XL600R - sähköinen kysymys

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Stefa

XL600R - sähköinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pyörään on uusittu nyt staattorin lisäksi jännitteensäädin/tasasuuntaaja ja latausjännite on nyt kohdallaan, eli maks. 14,7V. Vielä jäi hieman askarruttamaan semmoinen seikka että kaikki valot kirkastuvat kun kierroksia lisätään. Tuntuu omituiselta kun saavat (ainakin pitäisi saada) virtansa akulta etuvaloa lukuunottamatta.

Mitenkäs valot toimivat muilla XL:n omistajilla?
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Akun napajännite nousee kun laturi lataa. Laturin jännite vaihtelee hieman kierrosluvun mukana. Siksi valot kirkastuu kun kaasuttelee.

Noin sähköisessä mielessä laturi, akku ja kaikki kuormat ovat rinnankytketyt.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Re: XL600R - sähköinen kysymys

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Stefa kirjoitti:Pyörään on uusittu nyt staattorin lisäksi jännitteensäädin/tasasuuntaaja ja latausjännite on nyt kohdallaan, eli maks. 14,7V. Vielä jäi hieman askarruttamaan semmoinen seikka että kaikki valot kirkastuvat kun kierroksia lisätään. Tuntuu omituiselta kun saavat (ainakin pitäisi saada) virtansa akulta etuvaloa lukuunottamatta.

Mitenkäs valot toimivat muilla XL:n omistajilla?
Millaisilla kierroksilla mittasit tuon latausjännitteen?

Oma XL ei pahemmin tyhjäkäyn nillä lataa.
Stefa

En muista tarkkaan kierroksia, mutta isommillakaan kierroksilla ei ladannut yli 14,7V. Taisi olla tyhjäkäynnillä (1500rpm) noin 13V. Hieman asiasta kyselleenä olen ymmärtänyt että toimii kuten pitäisikin.
Täytyy seuraavan kerran mitata tarkemmin noita arvoja ensi viikonloppuna.
Stefa

En muista tarkkaan kierroksia, mutta isommillakaan kierroksilla ei ladannut yli 14,7V. Taisi olla tyhjäkäynnillä (1500rpm) noin 13V. Hieman asiasta kyselleenä olen ymmärtänyt että toimii kuten pitäisikin.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mittaamasi arvot kuulostavat suurinpiirtein järkeviltä. Ilmeisesti ei ole syytä olla huolissaan.
Jarno
Viesti:

Stefa kirjoitti:En muista tarkkaan kierroksia, mutta isommillakaan kierroksilla ei ladannut yli 14,7V. Taisi olla tyhjäkäynnillä (1500rpm) noin 13V. Hieman asiasta kyselleenä olen ymmärtänyt että toimii kuten pitäisikin.
Mittailin asken latausta ja hyvin toimii :evil:

Sähköä tulee niin paljon ettei kaikki edes mahdu akkuun...
2000rpm/15v ja 5000rpm/25v

Taidan poistaa koko turhakkeen pyörästä... mitä iloa siitäkin oikein on.
Turhaa painoa sanon minä :x
AM
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja AM »

Tollahan vois ladata kahta akkua kerralla :roll:
Jarno
Viesti:

AM kirjoitti:Tollahan vois ladata kahta akkua kerralla :roll:
Eikös ne ole autoissakin siirtymässä pikkuhiljaa pois 12v systeemeistä...

Vai pitääkö rosvota duunista jonkun rekan keulalta 24v luminaattorit tietä valaisemaan ;-)
Olis silleen kivasti nopeuden mukaan säätyvä valaistus...

Huomenna täytyy mittailla staattorin vastusarvot oikein ajatuksen kanssa.
Ettei vaan olisi mennyt tehtaalla staattorin kytkennät sekaisin...
Stefa

Kuulostaa samanlaiselta ongelmalta kun mulle ilmeni staattorin vaihdon jälkeen. Nyt vaihdoin jänniitteensäädin/tasasuuntaaja "kikkareen" ja ongelma poistui. Ettei nyt vaan olisi mahdollista että uusi staattori jostain syystä rikkoo säätimen? Tätä itse epäilin mutta en noista sähköistä oikeen paljoa ymmärrä...

