Mitkä sivulaukut R1200GS:ään

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Oli pikkasen unohtunu noi laukkukuvat. :?

Mun laukuissa on materiaalivahvuudet samat mitä Vesankin laukuissa ja pakoputken puoleinen laukku taitaa olla mittojenkin puolesta saman kokonen. Toiselle puolelle sitten teetätin sen verran leveemmän laukun, että laukku tulee yhtä ulos kuin putkenkin puolelta. Mittoja en jaksa muistaa, mutta hirmusesti noihin sopii tavaraa.

Molempien laukkujen kannet on samalla tapaa toteutettu eli, että ne nostetaan kokonaan pois kun laukku avataan. Vesalla oli tommoset hienot lukolliset salvat ja mulla ei niin mulle tehtiin lukitus tommosilla kumijutskilla ja lukkoja varten hitsattiin pari alumiinilatan pätkää joissa on reiät munalukoille.

Sikäli noi kumiset lukitusjutut on hyvät, että kansi pysyy kokoajan napakasti kiinne eikä se pääse rämisemään. Huonoa vesan juttuihin verratuna on se, että pelkkien kumien varassa laukkua ei pahemmin pysty kantamaan ettei ne kumit mene rikki. Kantohomma onnistuu kuitenkin hyvin kun laittaa munalukot paikoilleen. Toki niitten kanssa askarrellessa menee enempi aikaa kun noitten vesan salpojen kanssa. Muutenkin munalukko on ehkä hitaampi avata joskaan niitä lukkoja ei reissussa tule kovinkaan paljoa pidettyä paikoillaan. Sellasen käytännön jutun huomasin kanssa, että muutaman tuhatta kilsaa kun lukkoja roikotti niin ne halpislukot eivät toimineet enää yhtä hyvin kuin uutena.

Laukkujen kantokahvatkin meillä on pikkasen erilaiset. Vesa otti taittuvat kahvat vanhoista laukuista ja mä ostin tommoset muoviset vähemmän rämisevät, joskin enempi tilaa vievät. Mä laittelin tommoset koukut laukun kanteen siltä varalta, että laukkujen päälle tulee jotain rojua kasattua, mutta toistaiseksi kaikki tavara on aina sopinut laukkuihin.

Sitten vielä semmonen käytännön homma noista alumiinilaukuista, että kannattaa se laukun sisäpinta käsitellä jollain tapaa. Riittävän kauan kun täristelee menemään niin alumiinisesta laukun sisäseinästä irtoaa sellaista mustaa juttua laukussa oleviin juttuihin. Mä ja vesa ollaan päällystetty laukkumme sisältä semmosella huovalla (vesan laukussa näytti olleen vielä päällystyshommat kesken), muita hyviä keinoja voisi olla jonkinlainen muovipinnoite tai ehkä joku kestävä maali.

Koitin etsiskellä noita kuvia koneeltani. Hirmusen hyviä kuvia en löytänyt mutta tossa ois muutama. Kuten nohevat ehkä huomaavat kolme ekaa kuvaa on mun laukuista ja kolme seuraavaa sitten vesan omista:

http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... aukku1.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... aukku2.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... aukku3.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... aukku4.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... aukku5.jpg
http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... aukku6.jpg
Avatar
Kurahousu
Viestit: 669
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Hienot on laukut, mites olette rakentaneet laukkujen kiinnityksen pyörään. Vesan kuvista näkee hieman miten se on toteutettu, onko jonkinlainen pikakiinnitys vai joutuuko ottamaan jonku työkalun esiin että saa laukut irti raudoista? Itselläni in Five Starsin raudat jotka ovat aika saman näköiset kuin tossa Vesan pyörässä, eli pitäis kiinnitys onnistua samalla tavalla :roll:
VesaLaun
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
Pyörä: gsxr excf
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

Mulla noi laukut lepää tosiaan noiden kiskojen päällä. Perustana on tuollaiset uppokantaiset pultit jotka tulevat laukkujen läpi, ulkopuolella laukkuraudan levyiset nylonpätkät (Etola sahattuna 2e) levittiminä ja niissä kiinni 50mm korkeat alumiiniplätyt. Laukku nostetaan telineisiin ja painetaan alas jolloin laukku jää lepäämään sen laukkuraudan päälle, rauta laukun ja tuon alumiinilistan väliin.

