Honda XL 650 Transalp
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Honda XL 650 Transalp
Vanhemmasta 600 mallista tuntuu löytyvän paljon jo tietoa täällä mutta tästä uudemmasta näemmä vähemmän.
http://www.motopalsta.com/koeajot/Honda ... aana%22/43
Motopalstan koeajossa mainittiin että ikä näkyy jo tässä pyörässä, vetelynä ajourissa(?) ja etenkin kulutuksessa. Mitäs kokemuksia porukalla täällä on tämä uudemman mallin ajettavuudesta/luotettavuudesta. Taitaa tässäkin koneen perusratkaisut kummuta tuolta 80-luvulta... Eli kaiketi on kuitenkin toimivaksi todettu kokonaisuus.
http://www.motopalsta.com/koeajot/Honda ... aana%22/43
Motopalstan koeajossa mainittiin että ikä näkyy jo tässä pyörässä, vetelynä ajourissa(?) ja etenkin kulutuksessa. Mitäs kokemuksia porukalla täällä on tämä uudemman mallin ajettavuudesta/luotettavuudesta. Taitaa tässäkin koneen perusratkaisut kummuta tuolta 80-luvulta... Eli kaiketi on kuitenkin toimivaksi todettu kokonaisuus.
-
Winkula
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
- Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Honda XL 650 Transalp
Mulla on ollut kakkos mopona TA 650 parin vuoden ajan, ja hyvin on pelannu kaikin puolin kesät talvet. Normi ajelussa ajettavuudessa ei ole mitään moittimista, mut toki jos äärirajoille vedetään niin ajo-ominaisuudet, tai niiden puute saattaa tulla esiin. Kulutus on tosiaan hieman yläkantissa -omassa ajossani 5-6 litraa sataselle. Mutta jos ajatellaan että ajellaan kymppitonni vuodessa, ja kulutus olisi litran pienempi, eli tuon kokoisen pyörän normaali lukemissa, niin säästöä tulisi tän hetken hinnoillla n. 120 € vuodessa. Voidaankin kysyä että onko asialla mitään merkitystä.
Re: Honda XL 650 Transalp
Kertokaas joku onko tällä 650 Transalpilla (vm. 2000-2007 ?) mitään isompaa eroa vanhempaan 600 malliin? Tai no, onhan niillä jo ulkonäössä huima ero ja vanhempi malli näyttää jotenkin "maastokykyisemmältä", mutta onko noin myös käytännössä?
-
Winkula
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
- Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Honda XL 650 Transalp
Tekniikaltaanhan 650 on lähes identtinen viimeisten 600 kanssa. Erot taitaa liittyä pääasiassa ulkonäköön. En ole ajellut 600 koskaan, eli ajo-ominaisuuksien eroavaisuudesta en voi sanoa mitään.
Re: Honda XL 650 Transalp
Tekniikka lienee suht. samanlainen uudessa ja vanhassa.
Mitä nyt HISS, katalysaattori & pakokaasuhärväkkeitä tuossa uudessa.
Huollollisesti vanha lienee helpompi. Luotettavaa tekniikkaa kuitenkin.
650:ssä (vm.2004) joutuu touhuamaan katteiden yms. kanssa aikalailla että pääsee käsiksi huoltokohteisiin.
Toisaalta ovat hyvin suojassa ympäristöltä.
Ajo-ominaisuudet ovat mielestäni OK niin maantiellä kuin sorallakin.
Tuulilasi kannattanee vaihtaa korkeammaksi (itsellä ns. keskikorkea malli).
Kahvanlämmittimet tuo mukavuutta.
Vetelyä/uraherkkyyttä en ole havainnut sen kummemmin kuin muissakaan.
Olisko renkaista kiinni? Mulla Metzelerin Tourancet
-L
Mitä nyt HISS, katalysaattori & pakokaasuhärväkkeitä tuossa uudessa.
Huollollisesti vanha lienee helpompi. Luotettavaa tekniikkaa kuitenkin.
