Dakarin heikkoudet alkuperäisasussaan ovat omasta mielestäni:
- alustan rajoitteet maastossa
- etulokasuojan tehottomuus
- pleksin muoto ja toiminta
- "tankin" muovien ja syylärin suojattomuus
- välitykset maastokäytössä
- etuhaarukan suojauksen puute
- joustamattomat vilkut
- edessä ja korkealla olevat liian pienet jalkatapit
- liian matala ohjaustanko
- huonot rysterit
Kaatumaraudat
Hankin pyörään Holanilta kaatumaraudat muovien ja syylärin suojaksi. Raudat kiinnittyvät tukevasti olemassa oleviin kiinnityskohtiin ja suojaavat hyvin muovien arkoja alakulmia kaatumisissa.
Etuhaarukan tukirauta ja neopreenisuojat
TomiKoon avustuksella sain hankittua alumiinista jyrsityn etuhaarukan tukiraudan, jonka kanssa mahtuu asentamaan etuputkiin suojukset. Itse päädyin neopreenisuojiin, jotka kiinnittyvät tarranauhalla, koska ne sai helposti asennettua ilman pyörän purkamista. Mahdollisesti tulen kuitenkin vaihtamaan ne umpinaisiin jos/kun etuhaarukka tulee irrotettua.
Tuunausta
Pienempänä virityksenä on tullut asenneltua navigaattoritelineelle "jatkorauta", jotta se mahtuu olemaan paikallaan myös tankkilaukun kera. Navina on Garmin Oregon 400t ja teline Touratechilta. Niin ja pitihän tuohon pyörään saada beduiinin kuvakin, jotta pääsee oikein kunnolla Paris-Dakar-fiilikseen
Työlistalla nyt
Olen jo hankkinut uuden 15-piikkisen eturattaan, jonka pitäisi parantaa pyörän ajettavuutta hitaassa maastossa, kuitenkaan pilaamatta matka-ajoa. En vain ole saanut sitä vielä vaihdettua riittävän järeiden työkalujen puutteen vuoksi. Sen lisäksi pöydällä odottaa Ricor Intiminatorit etuhaarukkaan asennusta. Etulokarin vaihtamista paremmin roiskeilta suojaavaksi olen suunnittelemassa Ylimatin esimerkin innoittamana. Eiköhän se minullekin tule sellainen Acerbis Tecnik -etulokari, mutta värien optimoinnin sijaan taidan tyytyä musta-hopeaan lokariin. Kuvassa hahmottelemani KTM Adventure tyylinen lokarikin näyttää hyvältä, mutta pidän silti korkeasta lokarista enemmän. Vilkkujen osalta olen päätymässä siihen, että tilaan Touratechilta sarjan joustavia vilkkuja, jotka vieläpä käyttävät alkuperäisiä johtoja. Sen lisäksi pitäisi keksiä noille "tankin" muoveille ja runkoputkille jotkut suojakalvot estämään maalien lähtöä. Varsinkin "tankissa" on jo kohtuullinen kuluma nähtävillä. Onkos ideoita tältä osin?