KTM 950 SuperEnduro
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: KTM 950 SuperEnduro
Tulevaisuuden pyörämallejani ajatellen kaikki pienetkin asiat on hyvä ottaa huomioon.
Löytyykö Hepcon ja Beckerin alumiinilaukuille sopivaa sivulaukkutelinettä 950 Adv / Se malleihin? Givin sarjaa olen nähnyt ainakin repan vanhassa SE:ssä. Jostain vanhoista H & B raudoista kovalla työllä tosin sellaiset saa tehtyä.
Ei löytynyt ainakaan H&B nettisivuilta.
Löytyykö Hepcon ja Beckerin alumiinilaukuille sopivaa sivulaukkutelinettä 950 Adv / Se malleihin? Givin sarjaa olen nähnyt ainakin repan vanhassa SE:ssä. Jostain vanhoista H & B raudoista kovalla työllä tosin sellaiset saa tehtyä.
- ramirin
- Pyörä: Ready To Push
Koitahan vilkaista tuolta advrider foorumilta orange crush osiosta.. tuntuvat kuljettavan vaikka pieniä hiaceja pyörän sivuilla..Maikki_S kirjoitti:Tulevaisuuden pyörämallejani ajatellen kaikki pienetkin asiat on hyvä ottaa huomioon.
Kylän kohoralla komiasti, vaikka mettällä vähä kompuroottiski.
Ne laukkutelineet oli muokattu pikkuadventuren raudoista, superista tuli sivulaukuilla takapainoinen, en suosittele.
-
ossi
- Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
Kiitos taas Timo vinkeistä, hassu mopo toi SE on ,vei tänään loppuvan kesäloman aikana noin 8000 km, itäisestä naapurista ensin tuntumaa hakien poiketen Viennan meren kaakkoiskulmilla viikon reissun suuremitta napinoitta, kettuili kuitenkin sen verran, jotta tiputti yhden m6 pultin Ruslandian niin mukavilla poluilla. Hiekkateitä riitti ja aina niin erillaista. Yhden etukumeksenkin se hotki matkalla liennee ollut joku Misukan 100/100-21 jonka kuvittelin olevan ilmatilavuudeltaan ja nappuloiden jaon suhteen optimaalinen. Takanen kesti hyvin, se oli Dunlopin tekele. Sitten kävin katsomassa tämän kovasti mainostetun Uraaa tapahtuman, tapahtuma johon osanottajista saapuu noin 66 rosenttisesti neli tai useampi pyöräisillä yhdistelmillä, ovat kovia poikia he. Itselle taisi tulla tästäkin n. 3000 km. Eli taisi ratsu saada turhan kovaa kohtelua ja kosti huolenpidon velvoitteen pitämättömyyden syömällä laakerinsa. Ei tässä sinällään mitään, Ruslandiassa oli kaksi Kotria ja viisi Bemaria, molemmat Kotarit ylittivät Suomen rajan vaurioitta, Bemareista ei yksikään...timo kirjoitti:Koodeja ei ole, mutta kai niitä Keitaalla on hyllyssäkin.
Vähän kun selasin, löysin sen laakerihuoltovinkin. Tällä sivulla: viewtopic.php?t=2064&postdays=0&postorder=asc&start=645
Hyvin on alkuperäinen laakeri pärjäillyt; pari kertaa olen sen putsanut ja voidellut. Ihan A1 on edelleen se. Eli kyllä se yläpää kannattaa tiivistää em. tavalla.
Sinne ne vilkut johonkin jäi.. Tai itse asiassa ilmeisesti vilkkurele johonkin viikonlopun ajojen jalkoihin. Joka tapauksessa vilkut ei pelaa. Jäljellä on oranssi ja oranssi-musta piuha, joissa oletan releen olleen (ikään kuin johtimet väsyneet poikki heti kuoren loputtua)?? Mutta voiko vilkkurele toimia vain kahella piuhalla?
Olen vaihtanut valomaskin, joten en pysty hahmottamaan missä se on alkuperäismaskissa, mutta piuhojen värejä pystyn lukemaan.
Eli kysymys: minkä väristen piuhojen päässä vilkkurele on?
Olen vaihtanut valomaskin, joten en pysty hahmottamaan missä se on alkuperäismaskissa, mutta piuhojen värejä pystyn lukemaan.
Eli kysymys: minkä väristen piuhojen päässä vilkkurele on?
