Pyörän haku Saksasta?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No näitä juttuja on ollut täällä monta.
Mutta kun ei jaksa selata kaikkia.

Olisin hakemassa kaverille pyörää Saksasta. Yksityiseltä myyjältä.
R1150GS

Miten homma toimii? Mitä papereita ja muita toimia tarvitaan?

Rahat lyödään käteen kauppaa tehtäessä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

EDIT: Muutettu pysyväksi tiedotteeksi. /Jukka
Harri Hemmilä
Viestit: 1230
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: Trek Roscoe 6
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

http://www.tulli.fi
Tuolta löytyy tietoa.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> Polkupyörä
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja mek »

Tullissa on ystävällinen ja hyvä palvelu, kannattaa soittaa neuvontaan jos jokin asia epäilyttää.
.ORG:sta lyhyt oppimäärä käytetyn ostosta Saksasta, varsinkin 2. sivulla "C1-200":n hyviä neuvoja.

Käytännön toiminnasta vielä muutama, kohta neljännen tuodun pyörillä kulkevan vehkeen kokemukseen pohjautuva neuvo.

1. Alkuperäisen rekisteriotteen lisäksi et tarvitse muuta paperia kuin EU-vaatimustenmukaisuustodistuksen, sitä ei tarvitse kovin vanhoista vehkeistä, en nyt juuri muista mikä on se vuosilukuraja, jota vanhemmista sitä ei tarvita. Kannattaa yrittää hommata/pyytää myyjää hommaamaan tuo EG-Übereinstimmungsbescheinigung jo Saksasta, ellei sitä pyörän papereiden mukana tule, sieltä sen yleensä halvemmalla saa. Minun tuomissani (1 asuntovaunu, 1 asuntoauto, 2 pyörää) se on aina ollut valmiiksi pyörän papereiden mukana. Lisäksi tietysti kauppakirja ja kuitti maksusta.

2. Jos tuot pyörän Suomeen ajamalla, on sinun tehtävä Saksassa rekisteröinti omiin nimiin, otettava siirtokilvet ja liikennevakuutus. Rekassa tuotavaan pyörään ei tarvita kuin Saksan rekisteristä poisto, jonka tekee myyjä. Jos ostat pyörän liikkeestä, kannattaa yrittää tinkiä myyjäliike hommaamaan nuo siirtokilvet ja vakuutus sinulle, myös yksityistä myyjää voi pyytää tietysti avuksi rekisteröintitoimistolle, jos homma epäilyttää. Sinänsä se ei ole monimutkaista, jos pärjäät saksallasi kahvipöydässä, onnistuu tuokin. Rekisteröintitoimistossa on yleensä kilpipaja (kilpiä tekee siis yksityinen yrittäjä rekisteröintitoimiston yhteydessä/vieressä) ja ADAC:n tms. tiski (liikennevakuutuksen ostoa varten), joten kaikki hoituvat ainakin samassa pihassa, mutta muutamaan kertaan joutuu eri tiskeillä juoksemaan. Jonoista riippuen ottaa aikaa tunnin - puoli päivää.

3. Jos tuot pyörän ajamalla Suomeen/aiot ajaa sillä Suomessa ennen rekisteröintiä, on pyörässä oltava joko sakasalaiset siirtokilvet ja voimassaoleva liikennevakuutus, tai sitten suomalainen liikennevakuutus ja ne tarrakilvet. Joka tapauksessa tullille on tehtävä käyttöilmoitus.

