Supertenere
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Supertenere
Itse vahvistelin melko huolella nuo taka kiinnitykset, sekä hitsailin tulpanjohdon kiinnitys reiät umpeen.
On alkanut jäkeenpäin huolettaa että onkohan liian tuetut ettei enää jousta yhtään, ja niin joku muu kohta alkaa rasittua liikaa ja taas ratkeaa. Nimittäin eron tunsin silloin ajossakin, sekä moottorin uudelleen asennuksessa runko ei enää joustanut ilman alaputkia niin kuin ennen. Tosin olihan siinä ennen korjauksia/vahvistuksia hius halkeamakin.
Timo voisi varmaan kertoa mistä kaikkialta se voi ratketa?
On alkanut jäkeenpäin huolettaa että onkohan liian tuetut ettei enää jousta yhtään, ja niin joku muu kohta alkaa rasittua liikaa ja taas ratkeaa. Nimittäin eron tunsin silloin ajossakin, sekä moottorin uudelleen asennuksessa runko ei enää joustanut ilman alaputkia niin kuin ennen. Tosin olihan siinä ennen korjauksia/vahvistuksia hius halkeamakin.
Timo voisi varmaan kertoa mistä kaikkialta se voi ratketa?
Ok
Artsi L kyseli yyveenä samaa, joten kopsaan vastaukseni tähän:
>Kumpa kaikki muistaisin. Kai ne täällä foorumilla on jossain höpisty kertaalleen, mutta yritän muistaa vielä. Olispa kuvia, mutta kun ei ole.
Uskomattoman kokoisia ja näköisiä telakkatyylisiä tukilappuja näkyy monet harrastavan, mutta ei se runko Japsien jäljiltä tarvi kuin hienoista fiksausta. Kyllä ne siellä lujuuslaskennasta, metallin väsymisestä, resonansseista ja hitsauksesta jotain silloin ST:n synnyttämisenkin aikaan ymmärsivät. Ainakin sen, että liiallinen varmistaminen tuo liikakiloja. Ja kulutustavaraahan moottoripyöräkin kai on, ei sen kuulu olla ikuinen.
Perinteiset repeämät siinä koneen takakiinnikkeessä kiersin leveällä saumalla kiinni ja tuin ihan pienillä, puolikkaan etusormen kokoisilla, sen katkenneen putken suuntaisilla pokkauksilla.
Tulpanjohtojen muoviklipsuille tarkoitettujen porauksien kohdilta meni poikki kans, siitä kaasarien molemmin puolin. Ne hitsasin ilman lisätuentaa. Katkeaman aiheuttavat alkureijät toki kannattaa ummistaa ennalta, ennenkuin mitään näkyvää säröä ilmenee.
Takahäkki irtosi tankin levymäisen kiinnikkeen takaa ja jostain jarrunestesäiliön kiinnikkeen kohdalta myös.
Luulen että etukäteen kaikkia kohtia on vaikea ennakoida ja vahvistaa, kyllä ne löytää ajan kanssa
<
Pakko myöntää, että parempiakin runkoja on olemassa, varsinkin nykypyörissä. Mutta kyllä tuo 20 vuotta sitten suunniteltu kokonaisuus palveli ja palvelee edelleen hyvin tarkoitustaan. Ainakin se oli rohkeana suunnannäyttäjänä muille, jotka halusivat tehdä tavalliselle kuluttajalle tehokkaita "aavikkokilpureita", jämäkän keittiökalustetelineen sijaan.
Ja eikös se ole niin, että jos ei tee mitään, ei tule tehtyä virheitäkään.
Artsi L kyseli yyveenä samaa, joten kopsaan vastaukseni tähän:
>Kumpa kaikki muistaisin. Kai ne täällä foorumilla on jossain höpisty kertaalleen, mutta yritän muistaa vielä. Olispa kuvia, mutta kun ei ole.
