Rudin TT600R

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Jatketaan tätä projektia nyt sitten omassa ketjussaan.

Tämä on siis Daddy0:lta meikäläisen haltuun siirtynyt TT600R vuosimallia 1999. Mitään kovin erikoista projektia tästä nyt ei varmaankaan ole tulossa, mutta päivitellään tänne nyt niitä pieniä vähäisiä muutoksia, pidetään huoltopäiväkirjaa ym. Tässä vielä linkki aikaisempiin tarinoihin ko. pyörästä: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =8&t=12434

Itselleni tämä on ensimmäinen moottoripyörä sitten piikkiaikojen. Säännöllisesti on tehnyt mieli hankkia pyörä ja nyt sellainen mahdollisuus sitten oli, joten Daddy0:n kanssa päästiin kauppoihin. Enempi on tullut askarreltua autojen parissa, lähinnä tuon mikä on ensimmäisessä kuvassa jammun takana. Autopuolelta kokemusta on mm. Megasquirt -ruiskuprojektista ja virityskaasuttimien hintoja tutkiskellessa tulikin jo mieleen, että ehkä sittenkin tähänkin. Mene ja tiedä. Eiköhän tämä kesä ihan vain ajella. :)

Pyörä siinä kunnossaan, kun se minulle tuli:

Kuva

Alkukeväästä tuli hankittua Italiasta tähän sopiva supermotorengastus sopuhintaan. Vanteet ovat Yamahan navoille kasatut, kehien merkistä ei tietoa.

Kuva

Tässä keväällä pyörään on tullut muutama sata kilometriä mittariin, joten olikin sitten aika pistää pyörää hieman palasiksi ja katsoa mitä tulee vastaan. Eli lähinnä pyörän mukana tulleen ilmanputsarikotelon vaihto tuli kyseeseen sekä supermotovanteiden sovitus / asennus muutoskatsastusta varten oli ohjelmassa.

Tuli puhetta tuosta huohotuksesta työkaverin kanssa, joka on autopuolen ammattilainen ja harrastanut jonkin verran näitä isompia yksimukisia. Hänen mielestään tällaisen pyörän huohottimessa pitäisi olla jonkin verran alipainetta, että toimii kunnolla. Testiksi poistin Daddy0:n asentaman letkusysteemin, jonka päässä oli sellainen pieni suodatin ja siirsin huohotuksen alkuperäiseen paikkaan, mutta nyt niin, että huohotusletku kiertää pienen lenkin yläkautta. Saa nähdä paljonko huohottaa.

Motovanteet menivät heittämällä paikalleen, joka oli tietysti positiivinen yllätys. Pientä shimmausta tosin tarvitsee ensi tilassa kehitellä, nimittäin ketjulinjaa ei saa nyt ihanteellisen suoraan ainakaan kyseisellä takakumilla ilman, että ketju ottaisi kumin reunaan kiinni. Myös ketjusuojan joutui poistamaan että rengas mahtui pyörimään. Pitänee kehitellä joku kevyempi versio tuohon motoilua varten.

Tämän näköinen siitä nyt tuli:

Kuva

Ajoltaan pyörä muuttui totaalisen erilaiseksi. Tuntuu kääntyvän kurviin ehkä vähän liiankin hätäisesti. Välitys puolestaan tuntuu olevan nyt kyläpyörittelyyn sopiva kun rattaan koko takana muuttui 46->44 ja vannekoko 18"->17". Taidan ruuvata tuon isomman rattaan myös enskavanteiden kanssa seuraavan kerran alle. Yllättäen kylmällä märällä asfaltilla tuntui nyt olevan melkoisen liukasta. :)

Mikäli säät sallivat, niin ensiviikolla loman alun kunniaksi voisi yrittää käyttää tuota konttorilla. Tosin nopeusmittarin virhettä täytyy vielä testailla ennen sitä.

EDIT: Pyörän takaosaa purkaessa tuli tutustuttua tuohon pakoputkeen hieman läheisemmin ja todettua, että se kyllä istuu aika huonosti paikalleen ja lisäksi takaosan etummainen kiinnikekin on revennyt irti. Onkohan tuo ihan tavallisella migillä hitsattavissa tuo materiaali? Lisäksi etuputken ja takaputken liitokseen voisi kehitellä jotain, kun tuntuu hieman falskaavan siitä. Lisäksi äänenvaimentajan kiinnityspanta näyttää olevan menemässä poikki. :)
Viimeksi muokannut Rudi, Pe Kesä 10, 2016 2:19 pm. Yhteensä muokattu 22 kertaa.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Noniin, nyt on supermotot muutoskatsastettu. Katsurin kanssa käytiin kattomassa pyörästä rengaskoot ja se kirjoitti sitten paperit. Mitään kyselyjä nopeusmittarista tai jarruista ei tullut ainakaan tällä kertaa. :)

