Honda NX 250 linkit, virit, korjaukset

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

kevlar

Viesti Kirjoittaja kevlar »

Löytyi vaimentimesta renkaanpuoleiselta sivulta reikä. Kun irrotin putken siellä sisällä helisi jokin. Katkaisin vaimentimen niin kammiosta toiseen menevä putki oli syöpynyt irti. Irroitin putken kokonaan ja hakkasin kammioiden väliseinään kunnon reiän. Nyt tuo vaimennin on kolmikammioisen sijasta kaksiosainen. Saas nähä mitä tuosta tulee, sain heftiin nyt ja pitää vielä hitsata kiinni. Sen varmistin että tuli samaan asentoon, saa vielä paikoilleenkin :)
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Laitahan kuvaa tuosta orkkis pöntön sisällöstä!
Jos kiinnostaa semmonen 3kg laihis niin tervetuloo ihmetteleen tota mun keksintööni ;-)

Sain viikonloppuna vihdoin ja viimein loputkin osat 18/21" asennukseen ja tänään VeeRubber-FIM-nappuloilla sitten oli ihan-pakko-mennä koittamaan. Voi sissus, kuka ikinä haluaa ajella jollain BG TW40:llä???
80km/h rengaslukot mukana TASAPAINOTTAMATTOMINA ei mitään merkittävää epämukavuuspiirrettä, hiekkatielläkin hulju ja mulju kuten ennen...tässä kohtaa yllätyin, kovalla kohtaa katuenskanakki suti vähempi!

Mutta se huljumisen laatu, nappulalla pikkasen hanaa ja tuommonen heikkotehonenkin mopo oikeani saman tien menosuuntaan, eikä mitään epävarmuuden tunnetta! Ja loppujen lopuksi jarrussa huomas eron pidossa, eihän tota ens yrittämällä saanut jarrusladiinkaan. Vaikka takajarru on nyt 2-mäntäsellä Skyteam'n puristimella ex-rumpuun verrattuna semmoinen hipaisu-jarru. Seuraavaks kokeilua ihan soralla ja hih hah hei! Eiku semmoselle umpeen kasvaneelle metsäautotielle ja siinä kiviä siellä täällä. Tokihan se vinttaili, muttei kuten ennen ja mikä parasta: viimeks kun jäin katuenskanakilla ruopimaan jo ennen kuin suo alkoikaan (ja sitten äkkiä upit), nyt se meni körö-körö-5km/h yli ei mitään hätää! Lopuksi vielä testit 5cm murskeessa ja taas voilaa, kyllä 0.6/0.8bar ja kunnon gummit tekee vaan ihmeitä ihan iskarien toiminnassakin ;-)

Eli suosittelen erittäin lämpimästi kaikille katuenskamiehille nappularenkaiden (eikä mitään puolumpeen nappuloituja, vaan KUNNON nappularenkaita) kokeilua ja jos oikeesti sisällä elää rämehomo niin katunakkeihin ei ole paluuta ;-) Aloin jo oikeastaan tykätä tuosta katumopottimestä ;-)

Ja sit päivän kysymys: mistä helkutista löytäis nopeemman kaasun tohon naksuun? Se on siis kahdella vaijerilla, ja kiertokulmaa niin paljon ettei mun ranteella ilman ennakkoo laiteta kuin reilu puol kaasua tapelta ajaessa. Tarttis kaiken...eikä kaasukapulan vastaava jäykistyminen haittaa yhtään.
JIIÄSSÄ

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Olen lueskellut tätä ketjuaja tuli mieleen voiko NX250 piristämiseen hyödyntää XR250 osia...suomessa tosin harvinainen mutta maailmalla niitä riittää...

Moposport taisi joskus myydä kaasukahvoja, crosseihin nopeampia ja enduroon hitaammalla käännöllä.

EDIT:

1999 XR 250, 30hp, 8000rpm ja n 112kg...
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Terve!
Silmäilin nyt ajan kanssa kuvia vähän tarkemmin ja XR/NX, ei mitään samaa...mun naksu painaa nykysin 18/21" nappuloin ja levy takana 118kg. Ei siis paha enää. Mutta pulska se on, kunnon syöttöpossu.