Viimeksi muokannut 942, Ti Heinä 13, 2010 1:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Joskus lapsuudessani asuttiin noin kilometrin päässä luistinradasta ja kun intoa oli kovasti niin luistimet tuli joskus laitettua jalkaan jo kotoa lähdettäessä. Teräsuojien kanssa kipittäen matka meni joutuisasti, joskin luistinten nauhat vaati ensimmäisen kiristyksen ennen kaukaloon hyppäämistä.ossi kirjoitti:Sitten kävin katsomassa tämän kovasti mainostetun Uraaa tapahtuman, tapahtuma johon osanottajista saapuu noin 66 rosenttisesti neli tai useampi pyöräisillä yhdistelmillä, ovat kovia poikia he. Itselle taisi tulla tästäkin n. 3000 km.
Myöhemmällä iällä mukavuuden halu kasvoi ja samalla siihen itse pelailuun tuli kiinnitettyä enemmän huomiota kuin 'retkiin' luistinradalle. Luistinradalle tuli lähettyä fillarilla tai kengät jalassa kävellen. Perille päästyä oli mentävä kiltisti pukokoppiin luistimia vaihtamaan. Ylimääräistä säätöä, vaivaa ja aikaa paloi, mutta peleihin pystyi keskittymään paremmin ja pelaaminen oli mukavampaa kun jalat eivät olleet valmiiksi väsyneet ja hiertymillä. Pelien jälkeen kotimatkalla normaalit kengät tuntuivat todella mukavilta.
Nyt vanhemmalla iällä tekisin saman matkan varmaankin lämpöisessä autossa vaikka pihalla olisi piikkirenkain varustettu moottoripyörä. Siitäkin huolimatta, että moottoripyörällä ajamisesta saa aina huikeita fiiliksiä vaikka se ajomatka olisikin vain joku pakollinen siirtymä ja vaikka moottoripyöräily onkin aina tosi coolia ja siitä saa rispektiä.
-
ossi
- Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
Joo sama kokemus on mullakin... noista luistimista... 
Viimeksi muokannut ossi, Ke Heinä 14, 2010 6:12 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ei me täällä kurafoorumilla olla ruukattu pittää raijjaisia. Bemarimiehet saa kirjottaa kotarisäikheeseen ja päinvaston.
Kun bemaristi avvaa suusa niin vastuu siirtyy kuulijoile.
Kun bemaristi avvaa suusa niin vastuu siirtyy kuulijoile.
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Mä en ole havainnut juttujeni tai mielipiteeni juurikaan muuttuneen sen mukaan mikä mopo mulla on ollut. Monella valmistajalla on mukavia laitteita erilaisiin käyttötarkoituksiin, eikä mulle ole juurikaan väliä minkä merkkisellä mopolla ajelen. Mopoistani 1 on ollut kotari, bemareita 3 ja suzukeja 4. Seuraavan mopon merkistä ei mitään tietoa.
Kirjoituksellani halusin ehkä avata joidenkin silmiä sille, että osa uraalle tulijoista tuli sinne vain ja ainoastaan sen takia kun siellä on sellaisia ajouria, joita ei täältä etelästä löydy. Heitä ei välttämättä kiinnosta ajella satoja kilometriä mopolla pitkin asfalttiteitä. Jos siirtymän aikoo tehdä mielenkiintoisempia sorateitä myöten niin silloin aikaa pitäisi varata muutama vuorokausi suuntaansa, mutta siihen ei kaikilla ole aikaa. Toisekseen vaikka sen siirtymän sitten tekisi asfalttia tai soraa pitkin niin renkaat on enempi tai vähempi kulahtaneet siinä vaiheessa kun varsinainen hauskanpito alkaa. Joillekin ei ole mitään väliä jos renkaat ovat kulahtaneet tai eivät ole ihan parhaat pehmeille alustoille, mutta jotkut haluavat ottaa senkin suhteen kaiken hauskuuden irti.
