Kokemuksia F800GS:stä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

timpe99
Pyörä: F800GS

Re: Kokemuksia F800GS:stä

Viesti Kirjoittaja timpe99 »

Junnu kirjoitti:Moi, onkos kukaan tilannut adventure-speciltä tavaraa? Katselin niiden kaatumarautoja. Näyttäisi suojelevan enemmän sivumuoveja ja syyläriä kuin koneen poskia. Voisi olla fiksummat pienemmissä lipoissa.

http://www.adventure-spec.com/shop/bmw- ... d_121.html

Antti
Mulla on noi ja lisäksi se pohjapanssari. Joitain vaihtoehtoja kattelin ja noi tuntu tarjoavan parhaimman suojan, joten tilasin ne sitten, vaikka en nyt kyllä missään kovin pahassa maastossa edes ajele, mutta useamman kerran on jo eturengas heittänyt kiven tuota panssaria vasten, öljynsuodatin/jäähdytin olisi voinut olla kovilla. Varmaan on myös muita hyviä vaihtoehtoja. Jos sulla on matala penkki ja/tai pitkät jalat, niin polvet saattavat osua noihin.

Toimittavat DHL expressillä, se on tosi nopea, mutta tietty vähän hintava. Tavarat olivat parissa vuorokaudessa perillä tilauksesta.
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Ketjut ja rattaat on sitten finaalissa ja mittarissa n. 15 000. Ketjut kestivät joten kuten tähän kevääseen saakka, mutta kun on nyt hieman oppinut tuota pienen soratien ja ehkäpä maastokin kesyttämistä, niin erityisesti ketjut ja eturatas otti itseensä heti muutaman tuhannen kilometrin aikana. Ketjut on tsekkiläisen CZ:n valmistamat ja merkki on tunnetttu halvoista ketjuista - kestävyydestä en ole saanut merkin kohdalla ensimmäistäkään kunniamainintaa. Täytyy kyllä myöntää, että Bemari säästi vähän kyseenalaisessa kohdassa (unstoppable ja kuitenkin laitetaan p**kat ketjut?).

No nyt sitten täytyy ryhtyä etsimään rattaita ja ketjuja. Rattaiden kohdalla voi olla haastetta - tarvikerattaat eivät välttämättä ole pyöreitä ja rikkovat siten uudenkin ketjun nopeasti. Alkuperäisosatkaan eivät ole vakuuttaneet joten...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Timo Kalkkila
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

P*kaksi kutsuminen on vähättelyä. Oikeastaan ne ovat HENGENVAARALLISTA PASKAA. Ohessa mitä löytyi tänään Jyväskylän reissun jälkeen.

Timo
Liitteet
Pikku vika alkuperäisketjussa.
Pikku vika alkuperäisketjussa.
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Timo Kalkkila kirjoitti:P*kaksi kutsuminen on vähättelyä. Oikeastaan ne ovat HENGENVAARALLISTA PASKAA. Ohessa mitä löytyi tänään Jyväskylän reissun jälkeen.
Hui helvata. No mulla on onneks jo uudet tulossa...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Per Saukko
Pyörä: --?--

Viesti Kirjoittaja Per Saukko »

