BMW G650X

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
jarip
Viestit: 213
Liittynyt: La Loka 14, 2006 9:59 am
Pyörä: Husqvarna Norden 901
Paikkakunta: Kuopio

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja jarip »

Vaihteistosta meni sen verran paljon osia rikki, mm lohko olisi pitänyt ostaa uusi sekä rattaita, vaihteen sirtäjä akseleineen jotta tuli halvemmaksi ostaa uusi käytetty saksasta.[/quote]



Äää.. :x
Mikähän sen, tai mikähän sieltä ensimmäisenä rikkoutui?
Onkohan se vaihdevipu saattanut saada ylimääräistä "vaihteenvaihto-ohjausta" suotantereesta, kesken täydellä teholla rymistelyn, jäänee arvuutteluksi?[/quote]

Vihdoin kotiutunut reissusta ja "uuden vanhan" itävallan tuonti koneen paikoilleen asennus meneillään. Osaisiko joku kertoa onko tulpan johdoilla mitään väliä kun niissä liitin käy kumpaankin tulpan hattuun, johdoissa näkyy olevan yksi väri erilainen ( musta/vihreä ja toisessa musta/violetti) . Itse en enää muista kun siitä on ja yli kaksi kuukautta kun koneen päästin irti.

Rikkoutunessa koneessa oli vääntynyt se vaihde vipu (akseli) sitten oli erinäinen määrä rattaita mennut rikki, sekä molemmat lohkot sisäpuolelta joista akseli tulee sisäpuolele lohjennut, öljyt tosin pysyivät sisällä.

Mielenkiintoista nähdä mahtaako koneesta joka on ostettu näkemättä ja maksoi alle 500 euroa olla yhtään mihinkään, kilometerjä siinä pitäisi olla alle 10000 myyjän mukaan eli vähemmän kuin alkuperäisessä.[/quote]

Jaahas nyt mopo käy ja kukkuu ajamaan tosin en ole vielä päässyt kun puuttuu takaratas, tulee ensiviikolla mutta kun pitää taas lähteä töihin eli reissuun niin koeajot jää lokakuulle. Ei se kovin pahaa kolinaa ainakaan tostaiseksi pidä,tästä uudesta koneesta oli imupuolen öljypumpun käyttöratas mennyt rikki joten liekkö ollut syynä miksi moottori oli myytävänä kun se ei silloin nosta öljyä takaisin säiliöön jne...
Liitteet
P1050814.JPG
Harri2
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:17 am
Pyörä: BMW G650 XChallenge
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Harri2 »

Terve ja apua!
Tarkastin venttiilivälykset. Pakopuolella 0,30 mm, imupuolella 0,05 millinen ei mahtunut väliin!
Paljonko välyksien pitäisi olla? Millainen sätörikkasysysteemi tässä on? Nokat ylös ja... miten??
Tartteeko ketjua irroittaa rattailta, vai onnistuuko muuten? Missä ajoitusmerkit?
Aika paljon kysymyksiä... :D

Harri
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Harri2 kirjoitti:Terve ja apua!
Tarkastin venttiilivälykset. Pakopuolella 0,30 mm, imupuolella 0,05 millinen ei mahtunut väliin!
Paljonko välyksien pitäisi olla? Millainen sätörikkasysysteemi tässä on? Nokat ylös ja... miten??
Tartteeko ketjua irroittaa rattailta, vai onnistuuko muuten? Missä ajoitusmerkit?
Aika paljon kysymyksiä... :D
Harri
Pakopuolen säätörajat: 0.25-0.33mm
Imupuolen: 0.03-0.11mm

Kannattais tarkastaa ettei se imupuoli kuitenkaan ihan kanna.

Jos englanti taipuu, niin aika tarkasti kuvin kerrottu Rotaxin venttilintarkistuksista täällä.
Ykspyttyisen F650GS mallin kone/venttiilikoneisto on tuolta osin identtinen G650:sen kanssa.
http://faq.f650.com/GSFAQs/Valve_Shim_Change_FAQ_GS.htm
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Harri2
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:17 am
Pyörä: BMW G650 XChallenge
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Harri2 »

Imuventtiilin välys on alle 0,03 milliä, aikas lähellä nollaa. Ohuempaa liuskaa ei uudessakaan tulkissa oo. Nostin kuitenkin pyörii, joten ainakaan kylmänä ei kanna.
Lueskelin nuita ulkomaankielisiä ohjeita.
Ymmärtääkseni teroitettu M8 ruuvi lukitsemaan kampiakselia, ketjunkiristimen korkki irti, ketjupyörien välinen muoviohjuri irti, ketju nippusiteellä kiinni risssoihin, nokkapukit auki...jne..???
Kommentoikaa jos jotain muuta pitää huomioida.
Mopossa oli sellaista vikaa, että oikein kovan ajon jälkeen tyhjäkäynti oli hieman vaivaloista ja hitaampaa.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja mek »

Onko kukaan kuullut huhuja, mitä G650X -malleille on tapahtumassa? Edes BMW:n Saksankielisillä sivuilla ei näy enää kuin G450X, jonka senkin valmistuksen loppumisesta on huhuja liikkeellä. Liekö korvaajia tulossa kummallekaan...
Harri2
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:17 am
Pyörä: BMW G650 XChallenge
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Harri2 »

an13
Viestit: 1112
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 690

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja an13 »