Täytynee ajella seuraavaksi tallille ja vaihtaa rupulit taas alle, kun näyttäisi hiekkatiet olevan jo pääosin lumettomia. :P
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Muutoskatsastus? Pitääkö muutoksia katsastaa? No hehe, paljonkas tuollainen toimitus maksaa? Jos kävisi nuo näkyvimmät jutut laittamassa paperille kun täälllä etelässä tuntuu noita sinisiä heppuja vilisevän vähän enemmän kuin kotikylillä.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

skuikka kirjoitti:Muutoskatsastus? Pitääkö muutoksia katsastaa? No hehe, paljonkas tuollainen toimitus maksaa? Jos kävisi nuo näkyvimmät jutut laittamassa paperille kun täälllä etelässä tuntuu noita sinisiä heppuja vilisevän vähän enemmän kuin kotikylillä.
48 euroa maksoi tuo muutoslysti.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Pientä askartelua pyörän parissa. Alle vaihtui supermotojen muutoskatsastuksen jälkeen takaisin rupulikumit. Osittain siksi, että takarattaan väliin tarvitsee vähän normaalia paksumman spacerin, ettei ketjut ottaisi renkaaseen kiinni. Onneksi olen tässä piakkoin käymässä sorvauskurssin, niin pääsee vaikkapa omatoimisesti moisen rinkulan valmistamaan (työpaikan eduista kaikki irti). Vakiomallisesta saa hyvin mitat ja varmaan muutenkin tuollainen on sopivahko harjoittelukohde.

Tuli myös hankittua pyörään KTM:n osa, nimittäin etu-umpio. Umpio on H4-mallinen ja kirkaslasinen. Mitoiltaan ja kiinnitykseltään näyttäisi menevän paikoilleen "heittämällä". Jos vaikka huomenna askartelisi paikoilleen. Umpion hinnalla olisi saanut kyllä kokonaisia valmiita valomaskejakin, mutta kyllä tuo jammun originaali on kuitenkin kaikessa karuudessaan sellainen, mikä tekee ko. pyörästä juuri TT:n näköisen.

Motovanteiden kehistä löytyikin Excelin merkinnät kuitenkin kun tarkemmin niitä pois otettaessa syynäilin. Ei vain näkynyt tuossa mustassa vanteessa niin selvästi. Ilmeisesti ovat riittävän laadukkaat kehät harrastajakäyttöön.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Tänään vaihtelin lampun ja melkeinhän se heittämällä menikin paikoilleen. Eli siis ei. Maskia joutui jonkun verran avartamaan kun lampun lasi tuli himpun edemmäksi kuin alkuperäisessä. Ihan siististi se sinne kuitenkin istui.

Ennen:
Kuva

Vanha ja uusi:
KuvaKuva

Jälkeen:
Kuva
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Tänään kävin näyttämässä Jammulle vähän rankempaa maastoa ja täytyy kyllä todeta, että oli se vaan hyvä, ettei tullut hommattua XT:tä, mitä aluksi suunnittelin. Veikkaan, että tän päivän ajelulla sellasella olisi tullut jo paha mieli semmoisella ajellessa. Hyvin tuntuu siis alusta pelaavan ja kuskilta tuntuu vielä loppuvan kantti kesken ennen pyörän suorituskykyä, ainakin metsässä.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Tänään DIY-tuskissani olohuoneen nurkassa askartelin 75 mm viemäriputken osista jammuun työkaluputken. Uskoisin olevan vesitiivis, kun hyvä, että saa tuon päätykorkin kiinni painettua. Lukittavakin siitä tuli ja kohtuullisen kokoinen. Lukko tosin taitaa vaihtua johonkin vähemmän gayn väriseen. :)

Muutama kuvatus:

Irrallaan
Kuva

Paikoillaan pyörässä
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Halpahan tuo nyt ei kaikkiaan ollut, mutta ainakin sellainen kun sattui tulemaan. :)
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Eilen kävi näin:

Kuva

Tietysti lauantaina kun kaikki mahdolliset rengaskaupat paitsi Bilhelvete oli auki. Tuumasta toimeen, äitienpäiväksi luvattu mitä parhaimpia ajokelejä, joten äkkiä hakemaan halparengasta em. kaupasta. Mukaan tarttui 140/80 18 endurokumi. Toki tuossa olisi selvinnyt sisärenkaan vaihdollakin, mutta entinen Mitas alkoi olla jo vaihtokuntoinen. Tänäaamuna sitä sitten vaihtamaan:

Kuva

Kuva

Melkeinpä tuli huono omatunto, kun ei juuri edes tarvinnut hikoilla tuon renkaan kanssa. Onneksi olin huomannut, että työpaikalle oli hiljattain tullut noita vehkeitä ja sopivasti sattui olemaan hallin avainkin lainassa.

