin niin vastaus oli selvitys pitää olla, mitä se sitten tarkasti tarkoittaa en osaa sanoa.
Pyörittäjän hinta Suomessa näyttäisi olevan n. 85 euroo
Sanoivat että 21" > 17" onnistuu kun jarruihin ei tarvitse tehdä muutoksia.
Jos tehdään 17" > 21" tulisi vastaan myös jarrujen muutokset kun rengaskoko kasvaa.
Eli jos oikein olen ymmärtynyt 21>17 onnistuu kohtuu helposti, mutta 17>21 onkin jo hankalampi juttu (jarrut)
DR 650 SE > XRV 750 > DR-Z 400 SM > GT Avalanche (mtb)
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Selvitä vielä noi jarrut ...
Jos oikein olen ymmärnyt niin:
21" > 17" alkuperäiset jarrut riittävät kun rengaskoko pienenee. Eli S-mallin jarrut käy molemmille.
17" > 21" alkuperäiset jarrut pitää kasvattaa, kun rengaskoko kasvaa (eli SM:n isommat jarrut ei enää riitä.. Vaan pitää 21" kumeille saada vielä isommat/paremmat)
Eihän siinä "mitään järkeä" ole mutta näin se käsittääkseni menee.
Jos oikein olen ymmärnyt niin:
21" > 17" alkuperäiset jarrut riittävät kun rengaskoko pienenee. Eli S-mallin jarrut käy molemmille.
17" > 21" alkuperäiset jarrut pitää kasvattaa, kun rengaskoko kasvaa (eli SM:n isommat jarrut ei enää riitä.. Vaan pitää 21" kumeille saada vielä isommat/paremmat)
Eihän siinä "mitään järkeä" ole mutta näin se käsittääkseni menee.
DRZ400S/VFR1200F/GB500TT
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
Eli jos meikäläinen näpertelee Hussen SM:stä tässä "enskaa" (eli 21"/17" nakit), niin pitäisi etulevyksi laittaa joku 340mm levy?
Luulin että tämmöset on läpihuutojuttuja, mutta taidampa ajella 'laittomasti' sen mitä ajelen kadulla ennenkuin mettän puolelle pääsee...
Luulin että tämmöset on läpihuutojuttuja, mutta taidampa ajella 'laittomasti' sen mitä ajelen kadulla ennenkuin mettän puolelle pääsee...
- Juhana
- Viestit: 2355
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
- Paikkakunta: Eura,Loei
Re: Endurosta laillinen supermoto (TARKISTAKAA NYKYLAKI !!)
No eikö se nyt mene kuitenkin niin,että jarrut pitää päivittää vähintään isompirenkaisen enduromallin tasolle,ja tässä ne ovat valmiiksi jo enemmänkin,jolloin kelpaa ilman muutosta.Jos haluaa,niin voihan tuolla tehdä sen jarrutuskokeen,että jarrutusteho todentuu.Jos vastaavaa rinnakkaismallia ei ole enskana,täytyy todistaa jarrutuskyky kokeella,tai varustaa mopo kahdella levyllä.
edit:no TEEPEE hän sen jo sanoikin...
edit:no TEEPEE hän sen jo sanoikin...