Autositoumus Venäjän tullissa
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Autositoumus Venäjän tullissa
Olen lähdössä Venäjälle mopolla noin kahdeksi kuukaudeksi. Olen tutkinut aihetta ja yrittänyt ottaa selvää tuosta autositoumuksesta. Käsittääkseni missään dokumentissa, joita tullissa tarvitaan tai täytetään, ei kysytä matkan päämäärää, josta virkailija voisi haarukoida matkaan tarvittavaa aikaa. Onko autositoumuksen pituuden määrittäminen täysin tullimiehen harkinnassa, vai voiko siihen itse jotenkin vaikuttaa tullissa? Ulkoministeriön matkustustiedotteissa mainitaan, että viime aikoina sitoumuksien pituus on vaihdellut kahden viikon ja kahden kuukauden välillä. Löysin myös jostain tiedon, että sitoumukselle voi anoa jatkoaikaa esim. Petroskoista ja Pietarista. Minkä mittaisia autositoumuksia venäjänkävijät ovat saaneet reissuilleen?
T Ari
T Ari
Re: Autositoumus Venäjän tullissa
Ei ne tullissa kysele matkan pituudesta mitään.. viimeksi sain autositoumuksen 2 viikoksi..
Kai sen saa pidemmäksikin aikaa jos pyytää/on tarvetta..
Kai sen saa pidemmäksikin aikaa jos pyytää/on tarvetta..
TAXL650V02-XRV75096-R1150GS
Ei ne mennessä kysele mut palatessa saattaa käydä valittelemaan papereista. Mut enpä usko että kovin suuria sakkoja määräävät jos on vähän venähtänyt ja pyörä on vieressä jolla todistaa että takaisin se on tuotu eikä ole myyty matkalla.
No joo, voin vaikuttaa vainoharhaiselta kysellessäni tällaisia. Ohessa kuitenkin lainaus yhdestä ulkoministeriön matkustustiedotteesta, päivätty 24.4.2009TTA kirjoitti:Ei ne mennessä kysele mut palatessa saattaa käydä valittelemaan papereista. Mut enpä usko että kovin suuria sakkoja määräävät jos on vähän venähtänyt ja pyörä on vieressä jolla todistaa että takaisin se on tuotu eikä ole myyty matkalla.
"Yksityisautolla Venäjällä liikkuva saa auton rekisteriotteen liitteeksi tulevan takaisintuontisitoumuksen rajalla vain kahdeksi viikoksi. Auton takaisintuontisitoumuksesta ei enää peritä maksua. Jos viisumin kesto on pidempi ja aikoo oleskella Venäjällä yli kaksi viikkoa, on auton takaisintuontisitoumusta mahdollista pidentää esim. Petroskoissa. Kannattaa ylipäätään olla päivämäärien kanssa tarkkana rajalla! Rajalla saatava auton viimeinen takaisintuontipäivä voi poiketa viisumin päivämäärästä. Muu kuin autositoumukseen merkitty auton omistaja saa ohjata autoa vain omistajan läsnäollessa.
Paluuta ei kannata jättää viimeiseen päivään. Mikäli auton vaurioitumisen tai muun syyn takia päivämäärä ylittyy, tulli voi takavarikoida auton ja matkan hinta nousee kohtuuttomiin. Matkustamiseen liittyvät yksityiskohdat on syytä selvittää etukäteen tarkasti. Autolla palattaessa on otettava huomioon, että rajanylitys voi kestää tunteja ja vuorokausi ehtii vaihtua ennen rajanylitystä. Kaikista matkustusasiakirjoista ja matkavakuutuksesta kannattaa ottaa valokopiot. Autoilijalle ajokorttikopio tai kansainvälinen ajokortti on turvallinen ratkaisu."
Ohessa linkki alkuperäiseen tekstiin:
http://www.finland.org.ru/public/defaul ... ture=fi-FI
Heh. Jatkuvasti ramppaat siellä Venäjällä, etkä usko, että kaikki on niiden rajalla mahdollista?TTA kirjoitti:Ei ne mennessä kysele mut palatessa saattaa käydä valittelemaan papereista. Mut enpä usko että kovin suuria sakkoja määräävät jos on vähän venähtänyt ja pyörä on vieressä jolla todistaa että takaisin se on tuotu eikä ole myyty matkalla.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Kaikesta on toistaiseksi selvitty hengissä.
