Ktm 525 exc
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Kotarin takajousi säädetään siten, että mitataan pukilla pyörät ilmassa ja omilla pyörillään. Enska-käyttöön erotuksen pitäisi olla n. 40-50 mm ja crossiin 30-40 mm. Ei niitä mitata enää kuski päällä, varsinkaan jos siinä on progressiivinen jousi.[/quote]
Kuulostaa äkkiseltään erikoiselta! Jos on 65 tai 105 kiloinen kuski.
Kuulostaa äkkiseltään erikoiselta! Jos on 65 tai 105 kiloinen kuski.
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
ktm 525 exc
Siitä iskarien säädöstä vielä, jousen. Katsokaa www.ohlins.com
Sieltä löytyy selkeä opastus.
Nuo tehdasajajien käyttämät ovat aivan eriasia, kuin harrastajan.
Siellä on valmiina kaikki tarvittava, jopa työn suorittajat.
Esim. Kallio ei käytä "oman" firman tuotteita vaan Öhlinssiä, koska
ratahommissa se on paras.
canam
Sieltä löytyy selkeä opastus.
Nuo tehdasajajien käyttämät ovat aivan eriasia, kuin harrastajan.
Siellä on valmiina kaikki tarvittava, jopa työn suorittajat.
Esim. Kallio ei käytä "oman" firman tuotteita vaan Öhlinssiä, koska
ratahommissa se on paras.
canam
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Kuulostaa äkkiseltään erikoiselta! Jos on 65 tai 105 kiloinen kuski.[/quote]Äijä kirjoitti:Kotarin takajousi säädetään siten, että mitataan pukilla pyörät ilmassa ja omilla pyörillään. Enska-käyttöön erotuksen pitäisi olla n. 40-50 mm ja crossiin 30-40 mm. Ei niitä mitata enää kuski päällä, varsinkaan jos siinä on progressiivinen jousi.
Minun KTM200EXC -05 ohjekirjassa kyllä mainitaan sagin mittaaminen myös kuljettajan kanssa. Kirjassa on lisäksi annettu jousisuositukset kuljettajan painon mukaan.
KTM exc
Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. Ostin 05- 525 KTM exc:n vuosi sitten. Pyörässä tuli mukana moto- ja enskavanteet, jokaiseen pyörään oma jarrulevy sekä tupla rattaat. Moton etuvanteessa myös enskakokoa oleva jarrulevy,joten ei tarvitse adaptereita mutta jarrutehoja on silti riittävästi kadulle (perä nousee jos on tarvis). Pyrän mittarissa n.5000 km kesän jäljiltä motovanteilla ajettuna joista muutama sata helppoa enduropolkua (maavara ei houkuttele pahimpiin kivikoihin). Mitä huoltoväleihin tulee ne kannattaa ja voi soveltaa ajotavan mukaaan esim. koneremontti olisi pitänyt ohjekirjan mukaan jo tehdä.Tärkeimmät huollot kannattaa kuitenkin tehdä mielummin useammin kuten uudessa pyörässä venttiilien säädöt , öljyn ja suodattimien vaihdot.Jatkossa kannattaa huolehtia että öljyt pysyy hyvänä sekä muut huollot tarpeen mukaan. Öljyjä olen vaihtanut 1500km:n välein , aikaa menee n.1/2t.
Jos olisin valinnan edessä uudestaan valitsisin kyllä saman pyörän. Jos moottoribaana ahistaa voi mennä metsään. Sopii hyvin päivän reissuihin ja pieneen pyöritykseen.
Jos olisin valinnan edessä uudestaan valitsisin kyllä saman pyörän. Jos moottoribaana ahistaa voi mennä metsään. Sopii hyvin päivän reissuihin ja pieneen pyöritykseen.
525
REMO kirjoitti:Olen vähän aikaa jo katellut tollasta 525 EXC Racingia, mutta miten tuo 525:nen kestää "siirtymätaipaleita" pikitiellä, kun ei ole kärryä eikä pakua, olen kuullut väitteitä ettei moottori sitä kestäisi, mitkä on teidän kokemukset asiasta?
Raffe
itselläni on ko pyörä, mutta en ole vielä hirveästi sillä ajellut. mutta kaveriporukassani on sekä 450 exc ja 525:n. 525:lla on ajettu lapin reissu jossa muut kuskit ajeli kyykyillä ja hän kottaraisella,hyvin kesti. kilometrejä n 1500 km josta suurin osa asfalttia. 450:llä on kans ajettu toistatuhatta kilsaa asfaltilla motovanteilla ja hyvin kesti senkin.
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Itse ajelin vm. 2001 EXC520:sellä 15.000 km ilman koneen avaamista ja uudella omistajallakaan ei tietääkseni ole ollut vielä tarvetta kajota koneeseen. Öljyt kun muistaa vaihdella usein, ongelmia ei tule. Öljytilavuus on niin pieni ettei se ole edes suuri kustannus. Operaatio on nopea ja helppo. Itse vaihdoin öljyt 700-2000 km välein, riippuen siitä miten/missä oli ajeltu.
t. Sepi
t. Sepi
Kuuluuko noihin KTM:ien (esim. juuri 525EXC) huolto-ohjelmaan jossain vaiheessa männän ja sylinteriputken vaihto? Olin tuossa vaan hetkenaikaa kiinnostunut hieromaan kauppaa Husaberg Fe501 Forcesta, mutta nuo huoltovälit ja varsinkin tuo nelarissa varsin radikaalilta kuullostava huoltovaihe pisti miettimään, varsinkin kuin samalla pyörällä olisi pitänyt ajaa sunnuntaiajot ja spoorit. Siinä on öljynvaihtoväliksi ilmoitettu 15h joka ei sinäänsä pelota, mutta tuon mäntä/putki-jutun olen aiemmin luullut koskevan vain kakstahtisia. Kyllä se korkeavireisyys näkäjään tuo uutta tuollekin rintamalle.
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Varmuudella en osaa huolto-ohjelmasta sanoa, mutta ei mulle ainakaan sellaista ehdoteltu. Pyöräni huollettiin RacingBikessa Heikkilän Handen toimesta, eikä männän vaihtoon kuulemma ollut tarvetta. Hande kai sen parhaiten tietää, kun on nykyisin KTM Nordicin huoltokouluttaja. Soita ja kysäise... Noihin suositeltuihin huolto-ohjelmiin ei aina välttämättä kannata suhtautua insinöörimäisen tiukkapipoisesti
Näin poikkitieteellisessä harrastekäytössä vehkeet ei kulu aivan samalla tavoin kuin SM-tason kisakuskeilla.
t. Sepi
t. Sepi