Uskomattoman kokoisia ja näköisiä telakkatyylisiä tukilappuja näkyy monet harrastavan, mutta ei se runko Japsien jäljiltä tarvi kuin hienoista fiksausta. Kyllä ne siellä lujuuslaskennasta, metallin väsymisestä, resonansseista ja hitsauksesta jotain silloin ST:n synnyttämisenkin aikaan ymmärsivät. Ainakin sen, että liiallinen varmistaminen tuo liikakiloja. Ja kulutustavaraahan moottoripyöräkin kai on, ei sen kuulu olla ikuinen.
Perinteiset repeämät siinä koneen takakiinnikkeessä kiersin leveällä saumalla kiinni ja tuin ihan pienillä, puolikkaan etusormen kokoisilla, sen katkenneen putken suuntaisilla pokkauksilla.
Tulpanjohtojen muoviklipsuille tarkoitettujen porauksien kohdilta meni poikki kans, siitä kaasarien molemmin puolin. Ne hitsasin ilman lisätuentaa. Katkeaman aiheuttavat alkureijät toki kannattaa ummistaa ennalta, ennenkuin mitään näkyvää säröä ilmenee.
Takahäkki irtosi tankin levymäisen kiinnikkeen takaa ja jostain jarrunestesäiliön kiinnikkeen kohdalta myös.
Luulen että etukäteen kaikkia kohtia on vaikea ennakoida ja vahvistaa, kyllä ne löytää ajan kanssa
Pakko myöntää, että parempiakin runkoja on olemassa, varsinkin nykypyörissä. Mutta kyllä tuo 20 vuotta sitten suunniteltu kokonaisuus palveli ja palvelee edelleen hyvin tarkoitustaan. Ainakin se oli rohkeana suunnannäyttäjänä muille, jotka halusivat tehdä tavalliselle kuluttajalle tehokkaita "aavikkokilpureita", jämäkän keittiökalustetelineen sijaan.
Ja eikös se ole niin, että jos ei tee mitään, ei tule tehtyä virheitäkään.
-
ceevu
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++
No nyt pitäs huomenna käydä tutkimassa n. satkun ajettua superia. vieläköhän tolla olisi matkaa jäljellä vai onko tuo jo todennäköisesti loppu?Mitä erikoista noissa on mikä kannattaa tarkistaa? Siis sellasta joka oikeesti maksaa rahaa kun levii mutta pystyy varautumaan tutkimisella?Runkoahan pystyy hitsaamaan jos on murtumaa ja kaasarit joutuu varmaan kunnostamaan mutta onko muita silmäiltäviä kohtia? Aikeissa oli päästä vaan kokeilemaan tollasta mutta pahuksen rahantarpeessa olevat tuttavan tutut...
No poishan se piti korjata kuleksimasta... Rivien välistä on voinu lukea että useemmalla on menny veivien laakerit mutta kukaan ei oo paljastanu että minkälaisilla kilometreillä niin tapahtuu. Vai onko syynä öljynpaineen merkkivalon puute? Kaasarit pitää korjata, ja yleistä huoltoa/fiksausta vailla. Pääseepähän koeajamaan oikeen kunnolla...Mistä näitä pyöriä oikeen tulee...
'
No hiljasuudesta ja muualta löytyneiden tietojen perusteella eka satku on ns sisäänajoa ja veivien ym laakereiden kohtaloa ei tarvii murehtia kunhan pitää öljyä koneessa...
No poishan se piti korjata kuleksimasta... Rivien välistä on voinu lukea että useemmalla on menny veivien laakerit mutta kukaan ei oo paljastanu että minkälaisilla kilometreillä niin tapahtuu. Vai onko syynä öljynpaineen merkkivalon puute? Kaasarit pitää korjata, ja yleistä huoltoa/fiksausta vailla. Pääseepähän koeajamaan oikeen kunnolla...Mistä näitä pyöriä oikeen tulee...