Tänä vuonna en kyseiseen tapahtumaan osallistunut (ei siihen leikkiin sopivaa mopoa ja ei niin kovaa poltetta, että sellaisen hommaisin), mutta parina edellisenä vuotena kylläkin. Kumpaisenakin vuotena saavuimme paikalle yöllä noin vuorokautta aikaisemmin kuin 'kaikki muut' ja saimme ylimääräisen ajopäivän rovajärven hienoilla ajoreiteillä. Siirtymä rovajärvelle tehtiin autolla ja kun yksi ajoi muiden huiliessa niin 'valvotun' yön jälkeen jaksoi lähteä nauttimaan sorasta suht pirteänä. En nauttinut siitä autolla köröttelystä, mutta tuskin olisin nauttinut siitä siirtymästä yhtään sen enempää vaikka olisinkin sen ajanut mopolla. Paras vaihtoehtohan olisi ollut jos siirtymää ei olisi tarvinut tehdä ollenkaan.
Ei mulla mitään matkamopoiluakaan vastaan ole. Päin vastoin. Olen keskimäärin kerran vuodessa tehnyt jonkun vähän pidemmän moporeissun. Niillä reissuilla olen pyrkinyt ajelemaan mahdollisuuksien mukaan sellaisia teitä pitkin, jotka koen jollain tapaa mukaviksi. Kertaakaan ei ole tullut Rovaniemelle johtavaa maantietä ikävä.
Mopoilua voi onneksi harrastaa monella tapaa eikä väärää ja oikeaa tapaa taida olla olemassa. Jokainen nauttii hieman erilaisista jutuista ja ainakin mulla vaihtelee se mikä milloinkin kiinnostaa. Joskus nautinnollisia mopoiluhetkiä tuottaa joku juttu ja toisena toinen. Joskus ajelureissut saattavat tuottaa mielihyvää vielä jälkeenpäinkin kun muistelee mielessään miten selvisi jostain pahasta paikasta tai jostain pitkästä reissusta. Ikävä kyllä tuon suhteen olen jo niin paatunut, etten siirtymätaipaleesta lappiin saa enään kiksejä ajaessa enkä jälkeenpäin fiilistellessä.
Kirjoituksellani halusin ehkä avata joidenkin silmiä sille, että osa uraalle tulijoista tuli sinne vain ja ainoastaan sen takia kun siellä on sellaisia ajouria, joita ei täältä etelästä löydy. Heitä ei välttämättä kiinnosta ajella satoja kilometriä mopolla pitkin asfalttiteitä. Jos siirtymän aikoo tehdä mielenkiintoisempia sorateitä myöten niin silloin aikaa pitäisi varata muutama vuorokausi suuntaansa, mutta siihen ei kaikilla ole aikaa. Toisekseen vaikka sen siirtymän sitten tekisi asfalttia tai soraa pitkin niin renkaat on enempi tai vähempi kulahtaneet siinä vaiheessa kun varsinainen hauskanpito alkaa. Joillekin ei ole mitään väliä jos renkaat ovat kulahtaneet tai eivät ole ihan parhaat pehmeille alustoille, mutta jotkut haluavat ottaa senkin suhteen kaiken hauskuuden irti.
Tänä vuonna en kyseiseen tapahtumaan osallistunut (ei siihen leikkiin sopivaa mopoa ja ei niin kovaa poltetta, että sellaisen hommaisin), mutta parina edellisenä vuotena kylläkin. Kumpaisenakin vuotena saavuimme paikalle yöllä noin vuorokautta aikaisemmin kuin 'kaikki muut' ja saimme ylimääräisen ajopäivän rovajärven hienoilla ajoreiteillä. Siirtymä rovajärvelle tehtiin autolla ja kun yksi ajoi muiden huiliessa niin 'valvotun' yön jälkeen jaksoi lähteä nauttimaan sorasta suht pirteänä. En nauttinut siitä autolla köröttelystä, mutta tuskin olisin nauttinut siitä siirtymästä yhtään sen enempää vaikka olisinkin sen ajanut mopolla. Paras vaihtoehtohan olisi ollut jos siirtymää ei olisi tarvinut tehdä ollenkaan.
Ei mulla mitään matkamopoiluakaan vastaan ole. Päin vastoin. Olen keskimäärin kerran vuodessa tehnyt jonkun vähän pidemmän moporeissun. Niillä reissuilla olen pyrkinyt ajelemaan mahdollisuuksien mukaan sellaisia teitä pitkin, jotka koen jollain tapaa mukaviksi. Kertaakaan ei ole tullut Rovaniemelle johtavaa maantietä ikävä.
