BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Päivitin hieman tuota tarvikevaraosalistaa, joka oli tuolla jossain ketjun puolivälissä.
Laitoin itse ostamiani juttuja taulukkoon hintoineen eri kaupoista.

Tuosta linkistä pääsee toivottavasti sinne taulukkoon.
Kuten näkyy, kannattaa ostaa öljyjä, varaosia, suodattimia ja muutakin ehkä muualta kuin merkkikaupoista ja MP-kaupoista. AD Varaosamaailma ja Motonet ovat ainakin hyviä kauppoja.
No sitten on tietysti vielä ne ulkomaan kaupat, joista saa osia kohtuuhintaan.

http://tinyurl.com/lv5eon

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Mikkora
Viestit: 224
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:01 pm
Paikkakunta: Turku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Käynnistys ongelmia

Ostin juuri käytetyn 1150gs:n viime viikolla. Koe ajoon lähdettäessä huomasimme että akku on rikki ja myyjä toimitti uuden akun.
Nyt olen ajellut jotain 300 kilsaa ja akku ei vieläkään lataannu niin paljoa että startti toimisi kivuttomasti.
Startti ei jaksa pyötäyttää tai aina se on käyntiin lähtenyt parin startti yrityksen jälkeen. mutta kello nollaantuu ja absit jää vilkkumaan.
Kyseessä (pitäisi olla) on uusi akku joten mikä on ongelman nimi.
Lähdenkö tarkastamaan akkua vai starttia/solenoidia?
Mikko
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mikkora kirjoitti:Käynnistys ongelmia

Ostin juuri käytetyn 1150gs:n viime viikolla. Koe ajoon lähdettäessä huomasimme että akku on rikki ja myyjä toimitti uuden akun.
Nyt olen ajellut jotain 300 kilsaa ja akku ei vieläkään lataannu niin paljoa että startti toimisi kivuttomasti.
Startti ei jaksa pyötäyttää tai aina se on käyntiin lähtenyt parin startti yrityksen jälkeen. mutta kello nollaantuu ja absit jää vilkkumaan.
Kyseessä (pitäisi olla) on uusi akku joten mikä on ongelman nimi.
Lähdenkö tarkastamaan akkua vai starttia/solenoidia?
Jos sulla on yleismittari käytösssä niin mopo käyntiin ja tutkiskelemaan jännitettä niin näet lataako mopo. Solenoidi tuskin on rikki, käsittääkseni jos solenoidissa olisi vikaa niin startti ei pyöräyttäisi ollenkaan. Mikäli kyseessä on starttivika niin mulla on kaiketi varastossa 1150gs:n sopiva startti ylimääräisenä.

Yksi vaihtoehto voi tietty vielä olla, että siinä uudessakin akussa on jotain häikkää.

EDIT: onhan se akku varmasti riittävän iso eikä vain myyjän jostain halvalla löytämä 'hieman sinnepäin akku', jonka se arveli sen aikaa toimivan että ostaja on tyytyväinen?
Avatar
Mikkora
Viestit: 224
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:01 pm
Paikkakunta: Turku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

En ole vielä kurkannut akkua, mutta sama ajatus mullekin jäi.
Pekkavee mainitsi jossain viestissä käynnistys virroista... Onko tämä gs kovin kronkeli akuista?
Mikä kokoinen akun pitäisi olla? Huoltokirjassa 14 tai 19 Ah, mutta ei mitään käynnistys virroista.

Edit:PekkaV -> Pekkavee
Mikko
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mikkora kirjoitti:En ole vielä kurkannut akkua, mutta sama ajatus mullekin jäi.
Pekkavee mainitsi jossain viestissä käynnistys virroista... Onko tämä gs kovin kronkeli akuista?
Mikä kokoinen akun pitäisi olla? Huoltokirjassa 14 tai 19 Ah, mutta ei mitään käynnistys virroista.

Edit:PekkaV -> Pekkavee
Ei ole kronkeli, jos se akku on 14ah ja kutakuinkin ehjä niin se pitäisi riittää. Samanlainen startti pyörittelee käyntiin 1200gs:n ja hp2:n ja ainakin hp:n vakioakku taitaa olla 11ah. Eli vähemmän laadukas 14ah akku pitäisi riittää hyvin 1100gs käynnistämiseen.
Avatar
Mikkora
Viestit: 224
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:01 pm
Paikkakunta: Turku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Kiitos, heti töiden jälkeen kurkkaamaan tankin alle...
Mikko
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kyllä toi iso Boxeri vaatii kunnolla kylmäkäynnistysvirtaa, jotta pyörisi kunnolla.
Pienemmissäkin akuissa voi olla kuitenkin suuri kylmäkäynnistysvirta vaikka kapasiteetti eli Ah ei olisikaan iso.
Tuo kellon nollautuminen ja ABS valon jääminen vilkkumaan kertoo siitä, että akun jännite putoaa käynnistyksessä liian alas ja ABS ei lähde käyntiin. ABS nuuskii sen jännitteen siinä käynnistysvaiheessa.
Uudemmissa kuten HP tai R1200 pyörissä tuo akun alijännite käynnistyksessä ei varmaan enää aiheuta ABS järjestelmän toimimattomuutta vaan ongelma on korjattu softalla. Niissähän on CAN-väylä. Tuossa HP:ssä ei kai edes ole ABSia.

