Nastarenkaiden väkästely

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Sivuleikkureilla saa väännettyä aika hyvin. Sivarin toinen leuka nastan taakse ja toinen reilusti nappulan pystyseinään ja vääntö. Suojalasien käyttö on pakollista! Ruuvarikikka on myös käytössä. Viimeksi jäi parikymmentä nastaa saamatta...
- taas kahden mopon taktiikalla -
dq
Viestit: 392
Liittynyt: To Helmi 28, 2008 8:35 pm
Pyörä: SLR 650 street tracker, Monkey 125
Paikkakunta: Naantali

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja dq »

Tehtiin kaverin kanssa (tai kaveri teki) Darraan niinkin ihmeellinen setti, kun Kingsin etuseen piikkiä ja Kendan takaseen rallinastaa (myös sivuille siis rallinastaa eikä piikkiä niinku jotkut ovat tehneet), semmonen 230-240 huitteilla tais tulla molempiin. Yritin tällä hakea sitä, ettei takanen menis ihan yhdessä viikonlopussa vaihtokuntoon, no periaatteessa onnistuttu kun pari viikonloppua on ajettu (hah!) mutta hurjaa vauhtia ne nastat kuluu silti. Yhtäkään ei kyllä ole kumeista irronnut, sen verran hartaasti hapotettu ja liimattu. :mrgreen: Asfalttia ajettu yhteensä ehkä vajaa 5 km hiljasella vauhdilla, mutta happea se on kyllä muuten saanut joka käänteessä.

Mutta; vallan eto ajettava! Umpimetsässä (ja luultavasti sitä myötä myös merenjäälläkin) vetopitoa sais olla lisää, vaan tuollainen luminen hiekkatie on helppo lasketella menemään vähän riettaammillakin nopeuksilla, kaasukahvasta vaan valitaan luiston jyrkkyys, etunen ei tietystikään mihinkään karkaa kun vaan lunta on alla, luottamaan kun oppi niin enää ei tarvi jalkaa maahan laittaa kun ihan ykkösvaihteella ajettavissa kurveissa. Tuppas menemään jopa ihan älyttömyyksiin tuolla Askaisten/Mietoisten nurkilla isompaa tietä ajaessa, tuppi nurin nelosella ja pitkät mutkat räävittömässä luisteessa, vauhti siellä hieman vajaa satasta. :lol: Asfaltilla ja jäätyneillä autonurilla tietty aivan siunatun kamala ajaa, koko ajan hakee, mut niinhän se taitaa aina mennä ko etupyörässä on piikkiä.
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Oisko jollakulla laittaa kuvaa tuosta kumiporanterän topparista?
Mielikuvitus ei nyt anna oikein vinkkejä toteutukseen.
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Tuo kumin reijitys onnistuu varsin mainiosti paineilmavinkulla,niissä on yleensä adapteri mukana 3mm:akseliin ,ja sitten hiukan katkaisee poranterää ja teroittaa sen PUUteräksi,eli piikki keskellä niin menee kun tyhjää,ja suoraan,ei 'honi'.Istukka toimii topparina.

Teriä saa ostaa rengasliikkeiltä valmiina,jos ei jaksa/näe/osaa teroittaa noin pientä.Ja vinkussa jenkaa piisaa!!! :mrgreen:
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Juhana kirjoitti:Tuo kumin reijitys onnistuu varsin mainiosti paineilmavinkulla,niissä on yleensä adapteri mukana 3mm:akseliin ,ja sitten hiukan katkaisee poranterää ja teroittaa sen PUUteräksi,eli piikki keskellä niin menee kun tyhjää,ja suoraan,ei 'honi'.Istukka toimii topparina.

Teriä saa ostaa rengasliikkeiltä valmiina,jos ei jaksa/näe/osaa teroittaa noin pientä.Ja vinkussa jenkaa piisaa!!! :mrgreen:
Istukkaa parempi toppari tulee "painelaakerista". Terän kokoisella sisäkoolilla oleva laakeri ei nastarenkaaseen verrattuna paljon maksa. Tulee paljon tarkemmin saman syvyisiä reikiä, kun toppari ei pyöri ja kaivaudu kumiin. Laakeri istukkaa vasten ja reiän syvyyden säätö terän asennussyvyydellä istukkaan.