Nyt, kun olen ajellut reilun tuhat kilometriä kymmpitonnin huollon jälkeen, niin voin kommentoida muutamia havaintoja.
Huollossa tehtiin pyörään useampi tehtaan ohjeen mukainen tarkastus ja 'korjaus'. Muunmuassa ylempi vesiletku vaihdettiin, vaikkei mulla ollut ongelmia alkuperäisenkään kanssa, etuakselin joku tarkistus, takarattaan joku tarkistus, polttoaine tankkiin vaihdettiin sisuskaluja, etujarrun ABS-johdotus reititettiin uudelleen ja moottorin ohjaus ohjelmoitiin uudelleen.
Tämä viimeksi mainittu kuulemma optimoi moottorin toimintaa paremmin ja oman, huollon jälkeen nyt noin 1200 km, kokemuksen perusteella voin sanoa, että se myös tekee sen. Moottorin ikävä 'stumppailu' katosi kokonaan, tähän kyllä vaikutti myös aiemmin vaihtamani pakoputki. Tästä olen kirjoittanut aiemminkin. Kaasun on-off toiminto pieneni ja moottorista tuli pehmeämpi ajettava, vähän enemmän kunnon kaasari koneen tuntua. Aiemmin oli vaikea ajaa tapeilla seisten ykkösellä, kun kaasun säätö oli vaikeaa, nyt se on huomattavati helpompaa. Ei tarvitse enää ajaa kakkosella ja luistattaa kytkintä. Polttoaineen kulutus laski 0,4 litraa sadalla. Toisaalta taas tuntuu, kuin pikku kierroksilta olisi hieman terävyyttä kadonnut, mutta ehkä se on juuri se, miten on-off ongelmaa on pienennetty.
Kaiken kaikkiaan näin pyörä on parempi ja joustavampi ajettava kuin ennen moottorin ohjaksen päivitystä.
-millähän nyt ajelis???
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Per Saukko kirjoitti:...moottorin ohjaus ohjelmoitiin uudelleen.
Tämä viimeksi mainittu kuulemma optimoi moottorin toimintaa paremmin ja oman, huollon jälkeen nyt noin 1200 km, kokemuksen perusteella voin sanoa, että se myös tekee sen. Moottorin ikävä 'stumppailu' katosi kokonaan, tähän kyllä vaikutti myös aiemmin vaihtamani pakoputki. Tästä olen kirjoittanut aiemminkin. Kaasun on-off toiminto pieneni ja moottorista tuli pehmeämpi ajettava, vähän enemmän kunnon kaasari koneen tuntua. Aiemmin oli vaikea ajaa tapeilla seisten ykkösellä, kun kaasun säätö oli vaikeaa, nyt se on huomattavati helpompaa. Ei tarvitse enää ajaa kakkosella ja luistattaa kytkintä. Polttoaineen kulutus laski 0,4 litraa sadalla. Toisaalta taas tuntuu, kuin pikku kierroksilta olisi hieman terävyyttä kadonnut, mutta ehkä se on juuri se, miten on-off ongelmaa on pienennetty.
Kaiken kaikkiaan näin pyörä on parempi ja joustavampi ajettava kuin ennen moottorin ohjaksen päivitystä.
Mullekin tuo on tehty, siis pyörälleni - ainakin huoltoliikkeen mukaan. Minä en tunnista yhtään tuollaista muutosta vekottimestani. Katsotaan sitten, kun se leovince saadaan tonne putken päähän. Paljonko muuten ilmoittaa keskikulutukseksi? Mulla se on edelleen sama kuin heti alussakin, about 4,8 - laukut päällä reippaassa vauhdissa 5,5.
Per Saukko

Vastauksia Å:n kysymyksiin:
Milloin olet saanut pyöräsi, eli onko siinä ollut jo uutena uudempi moottorin ohjaus ohjelma kuin omassani. Minun peli on nimittäin ensimmäisestä maahan tulleesta erästä eli varmaankin myös tehtaan ensimmäisiä asiakkaille toimitettuja eriä.
Huolto, jossa päivitys tehtiin oli kahdeksas Kesäkuuta.
Keskikulutus ennen huoltoa oli 4,2 ja nyt vaihtelee 3,7-3,8 litraa. Ajo on samanlaista työmatka ja hupi ajelua, soralla ja pienemmillä asvaltti teillä, yleensä alle 100:sen nopeutta. Keskinopeus mittari näytää 53km/h (ei kaupunki ajelua), mutta aina yksi päällä ja kevyellä kuormalla.
-millähän nyt ajelis???
Kratti

Viesti Kirjoittaja Kratti »