Ehkä oma vääristynyt mielikuva on että semmonen mielivaltainen vedättäminen on rajalta kadonnut lähes kokonaan ja jos jostain tulee sanomista niin silloin on yleensä aihettakin. Autositoumuksen keston ylityksestä ei ole kokemusta mutta jos jossain pykälässä uhkaillaan auton takavarikoinnilla niin ainahan voit etsiä papereista mainintaa moottoripyörästä ja jos ei ole niin vetoat että lakikirjassa puhutaan vain autoista. Noh, ehkä en lähtisi kuitenkaan tuolle linjalle vaan selvittäisin Venäjän Suomen konsulaatista miten asiassa pitää toimia ja miten pidennys tehdään.
Lyhyillä käynneillä enemmän pelottaa että Suomen tullissa alkavat valittaa jostain puuttuvista vilkuista tai muusta jonninjoutavasta.
Ehkä oma vääristynyt mielikuva on että semmonen mielivaltainen vedättäminen on rajalta kadonnut lähes kokonaan ja jos jostain tulee sanomista niin silloin on yleensä aihettakin. Autositoumuksen keston ylityksestä ei ole kokemusta mutta jos jossain pykälässä uhkaillaan auton takavarikoinnilla niin ainahan voit etsiä papereista mainintaa moottoripyörästä ja jos ei ole niin vetoat että lakikirjassa puhutaan vain autoista. Noh, ehkä en lähtisi kuitenkaan tuolle linjalle vaan selvittäisin Venäjän Suomen konsulaatista miten asiassa pitää toimia ja miten pidennys tehdään.
Lyhyillä käynneillä enemmän pelottaa että Suomen tullissa alkavat valittaa jostain puuttuvista vilkuista tai muusta jonninjoutavasta.
Ei tuosta mitään stressiä kannata ottaa, tässä on monta kertaa mennyt autositoumuksen ajat ihan överiksi, ei siitä mitään seuraamuksia ole koskaan ollut rajalla. Maailmassa on monia maita jotka toimii korr... siis kompensaatiolla ja joku viisas on sanonut, että maassa maan tavalla. Elämä helpottuu kun oppii tavoille, ja kyllä tähän mennessä on aina löytynyt kaikille osapuolille tyydyttävä ratkaisu eikä sen niin virallisen kaavan mukaan tarvii mennä... asiahan on kunnossa ja hyvää matkaa 
Moi
Minulla oli aikoinaan auto 6 kuukautta 2 viiikon paperilla , takaisin tultiin Suomeen
, jos haluat asian tehdä virallisesti niin käy paikallisessa tullissa hoitamassa jatko autositoumukselle .... .
terv. jukka
Minulla oli aikoinaan auto 6 kuukautta 2 viiikon paperilla , takaisin tultiin Suomeen
terv. jukka
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Juurikin noin, että vaikka venäjän lait ja niiden sopiva tulkinta mahdollistaisi vaikka millaisia 'hirmutekoja' niin käytäntö on usein vallan toinen. Jos ei anna ihan hirmuisesti aihetta vittuiluun niin sitä ei useinkaan vastaansa saa vaikkei lappuset olisikaan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan täytetty.
Venäjän mongolian vastaisella rajalle päädyttyämme puolalaisen ystävämme kanssa niin hänellä ei ollut ollenkaan autositoumuslappusta. Sellaista kun hänelle ei oltu misään vaiheessa annettu. Tulli ratkaisi ongelman tekemällä kyseisen lapun siinä vaiheessa kun hän oli maasta poistumassa. Multa ja vesalta puolestaan puuttui kaiketi se joku maahantulorekisteröinti joka pitäisi tehdä parin vuorokauden(?) kuluessa maahan saapumisen jälkeen. Kyseinen lappunen tehtiin sitten tullin toimesta kun olimme poistumassa maasta. Kyseistä rekisteröintijuttua emme tehneet myöskään välillä mongolia-vaalimaa eikä tullissa ollut mitään ongelmaa. Tuohon aikaan (2005) kyseinen autositoumus oli ilmainen suomen vastaisilla raja-asemilla, mongolian vastaisella taisi maksaa noin 10e, vladivostokissa 100usd ja magadanissa kyseisiä lappusia ei annettu ollenkaan.
Joskus ennen tuota aikaa kun olin käymässä venäjällä tankkaamassa otin nuijamaalta kyytiin puomipoikia (venäläisiä varusmiehiä jotka jakaa ja tarkastaa niitä pikkulappuja). Niiden kyydittelyä tuli harrastettua aina kun mahdollista sillä heidän avullaan pääsi aina kaikkien jonojen ohi.