650:ssä (vm.2004) joutuu touhuamaan katteiden yms. kanssa aikalailla että pääsee käsiksi huoltokohteisiin.
Toisaalta ovat hyvin suojassa ympäristöltä.
Ajo-ominaisuudet ovat mielestäni OK niin maantiellä kuin sorallakin.
Tuulilasi kannattanee vaihtaa korkeammaksi (itsellä ns. keskikorkea malli).
Kahvanlämmittimet tuo mukavuutta.
Vetelyä/uraherkkyyttä en ole havainnut sen kummemmin kuin muissakaan.
Olisko renkaista kiinni? Mulla Metzelerin Tourancet
-L
Re: Honda XL 650 Transalp
Meikäläisellä viime vuonna kulutukset samaa luokkaa, mut jostain syystä nyt on parin tankkauskerran välillä päässyt jopa 4,5-5 l välilleWinkula kirjoitti:Kulutus on tosiaan hieman yläkantissa -omassa ajossani 5-6 litraa sataselle. Mutta jos ajatellaan että ajellaan kymppitonni vuodessa, ja kulutus olisi litran pienempi, eli tuon kokoisen pyörän normaali lukemissa, niin säästöä tulisi tän hetken hinnoillla n. 120 € vuodessa. Voidaankin kysyä että onko asialla mitään merkitystä.
Ihan mukavan hiljainen laite alkuperäisellä vaimentimella, ei paljon häiritse ympäristöä kun pintakaasulla menee, aina parempi olisi mitä hiljaisempi on, ainahan kannattaa ajatella että mitä muut ajattelee kun toisten pihapiirien lomassa ajelee. Ihan vaan vinkkinä muillekin.
Re: Honda XL 650 Transalp
Hitto sitä on ihminen joskus, jollei nyt tyhmä, niin ainakin huolimaton.
Talvella kun tein perusteellisempaa huoltoa niin ei tullut mieleenkään että tarttis kaasarille tehdä jotain ilmanputsarin pesun lisäksi.
Intoo piukas ajellu kevään mut hiukan perslustos on tuntunut et joku hiukan mättää, olevinansa enemmän täristää kuin viime kesänä ja ainakin alemmilla kierroksilla vedättäen melko karkea käynti.
No eilen illalla servise-repair-manuaalia tavaillessa pisti silmään "carburettors-synchronisation" kohdassa että epä-"synkat" kaasarit saattavat aiheuttaa tärinää
Just joo, etteivät vaan omatkin kaasarit...
Eikun aamulla Biltemaan letkua ostamaan ja varoks pari mig-suutinta ja eikun säätämään. En osaa sanoa oliko paljon pielessä vai ei mut kylläpäs se auttoi kummasti, oikein rupesi hymyilyttämään lyhyellä koelenkillä, niin menee tasaisesti ja alakierroksillakin ihan sukkasillaan.
Niin että muistakaa muutkin joskus "Synkata" sillon tällöin
T: Hilppa
Talvella kun tein perusteellisempaa huoltoa niin ei tullut mieleenkään että tarttis kaasarille tehdä jotain ilmanputsarin pesun lisäksi.
Intoo piukas ajellu kevään mut hiukan perslustos on tuntunut et joku hiukan mättää, olevinansa enemmän täristää kuin viime kesänä ja ainakin alemmilla kierroksilla vedättäen melko karkea käynti.
No eilen illalla servise-repair-manuaalia tavaillessa pisti silmään "carburettors-synchronisation" kohdassa että epä-"synkat" kaasarit saattavat aiheuttaa tärinää
Eikun aamulla Biltemaan letkua ostamaan ja varoks pari mig-suutinta ja eikun säätämään. En osaa sanoa oliko paljon pielessä vai ei mut kylläpäs se auttoi kummasti, oikein rupesi hymyilyttämään lyhyellä koelenkillä, niin menee tasaisesti ja alakierroksillakin ihan sukkasillaan.
