Mitkä sivulaukut R1200GS:ään
Valvoja: Moderaattorit
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Mitkä sivulaukut R1200GS:ään
Tällä hetkellä pari vaihtoehtoa (vai onkos niitä sittenkään kuin yksi varteenotettava) Bemarin alkuperäiset tai sitten Turhatekin alumiinilaukut.
Ainakin joku vuosi sitten bemarin laukut F650GS:ään olivat aika heppoiset, onkohan noi bemarin laukut vielä samanmoisia vai onko laatu parantunut ?
Toinen vaihtoehto on Turhatekin alumiinilaukut. Nämä varmaan on kestävät ja laadukkaat (aika hintavat) ?
Onko muita suositeltavia laukkuja ?
Käyttö tulee näillä näkymin olemaan ainaskin täällä keskisessä euroopassa lähinnä matkailua asfalttiteillä ja (valitettavasti vain) satunnaisia käyntejä soran puolella.
Mitenkäs vedenpitävyys noissa Touratech:n laukuissa ?
Äkkiseltään mieleen tulleita plussia ja miinuksia:
Plussat:
Touratech; kovat, kestävät, tyylikkäät
Bemari; kiinnikkeet valmiina pyörässä, sisälaukut mukana
Miinukset:
Touratech; säveltämistä kiinnityksissä ? Joutuu ompeleen sisälaukut
Bemari; kestävyys ?
Ainakin joku vuosi sitten bemarin laukut F650GS:ään olivat aika heppoiset, onkohan noi bemarin laukut vielä samanmoisia vai onko laatu parantunut ?
Toinen vaihtoehto on Turhatekin alumiinilaukut. Nämä varmaan on kestävät ja laadukkaat (aika hintavat) ?
Onko muita suositeltavia laukkuja ?
Käyttö tulee näillä näkymin olemaan ainaskin täällä keskisessä euroopassa lähinnä matkailua asfalttiteillä ja (valitettavasti vain) satunnaisia käyntejä soran puolella.
Mitenkäs vedenpitävyys noissa Touratech:n laukuissa ?
Äkkiseltään mieleen tulleita plussia ja miinuksia:
Plussat:
Touratech; kovat, kestävät, tyylikkäät
Bemari; kiinnikkeet valmiina pyörässä, sisälaukut mukana
Miinukset:
Touratech; säveltämistä kiinnityksissä ? Joutuu ompeleen sisälaukut
Bemari; kestävyys ?
Eiks noi Jesse bagsit ole kanssa aika asialliset.
http://www.kiwibob.de/eng/Jesse_Luggage ... 200gs.html
Ne Bemarin omat vaikuttaa aika rempuloilta sillä levitysmekanismillaankin.
Pekka
http://www.kiwibob.de/eng/Jesse_Luggage ... 200gs.html
Ne Bemarin omat vaikuttaa aika rempuloilta sillä levitysmekanismillaankin.
Pekka
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
MetalMule (http://www.metalmule.com); ei omakohtaista kokemusta, mutta varsin asiallisilta vaikuttavat.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Väisäsen Jussilla oli Ameriikan kiertueella 1150:ssä noi Jessen laukut ja niitä ainaskin kehui hirmusti..Pekkavee kirjoitti:Eiks noi Jesse bagsit ole kanssa aika asialliset.
http://www.kiwibob.de/eng/Jesse_Luggage ... 200gs.html
Ne Bemarin omat vaikuttaa aika rempuloilta sillä levitysmekanismillaankin.
Pekka
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Moi,
Itse ostin alu-laukut tuolta: http://www.daerr.de/suche3_daerr/54F909 ... orrad.html
Vaihtoehtoja on useampia, myöskin hinnaltaan:
Zega-laukut n.176 € (taitaa olla Touratechin laukut)
Därr-laukut 70 € (tarjous hinta, seinämä vahvuus 0,8 mm, huom. lukot erikseen)
Därr-laukut n.85€ - 100€ (seinämä vahvuus 1,2 mm, huom. lukot erikseen)
Itselläni on noin 1,2mm laukut ja ihan tyytyväinen olen ollut. Toki Zegat on varmasti vielä tukevammat, mutta kyllä niissä merkkikin maksaa.