Mut asiaan jarrut!
Tiesittekös naksunomistajat, että siihen saa etene ihan oikeita jarrupalojakin? Eli Delta Braking DB2230 ja seoksia löytyy kahta mallia katu ja kahta mallia offiin...tosin ofiin tarvii silmätä MX-puolelle. Palat on siis samat kuin mm. CRF:ssä, RM125/250/RMZ/KXF/KX125/250 tältä vuostuhannelta! Ja Bilteman palat saattaa olla just noi DB:n pehmeimmät sintterit.

Etujarrulevy kantsii muutta kelluvaksi ja jos mahdollista niin vaihtaa jarrun pääsylkky jonkin lähivuosien rossin tai trialin kahvaan. On meinaan aikas iso mäntä, tais olla millin ylisuuri ja siksikin jarrutehot vähän onnettomat. Satula taas on sama kuin monessa japsikrossisskain on ollut, tai ainakin tiivisteet sopii täysin.

Ton takajarrun näpertelin levylle. Jarrulevy itsesssään on joko TM85:n 190mm tai vastaava mustasta sorvattu. Ostin Motorpower'stä yhden erillisellä säiliöllä olevan takajarrusetin, asensin pääsylkyn jalkatapin yläpuoliseen moottorikiinnikkeen taakse pidemmillä puloteilla + mutterit perään (eli pääsylkky jäi 80% piiloon swingin ja rungon väliin). Asennuksesta johtuen (koska runkoon ei saa hitsata eikä porata mitään kiinnikkeitä) letku ei riittänyt ja teetin letkun hydrauliikkaliikkeessä Leinolassa. Satulan päähän alumiinilevystä yhdyskappale/liukupala ja Sky'n peltiosaan 9mm namiskat siirtämään satula oikeaan kohtaan suhteessa levyyn mun navan holkeilla. Setti tais maksaa Motorpower'ssa 120e ja letku 5 tai 10e. Alumiinilevyn palat sylkkyjen kiinnityksiin nirhesin itse sahalla. Jarru on nyt ihan unelma verrattuna orkkikseen UUSILLA hihnoilla.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: Honda NX 250 linkit, virit, korjaukset

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Nostetaampas aihe ylös,jos sais vaikka hiukka apuja omaan nx:sään.
Muutoma kysymys:
-Pitäisikö jäähdyttäjän tuulettimen miten helposti lähteä pyörimään?..itse en ole saanut sitä kovanpuoleisessakaan rasituksessa pelaamaan...
-Ihmetyttää myös ryyppyvipu,sen liike kun ei näköjään riitä sulkemaan läppää kokonaan,minkä sen mielestäni pitäis tehdä.
Vaijerin kireys pitäisi olla sopiva,eli ei yhtään löysää.

ps.Hieno projekti sulla ollut THA 8) ,tulihan lueskeltua läpi.
Foorumin "sekakäyttäjä"
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No tässä minun yksilössä ryyppyvaijeri kyllä sulkee sen kokonaan, mutta loppu on aivan liian jäykkä, alkaa pyöriä koko katkasijahässäkkä stongan ympäri. Toisaalta eipä sen tarvitse ihan kiinni mennäkään ja käynnistyy moitteetta. Aina olen antanut muutaman huikan kiihdytyspumpulla ensin ja koko talven käyttämättä seisottuaankin hörähti heti. Ei tosin pysynyt läynnissä ennen kuin oli päästänyt seisseet bensat pois kaasarista.

Toi flektin anturi onkin sitten mielenkiintosempi juttu. Ed. omistajan mukaan se oli rikki, ei kuulemma flekti pelaa. No vaihdoin anturi, eikä se sen kummemmin pelannut. Viime elokuussa sain sen kerran sitten lähtemään liikkeellekin, kun koneen jo lämpimäksi käytettyäni huomasin unohtaneeni lompsan sisään ja jätin pelin käymään siksi aikaa. Palatessani flekti juuri lopetti. Eikä kone ollut keittänyt / vettä /kosteutta missään tai nestettä hävinnyt. Helposti kyllä luulis, että anturi tai flekti olis rikki, vaikkei olekaan. Pahaa vaan pelkään, että antrin asteet on liian korkeella ja keittää jos pelkällä vedellä käyttää.