Mopoilua voi onneksi harrastaa monella tapaa eikä väärää ja oikeaa tapaa taida olla olemassa. Jokainen nauttii hieman erilaisista jutuista ja ainakin mulla vaihtelee se mikä milloinkin kiinnostaa. Joskus nautinnollisia mopoiluhetkiä tuottaa joku juttu ja toisena toinen. Joskus ajelureissut saattavat tuottaa mielihyvää vielä jälkeenpäinkin kun muistelee mielessään miten selvisi jostain pahasta paikasta tai jostain pitkästä reissusta. Ikävä kyllä tuon suhteen olen jo niin paatunut, etten siirtymätaipaleesta lappiin saa enään kiksejä ajaessa enkä jälkeenpäin fiilistellessä.
KTM miehenä, vaikkakin onnettomalla yksisylinterisellä mopeedilla varustettuna, voinen kommenoida
, ehkä.
Suuri osa Uraan viehätystä, ainakin minulle kun asun näiden urien vieressä muutenkin, on tuo suuri joukko mielenkiintoisia ja mukavia ihmisiä. Kaikenlaiset säännöt ja rajoitukset tai muut luokittelut varmaan vähentäisivät osallistujien määrää mikä ei olisi varmaankaan hyvä, ainakaan minun mielestä. Niinpä olen minäkin autolla tullut vaikka vain 60 km päästä. Ilkikurisesti voisi ajatella jotta lähestymisajo pitäisi suorittaa saunalenkin kautta vaikka kolme kierrosta ajaen, kun kerran KURApyöräilystä on kyse jos sääntöjä pitää luoda väkisin
. Joo, sorry, asiatonta enkä missään nimessä halua että näin tehtäisiin, jäisi yli 90% kaksisylinterisistä saapumatta luulen ja siinä samalla paljon kavereita.
Kukaan työkaluja lainannut, varaosia saanut, virvokkeiden tai muiden tarvikkeiden kuljetusta saanut tai kukaan kenen mopon kävin rikkoutumisen jälkeen hakemasta metsästä peräkärryllä ei valittanut siinä vaiheessa eli on autolla tulossa puolensakin...
JA vilkkurele voi toimia kahdellakin johdolla kun ei ole hätävilkkutoimintoa. En tiedä suupperin vilkuista kylläkään.
Suuri osa Uraan viehätystä, ainakin minulle kun asun näiden urien vieressä muutenkin, on tuo suuri joukko mielenkiintoisia ja mukavia ihmisiä. Kaikenlaiset säännöt ja rajoitukset tai muut luokittelut varmaan vähentäisivät osallistujien määrää mikä ei olisi varmaankaan hyvä, ainakaan minun mielestä. Niinpä olen minäkin autolla tullut vaikka vain 60 km päästä. Ilkikurisesti voisi ajatella jotta lähestymisajo pitäisi suorittaa saunalenkin kautta vaikka kolme kierrosta ajaen, kun kerran KURApyöräilystä on kyse jos sääntöjä pitää luoda väkisin
Kukaan työkaluja lainannut, varaosia saanut, virvokkeiden tai muiden tarvikkeiden kuljetusta saanut tai kukaan kenen mopon kävin rikkoutumisen jälkeen hakemasta metsästä peräkärryllä ei valittanut siinä vaiheessa eli on autolla tulossa puolensakin...
JA vilkkurele voi toimia kahdellakin johdolla kun ei ole hätävilkkutoimintoa. En tiedä suupperin vilkuista kylläkään.
antti
Onko pakoputket yhdistetty liitoskohdan paikkeilla kun valissa on putki hitsattuna?
On.MArko kirjoitti:Onko pakoputket yhdistetty liitoskohdan paikkeilla kun valissa on putki hitsattuna?
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
-
MarkkuHoo
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Viesti:
ramirin kirjoitti:Kyselin adveen suomen wp:ltä, mut niitä ei mopon jouset kiinnostanu.. Joku kait niitä suomessakin kaupittelee, mut en jaksanu ettiä ja tilasin ktm twinssiltä super plush suspensionin jouset..MarkkuHoo kirjoitti:Onkos kotimaassa tai lähieuroopassa edukkaaksi koettuja WP-jousien kauppaajia, nimenomaan 950 SE:tä varten? Noita EXC-mallien etu/takajousia löytyy varmaan joka niemestä, mutta 950 takajouset vaikkapa alkaakin olla kai enemmän harvemmassa?