Zegan kiinnikkeitä taas suosittelen noihin kaikkiin laukkuihin.
Lisäksi olen jostain lueskellut, että ennen käyttöönottoa kannattaa ostaa läpinäkyvää silikonia ja vetää ohuesti kaikki laukun saumat sisäpuolelta läpi, niin ei ole kosteuden kanssa ongelmia (ainakin itsellä toiminut).
Sisälaukut kannattaa kaikkiin alumiinilaukkuihin tehdä/ostaa/käyttää muovipusseja, koska alumiinistä jää helposti "alumiinipölyä", jota on hankala poistaa.
Terveisin
Itse ostin alu-laukut tuolta: http://www.daerr.de/suche3_daerr/54F909 ... orrad.html
Vaihtoehtoja on useampia, myöskin hinnaltaan:
Zega-laukut n.176 € (taitaa olla Touratechin laukut)
Därr-laukut 70 € (tarjous hinta, seinämä vahvuus 0,8 mm, huom. lukot erikseen)
Därr-laukut n.85€ - 100€ (seinämä vahvuus 1,2 mm, huom. lukot erikseen)
Itselläni on noin 1,2mm laukut ja ihan tyytyväinen olen ollut. Toki Zegat on varmasti vielä tukevammat, mutta kyllä niissä merkkikin maksaa.
Zegan kiinnikkeitä taas suosittelen noihin kaikkiin laukkuihin.
Lisäksi olen jostain lueskellut, että ennen käyttöönottoa kannattaa ostaa läpinäkyvää silikonia ja vetää ohuesti kaikki laukun saumat sisäpuolelta läpi, niin ei ole kosteuden kanssa ongelmia (ainakin itsellä toiminut).
Sisälaukut kannattaa kaikkiin alumiinilaukkuihin tehdä/ostaa/käyttää muovipusseja, koska alumiinistä jää helposti "alumiinipölyä", jota on hankala poistaa.
Terveisin
Mika TA-91
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Niin, ellei sitten halua ostaa Touratechin itse ompelemia Zega-Bag sisälaukkuja hintaan 42 euroa/kpl ??Marko Hemmilä kirjoitti:Miinukset:
Touratech; säveltämistä kiinnityksissä ? Joutuu ompeleen sisälaukut
Jesset on aika hienon näköiset, mm. Buimurilla oli pyörässään ne, mutta onhan 999 euroa vielä enemmän kuin Touratechin sarja 610 euroa ilman esiasennusta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Mulla on Bemarin omat laukut ja aika tukevat ne on noin katukäyttöön. Kestää penkkinäkin mainiosti. Mutta koska ovat muovia niin maastokäytössä tulee damagea varmasti. Levitysmekanismiä ihmettelen. Toki yksin matkatessa on näppärä hieman kaventaa laukkuja mutta miksei niistä olisi voinut tehdä isommat etu-, taka- ja alasuuntiin. Lisäksi pakoputken ympärille on jätetty ihan liikaa tilaa ja oikean puolen laukku onkin mitättömän pieni. Lukituksen kanssa saa olla tarkkana että menee varmasti kansi kiinni. Onneksi kantokahva varmistaa kiinnipysymisen ajon aikana.
Itse olisin ottanut jotkut alumiiniboxit mutta tuo kiinnitysjärjestelmä on noiden omien laukkujen plussapuolia. Isot laukkuraudat on kolhon näköiset ja ne tulisi varmasti otettua pois silloin kun ei tarvi. Bemarin raudat on niin huomaamattomat etten alkuun edes tiennyt pyörässä niitä olevan. Kun raudat on kiinni kokoajan on kiva heittää laukut kiinni vaikka kauppareissua varten.
