kaasuttimien synkkaus

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

ryynama2
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 7:17 pm

kaasuttimien synkkaus

Viesti Kirjoittaja ryynama2 »

Tarkoitus olisi itse alkaa suorittamaan (ai asentaja) taustalla transalpin kaasuttimien synkronointi.

Onko näin, että homma tapahtuu seuraavasti (vahvistusta ja lisäohjeita saa antaa)

-Hommaan 6 metrisen letkun (reikä 5mm), lyön sen kiinni lautaan ja
laitan U -muotoon . Putken sisälle jotain nestettä (ei vettä).

- irrotan etummaisesta sylinteristä ristipää- ruuvin ja takimmiaseta sylinteristä irrotan paikallaan olevan letkun(en muista mikä klie letkun virallinen nimi pyörässä)

>> laitan itse tekemäni nesteellä täytetyn U- putken toisen pään etummaisen sylinterin reikään (josta otin ruuvin pois) ja takimmaisen sylinterin irtiotetun pyörän letkun paikalle toisen pään u- letksutani.

>> Sitten irroitan pyörästä satulan.
>> pyörä lämpimäksi ja tyhjäkäynnillä katson onko nestepinnat u-letkussa samalla tasolla.

>> Jos ei , pyörässäkö on bensatankin kohdalta alas katsoen joku säätöruuvi josta synkronoitia voi säätää !?

kysyy nimim. eka kerta
ankara
Viestit: 684
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ankara »

Toimii. Itse laitoin letkuun automaattivaihteistoöljyä, kannattaa olla varovainen ettei imaisee ilmaa öljyn sekaan, kuplien poisto ottaa pitkän aikaa. Ainakin vanhassa Honda CX:ssä oon vaikea saada ihan tasan öljyn pintoja putkissa, luulisin että 5-10 cm toleranssi on jo aika hyvä.

Synkkaruuvi osaa olla tajuttoman herkkä, samoin kaasun palautuminen, vaijerit tms. voi vaikuttaa. Kannattaa kaasutella muutama kerta ja antaa palautua itsestään tyhjäkäynnille ja sitten arvioida missä mennään.

Letkuyhteenä "imusarjaan" käytin mig-suuttimiä :)
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Viesti Kirjoittaja an13 »

Ainakin vanhemmassa 600cc transalpissa synkkaruuvi pitäisi olla sen ilmaboksilta kaasareille menevän muovitorven alla, siinä on keskellä semmoinen reikä mistä menee pitkä ruuvari läpi, ettei tarvitse purkaa kuin tankki ja voi käyttää ilmaputket kiinni konetta.
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Happi »

Sylintereihin tarvitset jonkunlaiset liitimet letkuja varten ja olisi hyvä, jos reikä olisi luokkaa 1mm. Näin syntyy pieni vaimennus pintoihin.

Nesteenä olen käyttänyt bensaa.

Säätöruuvi on tankin alla imukanavan läpi, ainakin vanhoissa Transuissa.


Happi
428
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 6:32 pm
Pyörä: R 1150 GS
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja 428 »

Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

ankara kirjoitti:Ainakin vanhassa Honda CX:ssä oon vaikea saada ihan tasan öljyn pintoja putkissa, luulisin että 5-10 cm toleranssi on jo aika hyvä.
Riippuu mittarista; minulla ~30cm erokin menee kirkkaasti säätörajojen sisälle. Tekee vaikka jonkun taulukon mittarin kylkeen mistä näkee summittaiset vastaavuudet.
Hannu
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Mun tekemässä "nestepatsasmittarissa" on nesteenä 2-tahtiöljyä. Kuristimissa molemmissa linjoissa on 0,6 mm mig-suuttimet. Tollakin rakennelmalla nesteenpinta heittelee jonkun verran imutahtien mukaan, mutta mielestäni sain synkkauksen melko hyvin kohdalleen.
ryynama2
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 7:17 pm

Viesti Kirjoittaja ryynama2 »

moi!
Laitetaanko nuo hitsaussuuttimet siihen letkun molempiin päihin miten päin ?
Työnnetäänkö ne suuttimen päät sylintereiden imuaukkoon miten !
ajattelin vaan kun esim. Transalpissa on etummainen sylinteri ja sen imuaukko sellainen, josta otetaan ristipääruuvi pois ja siihen ruuvin reikäänkö tuo suutin jollain lailla sitten sopii ??
Tuota ei ymmärrä, lisäselvitystä pyydän.

