Karttoihin päällystettä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Karttoihin päällystettä

Viesti Kirjoittaja Jari »

Tulipa testattua.

Pieni mato silikonia purkkiin ja reilusti lakkabensiiniä perään, silikoni liukenee hitaasti mutta varmasti liuottimeen. Kartan sively molemmilta puolilta pensselillä ja kuivatus riiputtamalla. Pinnasta tulee liukas ja paperisen tuntuinen pienillä silikonimäärillä, suuremmilla pitoisuuksilla kumimainen. Paperi ei kuitenkaan enää imaissut vettä käsittelyn jälkeen. Mekaaninen kulutus taitoskohdissa kuitenkin tulee rikkomaan kartan joten noihin kohtiin pitää testata pakkausteipin pitävyyttä.

Kyllästeen teho kankaaseen jää testattavaksi.

Tavara on halpaa kuin mikä. Tuubi silikonia, litra lakkabensiiniä ja pensseli alta viiden euron.



"Karttoihin päällystettä" kirjoitti 644cc 23. syyskuuta 2004, klo 11:03
Pitäisi vetää pariin karttaan kontaktimuovia pintaan, normaali kontakti on liian paksua ja jäykkää, mistä löytäisi Oulusta ohuempaa tavaraa?

Kartat tuntuu hajoavan noista taitoksista joten vetelin taitoksien kohdalle läpinäkyvää n. 50mm leveää pakkausteippiä. Ihan toimiva ratkaisu, lisää karttojen elinikää huomattavasti vaikkei olekaan kontaktin veroinen säilömistapa.
"Vs: Karttoihin päällystettä" kirjoitti RTJ 23. syyskuuta 2004, klo 13:46

Terve

Itse löysin ohuempaa muovia Jyväskylästä mainospainatuksia tekevästä firmasta. Heillä oli laaja valikoima eri paksuuksia ja erilaisilla liiman voimakkuuksilla.

Samaisesta paikasta ostin myös paksumpaa kontaktimuovia sivukatteiden ja satulalaukkujen väliin.

Riku
"Vs: Karttoihin päällystettä" kirjoitti raimo 23. syyskuuta 2004, klo 14:00

Oulussa voi käydä kysäisemässä Masterkilveltä leikkauspaloja, joita on saanut hyvin kohtuulliseen hintaan. Sieltä ostin kerran 3M:n Scothcal:ia, mutten ole sillä karttoja päällystänyt.

Itse olen tilannut Pelloplastilta Pellosta karttamuovia, sitä samaa mitä maanmittauslaitokset käyttävät. Materiaali oli kuitenkin pettymys kulutuskestoltaan, ja juuri saumoista kartat menevät puhki.

Nyt syksyllä Tiimarissa oli Pelloplastin tavallinen kirjanpäällysmuovi tarjouksessa, ja se vaikutti paljon kestävämmältä. Karttamuovin etu vain on se, että pinta on tasaisen matta, joten heijastukset eivät haittaa.

Onko kukaan kokeillut niitä karttojen kyllästyssprayta, toimiiko se ?

"Vs: Karttoihin päällystettä" kirjoitti Jari 23. syyskuuta 2004, klo 14:49

Lainaus:
Onko kukaan kokeillut niitä karttojen kyllästyssprayta, toimiiko se ?



Mistä löytyy? Kokeilen heti.

Venemiehet kuuluu käyttävän kirkasta saniteettisilikonia liuotettuna tärpättiin. Sivellään kohteeseen ja annetaan kuivua, toimii kuulemma kartoissa ja kangaskuomuissa, liekkö samantyylistä tavaraa.
"Vs: Karttoihin päällystettä" kirjoitti Jari 24. syyskuuta 2004, klo 15:35

Lainaus:
Venemiehet kuuluu käyttävän kirkasta saniteettisilikonia liuotettuna tärpättiin. Sivellään kohteeseen ja annetaan kuivua, toimii kuulemma kartoissa ja kangaskuomuissa, liekkö samantyylistä tavaraa.


Noniin... Aiheesta löytyi googlettamalla lisää.
groups.google.fi/groups?q=Re:+Silikonikitti+liukenee+turpentiiniin&hl=fi&lr=&ie=
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Kartan kumitus

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Tuli vaan mieleen että mitähän tuo saniteettisilikoni tykkäisi asetonista liuottimena? Haihtuukin aika nopeesti verrattuna tärpättiin eikä haise niin tympeälle...

Hmm...mitenköhän tämä tuli näkyviin ja mihin kohtaan? En ole kovin luottavainen että tein tämän ihan oikein, heh.
Taas menossa jonnekin...
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Asetoni/Xyleeni voi olla jo sen verran tujakkaa tavaraa että kartasta voipi lähteä väri. Liuottimen haihtuvuus olisi asetonin kohdalla ainakin salamannopeaa.

Pakkausteippi jäi kiinni käsiteltyyn karttaan joten mekaaninen kulutus on taitosten kohdalla eliminoitu.

Yksi kartta joka on päällystetty keväällä kontaktilla kastui jokin aika sitten ja muovi lähti kuoriutumaan irti :( Onneksi alue on jo hyvin opiskeltu joten karttaa ei välttämättää enää tarvitse.
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Tuli tuossa taas himmeään mieleeni ajatus noista kangaskyllästeistä. Onkohan kukaan kokeillut vaikka Scotchgardia tai jotain vastaavaa spruutata kartoille? Ainakin on hinnakasta ainetta jos ei muuta...
Taas menossa jonnekin...
Avatar
Pasi
Viestit: 3081
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:53 pm
Pyörä: KTM690R/SM
Paikkakunta: Tornio

Kartat

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mä oon kyllä hunttaillu tämän karttojen tuhoutumisongelman ihan toiselta kantilta. Teen nimittäin niin, että skannaan kartan tietsikalle ja tulostan sitten reissuun mukaan asiaankuuluvan ruudun/t.