Nyt seuraava hankinta on bemarin oma tankkilaukku. Maksaa pirusti mutta lupausten mukaan pitää vettä ilman sadesuojaa. Asia joka on ihan ykkönen. Ei tarvi joka sateen sattuessa käydä sadesuojaa vetämään tankkilaukun päälle. Lisäksi tietysti originaalia puoltaa se ettei hölmösti muotoillun tankin päälle ihan joka laukku käykkään.
Itse olisin ottanut jotkut alumiiniboxit mutta tuo kiinnitysjärjestelmä on noiden omien laukkujen plussapuolia. Isot laukkuraudat on kolhon näköiset ja ne tulisi varmasti otettua pois silloin kun ei tarvi. Bemarin raudat on niin huomaamattomat etten alkuun edes tiennyt pyörässä niitä olevan. Kun raudat on kiinni kokoajan on kiva heittää laukut kiinni vaikka kauppareissua varten.
Nyt seuraava hankinta on bemarin oma tankkilaukku. Maksaa pirusti mutta lupausten mukaan pitää vettä ilman sadesuojaa. Asia joka on ihan ykkönen. Ei tarvi joka sateen sattuessa käydä sadesuojaa vetämään tankkilaukun päälle. Lisäksi tietysti originaalia puoltaa se ettei hölmösti muotoillun tankin päälle ihan joka laukku käykkään.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
Ostin tuohon 1200GS:ään alkuperäisen tankkilaukun (192 eemeliä...). Istuu hyvin, on julmetun iso, näppärä kiinnitys.TTA kirjoitti:Nyt seuraava hankinta on bemarin oma tankkilaukku. Maksaa pirusti mutta lupausten mukaan pitää vettä ilman sadesuojaa. Asia joka on ihan ykkönen. Ei tarvi joka sateen sattuessa käydä sadesuojaa vetämään tankkilaukun päälle. Lisäksi tietysti originaalia puoltaa se ettei hölmösti muotoillun tankin päälle ihan joka laukku käykkään.
Mulla on Suomessa 3 kappaletta tankkilaukkuja (eri merkkisiä) ja kaikki on aina olleet vähän niin ja näin, hankalia kiinnittää, lerppanoita jne...
Kauneus on katsojan silmässä, sanotaan. Kun joskus -97 alkoivat tuolla ameriikan BMW-GS maililistalla noita Al Jessejään kehumaan (herra silloin vasta aloitteli sarjatuotantoa), Al Jesse Bags oli mielestäni ehkä toiseksi ruminta mitä maa päällään kantaa. Ajan mittaan laukut ovat hieman fiilautuneet fiinimmiksi, mutta silti tuo "kantti kertaa kantti miinus viiste" lookki lähes oksettaa.Raimo kirjoitti:Jesset on aika hienon näköiset, mm. Buimurilla oli pyörässään ne, mutta onhan 999 euroa vielä enemmän kuin Touratechin sarja 610 euroa ilman esiasennusta.
Niin, kukin ostaa ja tykkää mistä tykkää, mutta ajattelin jakaa kanssanne taas oman vaatimattoman mielipiteeni, joka (mikä sinänsä ei ole yllätys) on aika monen kanssa eriävä.
-Tero-
-
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Jos meinaat kadulla ajella niin sitten perus givi/kappa yms. laukut varmaan pelaa suht ok. Ovat yleensä vesitiiviitä ja valmiita sisälaukkuja löytyy. Huonoja puolia kestävyys vaativammassa käytössä ja se, että laukut avautuvat koko kyljen matkalta jolloin kaikki rojut on helposti pitkin katua jos niitä ei pakkaile sisälaukkuun.
Därriltä saa halvalla alumiinisia laukkuja kuten joku tossa kirjottikin. Vesa osti sellaset mongolian reissulle ja ne olivat niin heppoiset, että niitä piti vahvistaa ennen lähtöä. Nyt Vesa on hommaamassa uuteen mopoonsa uusia laukkuja. Lukitussysteemi toimi ihan kelvollisesti ja laukut olivat fiksusti ylhäältä aukevat kuten alumiinilaukut yleensä. Laukkujen muoto melko pyllystä. Eli moposta tulee hirmuisen leveä vaikkei laukkujen tilavuus ole järkyttävän suuri.