Eräänä kertana puomipojat halusivat sitten hoitaa puolestani kaikki paperityöt jonka jälkeen vein heidät kasarmille, joka sijaitsee metsässä jonkin verran vanhasta tullista viipuriin päin. Takaisin tullessani huomasin sitten tullissa ettei mulla ollut autolappua ollenkaan. Tullista löytyi kyllä se lapun vastakappale ja he muistivat käyneeni siinä juuri hetki aiemmin. Kovasti hokivat, että olisi iso problem yms ja sain kertoa muutamalle virkailijalle mitä tapahtui. Sotilastukikohtaan ei kuulemma voinut soittaa ja lopulta sitten minut ohjattiin parakkiin jossa käskettiin kirjoittaa vapaamuotoinen selvitys tapahtuneesta, jonka jälkeen pääsin jatkamaan matkaa. Mitään lahjuksia ei tarvinut maksaa eikä niitä missään vaiheessa edes pyydelty. En tiedä olisiko rahan tarjoaminen nopeuttanut palvelua, mutta mulla ei ole tapana tyrkyttää rahaa hyvittääkseni virhettä jota en ole itse tehnyt.
Venäjän mongolian vastaisella rajalle päädyttyämme puolalaisen ystävämme kanssa niin hänellä ei ollut ollenkaan autositoumuslappusta. Sellaista kun hänelle ei oltu misään vaiheessa annettu. Tulli ratkaisi ongelman tekemällä kyseisen lapun siinä vaiheessa kun hän oli maasta poistumassa. Multa ja vesalta puolestaan puuttui kaiketi se joku maahantulorekisteröinti joka pitäisi tehdä parin vuorokauden(?) kuluessa maahan saapumisen jälkeen. Kyseinen lappunen tehtiin sitten tullin toimesta kun olimme poistumassa maasta. Kyseistä rekisteröintijuttua emme tehneet myöskään välillä mongolia-vaalimaa eikä tullissa ollut mitään ongelmaa. Tuohon aikaan (2005) kyseinen autositoumus oli ilmainen suomen vastaisilla raja-asemilla, mongolian vastaisella taisi maksaa noin 10e, vladivostokissa 100usd ja magadanissa kyseisiä lappusia ei annettu ollenkaan.
Joskus ennen tuota aikaa kun olin käymässä venäjällä tankkaamassa otin nuijamaalta kyytiin puomipoikia (venäläisiä varusmiehiä jotka jakaa ja tarkastaa niitä pikkulappuja). Niiden kyydittelyä tuli harrastettua aina kun mahdollista sillä heidän avullaan pääsi aina kaikkien jonojen ohi.
Eräänä kertana puomipojat halusivat sitten hoitaa puolestani kaikki paperityöt jonka jälkeen vein heidät kasarmille, joka sijaitsee metsässä jonkin verran vanhasta tullista viipuriin päin. Takaisin tullessani huomasin sitten tullissa ettei mulla ollut autolappua ollenkaan. Tullista löytyi kyllä se lapun vastakappale ja he muistivat käyneeni siinä juuri hetki aiemmin. Kovasti hokivat, että olisi iso problem yms ja sain kertoa muutamalle virkailijalle mitä tapahtui. Sotilastukikohtaan ei kuulemma voinut soittaa ja lopulta sitten minut ohjattiin parakkiin jossa käskettiin kirjoittaa vapaamuotoinen selvitys tapahtuneesta, jonka jälkeen pääsin jatkamaan matkaa. Mitään lahjuksia ei tarvinut maksaa eikä niitä missään vaiheessa edes pyydelty. En tiedä olisiko rahan tarjoaminen nopeuttanut palvelua, mutta mulla ei ole tapana tyrkyttää rahaa hyvittääkseni virhettä jota en ole itse tehnyt.
terve
18.5 sain pyoralle kahden viikon em. pumakan.
olisi kaveri kirjoittanut enemmankin, mutta ehti tekemaan sen paperin kun taytin muita.
antoi puh numeron jossa asia voi hoitaa Pietarissa.
numero ei vastannut muutamien kertojen yrittelyn jalkeen.
sitten menin henkiloliikenteen satamassa sijaitsevaan byrooseen, jossa asia hoitui viime kesakuussa.
virkailija ilmoitti ettei ole mitaan mahdolllisuuksia jatkaa moottoripyorien sitoomuksia, koska viime vuoden toukokuun alussa on astunut voiman maarays asiasta.
kysyin, etta miten sitten sain asian hoidettua viime vuoden kesakuussa tassa toimistossa.
virkailija sanoi ettei miteenkaan...