'
No hiljasuudesta ja muualta löytyneiden tietojen perusteella eka satku on ns sisäänajoa ja veivien ym laakereiden kohtaloa ei tarvii murehtia kunhan pitää öljyä koneessa...
morot!
liekköhän sopiva paikka, mutta kysäsen silti
onko teillä mistä hommattuja kaatumarautoja?
niitäkin varmaan löytyy eri malleja, mutta semmosia hinta/laatu suhteeltaan hyviä tiedossa kellään?
itekkin tietysti rakennellaan paljon, vaan ite pulttaisin mieluusti valmiit kiinni... jäisi aikaa muuhunkin
ja pyörä tietysti super tennari
liekköhän sopiva paikka, mutta kysäsen silti
niitäkin varmaan löytyy eri malleja, mutta semmosia hinta/laatu suhteeltaan hyviä tiedossa kellään?
itekkin tietysti rakennellaan paljon, vaan ite pulttaisin mieluusti valmiit kiinni... jäisi aikaa muuhunkin
-
XTZvonne
- Pyörä: XL 1000 Varadero
Eipä nykyään enää taida noita rautoja ihan joka paikasta löytää, mutta Louisilta Saksasta http://www.louis.de/zuidi kirjoitti:morot!
liekköhän sopiva paikka, mutta kysäsen silti![]()
itekkin tietysti rakennellaan paljon, vaan ite pulttaisin mieluusti valmiit kiinni... jäisi aikaa muuhunkin![]()
näyttäisi Hepco&Becker merkkiset ainakin löytyvän ja hinta on vähän runsas 150 eur + kulut.
Super Teneren raudoista ei ole kokemusta, mutta tuolta samanmerkkiset raudat hankittiin pojan pikku-Varaderoon ja ne ainakin
istuivat hyvin paikoilleen ja kerran ne pelastivatkin katteet isommilta tuhoilta itse kuitenkaan vääntyilemättä, tosin aika pienestä
vauhdista.
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Eikös nuo HBn raudat ole juuri ne teneren tankinpuhkojan maineessa olevat? Muistaakseni niiden kanssa on muutama tankki mennyt puhki, kun sopivasti kaatuessa rauta vääntyy ja menee tankin kyljestä läpi. Aikanaan on ollut muitakin valmistajia noille. HeikkiL:n tenereprojektisivuilla oli yksi mielestäni onnistunut malli.
Ite en noita koskaan ehtinyt hommaamaan, katteet hajos aikaisemmin ja sittemmin pyöräkin vaihtoi omistajaa.
-petteri
Ite en noita koskaan ehtinyt hommaamaan, katteet hajos aikaisemmin ja sittemmin pyöräkin vaihtoi omistajaa.
-petteri
- chiefmechanic
- Pyörä: XTZ 690, XTZ 750, FJ1200, WR 400
Joo, yritin minäkin kysellä noiden HeikkiL:n tyyppisten rautojen perään, mutta en koskaan Heikin mainitsemalta toimittajalta mitään saanut vastausta. Myöskään ei käytettyja tai muita toimittajia ole löytynyt. Oli sitten pakko tyytyä niihin HB:n puhkoja malleihin.
Tarkoitus on ensi talvella mukata niitä niin että se takakiinnityksen lattarauta (se puhkoja..) muutetaan malliin putki. Vakio katteilla modifioidun kaatumaraudan asentaminen on aika mahdotonta, joten päätin myös muokata sivukatteet uuteen uskoo. Samalla lisään rautoihin tuennan, joka estää niitä taipumasta taaksepäin. Sen malli on vielä suunniteluasteella.
Tarkoitus on ensi talvella mukata niitä niin että se takakiinnityksen lattarauta (se puhkoja..) muutetaan malliin putki. Vakio katteilla modifioidun kaatumaraudan asentaminen on aika mahdotonta, joten päätin myös muokata sivukatteet uuteen uskoo. Samalla lisään rautoihin tuennan, joka estää niitä taipumasta taaksepäin. Sen malli on vielä suunniteluasteella.