Touratekin laukut ei ole ihan ilmaisia kuten ei mikään muukaan kyseisen firman tavara. Lienevät kuitenkin kertaluokkaa kestävämmät kuin därrit ja toisaalta "tosibemaristilla" kuuluu olla touratekkia mopossa. Touratekin laukuista pääsee varmaan ihan kelvolliseen hintaan eroon jos joskus on tarvetta. Livenä olen kai parit touratekin laukut nähnyt joista toiset oli pikkasen rusinana eli eipä nekään rajattomasti kestä.
Mongolian reissun jälkeen mä olin ettimässä uusia laukkuja ja kattelin tarjontaa ja noi touratekit ois varmaan silloin ollu valmiista sovelluksista parhaat. Huonoa niissä oli mielestäni onneton muotoilu (eli hirmusen levee, mutta matala), kova hinta ja vähemmän vakuuttava kestävyys. Päädyin sitten ratkaisuun, että mittailin minkä kokoset laukut mopoon hyvin sopii, etsin sopivat valmiit sisälaukut ja annoin toiveet kaverille millaset niiden pitäisi olla. Kaveri hitsaili sopivat laukut toivomillani ainevahvuuksilla. Sain juuri sen kokoiset laukut mitä halusin ja vieläpä sen verran vahvasta kamasta, ettei mene ehti luttuun. Lisäksi tuon laukkujen kiinnitys ja lukitussysteemi tehtiin sen verran simppeliksi ja tukevaksi, että varmasti kestää. Lisäksi laukut on nopea irrottaa moposta. Ensimmäisten 10tkm perusteella olen tyytyväinen hankintaan.
Jotta omavalmisteiden puolesta puhuminen kuuloistaisi kunnon myyntipuheelta niin kerron, että jos joku haluaa mittatilaustyönä tehtyjä alumiinilaukkuja niin multa saa semmosia kysellä.
Därriltä saa halvalla alumiinisia laukkuja kuten joku tossa kirjottikin. Vesa osti sellaset mongolian reissulle ja ne olivat niin heppoiset, että niitä piti vahvistaa ennen lähtöä. Nyt Vesa on hommaamassa uuteen mopoonsa uusia laukkuja. Lukitussysteemi toimi ihan kelvollisesti ja laukut olivat fiksusti ylhäältä aukevat kuten alumiinilaukut yleensä. Laukkujen muoto melko pyllystä. Eli moposta tulee hirmuisen leveä vaikkei laukkujen tilavuus ole järkyttävän suuri.
Touratekin laukut ei ole ihan ilmaisia kuten ei mikään muukaan kyseisen firman tavara. Lienevät kuitenkin kertaluokkaa kestävämmät kuin därrit ja toisaalta "tosibemaristilla" kuuluu olla touratekkia mopossa. Touratekin laukuista pääsee varmaan ihan kelvolliseen hintaan eroon jos joskus on tarvetta. Livenä olen kai parit touratekin laukut nähnyt joista toiset oli pikkasen rusinana eli eipä nekään rajattomasti kestä.
Mongolian reissun jälkeen mä olin ettimässä uusia laukkuja ja kattelin tarjontaa ja noi touratekit ois varmaan silloin ollu valmiista sovelluksista parhaat. Huonoa niissä oli mielestäni onneton muotoilu (eli hirmusen levee, mutta matala), kova hinta ja vähemmän vakuuttava kestävyys. Päädyin sitten ratkaisuun, että mittailin minkä kokoset laukut mopoon hyvin sopii, etsin sopivat valmiit sisälaukut ja annoin toiveet kaverille millaset niiden pitäisi olla. Kaveri hitsaili sopivat laukut toivomillani ainevahvuuksilla. Sain juuri sen kokoiset laukut mitä halusin ja vieläpä sen verran vahvasta kamasta, ettei mene ehti luttuun. Lisäksi tuon laukkujen kiinnitys ja lukitussysteemi tehtiin sen verran simppeliksi ja tukevaksi, että varmasti kestää. Lisäksi laukut on nopea irrottaa moposta. Ensimmäisten 10tkm perusteella olen tyytyväinen hankintaan.
