FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Aattelin laittaa tällaisen otsikon koska ei näytä paljoa kyseisestä pyörästä tietoa haulla löytyvän. Koittaisin mielelläni tänne kerätä kaikki kokemukset...ainakin omani laitan tänne
-Honda FX650 Vigor, vm. 2000. Ostaessa 2008 toukokuussa kilsoja mittarissa 17500. Täysin vakio. Pyörä alun perin tuotu Belgiasta. Nyt vuotta myöhemmin kilsoja 23000 ja hyvin pelittää. Normi öljynvaihtojen lisäksi vaihdoin takarenkaan ja kattelin venttilin välykset, jotka olivat pikkasen tiukat osittain. Säädin rakotulkin mittoihin (eli avasin pikkasen joitain), niin sen jälkeen kone tikittää hieman. Käynti ja tehot muuten normaalit. Nyt innostuin KTM Dukesta ja ostinkin jopa sellaisen, mutta sitlti tykkään vaan tuosta Viikorista. Se on vaan niin leppoista papattaja, joka kuitenkin kulkee ja on helppo käsitellä ja mukava ajella.
-Honda FX650 Vigor, vm. 2000. Ostaessa 2008 toukokuussa kilsoja mittarissa 17500. Täysin vakio. Pyörä alun perin tuotu Belgiasta. Nyt vuotta myöhemmin kilsoja 23000 ja hyvin pelittää. Normi öljynvaihtojen lisäksi vaihdoin takarenkaan ja kattelin venttilin välykset, jotka olivat pikkasen tiukat osittain. Säädin rakotulkin mittoihin (eli avasin pikkasen joitain), niin sen jälkeen kone tikittää hieman. Käynti ja tehot muuten normaalit. Nyt innostuin KTM Dukesta ja ostinkin jopa sellaisen, mutta sitlti tykkään vaan tuosta Viikorista. Se on vaan niin leppoista papattaja, joka kuitenkin kulkee ja on helppo käsitellä ja mukava ajella.
-
pärnäkivi
- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:07 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Oulu
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Onhan se meilläkin
Viigoreita (meillä Igor nimeltään) taitaa olla aika vähän Suomessa, yhtään ei ole tullut vastaan. Toisaalta slr 650 taitaa olla yksi-yhteen sama pyörä, mutta aiempi malli. Meidän pyörämme on pääasiassa vaimon käytössä, mutta olen ajellut sillä muutamia reissuja itsekin. Meidänkin pyörä on Euroopasta, ettei peräti ollut Belgiasta. Vuosimalli on -01 tai -02 ja käytännössä pyörä oli ajamaton, kun se meille tuli kesällä -08. Pyörässä on vieläkin alkuperäiset renkaat, ketju ja rattaat. Vaihdoin heti siihen varmuuden vuoksi öljyt, mikä onkin tässä pyörässä hieman erilaisempi systeemi, kun rungossa on säiliö. Piti peräti lukea ohjekirjaa. Ohjeiden mukainen kolme tonnia tuntuu vähän lyhyeltä vaihtoväliltä, mutta eipä tuo niin kovin iso kulu ole.
Minäkin pidän Vigorilla ajamisesta. Se on hirveän lähellä omaa käsitystäni "oikeasta moottoripyörästä". Käsittely on hirveän kevyttä ja kaikki toiminnot ovat laadukkaita ja jämäköitä. Värinät ovat yllättävän pieniä, vaikka muki onkin iso. Uuden Transalpin kate omassa pyörässäni on kuitenkin totuttanut itseni parempaan tuulisuojaan. En tiedä löytyisikö Vigoriin jonkin sortin pikkukate, joka sopisi siihen lampun ympärillä olevaan tuulisuojaan. Vigor syö bensaa n. 3.5 litraa sadalle, eli vähemmän kuin pojan kevari, ja saman verran kuin toisen pojan mopo. Vaimo käy sillä lähikunnassa töissä 30 km per sivu. Toki jokainen ymmärtää, ettei Vigor satasen jälkeen syöksy kovin olkia repivään ohitukseen, mutta idea onkin siinä, että Vigorilla tekee mieli lähteä reissuun hieman etuajassa sen iloisen meiningin johdosta. Vaimon (50 kg) mukaan ohitukset kyllä onnistuvat, kun heittää pienempää silmään ja antaa mennä.