Mieluummin kolme kuin kaksi tai yksi...
FJ 1200
xtz 850
WR 400
FJ 1200
xtz 850
WR 400
Apropoo....Tuli mieleen joskus 80-luvulla lukemani 1-mp tai vastaava, jossa esiteltiin ko.laite unelmoin tuosta jammusta sen jälkeen ja kauan. Ja nyt on käynyt niin ikävästi että emännän mielestä olen pilannut kaikki vekottimeni aivan kelvottomiksi kyyditykseen.
Mitenkähän Tenere soveltuu kyydissä olevalle+matkalaukuille? Jos sais tekosyyn hankkia vielä yhen lisää... mopon siis
Mitenkähän Tenere soveltuu kyydissä olevalle+matkalaukuille? Jos sais tekosyyn hankkia vielä yhen lisää... mopon siis
ainakin omasta puolesta voin suositella
heitettiin paremman puoliskon kans kesällä 3tkm reissu pohjoisessa. pääosin kuitenkin pikitietä, reipas satanen soratiellä ja polulla sen verran, että kiivettiin saariselän viereiselle vaaralle täydessä lastissa. hyvin tuo sinnekkin kiipes
matkalla ei tarvinnu muuten huolella kun kerran lisäsin vähä öljyä ja ketjuja rasvailin.
keskikulutusta laskettiin parille pätkälle noin 6,5 litran kieppeille.
heitettiin paremman puoliskon kans kesällä 3tkm reissu pohjoisessa. pääosin kuitenkin pikitietä, reipas satanen soratiellä ja polulla sen verran, että kiivettiin saariselän viereiselle vaaralle täydessä lastissa. hyvin tuo sinnekkin kiipes
matkalla ei tarvinnu muuten huolella kun kerran lisäsin vähä öljyä ja ketjuja rasvailin.
keskikulutusta laskettiin parille pätkälle noin 6,5 litran kieppeille.
- termostatti
- Pyörä: -97 XTZ 750
Niistä "tankinpuhkojaraudoista" senverran että eivät ymmärtääkseni voi puhkaista tankkia,
JOS syylärin eteen tuleva poikittainen tukirauta on kiinnitetty. Ilman sitä poikittaistukea varmaan vääntyvät.
Ai niin ja kun asennat(te) sitä poittaistukea, katsokaan että laitatte sen oikein päin.
sivusta päin katsottuna raudan profiili on U:n muotoinen ja jos laitatte sen alalenkin kohti etulokaria,
se osuu isomassa röykyssä lokariin kiinni. eli U:n mutka ylös/syyläriin päin.
JOS syylärin eteen tuleva poikittainen tukirauta on kiinnitetty. Ilman sitä poikittaistukea varmaan vääntyvät.
Ai niin ja kun asennat(te) sitä poittaistukea, katsokaan että laitatte sen oikein päin.
sivusta päin katsottuna raudan profiili on U:n muotoinen ja jos laitatte sen alalenkin kohti etulokaria,
se osuu isomassa röykyssä lokariin kiinni. eli U:n mutka ylös/syyläriin päin.
Jokohan se ois tulossa`?? http://www.yamaha-motor-europe.com/super-tenere/
Näyttää se ainakin lupaavammalta kuin honda varadero, Mitä nyt tosta saa selvää.
Toivottavasti tulis hyvä pyörä ni voin 10v päästä ostaa käytettynä
Näyttää se ainakin lupaavammalta kuin honda varadero, Mitä nyt tosta saa selvää.
"Equipped with state-of-the-art technologies like traction control, ABS and a unified brake system (UBS)"pandomar kirjoitti:Jokohan se ois tulossa`?? http://www.yamaha-motor-europe.com/super-tenere/
Hohhoijaa. Eli puhdas asvalttimopo siitäkin tulossa.