Terää teroittaessa jätin tuon keskipiikin lisäksi aivan terän ulkoreunoihin kehän suuntaiset veitset. Reiästä tulee siistimpi, kun ulkokehä leikataan ensin irti ja sitten vasta rouhitaan keskikohta pois.

Ylivoimaisesti siitein reikä syntyi, kun porasin ruuvin keskelle reiän ja ohensin jäljelle jäävän vaipan päältä niin ohueksi kuin uskalsin. Sitten isommalla terällä teroitin putken pään sisältä päin. Tällä poraten tappi jää reikään ja se pitää porata tuolla ensin mainitulla terällä pois, mutta jälki on ensiluokkaista.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Juu-u nuo reuna 'veitset' kuuluu tuohon 'puu'terään tottakai,ja vinkun paksu tylppä istukka ei kumiin kaivaudu yhtään,pintakun on sileä.Reikä tietysti ensiluokkainen kun terä vaan on terävä!
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Kipa »

jmka kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Vihdoin valmis, poranterän kärjistä oli toinen katkennut jossain kohtaa. Tämä aiheutti jmka:n kavereiden nimien lausumista isoin kirjaimin moneen kertaan :evil: Terän vaihdon jälkeen homma sujui kuten ennenkin, silti jälleen viimeinen rengas, jonka itse nastoitan.

Kipa
nastamaksis 001.jpg
Sairaan hyvältähän tuo näyttää. Tuskin on viimeinen ite nastoitettu.... 8)
Jmka on ennustaja, tänään valmistui taas viimeinen itse nastoitettu rengas, Trellikka taakse. 100 kpl Best-grippejä ja loput perinteisiä ammuttavia, jotka revin tuosta pakanan pakana-Maxxisesta irti. Nyt Hämeenperän Nastoittamon koko henkilökunta on irtisanottu (eli minä), nastoitusjuomat on juotu ja Sarkolan Leasing-nastoitusvehkeet on pakattu palautusta varten mun lähestymiskieltolapulla varustettuna :lol:
- taas kahden mopon taktiikalla -
hampy
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 5:15 pm
Pyörä: KTM exc-f
Paikkakunta: Mahnala

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja hampy »

joo en edes viitti laskee monesko viimeinen nakki toi oli minkä Kipa nastoitti tänään.jos oikeen muistan tää on kolmas talvi. viimeiseen kolmeen vuoteen ,Kannattais vissiin ajaakkin välillä niin pysyis spoorikunkun titteli täällä Hämeenperällä,Ei vaan on se kone kun treenaa kyntöpellolla. :lol: :lol: :lol: niin ja sitä paitsi ei siellä mitään juomatarjoulua ollut.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Kipa »

hampy kirjoitti:joo en edes viitti laskee monesko viimeinen nakki toi oli minkä Kipa nastoitti tänään.jos oikeen muistan tää on kolmas talvi. viimeiseen kolmeen vuoteen ,Kannattais vissiin ajaakkin välillä niin pysyis spoorikunkun titteli täällä Hämeenperällä,Ei vaan on se kone kun treenaa kyntöpellolla. :lol: :lol: :lol: niin ja sitä paitsi ei siellä mitään juomatarjoulua ollut.
Täytyy tehdä vähän noita extreme-pätkiä kun on nykyään muotia. Tein sitten spoorin tohon kyntöpellolle, joten alahan laahata sitä alipainoista, vajaatahtista ja -pyttystä rimpulaaskin jo tännepäin, saat katsella taas superin takalamppua. Juomat oli jo juotu kun kävit, pakko oli vetää kolme tölkkiä puolessa minuutissa kun näin Rintterin nokan lähestyvän :lol:
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja jmka »

Hienoa että harrastusta riittää. Ite nastoittamaansa rengasta säälii vielä enempi kuin ostokampetta, sen verran hikeä ja motivaatiota nuo vaativat. Mutta ei ne kuitenkaan ikuisia kestä. Ohessa kuvia meikäläisen edellisestä kötöstyksestä, osa nastoista jäi pikkasen liian pintaan, mutta hyvin tuolla viime talvi ja osa tätä nykyistäkin mentiin, nyt rengas on jo eläkkeellä varaston perukoilla.
Liitteet
kings963_vanha.jpg
kings963_uusi.jpg
Avatar
Maikki_S
Viestit: 795
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 4:13 pm
Pyörä: KTM 690R evo2
Paikkakunta: Salo