Kiitti vaan ;)
Kyllä tää möhkömopo (vaikka onkin ihan fillari verrattuna muihin matkaenskoihin) on silti myynnissä, kun vaan joku tulis tarjoomaan edes jotain. On se niin paljon hienompaa ajaa kisaketterällä ja kisakevyellä ;)... kun ei ropaamista paa pahakseen :twisted:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
x-mean

Tattis vastauksesta :P
Joo,kyllä tuo meidänkin härpätin käynnistyy silti kohtuu hyvin,vaikken ryyppyä täysin kiinni saakkaan,kun tuntuu kyllä siltä että namikka menee poikki,jos enemmän kääntää :| ...itse asiassa nytkin siinä on ruuviviritys,kun tuo orginaali ryyppynamikka on poikki.Varaosa vois kelvata...
Ainoa mikä tuossa käynnistämisessä häiritsee,on se että joutuu huudattamaan kylmää konetta suht kovilla kiekoilla (n.4 donaa),ennenkuin suostuu käymään pienemmillä sammumatta.
Samalla tavalla siis aluksi pumppaan kaasua,että saan kiihdytyspumpun avulla ennen käynnistystä lientä kurkkuun,muuten vois käynnistyminen olla vaikeeta...
Foorumin "sekakäyttäjä"
mikaki
Pyörä: ktm690-xr650l-klx650c-nx250

Viesti Kirjoittaja mikaki »

"Naksu" oli minun ensimmäinen pyöräni. Siinä flekti lähti kesähelteillä usein päälle kun eteneminen oli hidasta tai tuli muuten vain pysähdyttyä.

Ryyppy juttuun en osaa sanoa mitään, sen muistan että akun oli syytä olla oikean kokoinen jotta käynnistyi hyvin (pyörässäni oli ostaessani alimittainen akku).

T mika
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Jos toi mun on jo sen verran väljempi, ettei heti kuumia ;)
Tosin, -03 kesällä mulla oli myöskin Naksu, -96 ja alle 10tkm ajettu (oli ihan orkkis renkaatkin vielä alla). Ei sekään kyllä ikinä kuumennut niin, että olis flekti lähteny pyöriin tai keittäny, siis tiellä. Sen kerran kun sillä +27C metsään koitin ja pääsin 50m puolessa tunnissa, flekti kyllä puhisi koko ajan ;)

x-mean, jotain muuta kökköä tossa sun vehkeessä on, ei johdu ryypystä toi. Tosin tuskin väjyyttänsäkään huonosti käy alkuun. Mun pyörä on 64tkm ajettu ja sitä ei tarvii kyllä huudattaa yhtään kylmäkäynnistyksenkään yhteydessä. Eikä +15C kelissä ainakaan tarvii ryyppyäkään kuin reilu puoliväliin, jos täysille laittaa niin sammuu 5s. jälkeen ja sit saakin startata pidempään, bensa haisee etc.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
x-mean

THA kirjoitti:Jos toi mun on jo sen verran väljempi, ettei heti kuumia ;)
Tosin, -03 kesällä mulla oli myöskin Naksu, -96 ja alle 10tkm ajettu (oli ihan orkkis renkaatkin vielä alla). Ei sekään kyllä ikinä kuumennut niin, että olis flekti lähteny pyöriin tai keittäny, siis tiellä. Sen kerran kun sillä +27C metsään koitin ja pääsin 50m puolessa tunnissa, flekti kyllä puhisi koko ajan ;)

x-mean, jotain muuta kökköä tossa sun vehkeessä on, ei johdu ryypystä toi. Tosin tuskin väjyyttänsäkään huonosti käy alkuun. Mun pyörä on 64tkm ajettu ja sitä ei tarvii kyllä huudattaa yhtään kylmäkäynnistyksenkään yhteydessä. Eikä +15C kelissä ainakaan tarvii ryyppyäkään kuin reilu puoliväliin, jos täysille laittaa niin sammuu 5s. jälkeen ja sit saakin startata pidempään, bensa haisee etc.
Mitä suutinkokoja käytät kaasarissa?
Meillä on pääsuutin hieman isompi,eli 142,ilmeisesti putkenvaihdon yhteydessä laitettu,tosin nyt on orkkisputki sen tukevuuden vuoksi.(Pitäis tehdä avarammalle putkelle ne runko tuet)Pienempi suutin on vakio 38.
Tyhjäkäyntisuuttimen isontaminen saattais kyllä mun tapauksessa jelpata hieman,mutta todettu juttu on,että ryyppyläppää saa kiinnemmäksikin,kun sormella vetää vaijerista tiukemmalle kaasarin kylestä,mutta tuo toimenpide on vähän hankala,menee vähän kädet ristiin,kun on kaasu ja ryyppyvaijeri samalla puolella nääs :lol:
Tuolla konstilla tuo kyllä paremmin tuntuis käyvän pienemmillä kiekoilla,on vaan hieman hankala pidellä siitä ryyppyvaijerista kiinni.