4. Autoveroilmoituksen voit tehdä postitse (tulliin sivuilla ohjeet, myös liitteistä) tulliin heti kun sinulla on tarvittavat kauppaan liittyvät paperit, vaikka pyörä ei olisi vielä kotiutunutkaan. Veropäätöksestä on 15 päivää aikaa maksaa autovero. Jos tuot jonkin harvinaisemman mallin (jota ei ole tuotu Suomeen), kannattaa aloittaa rekisteröintikatsastus ja kun pyörä on hyväksytty, vasta sitten käydä pankissa maksamassa autovero ja sen jälkeen hakea kilvet. Jos pyörää ei hyväksytäkään, voi pyytää keskeyttämään katsastuksen ja anoa veropäätöksen purkua. Sekin maksaa, mutta pienentää tappiota, jo maksettua veroa ei saa takaisin, vaikka ajopeli ei kelpaisikaan Suomen rekisteriin. Joudut siis jobbaamaan sen takaisin ulkomaille myyntiin ja sitten hakemaan veron takaisin, jos noin onnettomasti kävisi. Noita ongelmia ilmenee kai useimmiten vanhempien jenkkiautojen kohdalla. Lähtökohtaisesti, jos auto/pyörä on sen verran uusi, että siltä löytyy EU-vaatimustenmukaisuustodistus, ei rekisteröinnissä ole mitään ongelmaa. Tällöin veron uskaltaa maksaa jo etukäteten ja Suomen rekisteröintikatsastuksen ja rekisteröinnin saa hoidettua yhdellä kertaa.

5. Jos ostat pyörän näkemättä ja tarvitset kuljetusta, niin tuo .ORGissa mainittu Heikki Seppälä Ky Alajärveltä toi edellisen pyöräni ja tuo seuraavankin, ellei CapoSakke pakettiautoineen ehdi ensin. Eli suosittelen, edullinen ja varsinkin Saksan luoteisosista todella nopea palvelu, ajaa päivittäin Hollanti-Suomi. Etelä-Saksaan harvakseltaan.
Viimeksi muokannut mek, To Maalis 17, 2011 7:39 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Tuo COC = EU-vaatimustenmukaisuustodistus = EG-Übereinstimmungsbescheinigung = Certificate of Conformity
tuli voimaan 2002, joten sitä vanhemmista ajoneuvoista voi olla vaikeampi löytää ko. paperia.
Mikäli tuota paperia ei ole on tehtävä maahantuontikatsastus yksittäiskatsaksuksena, jollain voimaassa on aina käyttöönottopäivämäärän mukaiset vaatimukset.

TULLI

LAKI

Auto Saksasta 2011
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja canam »

Toin 2001 1994 mallisen drn ja jouduin hankkimaan tuon todistuksen.
Kaverit toivat samalla kertaa hieman vanhemmat ja he eivät joutuneet todistusta esittämään.
TUV ja maahantuojalta kuitenkin saa.
Uudemmissa pyörissä tiedot on jo rekisteriotteessa.
-97 seiskassakin oli jo toinen noista ääni- tai päästöarvoista.
canam
virta
Viestit: 855
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja virta »

Ainakin osassa R1100GSiä on tyyppihyväksyntäkoodi tyyppikilvessä, ei tarvita lappuja.
- jani
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja mek »

virta kirjoitti:Ainakin osassa R1100GSiä on tyyppihyväksyntäkoodi tyyppikilvessä, ei tarvita lappuja.
Näinhän se pitäisi olla, mutta katsastusmiehestä riippuen ei kaikille kelpaa tyyppikilvessä oleva koodi, vaan osa vaatii myös CoC -todistuksen. En oikein tiedä, onko heillä mitään laillisia perusteita sitä vaatia, mutta niin kuitenkin osa kuuluu menetelleen.

Tuo tyyppihyväksyntäkoodi löytynee kaikista 2000 -luvulla valmistettujen Bemarien tyyppikilvistä. Niin se löytyi myös tuomastani F650 GS Dakarista, vm 2004, Kabe Briljant XL -asuntovaunusta vm 2004 ja Eura Mobil Contura -asuntoautosta vm. 2006.
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Näinhän se pitäisi olla, mutta katsastusmiehestä riippuen ei kaikille kelpaa tyyppikilvessä oleva koodi, vaan osa vaatii myös CoC -todistuksen. En oikein tiedä, onko heillä mitään laillisia perusteita sitä vaatia, mutta niin kuitenkin osa kuuluu menetelleen.
Lista kontoreista nettiin, niin loppuu kusettaminen....