Vigor on selvä all road pyörä, vaikka onkin ajalta, jolloin ko. sanaa ei edes käytetty. Etujousitus on jämäkkä ja miellyttävä. Takajousitus ei salli kovin suurta lisäkuormaa tai kyyditystä. Jarrut ovat riittävän tehokkaat ja erittäin tunnokkaat. Vigor pitää sorateistä ja vaikka poluistakin, mutta arvostaa tyylikästä etenemistä kurvailun sijaan. Pakko vielä mainita, että pyörä on meidän mielestämme hauskan näköinen; tankki metallisininen ja istuimessa puolet sinistä ja puolet mustaa.
Viigoreita (meillä Igor nimeltään) taitaa olla aika vähän Suomessa, yhtään ei ole tullut vastaan. Toisaalta slr 650 taitaa olla yksi-yhteen sama pyörä, mutta aiempi malli. Meidän pyörämme on pääasiassa vaimon käytössä, mutta olen ajellut sillä muutamia reissuja itsekin. Meidänkin pyörä on Euroopasta, ettei peräti ollut Belgiasta. Vuosimalli on -01 tai -02 ja käytännössä pyörä oli ajamaton, kun se meille tuli kesällä -08. Pyörässä on vieläkin alkuperäiset renkaat, ketju ja rattaat. Vaihdoin heti siihen varmuuden vuoksi öljyt, mikä onkin tässä pyörässä hieman erilaisempi systeemi, kun rungossa on säiliö. Piti peräti lukea ohjekirjaa. Ohjeiden mukainen kolme tonnia tuntuu vähän lyhyeltä vaihtoväliltä, mutta eipä tuo niin kovin iso kulu ole.
Minäkin pidän Vigorilla ajamisesta. Se on hirveän lähellä omaa käsitystäni "oikeasta moottoripyörästä". Käsittely on hirveän kevyttä ja kaikki toiminnot ovat laadukkaita ja jämäköitä. Värinät ovat yllättävän pieniä, vaikka muki onkin iso. Uuden Transalpin kate omassa pyörässäni on kuitenkin totuttanut itseni parempaan tuulisuojaan. En tiedä löytyisikö Vigoriin jonkin sortin pikkukate, joka sopisi siihen lampun ympärillä olevaan tuulisuojaan. Vigor syö bensaa n. 3.5 litraa sadalle, eli vähemmän kuin pojan kevari, ja saman verran kuin toisen pojan mopo. Vaimo käy sillä lähikunnassa töissä 30 km per sivu. Toki jokainen ymmärtää, ettei Vigor satasen jälkeen syöksy kovin olkia repivään ohitukseen, mutta idea onkin siinä, että Vigorilla tekee mieli lähteä reissuun hieman etuajassa sen iloisen meiningin johdosta. Vaimon (50 kg) mukaan ohitukset kyllä onnistuvat, kun heittää pienempää silmään ja antaa mennä.
Vigor on selvä all road pyörä, vaikka onkin ajalta, jolloin ko. sanaa ei edes käytetty. Etujousitus on jämäkkä ja miellyttävä. Takajousitus ei salli kovin suurta lisäkuormaa tai kyyditystä. Jarrut ovat riittävän tehokkaat ja erittäin tunnokkaat. Vigor pitää sorateistä ja vaikka poluistakin, mutta arvostaa tyylikästä etenemistä kurvailun sijaan. Pakko vielä mainita, että pyörä on meidän mielestämme hauskan näköinen; tankki metallisininen ja istuimessa puolet sinistä ja puolet mustaa.
Pitkiä Vetoja!