Pitää olla kaikki hilppet jotta pappat uskaltaa ostaa sen ensi-mopoksi. Ja ne sen rahan valmistajille tekee. Eihän niillä jotka oikeasti hamuavat isolla pyörällä metsäpoluille ja jopa maastoon ole tarpeeksi varoja jotta voisi uuden ostaa. Toki poikkeuksiakin on mutta markkinoiden silmissä todella vähän.Tosporado kirjoitti:"Equipped with state-of-the-art technologies like traction control, ABS and a unified brake system (UBS)"pandomar kirjoitti:Jokohan se ois tulossa`?? http://www.yamaha-motor-europe.com/super-tenere/
Hohhoijaa. Eli puhdas asvalttimopo siitäkin tulossa.
En kyllä ymmärrä ketä kiehtoo nämä melkein matkaendurot (varadero jne) paitsi pakon edessä kun muita luotettavia vaihtoehtoja ei ole. Pikku asiat kuten 21' etunen ovat mun mielestä tärkeitä, en vaan käsitä mitä iloa on asennella niitä 19' etusia. Omasta mielestäni kun isolla etusella on vallan hyvä ajaa myös kestopäälysteellä jos tarvii.
*matkaenduroilla tarkoitan möhköjä kuten AT,ST,Elephant
- Rapakko
- Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Minä kyllä taas ymmärrän hyvinkin, että (varaderot jne) kiehtoo, koska ne on loistavia matkapyöriä. Eihän tietenkään kukaan osta niitä suoupotukseen, tai spooreille, koska niihin on keksitty Kotarit, jotka taitaa olla aika lyömättömiä endurotouhuissa. Se että jos välillä poikkeaa pyörällä soratiellä ei myöskään vaadi 21 etusta, vaan ihan hyvin pärjää pienemmälläkin. Itse huomasin tennarissa kestopäällysteellä ajaessa, että eturengasta ei saanut lämpiämään millään ja se taas tarkoittaa heikompaa pitoa, mutta toki sillä pärjäs vallan mainiosti ja eihän se ole kuin vauhdin sopeuttamisesta kysymys. Omaa nykyistä pyörää ei voi kutsua matkaenduroksi, vaan taitaa olla puhtaasti matkapyörä, mutta ihan yhtälailla tulen sillä viihtymään sorateillä väliajoin kuten tein tennarillanikin.pandomar kirjoitti: En kyllä ymmärrä ketä kiehtoo nämä melkein matkaendurot (varadero jne) paitsi pakon edessä kun muita luotettavia vaihtoehtoja ei ole. Pikku asiat kuten 21' etunen ovat mun mielestä tärkeitä, en vaan käsitä mitä iloa on asennella niitä 19' etusia. Omasta mielestäni kun isolla etusella on vallan hyvä ajaa myös kestopäälysteellä jos tarvii.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Minä kyllä taas ymmärrän hyvinkin, että (varaderot jne) kiehtoo, koska ne on loistavia matkapyöriä. Eihän tietenkään kukaan osta niitä suoupotukseen, tai spooreille, koska niihin on keksitty Kotarit, jotka taitaa olla aika lyömättömiä endurotouhuissa. Se että jos välillä poikkeaa pyörällä soratiellä ei myöskään vaadi 21 etusta, vaan ihan hyvin pärjää pienemmälläkin. Itse huomasin tennarissa kestopäällysteellä ajaessa, että eturengasta ei saanut lämpiämään millään ja se taas tarkoittaa heikompaa pitoa, mutta toki sillä pärjäs vallan mainiosti ja eihän se ole kuin vauhdin sopeuttamisesta kysymys. Omaa nykyistä pyörää ei voi kutsua matkaenduroksi, vaan taitaa olla puhtaasti matkapyörä, mutta ihan yhtälailla tulen sillä viihtymään sorateillä väliajoin kuten tein tennarillanikin.[/quote]