22 §
Maahantuontikatsastuksen toimittaminen
1. Maahantuontikatsastuksessa noudatetaan soveltuvin osin, mitä 11 §:ssä säädetään. Ulkomailla rekisterissä olleelle ajoneuvolle saadaan kokonaismassa ja akseleille kohdistuvat massat kuitenkin määrätä enintään rekisteriin merkittyjen massojen mukaisiksi, ellei ajoneuvolle sallituista suuremmista massoista ole esittää tarkempia selvityksiä. Käytettynä maahantuodusta ajoneuvosta tarkastetaan lisäksi vuosikatsastuksessa tarkastettaviksi määrättyjen kohteiden kunto.

2. Jos maahantuontikatsastuksessa esitettyjen selvitysten ja katsastustoimipaikan suorittaman tarkastuksen perusteella ei ole perusteltua syytä olettaa ajoneuvon rakenteen ja varusteiden olevan puutteellisia tai niistä annettujen määräysten vastaisia, on ajoneuvo hyväksyttävä merkittäväksi rekisteriin.

3. Jos katsastustoimipaikka ei sille esitettyjen tai käytettävissä olevien selvitysten tai tarkastusvälineiden avulla voi jonkun tai joidenkin rakenteiden tai varusteiden osalta vakuuttua ajoneuvon määräystenmukaisuudesta, voi katsastustoimipaikka vaatia hakijan hankkimaan todistuksen riippumattomassa tutkimuslaitoksessa suoritettavasta ajoneuvon tai sen varusteen hyväksymistestistä tahi pyytämään ajoneuvon valmistajalta tämän Suomessa olevan edustajan kautta selvityksen määräystenmukaisuudesta edellä sanotuilta osin. Katsastustoimipaikka voi hyväksyä muunkin luotettavan selvityksen ajoneuvon määräystenmukaisuudesta.
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
Avatar
Nomad
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Nomad »

Oman pyörän (GSA) osto meni seuraavasti:

1. Seurasin kuukauden pari mobile.de:n tarjontaa vuonna 2008. Tein pari kyselyä sähköpostitse, toinen tapauksista vaikutti turhan hyvältä ollakseen totta.
2. Sitten erääseen BMW-liikkeeseen ilmestyi pyörä sopivalla varustuksella ja siedettävillä kilometreillä. Pyysin lisäkuvia ym. tietoja. Kuvien jälkeen soitin liikkeeseen ja sanoin ostavani pyörän. Maksoin 500€ ennakkomaksua tilisiirtona.
3. Pyörän runkonumeron perusteella sain pyörään (pikku)kaskon varkauden varalta.
4. Noin 2 kk edellisestä lensin Ryanairilla vajaat 8000€ käteistä taskussa (+ parilla junalla) hakemaan pyörää Dornstettenista Stuttgartin lähistöltä.
5. Tarkastin pyörän, maksoin ja tehtiin paperit. Pikkuliikkeen myyjä ei päästänyt edes koeajolle ennen ostoa, mikä oli tietysti jonkinmoinen riski. Pyörässä oli kuitenkin vuoden voimassaoleva takuu (joka oli voimassa myös Suomessa), jos jotain vikaa olisi tullut. Yritin tinkiä vakuutuksen aikaisemmin pois, mutta myyjä ei tähän suostunut.
6. Ajoin katsastuskonttorille liikkeen kilvillä muutaman kilometrin päähän. (Katsastuskonttorien aukioloajat ovat hyvin virkamiesmäiset - kannattaa tarkastaa)
7. Kyselin konttorilla kieliä puhumattomilta ihmisiltä neuvoja ja osoittivat sormella minut nakkikioskin näköiseen paikkaan sadan metrin päähän, josta sain vakuutukset. Olin netissä tutustunut tähän proseduuriin, niin tiesin suurinpiirtein kuinka homma toimii.
8. Vakuutuspapereiden kanssa menin takaisin konttoriin, jossa tehtiin jotain lappuja.
9. Maksoin jotain johonkin automaattiin konttorissa, ja kuitin kanssa kävelin konttorin alakertaan, jossa minulle rullattiin punapäiset kilvet.
10. Kilpien kanssa kävelin takaisin konttorin tiskille, jossa niihin iskettiin tarra.
11. Jossain välissä pyörän runkonumero tarkastettiin pihalla.
12. Ajoin kilpi takin alla liikkeeseen, jossa vanha kilpi poistettiin ja uusi ruuvattiin tilalle.
13. Ajelin muutaman mutkan kautta laivalle, ja Suomen tullissa sain pyörään tarrakilven.
14. Katsastin pyörän Tampereella (katsastuksen hinnoissa on useiden kymppien eroja).
15. Vastaavuustodistuksen taisin saada sähköpostiini ennen pyörän ostoa, sitä ei koskaan missään kysytty.
teukka#
Viestit: 34
Liittynyt: La Huhti 26, 2008 6:59 pm
Pyörä: BMW R 1100 R
Paikkakunta: Tampere, Pyynikki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja teukka# »