kysyttiin asiaa Nuijamaan tullista perjantaina ja kaveri ilmoitti, etta jos on tyonantajalta jonkinlainen dokumentti josta ilmenee, etta on esim toissa ja siten on ymmarrettavissa, etta oleskelu ei ole lomaa.
niin tallaisessa tapauksessa pidemman sitoomksen saa - "tietysti" oli kommentti.
siis tyoviisumi ei riita.
sovittiin etta otan mukaan kaikki mita on koska, moista paperia ei enaa pe ehtinyt hoitaa ja vkl:na oli sitoomuksen jatko hoidettava.
sitten kaikkien korttien ja paperien kanssa rajalle ja sain kuukauden eli sen mita pyysin.
toisaalta esim Narvasta saa 6 kk kun pyytaa.
edellyttaa viisumia jossa jatkuva oleskelu myonnetyn ajan valilla ei ole ristiriitaa.
esim.turistiviisumihan ei mahdollista kovin pitkaa oleskelua vuodessa (90 pv/v?)
ja Narvassa kertoivat, etta taman vuoden alussa on tullut voimaan pykala, joka mahdollistaa moisen kaytannon.
Narvaan kun menee kannattaa varata aikaa ja "tupakkia" voi opikkusen kestaa paitsi jos maksaa "asianne nopeasta kasittelysta"
eli
maarayksia on, niita sovelletaan eri tavoin riippuen paikasta.
onko tama viranomaisten mielivaltaa?
tuohon seikkaan, etta ettei ole valia onko paperit kunnossa vai ei.
kannattaa huomioida mika on tilanne jos/kun papereita kysytaan esim liikkerikkomuksen yhteydessa.
niissakin em mielivalta kuitenkin pelaa ja kylla ulkolainen niissa heikolla on.
paalla kaksi "rikosta", toki niista voi maksamalla selvita.
maksuthan ilman kuitia on sitte 300-10 000 ruplaa, nama siis niita mita itse olen maksanut
"maassa maan tavalla jne."
kai tuohon jokin maarays/ohjeistus on olemassa.
tassa viimeiset kokemukseni autositoomus aiheesta
terv
ptr
18.5 sain pyoralle kahden viikon em. pumakan.
olisi kaveri kirjoittanut enemmankin, mutta ehti tekemaan sen paperin kun taytin muita.
antoi puh numeron jossa asia voi hoitaa Pietarissa.
numero ei vastannut muutamien kertojen yrittelyn jalkeen.
sitten menin henkiloliikenteen satamassa sijaitsevaan byrooseen, jossa asia hoitui viime kesakuussa.
virkailija ilmoitti ettei ole mitaan mahdolllisuuksia jatkaa moottoripyorien sitoomuksia, koska viime vuoden toukokuun alussa on astunut voiman maarays asiasta.
kysyin, etta miten sitten sain asian hoidettua viime vuoden kesakuussa tassa toimistossa.
virkailija sanoi ettei miteenkaan...
kysyttiin asiaa Nuijamaan tullista perjantaina ja kaveri ilmoitti, etta jos on tyonantajalta jonkinlainen dokumentti josta ilmenee, etta on esim toissa ja siten on ymmarrettavissa, etta oleskelu ei ole lomaa.
niin tallaisessa tapauksessa pidemman sitoomksen saa - "tietysti" oli kommentti.
siis tyoviisumi ei riita.
sovittiin etta otan mukaan kaikki mita on koska, moista paperia ei enaa pe ehtinyt hoitaa ja vkl:na oli sitoomuksen jatko hoidettava.
sitten kaikkien korttien ja paperien kanssa rajalle ja sain kuukauden eli sen mita pyysin.
toisaalta esim Narvasta saa 6 kk kun pyytaa.
edellyttaa viisumia jossa jatkuva oleskelu myonnetyn ajan valilla ei ole ristiriitaa.
esim.turistiviisumihan ei mahdollista kovin pitkaa oleskelua vuodessa (90 pv/v?)
ja Narvassa kertoivat, etta taman vuoden alussa on tullut voimaan pykala, joka mahdollistaa moisen kaytannon.