Jep, no minulla ei ole tullut viellä eturenkaan pito vastaan kestopäälysteellä "koputtaa puuta" ja toivottavasti ei koskaan tulekkaan, ja silti on katupyörien perässä pysynyt kunhan tie kääntyy (tosin en kiihdytyksissä). Pointti oli siinä että nämä vanhan koulukunnan "matkaendurot" toimivat hyvin soralla ja pienillä metsäteillä sekä asfaltilla, mutta varadero & caponord luokka toimii soralla ja asfaltilla eli ne eivät ole sellaisia monitoimipyörijä joita itse hakisin. Ja onhan vastaan tullut paljon sellaisia päällyste vaurioita joissa isosta etusesta on jo hyötyä
siis jos ei kerkee väistämään. Ja kotari on varmasti aika lyömätön kunnon spooreissa sekä suopotukseen, mutta laatu muutoin askarruttaa. Bmw taas tuntuu laadukkaammalta mutta kalliilta (paitsi vois se 800 löytää tiensä mun talliin joskus). Joka tapauksessa kaipaisin japsi kilpailiaa BMW/KTM akselille.
Empä itsekkään eksy hyvää metsäpolkua haastavemmalle alustalle ja ajan varmaan 75% soralla ja 25% kestopäällysteellä.
Asiasta lentokoneeseen. Oli hauska huomata kun olin ajamassa kaverin kanssa joka vaihtoin ktm 640 adventuren --> husqvarna 350 2t. Niin ei ollut enää sellasta tietä jolla molemmat ois hyvin viihtyny aina toinen joutuu oottaa toista. Pienillä metsäteillä sekä huono kuntoisilla tai mutaisilla teillä husqu "lentää" ohi ja kun tie aukee lennokkaaksi soraränniksi ni karkaan itse. Tämä ei tietty ole mikään yllätys, mutta kotarilla oli tasasempaa kaveri ei tainnu koskaan pahemmin jäädä taakse tosin minä jäin välillä itse. Tennarilla taas maistuu pidempikin matka vaikka asfaltilla niin siinä on mulle sopiva kompromissi.
Jep, no minulla ei ole tullut viellä eturenkaan pito vastaan kestopäälysteellä "koputtaa puuta" ja toivottavasti ei koskaan tulekkaan, ja silti on katupyörien perässä pysynyt kunhan tie kääntyy (tosin en kiihdytyksissä). Pointti oli siinä että nämä vanhan koulukunnan "matkaendurot" toimivat hyvin soralla ja pienillä metsäteillä sekä asfaltilla, mutta varadero & caponord luokka toimii soralla ja asfaltilla eli ne eivät ole sellaisia monitoimipyörijä joita itse hakisin. Ja onhan vastaan tullut paljon sellaisia päällyste vaurioita joissa isosta etusesta on jo hyötyä
Empä itsekkään eksy hyvää metsäpolkua haastavemmalle alustalle ja ajan varmaan 75% soralla ja 25% kestopäällysteellä.
Asiasta lentokoneeseen. Oli hauska huomata kun olin ajamassa kaverin kanssa joka vaihtoin ktm 640 adventuren --> husqvarna 350 2t. Niin ei ollut enää sellasta tietä jolla molemmat ois hyvin viihtyny aina toinen joutuu oottaa toista. Pienillä metsäteillä sekä huono kuntoisilla tai mutaisilla teillä husqu "lentää" ohi ja kun tie aukee lennokkaaksi soraränniksi ni karkaan itse. Tämä ei tietty ole mikään yllätys, mutta kotarilla oli tasasempaa kaveri ei tainnu koskaan pahemmin jäädä taakse tosin minä jäin välillä itse. Tennarilla taas maistuu pidempikin matka vaikka asfaltilla niin siinä on mulle sopiva kompromissi.