Vakio Vartassa käynnistysvirta on 170 EN(A) ja kapasiteetti 19 Ah, malli 519 013
http://tinyurl.com/m522js
Se 170 A tai isompi kun akusta löytyy niin hyvä.
Akkuliikkeistä ainakin löytyy mittari, jolla tuon kylmäkäynnistysvirran voi akusta mitata.

Kun mittailet sitä akkua yleismittarilla niin akun jännite pitää olla ainakin 12.4 V, uusi täyteen ladattu akku on jotain 12.85 V
Kun laittaa ajovalon päälle, saa jännite pudota enintään 1 V.
Ai niin onks siinä valo päällä aina.

Latausjännite pitää olla jotain 13.8 V vaikka 2000 rpm:llä


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Mikkora
Viestit: 224
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:01 pm
Paikkakunta: Turku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Kone käynnissä jännite yli 13 volttia, en painanut tarkempaan mieleen kun päättelin että laturi/jännitteen säädin toimii.
Akun jännite tippui jonnekkin kuuden voltin tienoolle käynnistettäessä.
Voisi vielä käydä akku testerillä, mutta mielestäni uusi akku on sökö...

Valot ei ole kokoaikaa päällä.
Mikko
Mika_Tz
Viestit: 889
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Onneksi olkoon uuden pyörän johdosta :lol: , vaikka hieman alkumurheita onkin. Sitten vain Kankaanpäähän hiekkakuopille hikoilemaan 8)
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
Mikkora
Viestit: 224
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:01 pm
Paikkakunta: Turku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Heps kukkuu... mitä noiden akkujen hinta kuuluisi olla?
Mulle tarjottiin juuri 193€ arvoista akkua...
Mikko
vilu
Viestit: 3
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 11:13 pm
Paikkakunta: Helsinki

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja vilu »

Ladattiinko tuota uutta akkua koskaan täyteen ? 193€ on aika rasvanen hinta, sillä melkein pitäisi saada jo kolme hyvälaatuista akkua. Itse ostin odyssey pc680 kun sitä maailmalla niin hehkutettiin ja se oli turkasen kallis vaikka oli 'vain' 145€
Avatar
Kurahousu
Viestit: 681
Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS
Paikkakunta: Pori

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Kyllä Vartan akku pitäis lähtee alle satasella ja itse ostin tarjouskesta varalle uuden hapotusta vaille olevan Delon akun jollain parilkympil Louisilta saksasta.
Avatar
Mikkora
Viestit: 224
Liittynyt: Ti Syys 04, 2007 10:01 pm
Paikkakunta: Turku

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mikkora »

Eipä kai tuota akku mitenkään super kauaa ole ladattu.
Mutta ajoin yhden rupeaman 2 tunti 40 minuuttia yhdeltä istumalta.
Joten kai siinä ajassa jo jotain pitäisi tapahtua.
Mikko
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Kurahousu kirjoitti:Kyllä Vartan akku pitäis lähtee alle satasella ja itse ostin tarjouskesta varalle uuden hapotusta vaille olevan Delon akun jollain parilkympil Louisilta saksasta.
Mä ostin luoisilta vastaavan 9,9e:lla ja hyvin toimi.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Bensapumpun kansilevyn ruuvien korjausta.

Tänään vaihdettiin bensasuodatin yhteen R1150GS pyörään.
BMW merkkihuolto ei ollut hommaan ryhtynyt, koska kaksi bensapumpun pyöreän kannen ruuvia oli väännetty muttereilla kierteiltään sököiksi jossain aiemmissa huolloissa.
Epäilivät, että joutuvat hitsaushommiin uusien ruuvien kiinnityksessä.

Toinen mutteri irtosi ruuvista kiertämällä ja kierteet todettiin sököiksi sieltä ruuvin alapäästä. Halkaisijaltaan 5 mm ruuvi.
Toinen mutteri ei suostunut nousemaan ruuvista ylös. Kierre oli niin sökö, että ei vetänyt yhtään ylöspäin.

Saimme kannen viimein auki halkaisemalla sen viimeisen mutterin.
Sitten rälläköimme sen ruuvin pois niin että jäi vaan pohja.

Sitten porasimme siihen ruuvin pohjaan reiän 4 mm ja vedimme siihen 5 mm kierteet.
Sitten laitoimme siihen uuden ruuvin tankin sisältä päin tiivisteen kera ja kiristimme kiinni.
Kannattaa käyttää vaikka kuusiokoloruuvia, jonka pystyy kiristämään sisältä päin.
Tuli aika hyvä. Suunta vaan oli hieman vino, mutta korjasimme homman pienellä naputtelulla.

Toisen ruuvin saimme pitämään laittamalla prikkoja mutterin alle, jolloin kierteet vielä toimivat ruuvin yläpäässä.

Saimme suodattimen vaihdettua, homman kuntoon ja mieli oli iloinen.

Älkää vääntäkö niitä muttereita niin tiukkaan, että kierteet menee, kun vaihdatte bensasuodattimen. Se iso pyöreä ja paksu O-rengas pitää vähemmälläkin kiristyksellä.
Aika työläs homma kuitenkin korjata.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

PS. Samasta tankista löytyi kasapäin isoja irtonaisia punaisia maalilappuja, jotka olivat irronnutta ruosteenestomaalia. Niitä sai kauhoa kaksin käsin ulos. Onneton ruosteenestomaalaus oli siinä tankissa.
Vastaa Viestiin