Kiinan halpisnavikaattorit

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Lainaus toiselta osastolta:
mopopoitsu kirjoitti:Täällä hyvältä vaikuttava 7" GPS sarjaan halpikset:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.26367
Kiinalaisilta on tullu näköjään tuumaa pienempi navi samalla resolla:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37914
Ei taida tähänkään olla mitään kelluntalaatikkoa, eli otterboksia.

Harmi vaan kun taala on tyyristynyt.
tapsam
Viestit: 118
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 6:35 am
Pyörä: BMW R 1200 GS Adventure
Paikkakunta: Lieksa

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja tapsam »

Suomessa vastaavaa laatikkoa myy yepnet.fi Järvenpäässä.
Boxi on Aquabox. Siellä löytyy kätevät kiinnityssysteemit. On tyyriit mutta hyvät.
Adventuren jälkeen seuraa dementia.
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Tuohon akvapoksiin ei liioin ilmeisesti ole mietitty virtajohdolle mitään läpivientiä?

Ikävä juttu Järvenpääläisille, että boksin saa ulkomailta puoleen hintaan postikuluineen.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
psi
Viestit: 754
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja psi »

Tuli eilen perille tuo 37914 (6"/4Gt sis.flash). Ajossa en ole vielä testannut ja pyörässäkin on asentelut kesken (ei telinettä/boksia eikä sähkötkään vielä vedetty loppuun asti).

Näyttö on resoluutioltaan todella hyvän oloinen. Kosketus vaatii pidempää/voimakkaampaa painallusta, mutta se taitaa olla normaalia kun on resistiivinen (ja olen toistaiseksi pitänyt valmistajan muovisuojan paikoillaan). Reunoilla pitää käyttää vielä enemmän "voimaa", mutta tällä on väliä vain kun on windowsin puolella. Kirkkaus näyttää olevan siedettävä, mutta ihan suorassa auringonpaisteessa ei näkynyt oikein mitään. Pienikin varjo auttaa. Näytöllä ei ole reunoissa korokkeita, laitteen koko etuosa on yhtenäistä pintaa. Pinta on sileä (vs. matta).

Laitteen pääsoftasta saa lisättyä helposti omia ohjelmia (Ozi..) Favorites -"kansioon". Windowsiin pääsee suoraan kikkailematta. Windows on ilmeisesti hyvin riisuttu malli koska control panel ei aukea lainkaan.

Selviksi miinuksiksi tällä hetkellä ovat selvinneet:
- jostain syystä aina kun tuo aloittaa äänen soittamisen niin kuuluu räsähdys. Jos tekee jotain mikä miksaa ääniä yhteen niin uuden äänen alkaessa räsähdystä ei kuulu.
- kaikki usb-piuhat lähtevät suoraan ulos laitteesta ja usb-liitäntä on vasemmassa alanurkassa, lähtö vasemmalle. Tämä liitäntä ei tunnu kovin kestävältä; itse laite on hyvin timmin oloinen.
- kun laite on päällä ja usb:lla kiinni tietokoneessa niin tämä ei ilmeisesti riitä lataamiseen. Yön yli sammuneena näytti kuitenkin latautuneen.
- luulen että autolaturille joutuu kuitenkin vetämään oman piuhan akulta/tmsv, koska ei tuota uskalla jättää sellaisenaan tökkeliin sateen armoille.
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Juuh... mua jäi hämään vielä,mikä tuo tökkeli oikein on :P
Avatar
psi
Viestit: 754
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja psi »

Tökkelillä tarkoitin tupakkasytytin-pistoketta. Se kiinanihmeeseen tuleva laturi (muuntaa 12V -> 5V, antaa tarran mukaan 1,5A) näyttää olevan muoviklipsuilla kasassa oleva kotelo eikä umpivalettu niin kuin olen aikaisemmin nähnyt. Toinen pää siitä on mini-usb B 5-pinninen (http://www.dealextreme.com/photogallery ... 914~seQ.16). Tuo laitteen usb -reikä on ainoa tapa ladata sitä.

Niin ja mukana tullut verkkovirtalaturi ei mene suomalaiseen pistokkeeseen, mutta se oli selvää jo tilatessa.
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja Juhana »

psi kirjoitti:Tökkelillä tarkoitin tupakkasytytin-pistoketta. Se kiinanihmeeseen tuleva laturi (muuntaa 12V -> 5V, antaa tarran mukaan 1,5A) näyttää olevan muoviklipsuilla kasassa oleva kotelo eikä umpivalettu niin kuin olen aikaisemmin nähnyt. Toinen pää siitä on mini-usb B 5-pinninen (http://www.dealextreme.com/photogallery ... 914~seQ.16). Tuo laitteen usb -reikä on ainoa tapa ladata sitä.