Saksassa voidaan rekisteröidä ajoneuvo myös ilman luovutustodistusta, mutta Suomessa ei voi maksaa edes autoveroa
ilman osoitusta omistussuhteen siirtymisestä rekisteriotteeseen merkitystä omistajasta verovelvolliselle.
Ajoneuvoa ostaessa on siis ehdottomasti tehtävä kauppakirja Kaufvertrag. Saksalaiset yksityiset myyjät
välttävät myyjän vastuut olemalla tekemättä kauppakirjaa. Myyjän vastuita voidaan rajata myös kauppakirjamerkinnöillä.
Mikäli kauppakirja puuttu eikä myyjää enää tavoiteta, niin ainoa keino on myydä ajoneuvo takaisin Saksaan ja
rekisteröidyttää se uudelleen Saksassa asuvan henkilön nimiin, joka vakuuttaa ajoneuvon ja ostaa se kauppakirjalla takaisin ja
poistaa se Saksan rekisteristä. Tämä onnistuu mikäli ajoneuvossa on katsastus voimassa.
Ajokki voi toki olla Suomessa tämän prosessin ajan. Helpottaa kovasti, jos on luotettavia kavereita Saksassa.
Tällainen menettely on erittäin vaivalloinen ja sen voi välttää muistamalla vaatia KAUPPAKIRJA!

TA :oops:
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja mek »

Nomad kirjoitti: #
2. Sitten erääseen BMW-liikkeeseen ilmestyi pyörä sopivalla varustuksella ja siedettävillä kilometreillä. Pyysin lisäkuvia ym. tietoja. Kuvien jälkeen soitin liikkeeseen ja sanoin ostavani pyörän. Maksoin 500€ ennakkomaksua tilisiirtona.
3. Pyörän runkonumeron perusteella sain pyörään (pikku)kaskon varkauden varalta.
4. Noin 2 kk edellisestä lensin Ryanairilla vajaat 8000€ käteistä taskussa (+ parilla junalla) hakemaan pyörää Dornstettenista Stuttgartin lähistöltä.
#
Mun uusi pyörä odottaa tuossa samassa liikkeessä kuljetusta Suomeen.

Tällä kertaa maksu meni nopeasti, maksoin Nordean nettipankista perjantaiaamuna ja tiistai-iltana oli myyjältä tullut sähköposti, että maksu on tilillä.
Viimeksi muokannut mek, Ma Huhti 04, 2011 7:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Happi »

