Super teneren kiertokangen pultit
Valvoja: Moderaattorit
Super teneren kiertokangen pultit
Tarviiko kiertokangen pultit jos vaihtaa ku käyttää koneen auki?! Nyt tullu niin paljon ristiävää mielipidettä että olis kiva kuulla jotain faktoja.
I can kill two rock´s with one bird
!!!!
!!!!
Re: Super teneren kiertokangen pultit
Manuaalin mukaan ei tarvi uusia.
"Tighten to full torque specification without pausing. Apply continuous torque betbeen 4.6 and 4.8 m*kg. Once you reach 4.6 m*kg DO NOT STOP TIGHTENING until final torque is reached. If the tightening is interrupted between 4.6 and 4.8 m*kg, loosen the nut to less than 4.6 m*kg and start again" -lainaus manuaalin sivulta 4-52.
Eli vaikuttaa siltä että kiristämisvaiheessa täytyy olla aika tarkkana.
"Tighten to full torque specification without pausing. Apply continuous torque betbeen 4.6 and 4.8 m*kg. Once you reach 4.6 m*kg DO NOT STOP TIGHTENING until final torque is reached. If the tightening is interrupted between 4.6 and 4.8 m*kg, loosen the nut to less than 4.6 m*kg and start again" -lainaus manuaalin sivulta 4-52.
Eli vaikuttaa siltä että kiristämisvaiheessa täytyy olla aika tarkkana.
- Juhana
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Pistän nyt vielä kopion sivusta tähän.Huomaa,että sen lisäksi,että kiristys täytyy suorittaa avainta kiristysvaiheessa pysäyttämättä,täytyy sekä kierre pultista että mutterin pohja rasvata molyrasvalla.Rasvattu kierre tarkoittaa pienempää kitkaa kuin rasvaamaton,joten kuivana kiristetty laakerikansi on väärässä tiukkuudesssa,vaikka momenttiavain kertoo mutterin vääntömomentin olevan sama!
Lisäksi ajattelisin,että jos pultit on kohdanneet jotain kovaa ylimääräistä rasitusta,esim.kiinnileikkaminen sylinterissä,hakkaava vaurio.tms.äkkipysäys, tai moottoria on viritetty reilusti,niin tälläisissä tapauksissa itse vaihtaisin pultit,ja särötarkastaisin kanget.Ihan vaan siksi,että nukkuisin yöni paremmin...
Lisäksi ajattelisin,että jos pultit on kohdanneet jotain kovaa ylimääräistä rasitusta,esim.kiinnileikkaminen sylinterissä,hakkaava vaurio.tms.äkkipysäys, tai moottoria on viritetty reilusti,niin tälläisissä tapauksissa itse vaihtaisin pultit,ja särötarkastaisin kanget.Ihan vaan siksi,että nukkuisin yöni paremmin...
Yleensä nyrkkisääntönä jos on kulmakiristettävät (ns. venyvät) pultit (kiristysohje tyyliä 50Nm +90 astetta), niin aina uusiksi. Jos on momenttiin vedettävät, niin voi käyttää muutaman kerran uusiksi. Toki jengat pitää aina puhdistaa ja öljytä hyvin ennen kiristystä (myös kanta ja mahdollinen prikka!) niin saadaan varmasti sopiva momentti. Esimerkiksi jos uusi pultti onkin alkuperäistä millin pari pidempi, niin kiristettäessä jenga menee alueelle jossa se ei ole ennen ollut ja siellä voi olla vaikka mitä jankkia eikä momentti olekkaan sitä mitä pitäisi. Lepokitka on suurempi mitä liikekitka, joten tuosta tulee tuo jatkuvan liikkeen sääntö.
Neljä vaihdetta riittää.
Lisää ongelmia ja tarvis jonkulaista vahvistusta asialle ennen ku rupeen laittaan pannua kasahan....
Mulla on joku sellanen opus missä sanotaan että kiertokangen laakerin välys tulis olla noin 0,029-0,058...tai jotain tuollasta...ja kaheksan satasen välyksellä pitäs tehdä jo remonttia... Onko jollakin vastaavia arvoja tiedossa ja mielellään faktoja???
