Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
juilma
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2011 7:03 pm
Pyörä: Aprilia Pegaso 650
Paikkakunta: Saarijärvi

Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja juilma »

Kopioimpa tänne tuolta yhdeltä toiselta keskutelupalstalta idean "tyhmien" kysymysten ketju. Ideana on että mikään moottoripyöräilyyn tai pyöriin edes etäisesti liittyvä kysymys ei ole liian tyhmä ketjuun ja toisaalta ei tarvitse jokaisesta pikkuaiheesta aloittaa uutta ketjua.

Ja aloitampa itse tyhmällä kysymyksellä, niitä kun piisaa aloittelevana kurapyöräilijänä. Eli ketjujen huoltotoimet, kuinka usein ketjut tulee putsata ja öljytä varsinkin jos rapaisemmalla kelillä ajaa ? Entä mikä on sopiva ketjujen kireys ?
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Pasi »

vastaan ketjuista:

ketjuja ei kannata sen kummemmin putsailla mutta ne pitää öljytä vaihteistoöljyllä aina kun on ajettu vähänkään reilummasti, ketjut pitää olla aika löysällä

ja kysyn öljyistä:

mitä on kytkinlisäaine ja missä sitä esiintyy?
Avatar
JUHHisi
Viestit: 999
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Ketjujen öljyäminen:
Jos pelkästää Asfaltilla ajaa, niin 400-500km vois olla maksimi. Riippuen käytettävästä rasvasta. Öljymäinen/Vahamainen. Vaha -tyyppiset voiteluaineet sopii asfalttiajeluihin ja öljymäiset sitten soralle/mutaan.

Jos hiekkateitä ajelee niin mielellään heti reissun jälkeen, tai ajon aikana.

Ajon aikana ketjujen rasvaaminen onnistuu:
Kaupasta ostettavalla: http://www.scottoiler.fi/
Tai sitten rakentaa itse esim.: Meikäläisen versio..
Pegasosta varmasti löytää jostain katteiden alta kolon, minne on hyvä jemmata joku 1-4dl purnukka, ja siitä letku ketjuille.

Ketjujen kireys on sopiva, kun pyörä kuormattuna ketjujen vapaaliike on 1-2cm. Eli kannattaa itse istua pyörän päällä, ja pyytää kaveria/vaimoa jne. tarkastamaan että ketjuissa on se 1-2cm löysää.
Tuttu onnistui rikkomaan 400DR-Z:sta vetoakselin laakerin kun oli säätäny ketjut takarengas ilmassa "sopivaksi", sitten kun tuli kuormaa(2-henkilöä) niin ketjut olivat liian kireällä.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tase »

Lisää tietämättömyyttä...

Miksi vesijäähdytteisissä V-koneissa kuten esim LC8, on taaemman sylinterin kaasuttimessa isompi pääsuutin?

Sen ymmärrän että ilmajäähdytteisissä koneissa varjossa oleva sylinteri tarvitsee bensan jäähdyttävää vaikutusta, mutta onko se tarpeen myös vesijäähdytteisissä?
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Voisiko olla lämpöeroa silti pytyissä, veden kiertosuunnasta johtuen?

Ketjujen kireys kannattanee tarkistaa ohjekirjasta.

Tai pinnistellä eturattaan, swingin ja takarankaan akselit samalle linjalle ja tarkistaa että ketjuissa on silloin vielä hieman löysää...
Avatar
Tuffe
Viestit: 620
Liittynyt: Su Elo 05, 2007 10:50 am
Pyörä: XTZ750
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tuffe »

Pasi kirjoitti: ja kysyn öljyistä:

mitä on kytkinlisäaine ja missä sitä esiintyy?
Lainaus tuolta.
"Q: What is the purpose of the oil in a 'WET' clutch?

