Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Syys 16, 2014 12:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Maalis 17, 2011 3:11 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 123
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Rudi kirjoitti:
"4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."

Seuraavaa sanotaan saman asetuksen pykälässä 24 nopeusmittari:

"1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista."

Äkkiä laskettuna nopeusnäyttämän muutos 21" -> 17" rengastuksella 90/90 21"->120/70 17" on: 10 % + 6 km/h 100 km/h vauhdissa, jos alkuperäinen mittarin näyttämä on oikein, eli pitäisi mennä rajoihin. Tuo laskelmassa käytetty nopeus tietysti vaikuttaa laskelmaan... Liekö laskelmat rengaskoista riittää selvitykseksi?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 17, 2011 3:50 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 27, 2007 3:11 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR-Z400S
Enpä tullut siinä äkkiä miettineeksi tuota, mutu menetelmällä sanoisin että laskelmat riittävät.

- Nyt ei puutu kuin 17" vanteet ;-) -

_________________
DRZ400S/VFR1200F
http://ipa.dy.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 17, 2011 6:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 842
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Rudi kirjoitti:
"4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."

Äkkiä laskettuna nopeusnäyttämän muutos 21" -> 17" rengastuksella on: 10 % + 6 km/h 100 km/h vauhdissa, jos alkuperäinen mittarin näyttämä on oikein, eli pitäisi mennä oikein. Liekö laskelmat rengaskoista riittää selvitykseksi?


Mää ratkasin ton nopeden näytön tolla KOSON dbr01 mittaristolla. Näkee samalla vähän kierroslukuja.. :)
Liitteet:
IMG_0483.JPG
IMG_0483.JPG [ 122.71 KiB | Katsottu 1113 kertaa ]

Liitteet:
IMG_0485.JPG
IMG_0485.JPG [ 143.06 KiB | Katsottu 1157 kertaa ]


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 18, 2011 11:44 am 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 04, 2009 3:42 pm
Viestit: 78
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Yamaha XT660
Vuosi sitten kävin katsastamassa enduron supermotorenkailla.
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17

Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.

Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.

Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 11, 2011 2:57 pm 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 123
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Katsastin tänään TTR600:n supermotot ja ainakin käyttämässäni konttorissa katsuri kävi vain kattomassa rengaskoot pyörästä, lisäsi ne otteeseen ja homma selvä. 48 e eli jos taas lasketaan rahaa / käytetty työaika, niin hyvällä katteella vetävät. :)

Ei kysellyt mitään nopeusmittarista tai jarruista. (Mittarinopeus olisi kyllä mennyt GPS-mittauksen perusteella rajoihin)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 12, 2011 8:00 am 
Avatar

Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Viestit: 870
Paikkakunta: Somero
Pyörä: 1190Adv660SMCXL600V
ejj kirjoitti:
Vuosi sitten kävin katsastamassa enduron supermotorenkailla.
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17

Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.

Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.

Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm

LC4 enduroissa on monessa myös motovanteet tyypitetty, mutta motossa ei olekkaan endurovanteita valmiiksi otteessa. Olen tätäkin keskustelua mielenkiinnolla seurannut, koska enimmän aikaa mulla kuitenkin tuossa 660SMC:ssä on nappulakumit alla. Olisi kiva nekin varmuuden vuoksi katsastaa. Näiden uusimpien säädösten mukaan mun pitäisi SMC:n 320mm jarrulevy vielä entisestään suurentaa, että jarruteho varmasti riittäisi nappulakumeilla. Ei taida maalaisjärjestä puhuminen konttorilla auttaa vaan pitää maksaa se hyväksytty asiantuntija.

_________________
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 14, 2011 10:19 am 

Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:13 pm
Viestit: 123
Pyörä: Yamaha TT600R '99
Timo Tasakaasu kirjoitti:
ejj kirjoitti:
Vuosi sitten kävin katsastamassa enduron supermotorenkailla.
Nyt molemman koot on sallittuja rekisteriotteessa:
Edessä 90/90/R21 tai 120/70/R17
Takana 130/80/R17 tai 160/60R17

Tulostin web sivuilta XT660R (enduro) XT660X (supermoto) speksit ja vein konttorille. Vähän aikaa katselivat ja kyselivät nopeusmittarista. Mun tapauksessa kalibrointia ei tarvittu, koska nopeus riippuu takarenkaan koosta.
Jos nopeus otetaan eturenkaasta niin olisivat silloin vaatineet todistuksen ammattilaiselta.
21" => 17" muutos on -13.75% nopeuteen ja tähänkö lisätään vielä alkuperäinen mittarivirhe niin ei mene enää speksiin.

