Yamaha WR450

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
-Make-
Viestit: 259
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 9:51 pm
Pyörä: Maastopyörä
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja -Make- »

Onkos se joku urbaanilegenda, et tietyissä vuosimalleissa 450wr kampiakselin laakerointi ei kestä kun jotain 1500km ja sen jälkeen saa vaihtaa kampiakselia ja mäntää. 250wr on ainakin susi syntyessään kestävyyden kannalta. Täällä oli liikkeessä tuollainen 450wr josta kiinnostuin, mutta kun kuuntelin paikallisia kuskeja joilla oli noista pelkkää huonoa sanomista hylkäsin ostohommat.

Se pyörä jota katsoin oli ajettu 7000km ja jo liike kertoi että kone on vasta lauennut ja siihenkin oli taas vaihdettu palikkaa kampiakselista lähtien. Voiko nuo olla niin yksilöitä, vai mikä saa osan kestämään?
Avatar
Roiske
Viestit: 1360
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Eikös noissa ole nokkaketjun ratas samaa puuta kampuran kanssa eli sitä ei voi erikseen vaihtaa, jolloin ainakin jakoketjun vaihto tulisi suorittaa ajallaan ettei ratas hajoa ja sitä myöten koko kampura mene vaihtoon.

Kyllä nuo minun kuullen on olleet ihan kestäviä laitteita, se miten nuo kilsat pitää paikkaansa on taas eri asia, kuitenkin mittari on helppo poistaa käytöstä jos sitä ei tarvitse esim. maastokäytössä, kun moni pelkää kilsojen vaikuttavan jälleenmyynti arvoon ja sitähän se varmasti onkin.

Noissa ei ole tainnut ole venttiili ongelmia niinkään paljon kuin monessa muussa titaani venttiili koneessa, mutta jos niitä joutuu laittamaan niin jampussa on vielä yksi imu enemmän kuin muissa eli kysyy taas lisää hilloa, taitaa kuitenkin olla jotain 150e kpl, kun teräksiset on ~20e kpl. Mutta ainahan harrastukset maksaa, jopa se lenkkeilykin, parit kolmet lenkkarit menee vuoteen. :roll:
Avatar
TeroV
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 1:01 am
Pyörä: KTM 450 SX-F & Capo

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja TeroV »

Yammusta itsellä ja kaveri piirissä vain hyviä kokemuksia, ajoin omalla 2006 450 WR:llä 7000km pelkillä öljynvaihdoilla, joten tunteja oli varmaan 150-200 tuossa vaiheessa. Yammussa muistaakseni venttiilit kokonaan titaania, ei pelkkä pinnoite niin kuin monissa muissa laitteissa ja ovat kestävät kunhan ei pääse haukkaamaan hiekkaa koneeseen.

Juu ratas on kiinteästi kampurassa, kannattaa pitää nokkaketju/kiristin kunnossa niin välttyy kampuran vaihdolta.
Avatar
takakura
Viestit: 1102
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 9:14 pm
Pyörä: 690E
Paikkakunta: Somero

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja takakura »

Kyllä WR on vahvaa tekoa. Kunhan muistaa käyttää hyviä öljyjä ja vaihtaa ne usein. Eihän siellä ole kuin 1.1 litraa sitä liukastetta.
-03 mallissa oli joku ongelma jonkun sokan kanssa mutten nyt juuri muista mikä se oli.
Sanotaanko näin itellä kun on tuo -06 malli niin ei mitään ongelmaa vielä ja mittarissa vajaa 5000km.
Eiköhän nuo uudemmat ole vielä parempia.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
ceevu
Viestit: 1938
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Yammusta itsellä ja kaveri piirissä vain hyviä kokemuksia, ajoin omalla 2006 450 WR:llä 7000km pelkillä öljynvaihdoilla, joten tunteja oli varmaan 150-200 tuossa vaiheessa. Yammussa muistaakseni venttiilit kokonaan titaania, ei pelkkä pinnoite niin kuin monissa muissa laitteissa ja ovat kestävät kunhan ei pääse haukkaamaan hiekkaa koneesee

Oliskohan nyt kuitenkin niin että niissä muissa ja ehkä jammussakin se titaaniventtiili on pinnotettu(kromattu tms) koska titaani ei toimi ohjurien kanssa.Pelkällä titaanipinnotteella kun ei taida paljoo hyötyä saada...:)
kurahaara
Viestit: 156
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 11:17 pm
Pyörä: Yamaha TT600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kurahaara »

[quote="kurahaara"]...tuunattu soveltuvin osin: Akran pönttö, kaasari jumpattu, wiseco-mäntä...quote]

Ja tuunaus jatkuu - tietenkin. Kyllästyin vakio CDI-boksin omituiseen pätkivään ohjaukseen, minkä tosin saa eliminoitua irroittamalla TPS:n johdon - ei hyvä.

Jostain jenkkifoorumista bongasin lääkkeen tähän "ripuloivan sytkän" sairauteen: Vortex X10 CDI. Tilasin semmoisen Team Laineelta ja tänään paketti saapui.

Vanha CDI kuikkaan ts. tallin hyllylle ja Vertex tilalle. Ko. boksissa on 10 erilaista 3D sytkäkarttaa. Stongaan asennettavalla kytkimellä voi valita WR-optimoidun kartan ja jonkin em. 10:stä muusta esimääritellystä kartasta.

Jo loppui räkiminen. Lisää piakkoin ajokokemusten myötä.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000
Avatar
yrt
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 11:45 pm
Pyörä: EXC450 '03
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja yrt »

Olen ostamassa pyörää(WR tai EXC) ja olisi yksi WR tossa lähellä kaupan!