Alla kuva suuttimesta, lienee oikea suutin, joka synkkauksessa
käytössä.!??
Liitteet
mig0.6mmsuutin.jpg
(16.31 KiB) Tiedosto ladattu 184 kertaa
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Happi »

Kuristus on hyvä olla molemmissa päissä. Vaikka letkun sisällä.
Sylintereissä on muistaakseni M5 kierteet, johon tarvitset liitimen letkua varten. Itse sorvasin pneumatiikkaliittimestä sopivan ja juotin reijän umpeen tinalla, sitten porasin tinaan 0.7 mm terällä reijän. Näin liittimeen tuli suoraan kuristus.

Tuossa kuva mittareilla tehtävästä synkauksesta:
http://koti.mbnet.fi/jarla/ta/foto/syngronointi.jpg


Happi
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Happi kirjoitti: Tuossa kuva mittareilla tehtävästä synkauksesta:
http://koti.mbnet.fi/jarla/ta/foto/syngronointi.jpg
Tuossa toimii vaimentimena löysä/pehmeä kuoriset letkut, eli letkut vaimentavat imupulssit ilman kuristuksia. Ja jos käyttää silikooni öljyllä vaimennettuja mittareita niin ei tarvitse muuta vaimennusta. :shock:
-jarkko-
Kuvat
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

ryynama2 kirjoitti:moi!
Laitetaanko nuo hitsaussuuttimet siihen letkun molempiin päihin miten päin ?
Työnnetäänkö ne suuttimen päät sylintereiden imuaukkoon miten !
Tuota ei ymmärrä, lisäselvitystä pyydän.

Alla kuva suuttimesta, lienee oikea suutin, joka synkkauksessa
käytössä.!??
Kuvan suutin on just sellainen kun tarkoitin. Mulla ne on vaan imusarjaan menevien letkujen välissä. Suuttimien suunnalla ei ole väliä (kunhan on pitkittäin letkuun nähden :) ) SuperTeneressä on imusarjoissa valmiit karat letkuille. Toinen käyttää normaalisti alipainetoimista bensapumppua ja toinen on tulpattuna. Noihin sopii suoraan muistaakseni 5 tai 6mm letku.

Transalpin toteutuksesta en valitettavasti tiedä. Jos saat noi suuttimet kiinni imusarjaan, voit laittaa ne sinne, muuten johonkin U-lenkissä olevan nesteen ja imusarjan välille. Niiden tarkoituksena on vaimentaa koneesta tulevaa imupulssia. Mulla ilman noita kuristimia imaisi mittanestebensat ekalla pyöräytyksellä imusarjaan.

Nesteenä olen omassa mittarissa käyttänyt bensan ja 2t-öljyn seosta. Sillä saa paremmin erottuvan värin, kun pelkällä bensalla.
Zeppop
Viestit: 8
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 12:04 am
Paikkakunta: Karjala

Kaasareiden synkkaus / SuperTenere

Viesti Kirjoittaja Zeppop »

Kiitos vinkistä. Onko ST:ssä oltava millainen toleranssi nestepintojen välillä?
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Kaasareiden synkkaus / SuperTenere

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Zeppop kirjoitti:Kiitos vinkistä. Onko ST:ssä oltava millainen toleranssi nestepintojen välillä?
Eipä kestä. En mä toleransseista tiedä, koitin vaan säätää mahdollisimman tasan. Herkästi ja pienillä säädöillä nesteet lähtee vaeltamaan puoleen tai toiseen. Aika hyvin tasan omani sain, olisko ollu sentin tai parin ero.

Mulla kaasarijumppa jatkuu keväällä seosten parissa. Putki, suodatin ja suutinyhdistelmät ei oo tällä hetkellä ihan balanssissa. Tänään olis tarkotus hakea mopo omaan talliin ja alkaa parsimaan myös viime syksyn konttauksen vaurioita...
Vastaa Viestiin