Meittin mopo on ajettu 29t miles,eli noin karkeesti 47tkm.Kaasarin ja ilmanputsarin puhdistin jo heti alkuvaiheessa,ja öljyt tietysti vaihtoon,castrol mtx.Ajattelin ehkä seuraavaksi testata delvaccia,mistä monella tuntuu olevan positiivisia kokemuksia.Gasoa kuluu "normirevittelyssä" noin 3 litraa/100km
Foorumin "sekakäyttäjä"
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

En kyllä mitenkään varmaksi muista mikä sen suuttimen koko oli, mutta oudolta kuulostaa 142, kun olisin sanonut, että 188 ja 190. TK-suuttimesta ei hajuakaan. Mun viime kesänä jo hurjaan 56-57kg asti repsahtaneen painon alla Naksutin kulutti alimmillaan 1.7l/100km, ylimmillään taisi olla aika tarkkaan 2l.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
x-mean

THA kirjoitti:En kyllä mitenkään varmaksi muista mikä sen suuttimen koko oli, mutta oudolta kuulostaa 142, kun olisin sanonut, että 188 ja 190. TK-suuttimesta ei hajuakaan. Mun viime kesänä jo hurjaan 56-57kg asti repsahtaneen painon alla Naksutin kulutti alimmillaan 1.7l/100km, ylimmillään taisi olla aika tarkkaan 2l.
Ok,ihmeen vähän,mutta onhan mopon painoa karsittukin sulla,sekä kuskikin on lähes 30kg kepposempi :P ja mulla on vakiota isompi tuo pääsuutinkin...
Vakio on 138 service manuaalin mukaan...
Foorumin "sekakäyttäjä"
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No saatanpa sitten sekoilla itse noissa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
x-mean

Laitampa tämän linkin tänne,niin on kätevä verrata nx 250 domia muihin vastaavanlaisiin,mikäli on harkinnassa tommosen hankkiminen.Mielestäni ok vaihtoehto esim kolmepuokki Suzukille: http://motoprofi.com/search.php?motorcycle=honda+nx+250 ..ja tuoltahan näkee myös kiihtyvyysarvot.
Foorumin "sekakäyttäjä"
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Kauan kesti löytää tämä, mutta onhan se tärkeää saada samaan aiheeseen kaikki samaan asiaan liittyvät jutut!
Tarina mun naksun osalta jatkuu...
Eli kyseinen naksu on mulla vieläkin, viime keväänä olisin 1390e hintaan myyny, eli 700km oston jälkeen ja reilu 200e paremmalla takaiskarilla, ei kukaan tullu katsomaankaan, vaikka soittoja tulikin.
Pyörähän seisoi siis syksystä -07 viime viikkoon asti ulkoisesti takaisin, lähes virheettömäksi vakioksi, palautettuna, orkkis keula vähän parannettuna ja säädettävällä takakepillä. Viime su sitä tuli sitten katsomaan joku mistään mitään ymmärtämätön tyyppi, kun renkaatkin oli kuulemma kuluneet (tönärillä ei saa eroa uuteen) ja oli niin pölynenkin ettei näe jos on vaikak jostain maalattu joskus tai lommoja... JUST JOO... iski kipinää korvista ja liekkiä sieraimista.
Siispä maanantaina otin ja purin naksun aatamin asuunsa. Enkä tyytynyt vaan ruuvaamaan tilalle edelliskierroksella jo toteutettuja ratkaisuita, vaan tekemään parasta mitä tallista löytyy - reunaehtoina oli, ettei yhtäkään uutta osaa, edes pulttia, oteta hyllystä, vaan kasataan peli niin maastokuntoon kuin mahdollista mistä hyvänsä aiemmista rojekteista jääneistä osista.