A: The primary purpose of the oil in a wet clutch is to act as a coolant. The oil flows around the clutch plates and friction plates, cooling them. This results in smoother clutch action and prolongs clutch life. Be sure to use a motorcycle specific oil, such as AMSOIL Motorcycle Oils, which has absolutely no friction modifiers and is fully compatible with all wet clutches and meets/exceeds all JASO motorcycle wet clutch specs. Do not use automotive type oils in a wet clutch because they have friction modifiers, which depending on the specific oil and friction modifiers, can cause clutch plates to slip and run hotter which allows for glazing and heat related issues to occur.
"

Vapaasti ylikiiminkiläisittäin suomentaen: taitaa se "kytkinlisäaine" olla ainetta, jota ei oo mopetiöljyissä toisin ku jotku öljykauppiaat vakuuttelee. Tietoa ei oo, mutta iso mutu.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THä »

juilma kirjoitti:Kopioimpa tänne tuolta yhdeltä toiselta keskutelupalstalta idean "tyhmien" kysymysten ketju. Ideana on että mikään moottoripyöräilyyn tai pyöriin edes etäisesti liittyvä kysymys ei ole liian tyhmä ketjuun ja toisaalta ei tarvitse jokaisesta pikkuaiheesta aloittaa uutta ketjua.

Ja aloitampa itse tyhmällä kysymyksellä, niitä kun piisaa aloittelevana kurapyöräilijänä. Eli ketjujen huoltotoimet, kuinka usein ketjut tulee putsata ja öljytä varsinkin jos rapaisemmalla kelillä ajaa ? Entä mikä on sopiva ketjujen kireys ?
Hommaa ihmeessä automaattirasvari. Maksaa itsensä takaisin todella nopeasti ketjujen ja rattaiden eliniän kasvuna. Säätönuppia sitten ruuvaa olosuhteiden mukaan. Kurassa ei mikään riitä, assulla pärjää melko pienellä. Itse olen ihan normi moottoriöljyä käyttänyt. Pari eturatasta kun on lopussa, niin sitten on syytä tutkia takaratasta ja ketjuja.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THä »

Jarno kirjoitti:Voisiko olla lämpöeroa silti pytyissä, veden kiertosuunnasta johtuen?
Juu. Kolmemukisessa rivikoneessa sitten joka pytty on vähän eri seoksella, ja syystä.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuffe kirjoitti:
Pasi kirjoitti: ja kysyn öljyistä:

mitä on kytkinlisäaine ja missä sitä esiintyy?
Lainaus tuolta.
"Q: What is the purpose of the oil in a 'WET' clutch?

A: The primary purpose of the oil in a wet clutch is to act as a coolant. The oil flows around the clutch plates and friction plates, cooling them. This results in smoother clutch action and prolongs clutch life. Be sure to use a motorcycle specific oil, such as AMSOIL Motorcycle Oils, which has absolutely no friction modifiers and is fully compatible with all wet clutches and meets/exceeds all JASO motorcycle wet clutch specs. Do not use automotive type oils in a wet clutch because they have friction modifiers, which depending on the specific oil and friction modifiers, can cause clutch plates to slip and run hotter which allows for glazing and heat related issues to occur.
"

Vapaasti ylikiiminkiläisittäin suomentaen: taitaa se "kytkinlisäaine" olla ainetta, jota ei oo mopetiöljyissä toisin ku jotku öljykauppiaat vakuuttelee. Tietoa ei oo, mutta iso mutu.
Komppaan. Vähän kuten GL-5 vaihteistoöljyäkään ei kannata laittaa vanhempaan vaihdelaatikkoon. Eipä mene vaihteet päälle ja synkrot rutisee. Liian liukasta. Nuo luokitukset vaan on yksi mysteeri. Maatalouspuolelta samat säännöt pätee kun kyselee kelpaako öljy märkäjarruille. Mistä päästäänkin vaikka delvacciin (54e/20l) jota itse käytän hyvällä menestyksellä. Olen myös käyttänyt 2t-krossissa normi mineraalimoottoriöljyjä laatikossa, jotka siis ovat monasti GL-1. Toki jotkin koneet ovat vähän kranttuja öljyn suhteen. Oman kokemuksen mukaan myös motul 5000 ja 5100 pelaavat ihan samoin.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

THä kirjoitti:Komppaan. Vähän kuten GL-5 vaihteistoöljyäkään ei kannata laittaa vanhempaan vaihdelaatikkoon. Eipä mene vaihteet päälle ja synkrot rutisee. Liian liukasta.
Niin on, koska GL-5 luokiteltu öljy on ns. hypoidiöljyä ja siksi omaa erittäin hyvät luisto-ominaisuudet.