Jarrulevystä mainitsivat, että ei ole ongelma koska vaihdetaan 21" => 17". Jos toisinpäin niin jarrulevyn kokoa täytyisi suurentaa, jotta jarruteho pysyy samana.

Nopeus/rengaskoko laskuri:
http://kgm.tiwing.com/calcs/tiresizecalc.htm

LC4 enduroissa on monessa myös motovanteet tyypitetty, mutta motossa ei olekkaan endurovanteita valmiiksi otteessa. Olen tätäkin keskustelua mielenkiinnolla seurannut, koska enimmän aikaa mulla kuitenkin tuossa 660SMC:ssä on nappulakumit alla. Olisi kiva nekin varmuuden vuoksi katsastaa. Näiden uusimpien säädösten mukaan mun pitäisi SMC:n 320mm jarrulevy vielä entisestään suurentaa, että jarruteho varmasti riittäisi nappulakumeilla. Ei taida maalaisjärjestä puhuminen konttorilla auttaa vaan pitää maksaa se hyväksytty asiantuntija.


Se oiskin sitten kivaa vetää kivikossa 320mm tuplalevyillä tms. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 30, 2011 10:19 pm 

Liittynyt: La Syys 20, 2008 8:28 pm
Viestit: 49
Paikkakunta: Tampere
a_man kirjoitti:
Moi,

muakin alkoi kiinnostaa ja laadin oikein kyselynkin Trafille KTM SE:n suhteen. Viestiin vastasi pelkistetyn asiallisesti seuraavana päivänä Trafin ylitarkastaja (kirjeenvaihto alla). Näillä tiedoilla uskallan minäkin käydä konttorilla 17" regassettiä näyttämässä kun kevät etenee.


Kevät eteni ja kesäkin tuli, mutta ihan läpihuutojuttu muutoskatsatus oli. Ajokilsojakin on nyt takana melkein 4-tuhatta kiitos Norjan matkan. Parempi rengaskoko eteen voisi olla 19", mutta tiukoissa serpentiininousuissa 17" oli hauskan ketterä=)

t. a


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 11, 2011 6:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Viestit: 842
Paikkakunta: Häme
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Noniiiiin! Vihdostaviimein sain minäkin ne supermotot katsastettua..

Ei vaan ollut ihan läpihuuto.. Inssi ihmetteli ensin tietokonetta ½-tuntia, kunnes menin kertomaan sille ne lakipykälien numerot.. Sitten vielä 20min odottelua ja inssi sano että "Kai ne on sitten pakko hyväksyä"..

Nooh, ei siinä mittään. Sitten inssi kaivo jostain kaapinpohjalta avopotan päähän ja lähti toisen inssin kanssa kokeilemaan mittarivirhettä.

Ajoivat kerran ees-taas suoraa hondalla, ja toinen seuras VW Golf:illa perässä. Golffin mittari näytti kuulemma 54km/h kun Hondan mittari oli tasan 50km/h. Mutta hyväksyi kuiteskin, kun sanoin että oon sen navigaattorin avulla kalibroinu.

Ja loppujenlopuks oli ihan mukava ukko. Tiivisti ennen 2-sivuisen teknisen osan 1-sivuun.. Helmpompi pitää ajossa mukana.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 24, 2011 3:46 pm 

Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 8:58 pm
Viestit: 221
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: Polkupyörä...
[quote="IPa"]Kävimpä tänään katsastuskonttorilla (A-Katsastus Espoo) tätä kyselemässä.
Itse asiassa olin siellä muista syistä.

Tarkoituksena saada DRZ-400S mallin hyväksyttyä toiseksi rengas kooksi SM- mallin renkaat,
(SM malissa siis samat teho ja renkaiden kantavuus suurempi)
DRZ-400SM DRZ-400S
120/70R17M/C 58H 80/100-21 M/C 51P
140/70R17M/C 66H 120/90-18 M/C 65P

Eivät suoraan osanneet vastata (30min meni ihmetellessä) mutta ottivat tiedot ylös, soittelivat Trafille ja sen jälkeen soittivat minulle.
Vastaus oli:

- Muutoskatsastamalla onnistuu. Eli pyörä 17" vanteilla katsastukseen jne. !
- Lisäksi haluavat muutoskatsastuksessa selvityksen nopeusmittarin toiminnasta 17" renkailla
Selvityksenä kävisi selvitys "mittarin" (se josta alkujaa lähtee vaijeri nopeus mittarille) pyrörittäjän varaosanumeroista jotka olisivat:
SM 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F10
S 2007 SPEEDOMETER GEAR 54600-29F00
Huom. Ylläoleva lainattu/lyhennetty Ipan tekstistä

Ylläolevaan viitaten onko kokemusta riittääkö yllä mainittu "selvitys" nopeusmittarin näyttämän korjaamisesta SM/S malli pyörittäjän vaihtamisella? Pitäiskö mittarin pyörittäjä vaihtaa liikkeessä ja pyytää sieltä joku paperi muutoksesta tms?