- Taisto
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 7:53 pm
- Pyörä: Yamaha TDM900A
- Paikkakunta: Borlänge, Ruotsi
- Viesti:
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Joo, minulla on Vigor jo neljättä vuotta. Yksi sen parhaita ominaisuuksia on moottorin yksinkertaisuus. Helppo värkätä. Aika laiska peli se on, mutta 120 nopeuden jälkeen löytyy yllättävästi puhtia ohituksiin. Tuon 3,5 litraa sataselle ihmetyttää, koska minun Vigorini vetää reilut 6 litraa sataselle jos pitää tuommoista 120 ja risat vauhtia. Parhaimmillaan olen päässyt juuri alle 5 litran kun olen pitänyt nopeudet alla 110 km tunnissa.
-
pärnäkivi
- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:07 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Oulu
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Tässä pyörii nyt kaksi topiccia samasta asiasta. Tämä lähti ensin käyntiin. Tuosta oman Vigorimme bensa-asiasta pitää vielä tarkentaa, että oma käsitykseni Vigorimme kulutuksesta juontuu parista viime kesän reissusta. Kun molempiin pyöriin ostetaan aina joka kerta tankki täyteen, on kulutusta helppo reissussa vertailla. Oma pakasta vedetty ruisku-Transu söi koko ajan vaihtelevassa ajossa noin 4.5 litraa ja Vigor joka tankkausvälillä selvästi vähemmän. On sanottava, että pääasiassa ajelimme pienehköjä asfalttiteitä ja nopeus enimmäkseen sadan alle. Vaimo painaa varusteineen 55 kg ja Vigorissa hänen takanaan on pienehkö takalaukku. Tuo 3.5 oli ehkä hieman hatusta heitetty, mutta uskallan sanoa, että neljän alla pysyy. Tänään lähti vaimo viikon reissuun, joten voisin käydä Vigorilla kunnon testilenkit ja katsoa kulutuspuolen oikein tarkasti.
Pitkiä Vetoja!
- Taisto
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 7:53 pm
- Pyörä: Yamaha TDM900A
- Paikkakunta: Borlänge, Ruotsi
- Viesti:
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Minua on nyt 20 tuhannen kilometrin jälkeen alkanut Vigor vähän tympimään, ja olen alkanut vilkuilla Varaderoa ja muita isompia matkapyöriä. Ainakin minun Vigorissani on rasittava ääni, eikä istuma-asentokaan ole niitä parhaita pitkillä matkoilla. Lisäksi pyörällä on vaikea pitää tuota 80-90 km tuntivauhtia, joutuu useimmiten ajamaan nelosella. Parhaiten pyörä kulkee 110-120 km vauhtia, viiitosella. Tuohon bensankulutukseen saattaa tietysti vaikuttaa se että meikäläisellä on massaa 90 kg ja Vigorissani on itse näperrelty pleksi.
-
pärnäkivi
- Viestit: 99
- Liittynyt: Su Kesä 18, 2006 11:07 pm
- Pyörä: Triumph Tiger 800
- Paikkakunta: Oulu
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Ymmärrän tilanteen. Minun mielestäni Vigorin ajoasento passaa parhaiten enintään 175 cm kuskeille. Jalkatapit-istuin-ohjaustanko -etäisyydet suosivat pienempää kuskia. Sillä perusteella Vigor meille ostettiin, että vaimo 160 cm pystyy ylettämään molemmat jalat jotenkuten maahan. Oikeastaan ainoa vaihtoehto oli Suzuki Freewind, joka sekin oli vaimolle vähän vaikeamman tuntuinen käsitellä. Nyt puhutaan siis pyöristä, joissa on allround -ominaisuutta, eli katupyöriä ja customeita ei lähdetty edes katsomaan. Näillä kriteereillä Vigor täyttää paikkansa meillä hienosti. Palaan tuohon kulutusasiaan vielä tämän viikon aikana, mutta tosi on, että ajotapa ratkaisee ja toisaalta, jos ajetaan melko isolla kaasulla yli 110, niin hieman alitehoinen pyörä hörsää pensaa reilusti.