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Maikki_S »

Tänään tein ensimmäisen nastarenkaan aivan itse. Kuvitelmat työn vaativuudesta ja hankaluudesta olivatkin vain foorumilla tulleita harhaluuloja. Aihiona mulla on ilmeisesti sama Kings mitä jmka:lla. Nastamäärä tosin on pienempi, sillä menekkiä oli noin 248 paikkeilla.

Nastat oli jotain rallinastan kaltaisia ( Kisarenkaasta ). Olisin laittanut nuo vielä hieman syvemmälle, mutta pelkäsin poranterän menevän jo kankaisiin saakka. Nastojen kartio alkaa nappulan pinnasta. Liimana käytin sitä loctiten kumiliimaa mistä täälläkin jutusteltiin. Annostelu tapahtui 5 ml ruiskulla missä oli vielä piikki päässä.
Liitteet
Kings ja 240 kpl rallinasta (1).JPG
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Kuva

Uusi ja wanha vierekkäin, laitoin suht syvälle nastat. Pidon kustannuksella toivottavasti lisää kestävyyttä.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti: toivottavasti lisää kestävyyttä.
Pitkää ikää uusille kynsille.
t: Timosetä

Tää talvi on ollut tähän asti ihan jees. Viimeisestä mopon pesusta on aikaa. Ajokelit on mahtavia.
Nastat vaan ei kestä nyt. Lumi ei tamppaannu ja nasta osuu kiveen helposti. Uudet nastat napsuu poikki tuosta vaan :x kai kova pakkanenkin vaikuttaa asiaan.
Avatar
timo
Viestit: 3016
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja timo »

timo kirjoitti:Viimeisestä mopon pesusta on aikaa.
Ei olis pitäny mennä tuommoisia höpisemään. Het kävi köpelösti.
Tulin vähän aikaa sitten iltalenkiltä, avasin spooria lähimetsään. Tuolla isolla vainiolla on syvä oja jonka pohjaa pitää ajaa aika pitkään ennenkuin pääsee kuiville(moni ajanut mun perässä siitä ja muistaa sen mustasta kurasta ja aidosta paskan hajusta).
Nythän kaikki paikat kantaa, ainakin pitäis, eli sinne vaan paksuun lumeen ojan pohjalle. Se oli virhe.
Tuttu musta kura ja paskanhaju tulvi lumen läpi kun kotari sukelsi jään alle :x :x Se velli oli edelleen täysin sulaa. Hommaa vaikeutti lumi ja jää. Vaihdepoljintakaan en voinut törkkiä ennekuin hakkasin jäätä sen päältä pois.
Tuli pikkaisen hiki ojaa tampatessa ja mopoa kiskoessa :x
ossi
Viestit: 96
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 12:46 pm
Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
Paikkakunta: Tre

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja ossi »

Kipa kirjoitti:Sivuleikkureilla saa väännettyä aika hyvin. Sivarin toinen leuka nastan taakse ja toinen reilusti nappulan pystyseinään ja vääntö. Suojalasien käyttö on pakollista! Ruuvarikikka on myös käytössä. Viimeksi jäi parikymmentä nastaa saamatta...
Jos omistaa migin niin sillä pieni hefti nastanpäähän jotta lämpiää sopivasti.(ei nastaa punahehkuun) Pikaliima yleensä kestää n.80 c lämpöä, jonka jälkeen menettää ominaisuutensa. Tämän jälkeen lähtee helposti sivareilla tai "viritetyillä hohtimilla" Suoraan ruuvarilla tai sivareilla repiessä yleensä repeää kumi (riippuen miten nasta on ennen liimausta käsitelty, hapotukset jne.) ja siten reikä suurenee. Lämmittämällä nastanreikä pysyy kutakuinkin entisellään. Ko. menetelmällä olen korjaillut puolen kymmentä rengasta ihan kohtuu menestyksellä, joitakin pariinkin kertaan.
Vastaa Viestiin