Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Putsailin ja öljysin tuossa Touratech:in vaahtomuovista, ison kahvimukin kokoista ilmansuodatinta.
Jäin miettimään sen vaahtomuovilieriön sisälle tulevaa "tuki"jousta, ja lähinnä sen syvintä olemusta.
Jousi on niinkuin pitämässä ryhdissä jo itsessään varsin jäpäkkää vaahtomuovitölkkiä sisäpuolelta, likaiselta puolelta. Se on kuin roikkuva pölynimuripussi jossa olisi jonkilainen tukiverkko pölynseassa sisäpuolella! Ymmärtäisin jos se olisi puhtaalla puolella, estämässä liikaa venymistä, kuvitteellista ilmapalloefektiä tukkeutumistilanteessa jne..
Kurttuunhan sitä moottori ei pysty imemään, päinvastoin.
Lisäksi jousi painaa vaahtomuovia lyttyyn putsarikotelon seinämiä vasten. Lytätty vaahtomuovi ei suodata kovin hyvin. Voisin kuvitella että ajanmittaan jousi saattaa tehdä painaumia ja hinkata hiekkaisen pölyn seassa vaahtomuovia rikki.

Jätin siis sitten jousen pois.
Jos joku keksii hyvän perustellun syyn jousen olemassa ololle, laitan sen kiltisti takaisin :wink:


Tuolla samankaltainen, myös sisäisellä tukijousella.
http://www.bmwoffresno.com/eshopprod_ca ... FILTER.htm
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tässä vielä valokuva selvennykseksi.
Eli suodatin on mopossa kumikaulus/tiiviste ylöspäin.
Liitteet
TTilmansuodatin.jpg
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Tase »

KTM 690 Enduron suodatin on rakenteeltaan samanlainen. Itse ajattelin jousen tehtävänä olla rakenteen tukeminen. Kovassakin imussa tötterö pysyy ryhdissään.

Eräs jousen tärkeyttä kuvastava seikka on talouden lait. Ilmansuodattimen valmistuskustannuksia on tietoisesti kohotettu laittamalla ko. jousi siihen. Näin ollen jousella täytyy olla joku merkitys suodattimen toiminnan kannalta.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tase kirjoitti:KTM 690 Enduron suodatin on rakenteeltaan samanlainen. Itse ajattelin jousen tehtävänä olla rakenteen tukeminen. Kovassakin imussa tötterö pysyy ryhdissään.

Eräs jousen tärkeyttä kuvastava seikka on talouden lait. Ilmansuodattimen valmistuskustannuksia on tietoisesti kohotettu laittamalla ko. jousi siihen. Näin ollen jousella täytyy olla joku merkitys suodattimen toiminnan kannalta.
Markkinatalous voi olla joskus kovin mielenkiintoista :P
Rakenteen tukeminen on tosiaan loogista, kun suodatin on esim. kyljellään, ettei se taittuisi/lurpahtaisi. Niinhän se voi olla useammassakin pyörässä? Voishan se olla, että tästä tukijousesta on tullut tehtaalle "ryhdinvarmistus" vakiokäytäntö, eli kaikkiin laitetaan, oli suodatin sitten mitenpäin tahansa. Varmaankin helpompi/halvempi käytäntö kuin plokata se tietyistä malleista pois.

Rajuilmaimussa, jota meidän pyörissä esiintyy :wink: kuvittelisin että puhdaspuolen puoleinen tuki olisi kuitenkin parempi, ettei pakoputkesta lennä takana ajajien silmille vaahtomuovinöyhtää :lol:

Itseasiassa tuo ryhdissä pysyminen täytyy kokeilla. Eli vääntelehtiikö vaahtomuovi kaasutellessa, etenkin kun suodatin alkaa olla puhdistusta vailla. Noin kevyt tötterö ei varmaan paljoa ajotärinässä heilu.
Avatar
amaunu
Viestit: 650
Liittynyt: La Elo 11, 2007 8:26 pm
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Paikkakunta: Nokia

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Jospa se jousi on siellä estämässä imuilman mukana värisemistä ts ison yksipyttysisen ilmavirta on aika pätkivää ja reilut puolilitraa kerrallaan. Ja sopivasti kun pärisytetään niin silppua siitä vaahdostakin tulee jos se itekseen kovin kauan heiluu.

Mutta tuskin se mitään rikkoo vaikka hajoaisikin.
-ari
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tulipa katseltua putsaria kun käyttelee moottoria.
Siellä se vaahtomuovi lepattaa imun sykkeessä, ulospäin pullistellen. Jousen kanssa lepatus vähenee pienemmälle alueelle. Jousihan siis painaa vaahtomuovin kahdelta sivulta ikävästi kotelon seinämiä vasten.

Jospa kokeilisi tehdä soikean ulkopuolisen lankakorin puhdaspuolelle, joka ei paina vaahtomuovia lyttyyn, eikä päästä sitä lepattamaan. Vaikko antaakko lepattaa, kun jousenkin kanssa se sitä tuppaa tekemään :roll:
MarkkuHoo
Viestit: 1134
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Ee muutako kovvoo ajjoo vuan :)
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
Sottapytty
Viestit: 851
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Vaahtomuovisen ilmansuodattimen sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Kyllä vuan! kovvoo ajjoo, se vaatii vaan. :P
Vaahtomuovi lakkasi lepattamasta (ilman jousta) muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen. Asettui haluamaansa omaan soikeaan olomuotoonsa kotelon seinämien väliin.
Vastaa Viestiin