teukka# kirjoitti:Saksassa voidaan rekisteröidä ajoneuvo myös ilman luovutustodistusta, mutta Suomessa ei voi maksaa edes autoveroa
ilman osoitusta omistussuhteen siirtymisestä rekisteriotteeseen merkitystä omistajasta verovelvolliselle.
Ajoneuvoa ostaessa on siis ehdottomasti tehtävä kauppakirja Kaufvertrag. Saksalaiset yksityiset myyjät
välttävät myyjän vastuut olemalla tekemättä kauppakirjaa. Myyjän vastuita voidaan rajata myös kauppakirjamerkinnöillä.
Mikäli kauppakirja puuttu eikä myyjää enää tavoiteta, niin ainoa keino on myydä ajoneuvo takaisin Saksaan ja
rekisteröidyttää se uudelleen Saksassa asuvan henkilön nimiin, joka vakuuttaa ajoneuvon ja ostaa se kauppakirjalla takaisin ja
poistaa se Saksan rekisteristä. Tämä onnistuu mikäli ajoneuvossa on katsastus voimassa.
Ajokki voi toki olla Suomessa tämän prosessin ajan. Helpottaa kovasti, jos on luotettavia kavereita Saksassa.
Tällainen menettely on erittäin vaivalloinen ja sen voi välttää muistamalla vaatia KAUPPAKIRJA!

TA :oops:
Viimesin mopo onnistu pelkällä käsinkirjoitetulla kuitilla, ilman kauppakirjaa, siis verot ja katsastus.

Happi
teukka#
Viestit: 34
Liittynyt: La Huhti 26, 2008 6:59 pm
Pyörä: BMW R 1100 R
Paikkakunta: Tampere, Pyynikki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja teukka# »

Kuvailemassani tapauksessa ajoneuvo oli jo useamman kerran vaihtanut omistajaa ilman uusia rekisteröintejä, joten katkeamatonta ketjua ei saatu aikaan myöskään kuiteilla. Alkuperäinen omistaja (joka oli rekisteriin merkitty) ei tietenkään voinut tehdä uutta kuittia loppuostajalle. Kuiteissakin tulee varmistaa, että ne myös muodostavat katkeamattoman ketjun rekisteriin merkitystä omistajasta suomalaiselle verovelvolliselle.

TA
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja mek »

Laiteaanpa päivitystä tilanteesta, kun Gessu kotiutui.

Eli jos ostat pyörän Hampurin - Bremenin suunnalta, niin on suuri todennäköisyys, että saat pyörän nopeasti ja edullisesti Kuljetusliike Heikki Seppälä Ky:n kyydissä Suomeen. Etelä-Saksan suuntaan heillä ei kuitenkaan ainakaan nyt kevättalvella ollut ajoa. Kysyin myös tuolla .ORG:ssa kehutulta muuttopalvelu Kähäriltä, muutta ei ollut heilläkään.

Loppujen lopuksi pyörä mahtui ammatikseen käytettyjä pyöriä tuovan Mikko Hamusen kyytiin ja hintakin saatiin tingattua kohdalleen. Palvelu pelasi kaikin puolin hyvin ja Mikko laittoi myös väliaikatietoa kuinka reissu eteni. Pääasiassahan hän hakee pyöriä toimeksiannosta niin että etsii asiakkaan haluaman pyörän ja hoitaa paperisodan & kuljetuksen sovittua korvausta vastaan. Mikon nettisivut on vähän sekavat, mutta ei kannata säikähtää, homma pelaa!

Sen verran myös selvittelin Seppälän kyytiä odotellessani, että jo kerran Saksan kilvistä poistettuun pyörään saa kyllä ongelmitta Saksan vientikilvet (punapäiset). Samoin Rotweillin rekisteröintitoimiston kaveri arveli, että suomalaisilla siirtokilvillä saisi ajaa Saksassa, jos liikennevakuutus on voimassa, mutta valitteli, ettei varmaa tietoa asiasta ole. Trafin sivuillahan kerrotaan, että sopimus suomalaisten siirtokilpien käytöstä kattaa Suomen lisäksi vain Ruotsin ja Norjan. Trafin mukaan matkan pitäisi myös aina alkaa Suomesta.
Avatar
leppis
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2007 7:46 pm
Pyörä: bimmeri
Paikkakunta: Ruasepori

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja leppis »

mek kirjoitti:Saksan vientikilvet (punapäiset).
saa ihan nykyisin (jo parikin vuotta?) ajella ihan saksan siirtokilvillä suomeen asti (keltaiset) ja niiden vakuutuksilla suoemssa, kunhan vaan muistaa ilmottautua tullissa(aloittaa rekisteröinti)
Vastaa Viestiin