R1200GS advendure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

JJ
Pyörä: BMW R1200 GSA

Re: R1200GS advendure

Viesti Kirjoittaja JJ »

Etupäästä mittariston alta löytyy pistoke, johon saa kauppiailta sopivan liittimen johtoineen. Maksoi Treen Heinolla jotain 10-15 euroa. Kuvat löytyy tuosta saksalaisesta linkistä.

http://www.gs-forum.eu/showthread.php?t ... ht=cartool
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
ruostekasa
Pyörä: mopo

Viesti Kirjoittaja ruostekasa »

-09 ADV. Mittarissa 400km. Veto tuntuu aaltoilevalta kun kiihdyttää pitemmän välin samalla vaihteella. Onkos näissä nyt joku erittäin liito-orava-ystävällinen ruiskun säätö vakiona vai onko mulla yksilö, jossa veto aaltoilee jostain syystä? Aikanaan HP2:ssa ei tällästä kuoppaiselta tuntuvaa vääntökäyrää ollut. Kokemuksia? Komentteja?
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

ruostekasa kirjoitti:-09 ADV. Mittarissa 400km. Veto tuntuu aaltoilevalta kun kiihdyttää pitemmän välin samalla vaihteella. Onkos näissä nyt joku erittäin liito-orava-ystävällinen ruiskun säätö vakiona vai onko mulla yksilö, jossa veto aaltoilee jostain syystä? Aikanaan HP2:ssa ei tällästä kuoppaiselta tuntuvaa vääntökäyrää ollut. Kokemuksia? Komentteja?
Oisko ne vakiokartat sitten vähemmän optimaaliset. Mulla (siinä sun vanhassa hp2:ssa) on kiinne se sr-racingin putki ja sen parina wunderlichin säätöboksi ja veto on tasaista, joskin kaasu hieman on/off tyylinen mutta sen kanssa on oppinut elämään.

Viime kesän lomareissun ajaksi laitoin db killerin kiinne ja otin rikastusboksin pois käytöstä enkä kaksi päälllä tehdyllä euroopan reissulla huomannut mitään omituista.

Nyt viikonloppuna sitten ruuvasin db killerin kiinne ja jätin sen wunderlichin boksin kiinne ja koneen käytös muuttui yllättävän paljon. Alavääntöä tuntui tulleen selkeästi lisää, kaupunkiajossa nelosella lähti risteyksistä varsin muikeasti vääntämään. Keskialueella ei tuntunut tehoa löytyvän ja yläkierroksilla tehoa tuntui taas löytyvän. Kyseisillä säädöillä mopo ei jaksanut enään kolmosella keulia. Lisäksi veto muuttui alakierroksilla erittäin on/off tyyliseksi varmaankin kasvaneen alaväännön takia. En jaksanut sen enempää käydä säätämään boksia, mutta yllättävän isoja eroja pienetkin muutokset mopon putkistossa tai säädöissä tuntuvat saavan aikaan.
AriK
Pyörä: KTM 950 adv. S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Marko Hemmilä kirjoitti:Mulla on mennyt tuo yhden kerran, mutta varaosissa pyörän mukana kulkee tuo antenni.
Tuo ei nykyään maksakkaan kuin muutaman kympin, joten kannattaa pitää mukana menossa vara-antennia.
Mistä antennin hommasit ?
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

AriK kirjoitti:Mistä antennin hommasit ?
Merkkiliikkeestä missä olen pyöräni aina huollattanut.
jlohikoski
Pyörä: gs1150adv R1200gs

Viesti Kirjoittaja jlohikoski »

ruostekasa kirjoitti:-09 ADV. Mittarissa 400km. Veto tuntuu aaltoilevalta kun kiihdyttää pitemmän välin samalla vaihteella. Onkos näissä nyt joku erittäin liito-orava-ystävällinen ruiskun säätö vakiona vai onko mulla yksilö, jossa veto aaltoilee jostain syystä? Aikanaan HP2:ssa ei tällästä kuoppaiselta tuntuvaa vääntökäyrää ollut. Kokemuksia? Komentteja?
Tuon tyypin ominaisuutta en ole huomannut omassa 2500km ajetussa 12gs.ssä.