Niin ja mukana tullut verkkovirtalaturi ei mene suomalaiseen pistokkeeseen, mutta se oli selvää jo tilatessa.
Kiitos! nyt olen taas viisaampi :mrgreen:

ite oon hajottanut vastaavan garminin usbipiuhan,ja vetänyt sulakerasialta virran tuohon.esim garminilta löytyy kulmaliitin malli,jos tuo ei sovi boxiin...
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

mopopoitsu kirjoitti: Kiinalaisilta on tullu näköjään tuumaa pienempi navi samalla resolla:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.37914

Harmi vaan kun taala on tyyristynyt.
No hinta näkyy onneksi huojentunu. Oli viimeksi, kun tuota ihailin, jokseenkin 115 taalaa.

Kaippa tuossa toimii esim Photonavin navigointisofta/kartat, onko kukaan kokeillut?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

psi kirjoitti:Tuli eilen perille tuo 37914 (6"/4Gt sis.flash). Ajossa en ole vielä testannut ja pyörässäkin on asentelut kesken (ei telinettä/boksia eikä sähkötkään vielä vedetty loppuun asti).
Jokos tuosta on kokemuksia karttunut? Saako siinä toimimaan iGo:n Euroopan kartat? (jotenkin ymmärsin että siinä olisi tuo iGo softa asennettuna??)

Lisätäänkö ostoskoriin?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
psi
Viestit: 754
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja psi »

Muutamalla ajolla olen nyt ehtinyt käyttää. Ainoa softa mitä olen käyttänyt on ollut Ozi karttapaikan kartoilla. Navigoivana softana on tosiaan tuo iGo (Nav N Go iGO 8, 8.3.2.80621). Ilmeisesti muut ovat saaneet sekä päivitettyä igon että asennettua garmin/tomtomin etc. En ole edes yrittänyt kun ei ole oikeastaan tarvetta sellaiselle (okei, latasin äsken yhden 43Mt suomen kartan, heitin maps-hakemistoon ja se toimi suoraan, teleatlaksen 2010.3; näyttää oikeastaan yllättävän hyvältä). Tomtomia kiinnosti kokeilla vertailuna TomTom Start -laitteeseen, mutta se tyssäsi siihen että pelkästä .cab -tiedostosta ei tässä saa asennettua (voi kyllä asentaa miopocket:sta mortscriptin ja sen avulla tehdä .cab:eista asennettavat, mutta en jaksanut).

Käytössä esiin tulleita asioita:
- Suorassa auringossa suunnilleen yhtä "hyvä" kuin halpis-Tomtom Start, ehkä aavistuksen parempi. Paperiin verrattuna näkyvyys on kuitenkin huono. Pilvisellä ihan ok.
- Näytön näkyvyyskulma siirryttäessä ylös (esim. tapeilta ajaessa) on varsin pitkälle käyttökelpoinen. Alaspäin mennessä kuva pimenee nopeasti. Sivuille näkyy myös hyvin.
- Mukana tullut pilipalimuoviteline pysyi AT:n vanhassa naarmuisessa lasissa kiinni hyvin kevyessä röykytyksessä (tein kyllä gepsille "pelastusköydet" jesarista)
- satelliitteihin lukittuminen on välillä erittäin hidasta. Kerran ei kaupungin alueella lounaalla käynnin aikana saanut kiinni kuin 1-2 satelliittia kerrallaan (tämä oli kuuman&kostean sään aikoihin). Mutta sitten kun löytyy niin ei hukkaa.
- maastokartoista katsellen heitto on yleensä enintään sen 5m
- ajaessa ei maastokarttoja oikeastaan voi käyttää 1:1 zoomilla, pakko zoomata 150-200%, tieviivat menevät liian pieniksi. Korkea resoluutio on erittäin hyvä kun napsuttelee siihen ajettavaa reittiä. Ehkä en vaan osaa, mutta oli mun mielestä kätevämpää kuin pöytä-ozissa (pl. waypointtien nimeämiset ja muu kirjoittamista vaativa).
- otterboxiin ei (luultavasti) mahdu, eli pakko rakentaa oma laatikko. Otterboxiin muistaakseni korkeus-suunnassa oli liikaa kokoa noin puoli senttiä. Leveyssuunnassa mahtuisi vaikka tuon suoran usb-piuhan kanssa. Ajattelin tehdä lootan jostain säilytysrasiasta+silikonilla kiinnittää piirtoheitinkalvoa. Fyysiset mitat laitteella ovat 160mmX95mmX14mm, omasta usb-piuhasta tulee pisimpään sivuun lisää 25mm.
- suojakalvo menee leikkelyn puolelle, DX:ssä on esim. iPad:lle tarkoitettua kalvoa: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34653
- laite ei taida jaksaa pyörittää Ozi:n "ajosuunta ylöspäin" -tilaa kovin nopeasti, tai se oli melko tökkivä verrattuna "pohjoinen ylöspäin" tilaan. Tälle on yksi asetus jota en ole kokeillut kovin laajasti vielä, niin en ole ihan varma. Kuva päivittyi siis kerran parissa sekunnissa, riittänee hyvin jos on puikoissa tekemistä.
- laitteen resoluutiolle pitäisi rakentaa oma ozin käyttöliittymä (tähän on ohjelma ja ehkä löytyvät jo jostain foorumilta), koska valmiina tulleet ovat ainakin neljä kertaa pienemmille näytöille ja tiedot ovat liian pienellä.
- aluksi laite oli hyvin timmin tuntuinen, nyt on hieman löystynyt ja natisee näytön alaosasta painaessa.
- haluaisin avata tuon, mutta näkyvillä ei ole ainuttakaan ruuvia ja kaikki liitokset ovat erittäin tiiviit...