Nyt kävi niin että käytin osat paikallisessa firmassa ja sanovat puhelimessa että ei tarvi tuoda mitn mittoja,ME TIEDETÄÄN KYLLÄ...ja laittovat sitte heti lähtöön 7 satasta välystä... Oma mielipiteeni on että tuollasella välyksellä ei kannata laittaa kasaan...kertokaa omia mielipiteitä. KIITOS JO ETUKÄTEEN...TAAS!!!!
Mulla on joku sellanen opus missä sanotaan että kiertokangen laakerin välys tulis olla noin 0,029-0,058...tai jotain tuollasta...ja kaheksan satasen välyksellä pitäs tehdä jo remonttia... Onko jollakin vastaavia arvoja tiedossa ja mielellään faktoja???
Nyt kävi niin että käytin osat paikallisessa firmassa ja sanovat puhelimessa että ei tarvi tuoda mitn mittoja,ME TIEDETÄÄN KYLLÄ...ja laittovat sitte heti lähtöön 7 satasta välystä... Oma mielipiteeni on että tuollasella välyksellä ei kannata laittaa kasaan...kertokaa omia mielipiteitä. KIITOS JO ETUKÄTEEN...TAAS!!!!
!!!!
!!!!
MuTu: Jos siellä oikeasti on 0.07mm välystä jo nyt, niin korjaa ennen kasausta. Raamatun mukaan "oil clearance" pitäisi olla 0.026mm - 0.050mm. Miten mittasit välyksen?
En mä sitä mitenkään mitannu ne sano sieltä ja esittivät mittoja...ja kyllä niitten mukaan siinä on seittemän satasta välystä...sanovat että noin me aina on laitettu,autoihinkin...koitin vihjasta että ei käyny mielessä että tämä ei ole auto mutta jätin sitte täydellisen avautumisen tuonnemmaksi.
!!!!
!!!!
7 satasta kuulostaa vähän kyllä yläkanttiin, mutta toisaalta en tuosta vielä huolestuisi. Periaatteessahan tuo ei kulu ollenkaan ja riittävä välys varmistaa riittävän öljykalvon ja ihan hyvä juttu, kunhan vaan öljypumpun tuotto on riittävä, ettei paineet putoa. Lisääntynyt virtaus on vain hyvä juttu. Kriittisempi on varmaan laakerin tiukkuus pesänsä, eli kun kannen kiristää kiinni ja sitten toisen pultin löysää, niin reunan pitäisi pompata vähän irti. Laakerivälyksen voi vielä varmistaa plastigaugella.
Neljä vaihdetta riittää.
Jotenkin vaan oon ymmärtäny että jos tilaan konepajalta tuotteen että siinä on valmistajan ilmottama välys tai vaikka nolle välys jos niin haluan ni pajan tulisi tehdä sellainen tai ilmoittaa että emme suostu tekemään tuota koska se ei kestä tai ei toimi...mutta että tehään ihan mielivaltasesti joku välys välittämättä että mikä se valmistajan mukaan pitäisi olla saatikka kysyis tilaajalta ni se on mielestäni todella väärin. Ja tuossa ehkä suurin syy miks oon niin kärmeissäni asian tiimoilta...
Eihän tuossa kuitenkaan oo tarkotus tiivistää konetta paksummalla öljyllä...tarkotushan on vain että siellä on se öljykalvo ja sillä selvä,ja siks just luottasin mieluummin valmistajan ilmottamaan..eiköhän nekin jotain tiedä ku ovat kerran tuollaset arvot kirjaan laittaneet?!?!
Eihän tuossa kuitenkaan oo tarkotus tiivistää konetta paksummalla öljyllä...tarkotushan on vain että siellä on se öljykalvo ja sillä selvä,ja siks just luottasin mieluummin valmistajan ilmottamaan..eiköhän nekin jotain tiedä ku ovat kerran tuollaset arvot kirjaan laittaneet?!?!
!!!!
!!!!
Samaa mieltä oon. Jos oot maksanu työstä ja ennen työn teettämistä sopinut, että työ tehdään valmistajan ohjeiden mukaan, oot minun mielestä ihan asiasta käärmeissäs. Jos taas et oo sopinu asiasta etukäteen, niin jokainen paja saa tehdä juuri sellaista työtä ku huvittaa. Valitusoikeus toki on siinäkin tapauksessa olemassa, mutta sovintoon pääsy on enimmäkseen työn tekijän mielihaluista kii.