Poishyppäämisen estämikseksi porasin reiän kumipintaiselle ruuville laukkuraudan alle (mallia toimistotuolin selkänojan ruuvi, omani ovat ~10mm korkea ja ~40mm halkaisija, taisi olla johonkin käyttöön teollisuuden kumityynyksi tarkoitettu, Etola), laukun ulkopuolelle vastinpalana nylonpala jossa upotettuna mutteri. Nuo kumipintaiset ruuvit eivät varmasti käyttöä juur haittaa ja saa käsin kiristettyä riittävän tiukalle. Jos oikein haluaisi hifistellä niin voisi tietty hitsata ruuvin noihin laukkurautoihin niin ei tarvitsisi irrallista 'vastinpalaa' ollenkaan. Siitä vastinkilkkeestä kun muotoilee sellaisen että se tukee suoralla osalla laukkutelineisiin niin sitä ei pysty ulkopuolelta kääntelemään eikä laukkua irrotettua paitsi rikkomalla salvan ja sisältä ruuvaamalla. Mikäli selitykset ovat liian kryptisiä voin toki räpsäistä pari kuvaa kun seuraavan kerran tallilla käyn. :D
Avatar
Kurahousu
Viestit: 669
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, vaikka eihän sun sanoista mitään vikaa puutu :lol:
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Näppärän näköiset. Itse mietin että viistoaisi etureunaa niin että ottais tuulta vähemmän. Joko leikkaamalla kulman etu-alakulmasta tai ylhäältäpäin katsottuna niin että koko etuseinä olisi esim. 45 asteen kulmassa.

Mitä seinämävahvuutta nuo on? Itse mietin että tekisi niittaamalla/liimaamalla. Väliin kun vetäsee sikafleksiä niin se estää niittien löystymisen ja samalla vesitiivistää saumat. Onnistuis lähes omilla työkaluilla teko.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kurahousu kirjoitti:Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, vaikka eihän sun sanoista mitään vikaa puutu :lol:
Riippuu täysin kuvasta :D :D Mä piirtelin laukun kiinnityksestä autokädillä tämmöset kuvat, joita tiirailemalla menee entistä enempi sekasin:

http://moposivut.easyhostplace.net/pict ... nnitys.jpg

Mulla noi laukussa olevat kiinnityskielekkeet on hitsaten kiinnitettyä alumiinia ja laukkuteline on ruostumattomasta latasta tehty. Kuvassa möllikäksi nimetty kiinnitysjutska on ruostumattoman latan pätkä, johon on hitsattu 6mm paksunen pultin pätkä. Mutterina on samanlainen toimistojakkaran kiinnitysnuppi. Siihen hommaan toki soveltuu tavallinenkin mutteri, mutta tommonen ilman työkaluja irrotettavissa oleva on paljon näppärämpi.

Samalla kun tuo möllikkä, estää laukun irtoamisen ajossa niin se estää laukun pöllimisenkin tehokkaasti. Sitä möllikkäähän ei saa irrotettua muutoin kuin avaamalla laukku.

Tuohon alempaan kuvaan olen pyrkinyt visioimaan miltä se kiinnitys näyttää ylhäältäpäin. Olennaista tossa on tehdä siihen laukussa olevaan kiinnityskouruun aukko tai ja laukkutelineeseen samoille kohille vastaavasti pari jutskaa, jotka estää laukun liikkeen siihen kolmanteen suuntaan.
VesaLaun
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
Pyörä: gsxr excf
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

Mä tykkäsin erityisesti noista keväisistä väreistä ja "Laukku----->" viittauksista :D

9+
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

TTA kirjoitti:Näppärän näköiset. Itse mietin että viistoaisi etureunaa niin että ottais tuulta vähemmän. Joko leikkaamalla kulman etu-alakulmasta tai ylhäältäpäin katsottuna niin että koko etuseinä olisi esim. 45 asteen kulmassa.

Mitä seinämävahvuutta nuo on? Itse mietin että tekisi niittaamalla/liimaamalla. Väliin kun vetäsee sikafleksiä niin se estää niittien löystymisen ja samalla vesitiivistää saumat. Onnistuis lähes omilla työkaluilla teko.
Kuten jo tossa aikasemmin taisimme kirjoitella niin laukun takalevy ja pohja on 4mm paksua ja muut seinämät ja kansi 2mm vahvuista. Halvimmissa valmiissa laukuissa seinämäpaksuudet taitavat olla alle millin ja ainakin osa liitoksista on tehty niittaamalla. Jos sellasia vähän köykäsempiä laukkuja tarvit niin vesalla saattais olla ylimääräset.