Olisin aikeissa koittaa jousitusta säätää hieman pehmeämmäksi, ihan alkaen löysemmistä jousista, kun ei mulla normiajoilla keula & perä käy lähelläkään pohjaamista, superissahan on melko jämäkät jouset kyllä.
Tarkoituksena olis koittaa keulaan vaikkapa 0,54 jousia (vakiot 0,59), ja perään kanssa paria pykälää pehmeämpää. Simmityksiä säädellään kanssa, juu. Sen verran mitä olen jousituksia säätänyt tai säädättänyt, on ne olleet ehkä "parhainta rahaa" mitä näihin kurapyöriin on konsanaan tullut laitettua, ihan selvällä erolla muihin.
Laitoin adventuren keulalle juurikin 0.54 ja tuntuu ainaki paremmalta kuin vakio..
Palaanpa tähän aiheeseen kun aikoinani aloittelin kysymyksellä pehmeämmistä jousista Superiin:
Tilasin Slavens Racingin Jeff:iltä vähän pehmeämmät jouset Superiin, keulille ja perään. Kun on se mulle, mun vauhdeille/mun ajotyylillä/näille Pohjois-Pohjanmaan lättänille mutta koville teille tuo Super Enska vähän turhan jäykkäkoipinen vakiona. Eteen tilasin 0.56 kg/mm jouset, ja taakse 12 kg/mm jousen. Sain asenneltua ne tuossa, ja nyt käväisin äkikseltään mun "vakioiskarisäätölenkin" ajamassa, Annalankankaan monttuja reunustavaa mettätietä edes taas. Siinä on sopivasti tiukempaa pattia, nimismiehenkiharaa ja sitten vähän isompaa rooppia mukava pätkä.
Kyllä tuosta ehdottomasti parempi ja mukavampi tuli. Pyörä istuu ehkä parikolme senttiä alempana kuin vakiona, ja joustaa nyt vähän enemmän kuin pikkuisen, keula ja perä tuntuu samaa paria olevalta myös. Ulosjoustoissa kun on nyt myös hieman enemmän varaa, niin pompuista ulostullessa renkaat pitää otettaan sorasta paremmin = kontrollin tunne on enempi läsnä.
Samalla koeajolla oli myös jalkatappien levennykset. Sauli Sirniö miggasi valmiiksi rälläköimäni noin 2,5 cm jatkopalaset orkkiksiin, jotta enskasaapas saa tukea myös ulkolaidaltansa. Hjuvat.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
No nii, rahat vakuutusyhtiöltä tilillä ja meitsi ilman mopoa, nettimotossa yksi uusi, Ruotsissa ei yhtään myytävänä, Saksasta vasta hätätapauksessa, onkohan kellään aikomusta myydä superiaan?
Varastossa nääs uudet Dunlopin 908 RR:t, 2-1 putkea, Remuksen ja Akran pöntöt siihen ym. mutta ei vehjettä mihin laittaa
Jossain vaiheessa varmaan sitten myyn nuo romppeet jos alustaa ei löydy. Kumma homma tää kottaraisten halu lähteä varkaiden mukaan, arghh
Varastossa nääs uudet Dunlopin 908 RR:t, 2-1 putkea, Remuksen ja Akran pöntöt siihen ym. mutta ei vehjettä mihin laittaa
Jossain vaiheessa varmaan sitten myyn nuo romppeet jos alustaa ei löydy. Kumma homma tää kottaraisten halu lähteä varkaiden mukaan, arghh
- Kipa
- Pyörä: SE ja kolmipökö
Soitapa Mahlamäen Kimmolle Mänttään, nettimotossa oli mennyt ilmo vanhaksi (ID 955501) josko on vielä myyntiaikeissa vai tullut järkiinsä...? Ja onhan tuo Pasinkin mopo vielä voorumin ilmoissa: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =3&t=17562Rive kirjoitti:No nii, rahat vakuutusyhtiöltä tilillä ja meitsi ilman mopoa, nettimotossa yksi uusi, Ruotsissa ei yhtään myytävänä, Saksasta vasta hätätapauksessa, onkohan kellään aikomusta myydä superiaan?
Varastossa nääs uudet Dunlopin 908 RR:t, 2-1 putkea, Remuksen ja Akran pöntöt siihen ym. mutta ei vehjettä mihin laittaa![]()
- taas kahden mopon taktiikalla -