Ite asiaan: minun mielestä nuo valmistajan tekemät ohjeet on syytä ottaa tosissaan. Suunnittelijat ei kuitenkaan oo ihan tyhmimpiä sällejä, vaikka välillä siltä tuntuu. Jos joku ilmoittaa laakeriväljyyden 0.026-0.050mm ja mennään alle tai yli noiden ohjeiden, niin välys ei enää oo sellainen kuin sen on suunniteltu olevan. Toki sitä voi paikata valitsemalla erilaisen öljyn ja toivoa, että kaikki muutkin laakeripinnat, jotka samassa öljyssä kylpevät, toimivat moitteettomasti. Tai varmistaa asia kalvamalla esim nokkapukkien laakerivälykset samalle öljylle sopivaksi... Minun mielestä sinun kannattaisi mitata välys ja miettiä sen jälkeen jatkot.
Oikeasti laakerit valitaan kampuran ja veivien koodien perusteella, hommataan oikean väriset liuskat ja kasataan nippuun. Yleensä tuollaisen jälkeen välykset on ohjearvojen sisällä. Siiihen en ota kantaa kuinka iso välys todellisuudessa saisi olla, että kalkatus alkaa kuulua, mutta sen voin todeta, että on herkkä paikka kyseisessä koneessa.
Ite asiaan: minun mielestä nuo valmistajan tekemät ohjeet on syytä ottaa tosissaan. Suunnittelijat ei kuitenkaan oo ihan tyhmimpiä sällejä, vaikka välillä siltä tuntuu. Jos joku ilmoittaa laakeriväljyyden 0.026-0.050mm ja mennään alle tai yli noiden ohjeiden, niin välys ei enää oo sellainen kuin sen on suunniteltu olevan. Toki sitä voi paikata valitsemalla erilaisen öljyn ja toivoa, että kaikki muutkin laakeripinnat, jotka samassa öljyssä kylpevät, toimivat moitteettomasti. Tai varmistaa asia kalvamalla esim nokkapukkien laakerivälykset samalle öljylle sopivaksi... Minun mielestä sinun kannattaisi mitata välys ja miettiä sen jälkeen jatkot.
Oikeasti laakerit valitaan kampuran ja veivien koodien perusteella, hommataan oikean väriset liuskat ja kasataan nippuun. Yleensä tuollaisen jälkeen välykset on ohjearvojen sisällä. Siiihen en ota kantaa kuinka iso välys todellisuudessa saisi olla, että kalkatus alkaa kuulua, mutta sen voin todeta, että on herkkä paikka kyseisessä koneessa.
- Juhana
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Tämä ei kyllä päde missään nimessä,valmistajan antamia välyksiä on noudatettava,jos asiasta ei ole muuta erikseen sovittu.Eri materiaaleillakin on erilaisia välysvaatimuksia,ja materiaalikoostumuksia ei välttämättä ilmoiteta,ehkäpä välys vain.Tuffe kirjoitti: Jos taas et oo sopinu asiasta etukäteen, niin jokainen paja saa tehdä juuri sellaista työtä ku huvittaa.
Koneistaja voi tosin käyttää omia taulukoitaan,mutta sieltä poimittu arvokin täytyy olla toleranssin sisällä,tämä on tarkistettava.Jos valmistaja ei ole ilmoittanut toleranssia,käytetään lähinnä paikkaan,ja käyttötarkoitukseen soveltuvaa välystä,yleensä arvot kuitenkin löytyvät.
Kaikkia välyksiä kun ei voi päätellä enää tänäpäivänä pelkästään halkaisijoista,maamoottori ajat on menneen talven lumia,samaten konepajat jotka eivät osaa tehdä kuvien,tai ohjeiden mukaisiin toleransseihin.Tavarat kun tulevat bumerangina takaisin,eikä siinä kaikki,jos tehdään tilaajan aineista,voipi mennä jotain kallista ja harvinaista pilalle.Koneistaja on tästä vastuussa,jos materiaali pilataan.
Tuo akseli ei nyt silti pilalla ole,pyytää vain koneistamaan seuraavaan pykälään OIKEILLA laakerivälyksillä ja koneistajaa hommaamaan uudet laakerit.