Jotta omavalmisteiden puolesta puhuminen kuuloistaisi kunnon myyntipuheelta niin kerron, että jos joku haluaa mittatilaustyönä tehtyjä alumiinilaukkuja niin multa saa semmosia kysellä.
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Minulla on ne levitettävät beemerin omat. Ovat mielestäni hyvät sekä tukevat sellaiseksi kun ovat, mutta...
Sisällä oleva levitys sanka tökkii aina vastaan kun pakkaa jotain ahdasta. Vasemman puoleinen laukku on niin huonon mallinen, että hyi. Miksi ei ole voinut tehdä vaimentimesta alaskäännettävää, koska se olisi ollut tässä tapauksessa todella helppoa. Silloin voisi olla reissuajossa täysikokoinen kassi sivulla ja maavaraa riittäisi siltikin.
Siispä kun nyt teetätte sellaiset mittalaukut, niin samalla sarana putkeen ja vaimennin hieman alaspäin. Näin mahtuu kunnon kaappi lähelle pyörää ja maailma pelastuu!
Niin miksi ne levitettävät? Olen huomannut että on todella kova ilmanvastus kanttiset kassit leveällä vastatuuleen. Jos on vähän tavaraa niin eitarvitse koko kaistaa varata ja bensaakin säästyy.
Sisällä oleva levitys sanka tökkii aina vastaan kun pakkaa jotain ahdasta. Vasemman puoleinen laukku on niin huonon mallinen, että hyi. Miksi ei ole voinut tehdä vaimentimesta alaskäännettävää, koska se olisi ollut tässä tapauksessa todella helppoa. Silloin voisi olla reissuajossa täysikokoinen kassi sivulla ja maavaraa riittäisi siltikin.
Siispä kun nyt teetätte sellaiset mittalaukut, niin samalla sarana putkeen ja vaimennin hieman alaspäin. Näin mahtuu kunnon kaappi lähelle pyörää ja maailma pelastuu!
Niin miksi ne levitettävät? Olen huomannut että on todella kova ilmanvastus kanttiset kassit leveällä vastatuuleen. Jos on vähän tavaraa niin eitarvitse koko kaistaa varata ja bensaakin säästyy.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
-
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Noita bemarin muuttuvakokosia joskus messuilla kattelin ja hienoilta tukevilta ne vaikuttivat. Hinta taisi olla sellanen, etten jaksanut nistä sen enempää kiinnostua.
Mun laukuista sen pakoputken puoleisen teetätin kapeemmaksi ja se on vain 18cm kun toisen puolen laukku on 22cm. Valmiit laukut mihin oon törmänny on yleensä aina muutaman sentin leveempiä. Sitte jos ne laukkutelineet on vielä sellaset mihin on jätetty molemmille puolille vaikka 3cm "ylimäärästä" pelivaraa niin noista alkaa äkkiä kertymään 15cm mopolle lisää leveyttä ja se on oikeesti paljon.
Bemariin mä oon vaihtanu yllättäen äänenvaimentajan ja vaikka se vaihdettu pönttökään ei ole pieni niin varmaan 3cm halkasijaltaan kaposempi kuitenkin. Jossain vaiheessa mallailin sitä vaimentajaa kulkevaksi laukkujen alta, mutta siitä ois tullu maailman karseimman näkönen viritys, joten laitoin menemään sen laukun ja renkaan välistä aivan kuten orkkiksenkin.
Tuolla tapaa sain sen laukun lähemmäs runkoa ja mopon hieman kaposemmaksi. Syvyyttä laitoin laukuille melko reilusti (40cm) ja kyljen pituudeksi 50cm. Noilla mitoilla isommalle laukulle sain tilavuutta noin 44 litraa ja pienemmälle 36 litraa eikä mopo ole juurikaan sen leveämpi laukkujen kuin pyttyjenkään kohdalta. Kyytiläinen kun on kyydissä niin laukut on aikalailla yhtä leveällä mitä kyytiläisen polvet. Ajossa noita laukkuja ei juuri huomaa ainakaan jos vertaa niihin hankalanmuotoisiin muovikrausereihin mitkä mulla aiemmin oli.
Mä laittelen kuvia noista kunhan jaksan.
Mun laukuista sen pakoputken puoleisen teetätin kapeemmaksi ja se on vain 18cm kun toisen puolen laukku on 22cm. Valmiit laukut mihin oon törmänny on yleensä aina muutaman sentin leveempiä. Sitte jos ne laukkutelineet on vielä sellaset mihin on jätetty molemmille puolille vaikka 3cm "ylimäärästä" pelivaraa niin noista alkaa äkkiä kertymään 15cm mopolle lisää leveyttä ja se on oikeesti paljon.
Bemariin mä oon vaihtanu yllättäen äänenvaimentajan ja vaikka se vaihdettu pönttökään ei ole pieni niin varmaan 3cm halkasijaltaan kaposempi kuitenkin. Jossain vaiheessa mallailin sitä vaimentajaa kulkevaksi laukkujen alta, mutta siitä ois tullu maailman karseimman näkönen viritys, joten laitoin menemään sen laukun ja renkaan välistä aivan kuten orkkiksenkin.
Tuolla tapaa sain sen laukun lähemmäs runkoa ja mopon hieman kaposemmaksi. Syvyyttä laitoin laukuille melko reilusti (40cm) ja kyljen pituudeksi 50cm. Noilla mitoilla isommalle laukulle sain tilavuutta noin 44 litraa ja pienemmälle 36 litraa eikä mopo ole juurikaan sen leveämpi laukkujen kuin pyttyjenkään kohdalta. Kyytiläinen kun on kyydissä niin laukut on aikalailla yhtä leveällä mitä kyytiläisen polvet. Ajossa noita laukkuja ei juuri huomaa ainakaan jos vertaa niihin hankalanmuotoisiin muovikrausereihin mitkä mulla aiemmin oli.
Mä laittelen kuvia noista kunhan jaksan.
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:38 pm
- Pyörä: gsxr excf
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mulla on nyt tuollaiset laukut jotka Visan kautta sain teetettyä, 20*40*50 mitoilla. Lukot ja kantokahvat ovat entisistä laukuista. Kaamean leveä (98cm) on nykyinenkin mopo mutta se johtuu lähinnä vain Wingiluokan takajakkarasta ja japsityyliin koomisen leveistä sivumuoveista. Kesällä niitä Turoteksin laukkuja haukkui ainakin kaksi eri porukkaa, yhdellä tytölla oli pohja tippunut kaadon myötä irti ja toisella hepulla revennyt kuulemma alasaumasta. Nykyisissä laukuissa matskuna 4mm takalevy ja pohja, 2mm muuten, luulisin että nämä laukut saavat palvella seuraavat 10v matkaenskakäytössä. Laukkuja ja kiinnityksiä voi ihmetellä täällä:
http://keskipiste.com/~vez/vestromi/laukku1.JPG
http://keskipiste.com/~vez/vestromi/laukku/
Pinta näyttää suht rumalta kun on pölyinen, täynnä sormenjälkiä ja salamalla kuvattu.
Vesa
http://keskipiste.com/~vez/vestromi/laukku1.JPG
http://keskipiste.com/~vez/vestromi/laukku/
Pinta näyttää suht rumalta kun on pölyinen, täynnä sormenjälkiä ja salamalla kuvattu.
Vesa