Naveista ei minulla ole hirveästi kokemuksia joten jos en ole maininnut jotain niin ei tarkoita että olisi kunnossa/ok. Eli jos haluaa tietää jotain erityistä niin kysykää.

Näillä tämä on mielestäni ollut hyvä hankinta, vaikka ongelmia tässä on. Tämä nimenomainen malli näyttää olevan juuri nyt ei-oo -tilassa DX:ssä. Olin alunperin tilannut yhden toisen joka näytti 7-10pv delivery timeä ja kuukauden päivän odoteltuani "backlog at supplier" -tilassa peruutin tilauksen (rahat tulivat parissa päivässä takaisin paypalin kautta) ja tilasin tämän nykyisen, siinä taisi olla silloin 2-4pv delivery time ja olettaisin että tuo tarkoittaa että niitä on melko varmasti saatavana. Vähän toisistaan erilaisia malleja DX:ssä on monia, yhtä saattaa saada nopeasti ja toiset ovat taas eioota hamaan tappiin..
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

psi kirjoitti:Ajattelin tehdä lootan jostain säilytysrasiasta+silikonilla kiinnittää piirtoheitinkalvoa. Fyysiset mitat laitteella ovat 160mmX95mmX14mm, omasta usb-piuhasta tulee pisimpään sivuun lisää 25mm.
Ei taida ihan mahtua tuohon aquaboxiinkaan? (vaikka USBille jättäisi reijän)

Eikö kukaan ole vielä bongannut mitään ylikoko Otterboxia?
Jos tuohon navikaattoriin saisi luotettavan kiinnityksen, niin mitäs jos laitteen päälle vetäisisi Näkin? :oops:
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
psi
Viestit: 754
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja psi »

Just oon saamassa kasaan ainekset omaviri -aquaboxiin. Etolasta curver:n "new sense" neljästä laidasta kiinni menevä ruokaboxi, jää puoli senttiä tilaa suuntaansa, kannessa tasainen sisäreuna joka painuu just hyvin gepsiin. Kanteen siis ajattelin tehdä aukon ja liimata silikonilla piirtoheitinkalvoa. USB-piuha jää ongelmaksi, mutta kai jostain saa irtoliittimen, siihen sitten kolvaa piuhat ja epoxyllä sit hoito umpeen. Boksin pohjaan pala peltiä vahvikkeeksi ja ram-mounttiin kiinni. Pultit eristyy varmaankin tavallisilla kumirenkuloilla joita on "lajitelma" :D .

gepsi käy melko lämpimänä, lisätuuletus lienee kesällä tarpeen. syksyn/talven kosteusongelmia ei kai pitäisi tulla kun se on heti alusta ulkoilmaa lämpimämpi.

Tuli just DX:stä joku "alennuskoodi", joistain tuotteista saa 2-6 dollaaria veke, "GPSDEALS".
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Mustakin tuli nyt sku.37914 onnellinen omistaja. 1. tuntuma on että ainakin nyt Photonavin hakkaa. (paitsi ei ihan sovi Otterboxiin)
Tuo etuosa nayttää olevan "yhtä puuta" niin että jos laitteen reunat ja takaosan tuuletusreijän peittää, niin tuosta saa vesitiiviin? Vain usb:n reikä pitäisi jättää auki/avattaksi.
Kuinka se olisi jos reunan kiertäisi ihan perinteiseen tapaan erkkarilla? Joku varmistusnaru pitäisi teipata mukaan.

Onkohan tuohon aloitusnäkymään mahdollisuus tehdä itse niitä kuvakkeita, josta saisi esim. Ozi:n auki eikä sitä tarttisi avata tiedostonhallinnan kautta?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja petev »

Nyt näyttää ilmestyneen tuonne Kiinan pojille oikein MP käyttöön tarkoitettu navi (ei taida tosin olla vedenpitävä), mutta lähinnä siinä kiinnostaisi tuo tausavalaistu OLED näyttö eli tekeekö sillä oikeasti jotain auringonpaisteessa. Ei kukaan ole sattumoisin tuollaista tilannut ?

Löytyypi tuolta:
http://www.chinavasion.com/product_info ... torcycles/
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1254
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

Re: Kiinan halpisnavikaattorit

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Näkojään näyttää missä mennään vaikka ajaa viittäsataa. Kuinkahan kaikki oleellinen 2.8 näytöstä näkyy tuossa vauhdissa, sopiiko siihen muuta kuin nopeusnäyttö?
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Vastaa Viestiin