_________________
DR 650 SE > XRV 750 > DR-Z 400 SM > GT Avalanche (mtb)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Loka 24, 2011 10:45 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 27, 2007 3:11 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR-Z400S
Mulla S > SM muutos on tekemättä kun puuttuu ne SM-mallin renkaat, joten käytännön kokemuksia ei ole.
Mitä tulee siihen nopeusmittariin niin vastaus oli selvitys pitää olla, mitä se sitten tarkasti tarkoittaa en osaa sanoa.
Pyörittäjän hinta Suomessa näyttäisi olevan n. 85 euroo

Sanoivat että 21" > 17" onnistuu kun jarruihin ei tarvitse tehdä muutoksia.
Jos tehdään 17" > 21" tulisi vastaan myös jarrujen muutokset kun rengaskoko kasvaa.
Eli jos oikein olen ymmärtynyt 21>17 onnistuu kohtuu helposti, mutta 17>21 onkin jo hankalampi juttu (jarrut)

_________________
DRZ400S/VFR1200F
http://ipa.dy.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 25, 2011 11:13 am 

Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 8:58 pm
Viestit: 221
Paikkakunta: Lappeenranta
Pyörä: Polkupyörä...
IPa kirjoitti:
Mulla S > SM muutos on tekemättä kun puuttuu ne SM-mallin renkaat, joten käytännön kokemuksia ei ole.
Mitä tulee siihen nopeusmittariin niin vastaus oli selvitys pitää olla, mitä se sitten tarkasti tarkoittaa en osaa sanoa.
Pyörittäjän hinta Suomessa näyttäisi olevan n. 85 euroo

Sanoivat että 21" > 17" onnistuu kun jarruihin ei tarvitse tehdä muutoksia.
Jos tehdään 17" > 21" tulisi vastaan myös jarrujen muutokset kun rengaskoko kasvaa.
Eli jos oikein olen ymmärtynyt 21>17 onnistuu kohtuu helposti, mutta 17>21 onkin jo hankalampi juttu (jarrut)

Sumossahan on vakiona isompi jarrulevy kun ässässä, eli jarruteho pitäis kyllä riittää jos käyttää SM jarrulevyä (320mm). Tuota pyörittäjää lienee viisainta kysyä suoraan paikalliselta jälleenmyyjältä?

_________________
DR 650 SE > XRV 750 > DR-Z 400 SM > GT Avalanche (mtb)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 25, 2011 11:42 am 
Avatar

Liittynyt: To Syys 27, 2007 3:11 pm
Viestit: 83
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR-Z400S
Selvitä vielä noi jarrut ...
Jos oikein olen ymmärnyt niin:
21" > 17" alkuperäiset jarrut riittävät kun rengaskoko pienenee. Eli S-mallin jarrut käy molemmille.
17" > 21" alkuperäiset jarrut pitää kasvattaa, kun rengaskoko kasvaa (eli SM:n isommat jarrut ei enää riitä.. Vaan pitää 21" kumeille saada vielä isommat/paremmat)

Eihän siinä "mitään järkeä" ole mutta näin se käsittääkseni menee.

_________________
DRZ400S/VFR1200F
http://ipa.dy.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 25, 2011 12:39 pm 

Liittynyt: Ti Huhti 12, 2011 7:31 pm
Viestit: 34
Pyörä: HVA SM510R -09
Eli jos meikäläinen näpertelee Hussen SM:stä tässä "enskaa" (eli 21"/17" nakit), niin pitäisi etulevyksi laittaa joku 340mm levy? :lol:

Luulin että tämmöset on läpihuutojuttuja, mutta taidampa ajella 'laittomasti' sen mitä ajelen kadulla ennenkuin mettän puolelle pääsee...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 25, 2011 1:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Viestit: 2349
Paikkakunta: Eura,Loei
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
No eikö se nyt mene kuitenkin niin,että jarrut pitää päivittää vähintään isompirenkaisen enduromallin tasolle,ja tässä ne ovat valmiiksi jo enemmänkin,jolloin kelpaa ilman muutosta.Jos haluaa,niin voihan tuolla tehdä sen jarrutuskokeen,että jarrutusteho todentuu.Jos vastaavaa rinnakkaismallia ei ole enskana,täytyy todistaa jarrutuskyky kokeella,tai varustaa mopo kahdella levyllä.

edit:no TEEPEE hän sen jo sanoikin...

_________________
Projektikuvat


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 60 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com