Melko iso ero on kyllä noiden renkaiden halkaisijassa kun entinen on kulunut ja kokoa 130/80 18. Lyhyelle persjalkaiselle entistä mukavampaa käsitellä pyörää paikallaan, mutta onpahan sitten lisää maavaraa. :)

Kuva

Äkkiseltään asfaltilla tuo kumi on ratkaisevasti entistä Mitasta levottomampi, mutta se oli arvattavissa, koska tuossa on niin paljon pienempi nappula. Maasto-ominaisuudet noissa toki tärkeintä itselle tällä hetkellä on. Illalla sitten maasto-ominaisuuksista tarinointia.

Kuva
Avatar
SaPeKa
Viestit: 589
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 11:11 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja SaPeKa »

Rudi kirjoitti:Tänään vaihtelin lampun ja melkeinhän se heittämällä menikin paikoilleen. Eli siis ei. Maskia joutui jonkun verran avartamaan kun lampun lasi tuli himpun edemmäksi kuin alkuperäisessä. Ihan siististi se sinne kuitenkin istui.

Vanha ja uusi:
Kuva
Mistä tuo lamppu on peräisin, minkä kokoinen ja paljonko maksoi?
Sami
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

SaPeKa kirjoitti: Mistä tuo lamppu on peräisin, minkä kokoinen ja paljonko maksoi?
Tästä ebaykaupasta saksasta tilasin ja hinta löytyy linkistä:
Linkki

Mittaan vielä kun ehdin.
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Saman lasisen H4 umpion saa kotimaisesta kotarikaupasta n. 50 euron hintaan.

Entisen LC4n valoteho kasvoi kummasti kun vaihtoi tuollaisen haalistuneen muoviumpion tilalle.

-petteri
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Nyt vastustaa hieman, mutta ei onneksi pahasti.

Havahduin myöhään eilen tiistai-illalla ajatukseen, että emännys oli viikonloppuna ilmoitellut tarvitsevansa"autoa keskiviikoksi. Ja tietysti itsellä työreissu keskiviikkona ja Salossa piti olla aamulla klo 09:00. Jammussa oli tietysti rupulikumit alla ja sillä sitten etupyörä kohti Saloa klo 07:00 aikaan aamulla.

Reissu meni ihan mainiosti, mutta Vihdin kohdalla takaisintullessa satuin vilkaisemaan alaspäin ja sydän pompahti kurkkuun, kun huomasin molempien housunpunttien ja saappaiden kiiltelevän öljystä. Äkkiä pyörä ekalle linjuripysäkille parkkiin, sammuksiin ja tutkimaan. Nopealla tutkiskelulla vuotokohtaa ei löytynyt ja sitten uskalsin laittaa pyörän takaisin käyntiin. Paikallaan ollessa tiputus ei ollut kovin suurta eikä se tuntunut juuri kierrosluvusta lisääntyvän eikä sivuääniäkään kuulunut, joten lähden savuttamaan kohti Vantaata (kirjaimellisesti). Öljyäkin vaikutti olevan ihan riittävästi koneessa vielä.

Äsken ehdin purkamaan tankin moposta ja huomasin, että öljy tulee imuventtiilien säätämistä varten olevan luukun kannesta ja syykin selvisi. Oikeanpuoleisesta kiinnityspultista on kierteet sileät. Onneksi työpaikalla on Helicoilsatsi, niin saa tuon kohtuuhelposti korjattuakin.

Kyllä se vaan kovasti säikäyttelee, kun pyörän historian tuntee. :)
Viimeksi muokannut Rudi, Ma Helmi 06, 2012 6:18 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rudi
Viestit: 128
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Pyörä: Yamaha TT600R '99

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja Rudi »

Tuossa iltavilakalla kun keli kuivui kävin ruuvaamassa helicoilin paikoilleen ja nyt pysyy öljyt koneessa. Öljyä oli hävinnyt koneesta n. 0.5 l, eli ei ihme, että oli vähän housut öljyssä. Housuistakin tuli sentään ihan hyvät taborttikylvyn jälkeen. :)
Avatar
-Make-
Viestit: 255
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 9:51 pm
Pyörä: Maastopyörä
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Rudin TT600R

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Ei pidä pienistä säihähtää. Ei jamppukaan ilmoittamatta räjähdä...onneks. Mulla on pelannu oma nyt ku kello ja supermotona nyt mennään. Paikallinen virkavallan edustajakin tarkasti pyörän tuossa yks päivä liikenteessä, mutta petty ku ei edes sakkoja saanu kirjotettua.
Vastaa Viestiin