Sillä on 6000km mittarissa mutta virhe moto renkailla n.100km=85, ja suurimmaksi osaksi asvaltilla motovanteilla joten onko se hyvä vai huono puoli?

Ilmeisesti ei ole ollut "bomber" käytössä?! Oma päätelmäni...

Kiinnostaisi vaan kun tuo WR kun kaikilla tuppaa olemaan Kottarainen :P
kurahaara
Viestit: 156
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 11:17 pm
Pyörä: Yamaha TT600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja kurahaara »

yrt kirjoitti:...suurimmaksi osaksi asvaltilla motovanteilla joten onko se hyvä vai huono puoli?...
Motovarustus on mielestäni hyvä puoli - selkeesti subjektiivinen mielipide, koska ostin oman WR450F:n kaksineuvoisena. Aivan mahtodottoman hauska asfalttipeli ja muikea maastossakin.

Toki jousitus on kompromissi molempia ajotyylejä ajatellen. Pelkkä renkaiden ja etujarrun vaihto ei endurosta tee smotorakettia. Mulle riittää tämä sinnepäin ratkaisukin.

Ensi viikolla vaihdan nastakumit endurovanteille ja talvihuba jatkuu.

Onnea päätöksentekoon.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000
Avatar
yrt
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 11:45 pm
Pyörä: EXC450 '03
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja yrt »

Tarkoitin siis sitä että tuolla on ajettu pääasiassa kadulla, kuluuko moottori/vaihteisto enempi kadulla kun maastossa?

On tietysti aika paljo ajotavasta kiinni...

Täytyy mennä vilkasemaan ens viikolla :P
marjastaja
Viestit: 205
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 3:18 pm
Pyörä: yz125
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja marjastaja »

Asvaltilla kuluu enempi, hiekalla kun pääsee sutimaan niin ei tule niin isoja voimia akseleille
Avatar
Jopo87
Viestit: 70
Liittynyt: Su Marras 21, 2010 12:03 am
Pyörä: WR250F -01 ja R6 -00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja Jopo87 »

-Make- kirjoitti: 250wr on ainakin susi syntyessään kestävyyden kannalta.
Onko omakohtaisia kokemuksia? Mulla on ollu 2002 WR250F reilu 5 vuotta eikä ikinä ole ollut mitään suurempaa. Koneen avasin 5tkm kohdalla, mäntä ja nokkaketju uusiksi ja taas mennään. Nokat ja venttiilit kuin uutena, sylinterissäkin vielä hoonausjäljet tallella, männänrenkaat lähellä uusien speksejä. Öljynvaihdon kanssa saa olla ahkera ja ilmanputsaria pestä tiheään. Kunnolla lämpimäksi käyttö ennen revittämistä ehdoton.

Ite tykkään kyllä tosta pyörästä. Nätti ajaa, kevyt. Jousituksen voisi ehkä säädättää ammattilaisella, muta toimii noinkin satunnaisella kuskilla hyvin.
zuidi
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 12:43 am
Pyörä: 750 tennari
Paikkakunta: savonlinna

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja zuidi »

menee ehkä hiukan off-topic, mutta rohkenen kysyä silti.
mistä ootte ottanu virtaa kahvalämppäreille tuosta wr:stä?
itellä tuo 250f mallia -04 ja siihen pitäs viritellä lämppärit mallia made in kiina 8)
onko viisasta suoraan akulta vai kuinka? :roll:
maahinen
Viestit: 79
Liittynyt: To Tammi 03, 2008 11:17 am
Pyörä: WR 450
Paikkakunta: Napapiirin tuntumassa...

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Jammuissa tuo akun lataukseen käytettävä virtamäärä on aika pieni, joten sieltä lisälaitteille kähvelletyt virrat saattavat ainakin pidemmissä ajeluissa kostautua polkukäynnistyksen muodossa. Ajovaloille menee oma vaihtovirtapuoli, joten niidenkään sammuttaminen ei vaikuta akun latautumiseen.

Omaan mopoon rakentelin kotareista tutun "floating ground modin", jolla pyörä muutetaan kokonaan käyttämään tasavirtajännitettä. Akku latautuu nyt huomattavasti entistä paremmin, varsinkin päivällä ajovalot sammutettuina. Lisälaitteita uskaltaa lisätä kohtuuden rajoissa ja xenonitkin on helppo asentaa tasavirtajärjestelmään.
Osiin noin 50 euroa ja ilta näpertelyä...noh, tällainen yksi hieman työläämpi vaihtoehto. Trailtechin ja bajadesignisin sivuilta löytyy ohjeita operaatioon ja minullakin on koneella joitain dokumentteja jos joku tarvitsee.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 969
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

maahinen kirjoitti:...operaatioon ja minullakin on koneella joitain dokumentteja jos joku tarvitsee.
Laita ihmeessä kertomus tänne! Ei niinkään että minä sitä tarvitsisin mutta kaverin WR:ään sitä mietitiin.
krre
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 26, 2008 9:50 pm
Pyörä: XT 550, SR 500
Paikkakunta: Kuopio

Re: Yamaha WR450

Viesti Kirjoittaja krre »

Tuli hommattua WR450F Konejönneiltä Joensuusta, ilmeisesti sama pyörä jota -Make- karttoi. Onkohan kenenkään foorumilaisen vanha pyörä? Koneeseen vaihdettu lähiaikoina kiertokanki ja mäntä, tiiä sitten onko kone losahtanut vai onko osat vaidettu ajoissa ennen hajoamista.

Onko kenelläkään kokemusta Thumpertalkin shopista? Miten tulee tulleja ja veroja osien hinnan päälle.
Vastaa Viestiin