Mutta tälläinen löytyy: Kaasu tuntuu kylmänä jäävän hetkeksi päälle 2000 1/min kieppeille , kaasua löysätessä, vaihteiden vaihdon yhteydessä, josta tipahtaa viiveellä normaaliin 1000 kieppeille. Vika vai ominaisuus?
ruostekasa

Tuota kaasun päälle jäämistä ei mulla ainakaan ole esiintynyt
JonyMan
Pyörä: 1200 GS Adventure -08

Viesti Kirjoittaja JonyMan »

Alkaa oleen seikkailut seikkailtu ennenku kerkesi edes alkamaan ja mieli tekee taas muoviluotia http://www.nettimoto.com/790247
Siitä hyvä peli!
ruostekasa

...................
Viimeksi muokannut ruostekasa, Su Maalis 03, 2013 8:37 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Onko kenelläkään mitään kokemusta / toisen käden tietoa että milloin pitäis 1200gessuun alkaa suunnitella laatikon/moottorin laakereiden vaihtoa ?
Itsellä pyörähtää mittariin varmaan 100 000km tämän kesän jälkeen, joten pitää alkaa miettiä että onko tuollainen lähiaikoina luvassa...

Vaihtoakin olen suunnitellut, mutta ei tällä hetkellä ole oikeastaan mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa tarjolla...
Meikäläisen kilometrimäärillä kottaraisesta tulee ongelmajätettä muutamassa vuodessa (lähinnä 990S Adventure kiinnostaisi), uusi R1200GS taas ei tarjoa oikeastaan mitään uutta... Kävin vasta koeajamassa uutta isoa gessua ja totesin että paljon siihen saisi rahaa laittaa jotta saisi omaan käteen istuvaksi yhtä hyvin kuin nykyisen gessun...

Toisaalta Siebenrock on tuossa noin 40km:n päässä, joten jos siellä sitten tarkastuttaisi/vaihdattaisi nuo laakerit niin saisi uutta vastaavan koneen (ja jos jotain muuta pitäisi laittaa). Toisaalta, heillä saattaisi olla jo jotain palikkaa koneeseen jolla siitä saisi vielä vähän puristettua luotettavuuden kärsimättä kaakkeja... (huomenna sinne renkaiden vaihtoon)
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Itse itselleni vastaten:
Käväisin tänään tuolla Siebenrock:lla ja kysäisin huoltopäälliköltä asiasta (puhui ihan ok englantia alkujännityksen jälkeen, itse asiassa puheesta ei meinannut tulla loppua ollenkaan ;o). Tuumaili että 150-200tkm voi ajella täysin huoletta ennenkuin tarttee alkaa laakereita koneeseen uusimaan.

Siebenrock muuten huoltaa molempia 2- ja 4-venttiilisiä pyöriä, joten jos olet Stuttgartin suunnalla ja pitäisi huolto tehdä eikä BMW-huollossa ole aikaa, niin kannattaa soitella myös tuonne Wendlingeniin.
http://www.siebenrock.com
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Marko Hemmilä kirjoitti:Onko kenelläkään mitään kokemusta / toisen käden tietoa että milloin pitäis 1200gessuun alkaa suunnitella laatikon/moottorin laakereiden vaihtoa ?
Varmaankin advriderin tai ugsterin foorumeilta löytyy tarinaa mahdollisista laakereiden vaihdoista. Todennäköisesti laakereita ei ole 'kukaan ikänä' vaihtanut. Ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä en itse ainakaan hommaan ryhtyisi.

Vanhemmilla 1100 ja 1150 gessuilla useammat ovat ajelleet useamman satkun ilman samoilla koneen laakereilla. Käytettyjä vaihteistoja puolestaan saa vaikkapa ebaysta niin edukkaasti, ettei laakerirempan takia kannata mopoaan käydä korjaamolla seisottamaan ja maksamaan kallista remppaa (vaikkei käytetyn kunnosta ikinä tiedäkkään).
Kartsa
Pyörä: BMW Adventure

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Olen hakemassa GSA vm. 2009:n korjauskäsikirjaa ja mieluummin CD:nä eikä tarvi olla originaali.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Löytyisikö vihjettä että mistä alkaa vikaa etsiskelemään kun isossa gessussa ei oikeanpuoleiset vilkut toimi ?
Toiminta lakkasi sen jälkeen kun ajoin maanantaina 7,5 tuntia moottoritiellä kammottavassa kaatosateessa... eli, todennäköisesti kosteutta jossain...
Vasemman puolen vilkku toimii samoin kuin vilkun sammutus oikeanpuoleisessa kahvassa.
Vilkun kytkimeen olen koittanut suhuutella kontakti spraytä, mutta on melkoisen suljettu kytkin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Itse itselleni vastaten: Näyttää siltä että oikeanpuoleinen vilkun kytkin on imenyt itseensä niin paljon kosteutta ettei kytkin enää toimi...
Kytkimen ympärillä oleva kumisuoja oli totaalisen hapertunut, joten ei ihmekkään että sinne vettä pääsi tuntien kaatosateessa ajon jälkeen. Nyt pitää koittaa elvyttää tuota kytkintä kontakti-sprayllä ja jos ei muu auta niin joutuu sitten hommaamaan uuden koko oikeanpuoleisen kytkinpaketin... Kuulostaa kalliilta...
Vastaa Viestiin