Tosta laukkujen muodosta sen verran, että mä kanssa harkitsin sitä etuseinän viistämistä, mutta sitten kun tarkemmin mallailin niin huomasin laukkujen olevan niin kapeat ettei ne ole juurikaan sen leveämmällä mitä mun polvet on. Vielä jos on kyytiläinen matkassa niin laukkuja ei taida nähdä ollenkaan jos suoraa edestä kattelee.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 669
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Visa on todellinen Picasso :lol:

10 ++ :!:
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Joo, voitteko uskoa että mun viimosin kuvaamataidon numero on nelonen vaikka kovasti yritin?

Jos sen uskotte ni voitteko uskoa, että mulle on maksettu isoa rahaa siitä hyvästä, että piirtelen kädillä. Ja vielä uskomattomampaa on, ettei yksikään mun kädittämä rakennus ole vielä sortunut.

...ja jottei mee offtopiciksi niin mainittakoon, että hyvä laukku on kiva.
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

Metalmulen sivulla on aika näppärän oloinen lukitussysteemi.

http://www.metalmule.com/products/attac ... index.html
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

vkoivu kirjoitti:Tosta laukkujen muodosta sen verran, että mä kanssa harkitsin sitä etuseinän viistämistä, mutta sitten kun tarkemmin mallailin niin huomasin laukkujen olevan niin kapeat ettei ne ole juurikaan sen leveämmällä mitä mun polvet on. Vielä jos on kyytiläinen matkassa niin laukkuja ei taida nähdä ollenkaan jos suoraa edestä kattelee.
Ei suoraan edestä käyvä tuuli haittaaakaan mutta usein tuulee sivulta ja jopa niin lujaa että joutuu nojaamaan tuuleen jolloin laukun etureunaan tulee aikamoinen tuulipussi. Riittää kun laittaa käden ajaessa ilmavirtaan niin huomaa miten kova voima ilmanvastuksella on. Jos sitä pystyis vähentämään järkevästi niin siihen olis pyrkimys.

Toki osa ilmasta pääsee laukun ja takarenkaan välistä karkuun joten ongelma ei ehkä sittenkään ole niin suuri että täytyisi laukkujen koosta käydä tinkimään.
Avatar
Adventure
Viestit: 407
Liittynyt: To Touko 26, 2005 12:45 pm
Paikkakunta: Luopioinen

Viesti Kirjoittaja Adventure »

vkoivu kirjoitti:Tosta laukkujen muodosta sen verran, että mä kanssa harkitsin sitä etuseinän viistämistä, mutta sitten kun tarkemmin mallailin niin huomasin laukkujen olevan niin kapeat ettei ne ole juurikaan sen leveämmällä mitä mun polvet on. Vielä jos on kyytiläinen matkassa niin laukkuja ei taida nähdä ollenkaan jos suoraa edestä kattelee.
Onko käynyt koskaan mielessä, että noi laukut on kovin teräväkulmaiset?

250+ kiloa täyteen kuormattua Bemaria jos kaatuisi kintun päälle ja tuon laukun etukulma vaikka tulisi tuohon pohjelihaksen paikkeille... Onhan mopoissa toki teräviä kulmia ja ulokkeita muutenkin, mutta kunhan tuli mieleen.

-Tero-
VesaLaun
Viestit: 106
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
Pyörä: gsxr excf
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesaLaun »

Mulla ainakin kävi mielessä. Sitä pähkäillessä mietin vaan, että nuo laukut jatkuvat niin alas ja ovat suht kapealla ja kaukana takana mopossa, niin riski että jalan onnistuis saamaan alle ei ole yhtä iso kuin vaikka noissa Touratekseissa. Sitä viistoamista mietin myös mutta se syö käytettävyyttä ja tilavuuttakin aika reilusti. Niistä viistouksista pitäis tehdä hirmuisen suuret sekä etu- ja alareunaan että etualakulmaan että niistä tulisi oikeasti jalkaystävällisemmät. Mieluummin ite halusin samalla tilavuudella 2-3cm kapeammat.
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Vaikka alumiiniset laukut muotoilee miten tahansa niin aina niissä on jonkinlaisia kulmia ja vaikka niistä tekisi pallonmuotoiset niin jalan tippuessa tapilta jalka voi kiilautua mopon ja laukun väliin. Normaaleissa lipoissa teräväreunainenkaan laukku ei ole niin vaarallinen kuin esimerkiksi jalkatappi.

Turvallisuuden puolesta huomattavasti parempi vaihtoehto olisi tekstiililaukut, mutta niissä on sitten taas omat huonot puolensa.
Vastaa Viestiin