Tähän asiaan yritin kauttarantain viitata. Edelleen on olemassa pajoja, jotka tekee perstuntumalla ja se ei aina oo paras vaihtoehto, vaikkakin saattaa toimia jopa loistavasti, riippuu siitä tuntumasta.Juhana kirjoitti: ,maamoottori ajat on menneen talven lumia,samaten konepajat jotka eivät osaa tehdä kuvien,tai ohjeiden mukaisiin toleransseihin.
Edelleenkin lienee parasta mitata se välys ja toimia sen mukaan. Voihan olla, että koneistaja on ilmoittanut välyksen ainespaksuuksien perusteella ja perstuntumallaan sanoo, että se on hyvä ja todellisuudessa välys saattaa momenttiin vedettynä olla haarukassa.
LUULIN jo päässeeni pahimman yli...unissani....
Vein kanget koneistamolle(JOSSA OIKEASTI TIEDETÄÄN)ni sanovat että ei näihin kankiin voi mitn laakereita sovittaa ennen kuin nämä on koneistettu kunnolla.
Kokkolan moottorihiomossa tekivät sitte kaikki aivan päin PERSETTÄ.
Olkoon tämä varotuksena niille jotka etes harkitsevat koneen osien viemistä sinne.Itse sorruin kun en muusta tiennyt...nyt tiedän enkä koskaan enää vie sinne mitään...Tuskin osaisivat etes rengasta paikata vaikka miten anelis!!! Ei tuollaset sais mitään koneita ruuvata.
Nyt käyn siellä juttelemassa että palauttavatko rahoja,etes osan...ja jos ei ni otan yhteyttä kuluttasuoja-asiamieheen.
Mottona:pyörä kesäksi kuntoon 2015
Vein kanget koneistamolle(JOSSA OIKEASTI TIEDETÄÄN)ni sanovat että ei näihin kankiin voi mitn laakereita sovittaa ennen kuin nämä on koneistettu kunnolla.
Kokkolan moottorihiomossa tekivät sitte kaikki aivan päin PERSETTÄ.
Olkoon tämä varotuksena niille jotka etes harkitsevat koneen osien viemistä sinne.Itse sorruin kun en muusta tiennyt...nyt tiedän enkä koskaan enää vie sinne mitään...Tuskin osaisivat etes rengasta paikata vaikka miten anelis!!! Ei tuollaset sais mitään koneita ruuvata.
Nyt käyn siellä juttelemassa että palauttavatko rahoja,etes osan...ja jos ei ni otan yhteyttä kuluttasuoja-asiamieheen.
Mottona:pyörä kesäksi kuntoon 2015
!!!!
!!!!
Osaisitko vähän tarkentaa mikä kaikki oli pielessä ja miten? Ne välykset vai jotain muuta? Tietty jos menet kankien kanssa koneistamoon ja kerrot, että nämä kävi jo tuolla xxxxx koneistamossa ja mitä voisi tehdä, niin helppo on toisen työt haukkua ja laittaa tarinoita puskaradioon... Kilpailua noiden koneistamoidenkin välillä on. En tarkoita, että asia noin olisi, mutta itseä kiinnostaa aina mitatkin. Tiedän kyllä itsekkin useamman paikan missä on kansiremontteja sössitty huolella.
Toivottavasti ei sentään olisi osia pilattu.
Toivottavasti ei sentään olisi osia pilattu.
Neljä vaihdetta riittää.
Ketjun kaikki viestit luettuaan on jo melko selvillä siitä minkälaisia ongelmia sieltä sain mukaan.
Tarkennan kyllä koko jutun sitten kun asia on saatu päätökseen moottorihiomon(kaippa ne osaa hioa,jotenkin) kanssa. Asia on vähän vielä vaiheessa että korvataanko mulle jotain vai ottaako asian joku muu taho hoitaakseen...tähän tämä ei jää se on varma!!!
Ja ainahan voi viedä sinne omat osansa jos ei mua usko...eihän sitä voi tietää vaikka just sulla olis tuuria ja onnistusivatkin.
Tarkennan kyllä koko jutun sitten kun asia on saatu päätökseen moottorihiomon(kaippa ne osaa hioa,jotenkin) kanssa. Asia on vähän vielä vaiheessa että korvataanko mulle jotain vai ottaako asian joku muu taho hoitaakseen...tähän tämä ei jää se on varma!!!
Ja ainahan voi viedä sinne omat osansa jos ei mua usko...eihän sitä voi tietää vaikka just sulla olis tuuria ja onnistusivatkin.
!!!!
!!!!