Pitkiä Vetoja!
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Jahas tänne olikin tullut kivasti jo kokemuksia.
Ite kattelin kulutuksia pyörän hommattuani muutaman tankillisen verran. Olivat n. 4,5 luokkaa satasella, enkä muistaakseni saanut kertaakaan menemään yli viiden. Itellä "kuivapainoa" 80kg ja siihen kamat ja aamupuurot.
Vielä mielipiteitä sen verran Viigorista, että itellä ollut pyöriä laidasta laitaan, mutta silti tämä on yksi parhaista sen simppelin luonteensa, halpuutensa ja monikäyttöisyytensä vuoksi. Viigoria ei ole tehty yksistään mihinkään tietyn tyyppiseen ajoon vaan siltä taittuu kaikki...no joo saksan motarit ja ratapäivät nyt voi laskea pois, mutta kuinka moni suomalainen siellä päivittäin ajelee. Mutkatiet, kaupunkiajo, hiekkatiet, pitemmät matkat...kaikki sujuu. Ja papattaa niinku motskarin pitää:) Huollot ei maksa paljoa ja ja... Joo siis kaikilla ihmisillä pitäis olla yks viigori kotonaan:)
Ite kattelin kulutuksia pyörän hommattuani muutaman tankillisen verran. Olivat n. 4,5 luokkaa satasella, enkä muistaakseni saanut kertaakaan menemään yli viiden. Itellä "kuivapainoa" 80kg ja siihen kamat ja aamupuurot.
Vielä mielipiteitä sen verran Viigorista, että itellä ollut pyöriä laidasta laitaan, mutta silti tämä on yksi parhaista sen simppelin luonteensa, halpuutensa ja monikäyttöisyytensä vuoksi. Viigoria ei ole tehty yksistään mihinkään tietyn tyyppiseen ajoon vaan siltä taittuu kaikki...no joo saksan motarit ja ratapäivät nyt voi laskea pois, mutta kuinka moni suomalainen siellä päivittäin ajelee. Mutkatiet, kaupunkiajo, hiekkatiet, pitemmät matkat...kaikki sujuu. Ja papattaa niinku motskarin pitää:) Huollot ei maksa paljoa ja ja... Joo siis kaikilla ihmisillä pitäis olla yks viigori kotonaan:)
- Taisto
- Viestit: 70
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 7:53 pm
- Pyörä: Yamaha TDM900A
- Paikkakunta: Borlänge, Ruotsi
- Viesti:
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Mukava kuulla myönteisiä mielipiteitä Vigorista. Se on todellakin kunnon käyttöpyörä. Reissuilla olen kyllä huomannut ettei pyörä herätä huomiota. Joskus on joku parkkipaikalla tullut sanomaan että "kuinka sä viitit noin pienellä pyörällä ajella?" Minulla on töihin matkaa 100 km yhteen suuntaan. Yleensä menen junalla, mutta joskus paremmilla säillä käynnistän Vigorin. Jos paahdan tuon matkan 120-140 km tuntivauhdilla niin kulutus nousee 7:ään litraan satasella.
- scubi
- Viestit: 33
- Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 3:58 pm
- Pyörä: SLR 650 flattrack
- Paikkakunta: Liljendal
Re: FX650 vigor kokemuksia (SLR 650)
Terve. Ostin jokunen kuukausi sitten "lamapyöränä" slr650.
Sanoisen että se on yksi hauskimmista mopoista mikä mulla on ollut,
vaikka se on aikamoinen nuhapumppu orkkiksena.Mutta siihen löytyy
aina lääkkeitä
Sanoisen että se on yksi hauskimmista mopoista mikä mulla on ollut,
vaikka se on aikamoinen nuhapumppu orkkiksena.Mutta siihen löytyy
aina lääkkeitä
Tiesitkö että kaikista tehdyistä harrikoista 95% ovat vielä tien päällä,
loput ovat päässyt kotiin.
loput ovat päässyt kotiin.