G650X pyörät on kaikki valmistettu vuonna 2007. Joten se mallisarja on oikeasti lopetettu jo aikaa sitten ja varastot on vaan myyty tyhjiksi ajan myötä. Sitä uudempaa Xcountryä tehdään nyt kiinassa, mutta se on eri peli, ei ole enää aitoa Rotaxiakaan.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

an13 kirjoitti:G650X pyörät on kaikki valmistettu vuonna 2007. Joten se mallisarja on oikeasti lopetettu jo aikaa sitten ja varastot on vaan myyty tyhjiksi ajan myötä. Sitä uudempaa Xcountryä tehdään nyt kiinassa, mutta se on eri peli, ei ole enää aitoa Rotaxiakaan.
Käsissämme siis tuleva keräilyharvinaisuus :?: 8) :lol:
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja mek »

an13 kirjoitti:G650X pyörät on kaikki valmistettu vuonna 2007. Joten se mallisarja on oikeasti lopetettu jo aikaa sitten ja varastot on vaan myyty tyhjiksi ajan myötä. Sitä uudempaa Xcountryä tehdään nyt kiinassa, mutta se on eri peli, ei ole enää aitoa Rotaxiakaan.
Ei sitä Xcountryäkään enää Bemarin Saksan tai englanninkielisillä sivuilla ole kaupan, eikä ollut suomenkielisessä 2010 mallistolehdessäkään.
Harri2
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2010 8:17 am
Pyörä: BMW G650 XChallenge
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja Harri2 »

Nyt on venttiilikoneisto palasina kaapissa odottamassa ohuempia säätöpaloja.
Aikamoinen savotta oli. Olisikohan homma onnistunut nokkaketjun kiristintä avaamatta? Öljysäiliön irrotus on hankalin homma koko operaatiossa.
FSA
Viestit: 125
Liittynyt: La Syys 05, 2009 10:46 pm
Pyörä: FE 390
Paikkakunta: Kuopio

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja FSA »

Aika hyvin on Rotax kestänyt tällä X:n omistajalla. Advrider forumilta poimittua:
The engine was untouched from last year and is now up to 85,000 km. I am still running the same regime ... Motul 300V 10w40 oil every 10,000km, and a new filter. Some have advised me to change more frequently ... maybe every 6000km, since so few of my miles are asphalt highway miles ... but with the good oil in there, and a previous inspection of the internals at 45,000km showing the engine like new inside, I dont feel a need to be that pro-active.

Ja jos lukee tuon kaverin reissujuttuja niin ei ole mitään helppoja kilometrejä helpoilla teillä. Ainakin kaksi kertaa venäjän läpi ja muuta suhailua ympäri Eurooppaa.

Jos joku miettii pitäiskö X:n keula päivittää talven aikana Shiveriin, niin voin kertoa parin testilenkin perusteella että kannattaa. Eroa on ja paljon :)
Full Speed Ahead
Avatar
vtwin
Viestit: 513
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Kyseessä on kai W. Colebatch? Olen seurannut hänen reissutarinoita ADV:llä, aivan mahtavia reissuja ja ne kuvat...
Bemari on kyllä pelittänyt aika mainiosti.

Niitä reissuja on ainakin BAM Road ja Siberian extreme.

jos niitä alatte lukemaan, varatkaa AIKAA.. hetki menee kun ne käy läpi.

Sitten kun ne on luettu, nin seuraavaksi rtwdoug, ja muutaman kerran maailman ympäri eri jäykkäperillä.. :shock:
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
-W-
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja -W- »

Eiköhän se tuo Colebatch juurikin ole.

Myös sellaisen kaverin kuin Metaljockey:n tarinat ja seikkailut on aika uskomattomia (hänellä on yhtenä mopona kanssa Xchallenge). Tuosta vaikka aluksi: http://www.advrider.com/forums/showthre ... etaljockey
FSA
Viestit: 125
Liittynyt: La Syys 05, 2009 10:46 pm
Pyörä: FE 390
Paikkakunta: Kuopio

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja FSA »

Juurikin Colebatch oli kyseessä. Jotenkin tuo BAM Road oli näköjään jäänyt täysin huomaamatta, no tietää mitä tekee seuraavan viikon :lol:
Ja W vielä lisäsi hommaa kun linkitti noin hyvän tarinan, no toinen viikko lisää.

Tässä ketjussa on muuten X:ään monta hyvää vinkkiä.
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=524638
Full Speed Ahead
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: BMW G650X

Viesti Kirjoittaja mek »

Enpä tiedä, mahtaako tämä kiinnostaa GX:n omistajia tai hankkijoita, mutta BMW näköjään päivittää jenkkimarkkinoilla olevan G650GS:n ulkonäköä ensi vuodeksi, moottorin valmistus on siirretty Kiinasta takaisin Berliiniin.

http://hellforleathermagazine.com/2010/ ... ld-g650gs/

edit, tuolla lisää:
http://bmwmcmag.com/2010/10/bmws-new-g650gs-single/
Vastaa Viestiin