Per Saukko kirjoitti:Keskikulutus ennen huoltoa oli 4,2 ja nyt vaihtelee 3,7-3,8 litraa. Ajo on samanlaista työmatka ja hupi ajelua, soralla ja pienemmillä asvaltti teillä, yleensä alle 100:sen nopeutta. Keskinopeus mittari näytää 53km/h (ei kaupunki ajelua), mutta aina yksi päällä ja kevyellä kuormalla.
Itsellä kävi samalla tavalla. Ennen huoltoa lukema taisi olla 4.1 ja nyt siellä taitaa olla 3.8. Ajelu on pääsääntöisesti rauhallista maisemankatseluajelua pienemmillä teillä.
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Kratti kirjoitti:
Per Saukko kirjoitti:Keskikulutus ennen huoltoa oli 4,2 ja nyt vaihtelee 3,7-3,8 litraa. Ajo on samanlaista työmatka ja hupi ajelua, soralla ja pienemmillä asvaltti teillä, yleensä alle 100:sen nopeutta. Keskinopeus mittari näytää 53km/h (ei kaupunki ajelua), mutta aina yksi päällä ja kevyellä kuormalla.
Itsellä kävi samalla tavalla. Ennen huoltoa lukema taisi olla 4.1 ja nyt siellä taitaa olla 3.8. Ajelu on pääsääntöisesti rauhallista maisemankatseluajelua pienemmillä teillä.
Näkyykö pienempi kulutus myös tankkauksissa, vai onkohan tuossa päivittynyt myös ajotietokone.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Kratti

Rapakko kirjoitti:Näkyykö pienempi kulutus myös tankkauksissa, vai onkohan tuossa päivittynyt myös ajotietokone.
En ole tankkauksia tarkasti seurannut. Noin 10 litran tankkauksissa tulee helposti 10% heitto, jos lopettaa napsauksesta tai laittaa aivan täyteen. Alle 4L/100km tankkauksia on ollut, mutta myös yli. Mittarin nykyisen tarkkuuden voisi tietysti tarkistaa pidemmällä reissulla, eli aamula kilometrit ylös, kulutusmittari nollille ja tankkauset paperille. 1-3 viikon päästä olisi sitten viisaampi. Pitäisi kai jatkaa pakkausta eikä roikkua netissä, niin pääsisi matkaankin.
Å

Viesti Kirjoittaja Å »

Per Saukko kirjoitti:Vastauksia Å:n kysymyksiin:
Milloin olet saanut pyöräsi, eli onko siinä ollut jo uutena uudempi moottorin ohjaus ohjelma kuin omassani. Minun peli on nimittäin ensimmäisestä maahan tulleesta erästä eli varmaankin myös tehtaan ensimmäisiä asiakkaille toimitettuja eriä.
Keskikulutus ennen huoltoa oli 4,2 ja nyt vaihtelee 3,7-3,8 litraa. Ajo on samanlaista työmatka ja hupi ajelua, soralla ja pienemmillä asvaltti teillä, yleensä alle 100:sen nopeutta. Keskinopeus mittari näytää 53km/h (ei kaupunki ajelua), mutta aina yksi päällä ja kevyellä kuormalla.
Pyörän sain 04/2008 puolivälissä eli kohtuullisen alkupäässä toimituseriä.

Mä en ole koskaan päässyt tollaisiin kulutuslukemiin, mitä täällä ilmoitellaan :shock: . Olen ajanut "himmailevaa" matka-ajoa, laukkujen kanssa 120 lasissa sekä kunnon sorasladittelua "on-off-kaasulla". Suurimmat lukemat (eli 5,5) tuli laukkujen kanssa luukuttaessa, pienimmät himmailuajossa. Silti ei koskaan alle 4,5 keskikulutuksella ole taidettu mennä. Soraräppäämisessäkin kulutus pyörii siellä viiden pinnassa. Hyvin usein mun keskinopeus on tuolla 50 tietämissä. Kaksistaan ei ole tullut ajeltua. Noita kulutuksia olen myös itse laskenut eli en ole luottanut pelkästään pyörän ilmoittamiin lukuihin - tosin paikkansa ne ovat pitäneet suht hyvin.