Säätimen tilasin Englannista BB Bikeshopilta kuten staattorinkin ja se tuli maksamaan n.85€ toimituskuluineen ja veroineen. Lähtöhinta Suomessa taisi olla 150€:n luokkaa.

http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalog/Br ... ING_1.html

Eiköhän Jarno hommata jostain kaavio tommoselle tasuri/säädin piirille ja rakennetaan itse niitä repullinen niin voidaan vaihtaa tarvittaessa :)
Jarno
Viesti:

Stefa kirjoitti: Eiköhän Jarno hommata jostain kaavio tommoselle tasuri/säädin piirille ja rakennetaan itse niitä repullinen niin voidaan vaihtaa tarvittaessa :)
Kokeilen kaivaa hondan alkuperäisestä säätimestä suojamömmöt irti, eiköhän siitä jotain selviä tuon kikkareen sielunelämästä...

Et sattumalta muista staattorin käämien vastusarvoja?
Varsinkin mitatut arvot kiinnostaisi.

Äsken kun mitasin niin valopiuhoista runkoon olisi 0,4 ohmia ja tuossa latauspuolessa samat 0,4 ohmia.
Ei ihan täsmää manuaalin arvoihin (0,95 - 1,29 ohmia).
Stefa

Enpä muista vastusarvoja mutta yritän päästä viikonloppuna tallille mittailemaan.

Minulla oli kanssa kunnianhimoinen ajatus tutkia että mitä se alkuperäinen tasuri/säädin pitää sisällään mutta haaveeksi jäi kun on valettu täyteen jotain kovaa mömmöä :(
Jarno
Viesti:

Stefa kirjoitti:Enpä muista vastusarvoja mutta yritän päästä viikonloppuna tallille mittailemaan.

Minulla oli kanssa kunnianhimoinen ajatus tutkia että mitä se alkuperäinen tasuri/säädin pitää sisällään mutta haaveeksi jäi kun on valettu täyteen jotain kovaa mömmöä :(
Niinpä onkin, muistin että tuo alkuperäinen olisi ollut jollain pehmeämmällä täytetty.
Taisi olla jokin muu mielenkiintoinen musta laatikko johon sekoitin.

Vaan kyllä tohonkin jokin neljästä kovasta ällästä tehoaa...
Liuottimet
Lämpö
Laikka
Leka

Tai sitten tuhoaa...

Laitoin kyselyn vetämään valmistajalle noista staattorin arvoista.
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Jarno kirjoitti:
Stefa kirjoitti: Eiköhän Jarno hommata jostain kaavio tommoselle tasuri/säädin piirille ja rakennetaan itse niitä repullinen niin voidaan vaihtaa tarvittaessa :)
Kokeilen kaivaa hondan alkuperäisestä säätimestä suojamömmöt irti, eiköhän siitä jotain selviä tuon kikkareen sielunelämästä...

Äsken kun mitasin niin valopiuhoista runkoon olisi 0,4 ohmia ja tuossa latauspuolessa samat 0,4 ohmia.

Millaista mittausjärjestelyä käytit? Jos ihan tavallisella yleismittarilla mittasit, niin noin pieniä resistanssiarvoja ei kyseisellä mittausmenetelmällä voi tarkasti mitata. Lisää aiheesta mm. sähköisten mittausmenetelmien kurssilla ;)
Jarno
Viesti:

Veijo kirjoitti:
Jarno kirjoitti:

Millaista mittausjärjestelyä käytit? Jos ihan tavallisella yleismittarilla mittasit, niin noin pieniä resistanssiarvoja ei kyseisellä mittausmenetelmällä voi tarkasti mitata. Lisää aiheesta mm. sähköisten mittausmenetelmien kurssilla ;)
Ihan yleismittarilla (Fluke 175 ja AVO 8mk2) nuo mittasin, V-käyrä oli senverran nousussa kun akku kiehui ettei mitään tarkempaa alkanut väsäämään.

Tärkeintä on kai että toimivien osien arvot osuu kirjan antamiin arvoihin kirjassa esitetyin mittaus tavoin, kun taas tuo toimimattoman osan arvot on reippaasti pielessä.

Ja hondan kirjassa mittaus esimerkit oli ihan kahdella johdella ja yleismittarilla... muitakin tapoja on kyllä joskus koulussa harjoiteltu :roll:
Vastaa Viestiin