Niin että muistakaa muutkin joskus "Synkata" sillon tällöin
T: Hilppa
Re: Honda XL 650 Transalp
Onkos näihin transalppheini tehty minkälaisia alustan muutos/korotus projekteja. On tässä tasapainotusakseleidenketjun kiristelyn lomassa alkanut kiinnostaa kaksisylinterinen ajopeli... sitten joskus kämppäremontin jälkeisesä elämässä. Ilmeisen luotettava taitaa olla tuo alppi. Siksi kiinnostais rakentelukohteena
-aapo
-aapo
-too Big to fail-
- korpipolku
- Viestit: 414
- Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 2:33 pm
- Pyörä: Gelände/Straße
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Honda XL 650 Transalp
Moro,aapo kirjoitti:Onkos näihin transalppheini tehty minkälaisia alustan muutos/korotus projekteja. On tässä tasapainotusakseleidenketjun kiristelyn lomassa alkanut kiinnostaa kaksisylinterinen ajopeli... sitten joskus kämppäremontin jälkeisesä elämässä. Ilmeisen luotettava taitaa olla tuo alppi. Siksi kiinnostais rakentelukohteena![]()
-aapo
kyllä, ja vaikka mitä. Varsinkin tuolla Ameriikan mailla. Niillä ressuilla ei ole Alppia tuoreena juuri maahantuotu joten puuhastelevat näiden vanhojen kuussatkujen kanssa.
Yleisimmät modit on keulan vaihto ja takalinkku. Keula XR:sta ja linkku Africa Twinista.Nuo on aika helppoja (kuulemma). Sitten on pellepelottomia jotka tekevät mitä haluavat ja mm. tämä Santa-nimimerkkinen hemmo on kunnostautunut. Vaihtoi edellämainittujen lisäksi vielä koneen eli NTV:n bigbore myllyn.
Noita NTV:tä on Euroopassa myyty nimellä Revere ja näissä on kardaaniveto. Mullakin oli tämmöinen joskus Pihlerin pienellä täyskatteella. Loistava peli matkailuun ja vuorenvarma toiminnaltaan. Mutta Ameriikan maille niitä vietiin Hawkeina ketjuvedolla.
Sitten Ameriikkalaiset innostuivat tuon Hawkin modauksesta ja sille syntyi jopa oma rataluokka. Ja konetta piristivät mm näillä bigbore-kiteillä. Ainakin muisteleln että vaihtoehtoja oli välillä 700cc - 800cc. Kovia pelejä kulkemaan kokoluokassaan.
Kurkkaa tuonne ADV-sivuille ja siellä Beasts. Sieltä löytyy mm. threadi nimeltä "show us Your TransAlp modifications". Siinä on sitten luettavaa koko syksyksi...
Tuossa pari kivaa modia:
http://www.advrider.com/forums/showthre ... ost9879433
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=7216
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=4230
ja tuossa modattua actionia:
http://www.advrider.com/forums/showpost ... count=7294
Ja jos pätäkkää piisaa niin kun saat alustan kuntoon niinsekä Boanolta http://www.boano.com että Africanqueensilta saa aika sexyjä tankki/kate-settejä.
jepjep, ku ois pätäkkää...
sami
"The tree the tempest with a crash of wood
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
Throws down in front of us is not bar"
-Robert Frost-
- enska
- Viestit: 835
- Liittynyt: Su Syys 11, 2005 12:54 pm
- Pyörä: ei oo nyt
- Paikkakunta: Suolahti/Äänekoski/Konnevesi
Re: Honda XL 650 Transalp
Onko kellään Keski-Suomessa tälläistä jota voisi käydä katsomassa ja hipelöimässä? Kunhan saan XRn kaupaksi ajattelin hommata seuraavaksi TA:n, AfricaTwinin tai SuperTeneren.
CR125R -89, TS125X -87, XT550 -82, XL600R -84, XL600R -87, XR650R -03, Africa twin RD07 -95, KTM 990adv -06, KTM 950adv GO!!!!!!! -04, KTM SuperEnduro -07, Suzuki DR-Z400 -05, Yamaha Wr450f -06, KTM EXC450 -13