Mitenkähän ton ohjelmistoversion näkee pyörästä? Pitänee istahtaa tutkimaan ulkomaanelävien tuottamaa "dokumentaatiota". Vai mikä tossa pyörässä oikein mättää? Rengastus tuskin aivan tuollaisia eroja tuottaa? Ketjut olen voidellut öljyä säästämättä ja pyöränlaakerit on OK. Eikä mun ajaminen ole riehumista - paitsi tietysti siellä sorarännissä, kun joskus oikein innostuu. Pitänee lähteä ajelemaan sellainen sivistynyt "tourinkireissu" ilman laukkuja ja katsoa, kuinka pitkälle pisaralla pääsee.

Voi helvata, pitääkö tässä ryhtyä hankkimaan omia analysointivälineitä vai siirtyä tunnustamaan väriä...
Per Saukko

Eiköhän noihin kulutuslukemiin kuitenkin vaikuta eniten tuo ajotyyli. Minä ainakin ajelen sorallakin aika varmanpäälle ja vain hyvin vähän suditellen ja en ollenkaan kaasu auki-kaasu kiinni tyylillä.
Oma ajotyylini on nimen omaa ns. tourinki! Ja onko sillä väliä meneekö litra enemmän, polttoainekulut on kuitankin pienimpiä tässä lajissa.
-millähän nyt ajelis???
Rapakko
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Per Saukko kirjoitti: Oma ajotyylini on nimen omaa ns. tourinki! Ja onko sillä väliä meneekö litra enemmän, polttoainekulut on kuitankin pienimpiä tässä lajissa.
Samanlainen ajotyyli mullakin, enkä edes kaipaa sladittelua enää tässä iässä. 8) . Ei ole väliä litralla sinne, tahi tänne näissä kulutuslukemissa.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
timpe99

Viesti Kirjoittaja timpe99 »

Å kirjoitti:
Per Saukko kirjoitti:Vastauksia Å:n kysymyksiin:
Pyörän sain 04/2008 puolivälissä eli kohtuullisen alkupäässä toimituseriä.

Mä en ole koskaan päässyt tollaisiin kulutuslukemiin, mitä täällä ilmoitellaan :shock: . O
Mulla menee se noin 4,5 - 4,7 litraa sadalla ihan tankkausten mukaan katottuna, ajotietokone näyttää 4,5 litraa, joten aika hyvin pitää kutinsa. Pyörä ostettu toukokuussa 09, joten siinä lienee kohtuullisen uusi ohjelmistoversio, kilometrejä 4700 takana.

Kai se isoksi osaksi on kaasukädestä kiinni.
Kratti

Lapinreissulla kulutus palasi minulla ainakin "normaaliin", joten taisi olla tuo pienempi kulutus ajotyylistä ja teistä kiinni. Matkaa tuli noin 4800km keskikulutuksella 4.12l/100km. Mittari näytti 4.1l/100km, joten näyttäisi se pidemmällä matkalla ainakin pitävän paikkaansa. Tankkausvälien kulutukset vaihtelivat 3.8-4.7l/100km.

Hiukan tuli kulutusmittaria seurattua matkallakin. Nopeudella tuntuu olevan suuri vaikutus kulutukseen. 80km/h vauhdissa kulutus pyöri 4l/100km molemmin puolin tuulen suunnasta riippuen, mutta 100km/h vauhdissa siihen tuli litra lisää. Tuossa reissun 4.1l/100km kulutuksessa on todella vähän 100km/h ajoja eikä oikeastaan ollenkaa hyväkuntoista metsäautotietä huonompaa maastoa. Muutenkin meno oli rauhallista maisemankatseluenduroa. Pää kääntyili enemmän kuin kaasukahva.
Vastaa Viestiin