Nyt naksussa on, aiempien viestien sisällöstä luettavien osien ohella kiinni
- Hussen WR125 -91 WP USD 40mm keula, jonka Skyteamiin hommasin ja peruskorjasin uudenveroiseksi -06 ja telarin suojat korvattu omavalsteisilla, suojaavammilla
- Yamaha WR250F -03--06 etulokari
- Virtalukon hommaa hoitaa on/off -keinukytkinmallinen tappokatkaisija
- Excel 19" etukehä / KX 85 28 reikää pinnattuna Talon CR80:een tehdyllä 36-reikäisellä navalla pääosin Skyteam 150 ja TM 85 pinnoin.... joo, tällä ajoin Skaissa muuten kymmenkunta kisaakin, eikä kukaan koskaan katsatuksessa huomannu mitään kummaa ;)
- Hussen 80-luvun alun 17" tappivanne (tapit hiottu pois...) takana, vastaava napa kuin edessä, pinnat SKyteam SM125/200
- Etujarru: Brembo/HVA satula, Skyteam 150 levy modattuna kelluvaksi, TM:n kellutusosat, puristin ja letku (teräspunos) Skyteam 200
- Takajarru: esitelty jo aiemmin, siis 150 Skain levy ja puristin, 200:n pääsylkky, letku jostain joku...

Osat muuten siis:
- Jalkatapit tehty itse Skyteam 200 tapeista, levennetty ja muotoiltu mieleisiksi, kiinnitys orkkis kohtiin, mutta sijainti taaempana ja ylempänä
- jarrupoljin lyhennetty 25mm ja korotettu 30mm
- vaihdepoljin Yamaha YZ250 -97--99 alumiini takopoljin
- takalokari sahattu -04 KXF:n katkenneesta
- lokarin jatke eloksoitua 1,5mm alumiinilveyä, reiät vilkuille (Linhai) ja valona peräkärryn takavalo, -07 päitsillä tehty hätävaraviritys takapään hajottua totaalisesti ojaan siirtymällä nuuttilaan
- valomaski TM m.98, eli sama malli kuin Stormin UFO H4 maski, jotta näkeekin jotain
- muoveja ja tankki -89 purkunaksusta, penkki omavalmiste
- änkkä KEVYT omavalmiste, hiljasemmilla sisuskaluilla
- takaratas -06 trialiin yhtä enskakisaa varten hommattu, jotta piikillä selvis tiesiirtymistä MELKEIN aikataulussa, z48
- ketju romukopasta kaivettu DID 520 ERT, korvattu aikanaan uudenkarheena tiivistetyllä... koeajoa varten, pysyvään tulee sit uus tiivistetty DID
- ilmanohjaimet itse tehdyt, alun perin muottipohjiksi vain tarkoitetut, ihan hirveen näköset, kuten takalokarikin - mutta pääasia että toimii :)
- Mittarina Union 8-toiminen fillarimittari, magneetti kiinnitetty jarrulevynkannattajaan läpi.
- Renkaina nyt 3.00-19" ja 4.60-17" Cheng Shinit, nastoina BG1500, paitsi takana reunanappuloissa BG1900R

Tällä on siis tarkoitus päästä ajamalla metsän reunaan ja metsän poikki seuraavaan metsän reunaan, 46-kilosen akan, jolla on koipia 67cm... jakkara on nyt n. 80cm korkeudessa kuormatta, maavaraa saman verran kuin 5cm madalletussa serkonpoikasessa, akseliväli lähes millilleen 140cm, etujousto herkkä 250mm molemmin säädöin, takajousto 230mm molemmin säädöin, takakiekon halkasija vähän kasvo, etukiekon pieneni, koeajoa huomenna....

Täällä on varmana porukalla panjonkin kokemusta noista paperisuodattimista ja pöpperölumesta.... huolestuttaa huomista ajatellen, kun spooria tuskin on, aukomista lähinnä. Siis kommentteja, neuvoja, vinkkejä pikinmiten toivoen...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin