Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Harri Hemmilä
Pyörä: R1200GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Å kirjoitti:
-W- kirjoitti:Tervehdys kaikille!

Tuli sitten kanssa hommattua myös tuollainen F800GS kun tuntui käteen sopivalta ja käytettynä hintakin oli näin syksyllä hieman siedettävämpi.

Sellainen juttu vain tuli tämän käytetyn pyörän kylkiäisinä kuin matala istuin.. Itselleni sopisi se normi korkuinen paljon paremmin (tuli sellaisellakin varustettua koeajettua) ja aloin jopa pohtia millainen mahtaisi olla tuo BMW:n korkea "Rally" istuin? Onko kukaan päässyt kokeilemaan (tai jopa omistaisi) moista? Istumakorkeudeksi ilmoittavat tuolla muistaakseni 920mm (standardi 880mm ja matala 850mm) ja taitaa olla hieman kapeampikin. Voisi olla ns. "aktiiviseen ajoon" ihan passeli ja sitten matkailuun toinen jakkara..

http://robharrison.smugmug.com/photos/3 ... bEz-XL.jpg

http://robharrison.smugmug.com/photos/3 ... 5RQ-XL.jpg
Onnittelut ihan kelvollisesta valinnasta. Muutamaa kummallisuutta lukuunottamatta ihan kelpo kulkine.

On tullut tuota satula-asiaa pohdiskeltua enemmänkin. Mulla on normaali satula ja kun ajoin matalammalla satulalla varustettua versiota, niin en saanut ulottuvuusongelmiin mitään apua - matala satula on rungoltaan aivan yhtä leveä kuin normaali ja siten jalat pyrkivät alas laskettaessa oikeastaan leveämmälle kuin normisatulalla. Perus istuma-asento oli taas ahtaan tuntuinen, joten kiittelin hiljaa mielessä omaa satulavalintaani. Kaksi erilaista satulaa ois se ihanneratkaisu, mutta kun sitä kuitenkin ajaa ensin muutama sata kilometria sinne ajomestoille... :P

Linkkien takana olevan satulan runko näytti olevan vähintäänkin yhtä leveä kuin alkuperäisessä. Kovin paljon normisatulaa kapeammaksi ei istuinosa voi mennä, jos mielii pidempää siivua ajaa - asia on tietysti toinen takapuolta hellivällä pehmustemateriaalilla tai jos meinaa rymyämiseen keskittyä. Itse toivoisin kuskin kohdalta rungoltaan kapeampaa satulaa. Siinä on hieman varaa kaventaa sitä helmaa, ennen kuin tulee ne poskimuovit (ne, jossa on vasemmalla puolella satulan lukko) vastaan.
Vuokrasin menneenä kesänä Saksasta tommosen 800gessun jossa oli tuo matalampi satula, muuten tosi hyvä pyörä mutta sillä matalemmalla satulalla tuli selkä aivan s**tanan kipeäksi jo 150km matkalla.
Kannattaa kyllä hommata vähintään se orkkis satula ennen ens kesää...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Polttoaineen määrännäyttö korjattu nyt kolmannen kerran. Jokohan se nyt...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
-W-
Pyörä: Dune RR

Viesti Kirjoittaja -W- »

Omani vein juuri kymppitonnin huoltoon. Saa nähdä mitä kaikkea ne siihen keksivät vaihdella..
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

Oli edellisen omistajan aikana jo ilmeisesti vaihdettu ylävesiletkut sun muut. Etuakseli tarkistettiin ja todettiin et ei oo viallista valmistuserää. Myös takapyörän laakeritkin oli toistaiseksi ainakin kuulemma kunnossa..

Seuraavan kerran sitten saakin jo itse alkaa huoltaa kun ei oo enää takuut voimassa ;)
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

Onko kellään muuten kokemuksia tuosta Hyperpron jousisetistä (etu+taka)?

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 401-0.html

Tässä vähän vain joutessani olen alkanut funtsia että mitä tuolle löysähkölle alustalle tekisi ennen ensi kesää...
taaviankka
Pyörä: Jawa

Viesti Kirjoittaja taaviankka »

Onko kellään kokemuksia Bitibon keulasta. Aiheesta keskusteltu aikaisemmin syksyllä. Onko toimiva ratkaisu?
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Takapyörän laakereita tässä ihmettelemään...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

Å kirjoitti:Takapyörän laakereita tässä ihmettelemään...
Selvisikö mitään..? Itsekkin tässä sormet ristissä odottelen koska tuo "ominaisuus" iskee omaani.. :cry:
HAJOR
Pyörä: Honda dominator

Viesti Kirjoittaja HAJOR »

Tää takapyörälaakeri-ongelma on minulle tuntematon ???.
Minulla ylävesiletku (oli vaihdettu pitempi letku) alkoi vuotamaan uudestaan..[img]javascript:;[/img]
vesipumpun letkuyhde on tämmöinen "puolikas" ja alkuperäinen klemmari ei pidä letkua paikallaan.
perinteisellä kiristetttävällä pysyy..
Tämä vesiletku-ongelma voi johtua siitä,kun jäähdyttimen puhallin ei lähde pyörimään..ja paineet nousee..lämmöt on ok.
Puhallin jumittelee..kura jumittaa puhaltimen??...sormilla kannattaa pyöräyttää siivistä
silloin tällöin..
Liitteet
221020091348.jpg
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

-W- kirjoitti:
Å kirjoitti:Takapyörän laakereita tässä ihmettelemään...
Selvisikö mitään..? Itsekkin tässä sormet ristissä odottelen koska tuo "ominaisuus" iskee omaani.. :cry:
Kyllä siellä on jo jotain hautumassa. Selkeästi takertelee. Täytyy jututtaa BMW-organisaatiota asiasta, vaikka en kyllä usko heidän korjaavan tuota vikaa - laakerit he ehkä saattavatkin vaihtaa (en tosin usko siihenkään aiempien kokemusten pohjalta), mutta se ei korjaa yhtään mitään. Itse korjaus on luultavasti hoidettava itse, mutta siitäkös bemariorganisaatio lähtee riemuissaan takuuta lopettamaan- vaikka itse vian aiheuttaja siinä korjautuukin.

Ja sitten pieni yksityiskohta. Tarkistakaapas, miten teillä on etupumput asennettu. Mulla pumput on asennettu siten, että putkien yläpäät ovat yläkolmion yläreunan tasalla. Bemarin oma korjausmanuaali sanoo, että putken tulpan (vai mikä se korkki siinä putken päässä on) yläreunasta yläkolmion yläpintaan pitäisi olla 7,8 mm.
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

HAJOR kirjoitti:Tää takapyörälaakeri-ongelma on minulle tuntematon ???.
Nuo ulkomaan foorumit tuntuu olevan aika täynnä näitä takapään pyöränlaakerijuttuja (myös muissa 800 sarjalaisissa eikä vain GS:ssä).. Kuten myös surkeita ketjuja (pitäisi kai omaankin vaihtaa ennen kuin mun tuurilla saa vaihtaa samalla lohkonkin..)

HAJOR kirjoitti:Puhallin jumittelee..kura jumittaa puhaltimen??...sormilla kannattaa pyöräyttää siivistä
silloin tällöin..
Tuo on kyllä tosi veemäinen vika/ominaisuus! Minulla kun jumitti ekan kerran niin meinas tulla paskat housuun - canbus tietokonehärdelli kun sytyttää silloin öljynpaineen merkkivalon!! :shock: Tuuletin oli ihan juntturassa, mutta sain sen sormilla pyörimään ja pesurilla sit putsasin sitä hieman lisää. Silti se piti ihan helvetillistä ulinaa ja ei pyörinyt kunnolla, mut kun olin sitä viemässä muutenkin pakolliseen huoltoon (jotta takuu säilyis kun sitä vielä kerran on) niin sanoin niille että "korjaavat" tuo samalla. Kun sitten hain huollosta niin sanoivat että olivat putsanneet puhaltimen ja on ok. Tallin pihalla sitten annoin käydä tyhjäkäyntiä niin kauan että puhallin lähtisi päälle (koska se ei ajossa näillä keleillä lähde) ja kas kummaa, ulina oli ihan samanlainen kuin ennen huoltoa. Kai se pitää itse sitten tuokin purkaa..

Å kirjoitti: Ja sitten pieni yksityiskohta. Tarkistakaapas, miten teillä on etupumput asennettu. Mulla pumput on asennettu siten, että putkien yläpäät ovat yläkolmion yläreunan tasalla. Bemarin oma korjausmanuaali sanoo, että putken tulpan (vai mikä se korkki siinä putken päässä on) yläreunasta yläkolmion yläpintaan pitäisi olla 7,8 mm.
Täytyypä tsekata kun pääsee tallille..

Hiukan harmittaa kun on ihan "hyvä" pyörä turhaan pilattu kaiken maailman markan vioilla (vaikka näistä onneksi ei ihan kaikki ole vielä itselle realisoituneet).. On etuakselivikaa, takalaakerivikaa, repeäviä polttoainetankkeja, surkeita ketjuja, jumittavia tuulettimia, irtoavia letkuja, rikkinäisiä bensa-antureita, jne.. :roll: Mut ihan hyvä puolivalmiste, ei siinä mitään! :mrgreen:
Kratti
Pyörä: F800GS

Viesti Kirjoittaja Kratti »

-W- kirjoitti:Tuo on kyllä tosi veemäinen vika/ominaisuus! Minulla kun jumitti ekan kerran niin meinas tulla paskat housuun - canbus tietokonehärdelli kun sytyttää silloin öljynpaineen merkkivalon!! :shock:
Saattaa sammuttaa automaattisesti moottorinkin jossakin vaiheessa. Ainakin itse jätin joskus tauolla koneen käyntiin, kun rasvasin ketjut. Moottori sammui itsestään ja öljynpainevalo vilkkui. Hetken sai ihmetellä, että mikäs nyt tuli.

Lämpömittaria on tullut tarkkailtua ahkerasti, kun epäilin tuon johtuneen lämmöistä. Minulla se nousee puoleenväliin, mutta en ole koskaan huomanut, että se olisi noussut sen yläpuolelle. Onko tuo ominaisuus vai epälineaarinen asteikko, kuten bensamittarissa?
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

Å kirjoitti:Ja sitten pieni yksityiskohta. Tarkistakaapas, miten teillä on etupumput asennettu. Mulla pumput on asennettu siten, että putkien yläpäät ovat yläkolmion yläreunan tasalla. Bemarin oma korjausmanuaali sanoo, että putken tulpan (vai mikä se korkki siinä putken päässä on) yläreunasta yläkolmion yläpintaan pitäisi olla 7,8 mm.
Samalla tavalla oli ihan tasalle asennettu minullakin kun tänään tarkistin.
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Å kirjoitti:Ja sitten pieni yksityiskohta. Tarkistakaapas, miten teillä on etupumput asennettu. Mulla pumput on asennettu siten, että putkien yläpäät ovat yläkolmion yläreunan tasalla. Bemarin oma korjausmanuaali sanoo, että putken tulpan (vai mikä se korkki siinä putken päässä on) yläreunasta yläkolmion yläpintaan pitäisi olla 7,8 mm.
Ohessa snapshot korjausmanuaalista. Itse kukin tulkitkoon kuvan haluamallaan tavalla. Mulla ei ainakaan tuo "korkki" ole 7,8 mm paksu. Ehkä ois pyörän kasaajan kannattanut tutustua kasausohjeeseen...
-W-

Viesti Kirjoittaja -W- »

No jos tosta korkin päältä mitataan niin sitten tuo mitta on mulla ehkä joku 1.5mm ;)

Korkin alapinta/tolpan yläpinta kun on ihan kruunun tasolla.
Vastaa Viestiin