Tuo hypoidi siis tarkoittaa suomeksi...

Ja niitä luokituksia...

On sekä aiemman työn, että kantapään kautta tullut todetuksi, ettei ole ihan sama mitä öljyä koneeseen laittaa.

Mutta jokainen laittaa sitä mitä parhaaksi näkee :mrgreen: (ei tehdä tästä jälleen yhtä öljy väit... keskustelua)
kawabata
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 7:16 pm
Pyörä: kawalla
Paikkakunta: stadi-on

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja kawabata »

pitkän pohdinnan, päättelyn ja tutkailemisen jälkeen olen myös tullut johtopäätökseen, että kytkinlisäainetta ei ole välttämättä olemassakaan muuten kuin markkinamiesten jutuissa.

kyssyäriä: onko nelarienskoissa yleensä useampia öljynsuodattimia? ainakin lc4 kottaraisessa näin lienee? entä venttiilientarkistus/säätöväli yleensä matkaenskoissa? v2 tai r2 koneisissa mieluummin. vai onko joissakin ehkä hydrauliset nostimet.

onko esim. moto guzzin quota tai stelvio mahdollista madaltaa? siis jonnekin 80 cm korkeudelle persaus eli penkki?
kurainen mies tarvii monesti rapaiset huvit ja paskaiset mettänaurut
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja VAK »

KTM:n RFS koneissa on kaksi "paperi" öljynsuodatinta, sekä pari sihtiä(jotka kannattaa pihauttaa ilmalla puhtaaksi joka öljyn vaihdossa). Tuota samaa RFS konetta löytyy myös Betoista.

Enska/matkaenskapyörää ei oikeastaan kannata, eikä tarvi madaltaa. jos madaltaa alustaa, niin maavara pienenee(EI hyvä) ja jousitusmatka lyhenee(ja ajogeometria pielessä?). Jos madaltaa satulaa, niin tapeille nouseminen on raskaampaa. Mulla oli pari senttiä matalampi satula ja sen eron kyllä huomaa. Kannattaa kiinnittää huomiota pyörän kapeuteen pyörää valittaessa. Vaikka satula olisi korkealla, niin jalat yltää silti maaha pyörän kapeuden ansiosta.

-ville
---x mopolla suohon x---
ekes
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 6:59 pm
Pyörä: Desert Express
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ekes »

kawabata kirjoitti:pitkän pohdinnan, päättelyn ja tutkailemisen jälkeen olen myös tullut johtopäätökseen, että kytkinlisäainetta ei ole välttämättä olemassakaan muuten kuin markkinamiesten jutuissa.
Nii-in! Mitä öljyjä jengi on käyttänyt pyörissään esim. 70-luvulla?!? Mopossa olen aikoinaan käyttänyt ihan samaa öljyä kuin isäukko uudehkossa finni-datsunissaan.

Itse olen aloittanut varsinaiset pärrähommat 80-luvulla ja silloin ainakin ilmoitin nuorena miehenä ja naama totisena käyttäväni "oikeita moottoripyöräöljyjä, koska niissä on kytkimen lisäaine". :oops:
Nyt ovat neljä viimeisintä pyörää mennyt melkein pelkästään - ah, niin ihanalla - Delvacilla, joka aina herättää foorumeilla kovin voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. :lol:
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja VAK »

mä en kyllä usko tohon delvakkiin! mä käytän shellin rimulaa. laatikossa toimisi aivan hyvin maansiirtokoneen/traktorin peräöljy, mutta hinta vaan on murto-osa niistä öljyistä joiden purkin kyljessä on motoGP moottoripyörän kuva, joten ei se voi olla hyvää öljyä.

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

kawabata kirjoitti:onko esim. moto guzzin quota tai stelvio mahdollista madaltaa? siis jonnekin 80 cm korkeudelle persaus eli penkki?
Stelvio NTX:n koeajaneena niin tällänen 170senttinen hujoppi olis kaivannu penkin nostoa, näemmä olis mahdollista säätää 82-84cm http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/ ... .php?id=22 et eiköhän tuosta satulasta saa tiukan paikan tullen höylättyy tavaraa pois.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Vastaa Viestiin