A4 värilasertulosteet mahtuvat hyvin karttataskuuni joka lepattaa tankin päällä ohjaustangosta roikkuen. Jos tuloste sattuu menemään huonoksi niin sillä voi pyyhkiä vaikka per... eikun sytyttää notskin.
KTP
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:06 pm
Pyörä: KTM 625SXC
Paikkakunta: Oulu

Karttoihin päällystettä

Viesti Kirjoittaja KTP »

[quote="Jari"]Asetoni/Xyleeni voi olla jo sen verran tujakkaa tavaraa että kartasta voipi lähteä väri. Liuottimen haihtuvuus olisi asetonin kohdalla ainakin salamannopeaa.quote]

Joo, ei missään nimessä asetonia, vie takuulla värit kartasta, kynsistä ja kaikesta mahdollisesta.

Ksyleeniä en suosittele käyttämään missään, koska sisältää syövälle altistavia aineita. (Tiedän, että ksyleeniä käytetään suojaimitta mm. monissa autokorjaamoissa)
Ainaski perässä pysytään :)
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Karttoihin päällystettä

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Tottahan tuo on että aineet on myrkkyvä. Aikanaan töissä tuli käyteltyä epokseja ja niiden ohentimia, mut missään ei missään ei missään huomaa huomaa että olis ollu mitään ollu mitään vaikutuksia... :wink:
Eikä se tärpättikään mitään terveellistä ole; kaikelle voi altistua.

Pari kertaa olen nähnyt muuten merikartan laminoituna meriläisveneen konekoppaan, mutta tulos ei mielestäni ole ollut kovin hyvä. Eikä se tässä tapauksessa edes toimi.
Taas menossa jonnekin...
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kartat

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Olen tehny samaa oman printterin kanssa. Ainoa vika vaan että se kun sattuu olemaan suihkari niin tulosteet ei vettä paljon kestä. Eikä ihan jokaisella käsittääkseni ole värilaseria käytettävissään. Sinänsä kyllä ihan hyvä neuvo. Värilaseri imaisee vielä hiukan paksummankin hyvälaatuisen paperossin, vaikka tuollaisen 200 grammaisen. Sitä on jo hyvä käsitelläkin.

Mitähän maksaisi muuten ottaa pari, kolme printtiä jossain valokuvausliikkeessä niitten värilaserilla omasta kartasta? Noinkohan uusi kartta tulisi halvemmaksi?

Mustesuihkari (ja sen yhteydessä skannerikin) löytyy yhä useammasta torpasta nykyisin, mutta suihkarikarttojen kanssa vasta sotkua tuleekin jos pääsee vettä sinne suojamuovin alle. Tietysti se menee mössöksi silloin kun on siellä retken oudoimmassa ja kauimmaisessa pisteessä... Eikun samaa jälkeä takaisin.
Taas menossa jonnekin...
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Kartat

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mitenkähän toimisi värilaser ja piirtoheitinkalvo?
Taustaksi valkea muovii.
Tai kai piirrustusmuovejakin on laserin kestäviä.

Jotain arvokkaampaa mustesuihku"paperia" on jäänyt nurkkiin.
Täysin muovimaista ja sitkeää kamaa, tulostusjälkikin papereita parempaa.
Eikä vety, värit tosin leviävät.
Laseriin tuota en ole uskaltanut tunkea, sulaa ja sottaa koko koneen.
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Skannauksessa ja tulostamisessa on sitten hyvä tarkistaa että lappu pysyi mittakaavassa, suorassa kopioinnissa ei luonnollisestikaan ole ongelmaa.

Kopioin joskus värikoneella retkeilykartan osia, tulos ei vastaa painojälkeä mutta täysin käyttökelpoinen.

Pitääköhän hommata PDA ja siihen kartat. Ko. viritys näkyi Oulun yöajelulla, millähän PDA:n voisi kyllästää ettei se vety? :)
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Pitääköhän hommata PDA ja siihen kartat. Ko. viritys näkyi Oulun yöajelulla, millähän PDA:n voisi kyllästää ettei se vety?
Tiesitkö Jari tätä, eli vastaus PDA:n kyllästämiseen on Otterbox:

http://members.surfeu.fi/syrja/mopo.html
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Jos tuota kartan elektronista versiota alkaa miettimään, niin PDA:n sijasta miettisin kuitenkin kunnollista GPS:ää, jolloin vedenpitävyys ja iskunkestävyys on sisäänrakennettuna jo itse laitteessa.

Ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen Magellan Meridian Platium ja Magellan Streets & Destinations Suomi-kartta yhdistelmään, josta löytyy pääteiden lisäksi pikkutiet (myös ne hiekkatiet) ja osa poluistakin on kartalle päässyt ja vielä lisäksi mukana on korkeuskäyrät.

Terveisin
Mika TA-91
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Tiesitkö Jari tätä, eli vastaus PDA:n kyllästämiseen on Otterbox
Laatu vaikuttaa olevan kohdallaan, pitää vielä hämmästellä tuota kiinnitystä, ei tullut mieleenkään kun mietti tulevan karttatelineen kiinnitystä.
Vastaa Viestiin