Narvaan kun menee kannattaa varata aikaa ja "tupakkia" voi opikkusen kestaa paitsi jos maksaa "asianne nopeasta kasittelysta"
eli
maarayksia on, niita sovelletaan eri tavoin riippuen paikasta.
onko tama viranomaisten mielivaltaa?
tuohon seikkaan, etta ettei ole valia onko paperit kunnossa vai ei.
kannattaa huomioida mika on tilanne jos/kun papereita kysytaan esim liikkerikkomuksen yhteydessa.
niissakin em mielivalta kuitenkin pelaa ja kylla ulkolainen niissa heikolla on.
paalla kaksi "rikosta", toki niista voi maksamalla selvita.
maksuthan ilman kuitia on sitte 300-10 000 ruplaa, nama siis niita mita itse olen maksanut
"maassa maan tavalla jne."
kai tuohon jokin maarays/ohjeistus on olemassa.
tassa viimeiset kokemukseni autositoomus aiheesta
terv
ptr
Itse sain Svetogorskista vain kaksi viikkoa vaikka kirjoitinkin papereihin olevani Vladivostokiin menossa. Menin sitten Irkutskissa tulliin ja siellä minulle tehtiin uusi. Piti täytellä yksi venäjänkielinen kaavake ynnä ottaa kaikista mahdollisista dokumenteista kopio ja kirjoittaa jokaiseen kopioon venäjäksi jotakin tyyliin "aito kopio" ja nimi alle. Hommaan meni puoli päivää. Vaikutti ainakin siltä että se oli ihan täysin rutiinitoimenpide.
Palatessa Svetogorskissa olivatkin sitten aivan ihmeissään, paperi oli mukamas väärän värinen eivätkä muutenkaan oikein ymmärtäneet sitä saatika miten minulla saattoi sellainen olla. Loppujen lopuksi päätyivät soittamaan ilmeisesti Irkutskiin varmistaakseen että paperi on aito ja kävivät vielä ulkona tsekkaamassa mopon runkonumeron. Ainakaan eivät olleet tippaakaan mielissään. Koko hommaan meni noin puoli tuntia kun muilla ajoneuvon papereiden leimaus kesti ehkä parikymmentä sekuntia. Minä olin sentään mielestäni käyttäytynyt kuten kunnon turistin kuuluu ja olin nähnyt paljon vaivaa että sain paperit kuntoon mutta silti asiasta meinasi tulla ongelma. Melko venäläistä toimintaa, ensin kirjoitetaan paperit niin että on pakko hakea jatkoa ja sitten kun haet sitä jatkoa ollaan aivan äimänä että mitä tämä nyt sitten on.
Tapasin venäjällä yhden britin joka oli saanut saman tien 4kk jossakin muistaakseni liettuan ja venäjän rajalla vaikka viisumi ei oikeuttanut kuin 90 päivän oleskeluun.
Itselle tuli kumminkin tästä ensimmäisestä venäjänreissustani sellainen olo että kannattaa ihan oikeasti yrittää pitää kaikki paperit kunnossa, katselevat niitä joka kylässä ja joku voi pian keksiä niistä oivan tavan saada lisätienistiä.
Palatessa Svetogorskissa olivatkin sitten aivan ihmeissään, paperi oli mukamas väärän värinen eivätkä muutenkaan oikein ymmärtäneet sitä saatika miten minulla saattoi sellainen olla. Loppujen lopuksi päätyivät soittamaan ilmeisesti Irkutskiin varmistaakseen että paperi on aito ja kävivät vielä ulkona tsekkaamassa mopon runkonumeron. Ainakaan eivät olleet tippaakaan mielissään. Koko hommaan meni noin puoli tuntia kun muilla ajoneuvon papereiden leimaus kesti ehkä parikymmentä sekuntia. Minä olin sentään mielestäni käyttäytynyt kuten kunnon turistin kuuluu ja olin nähnyt paljon vaivaa että sain paperit kuntoon mutta silti asiasta meinasi tulla ongelma. Melko venäläistä toimintaa, ensin kirjoitetaan paperit niin että on pakko hakea jatkoa ja sitten kun haet sitä jatkoa ollaan aivan äimänä että mitä tämä nyt sitten on.
Tapasin venäjällä yhden britin joka oli saanut saman tien 4kk jossakin muistaakseni liettuan ja venäjän rajalla vaikka viisumi ei oikeuttanut kuin 90 päivän oleskeluun.
Itselle tuli kumminkin tästä ensimmäisestä venäjänreissustani sellainen olo että kannattaa ihan oikeasti yrittää pitää kaikki paperit kunnossa, katselevat niitä joka kylässä ja joku voi pian keksiä niistä oivan tavan saada lisätienistiä.
Hannes kirjoitti:Itse sain Svetogorskista vain kaksi viikkoa vaikka kirjoitinkin papereihin olevani Vladivostokiin menossa. Menin sitten Irkutskissa tulliin ja siellä minulle tehtiin uusi. Piti täytellä yksi venäjänkielinen kaavake ynnä ottaa kaikista mahdollisista dokumenteista kopio ja kirjoittaa jokaiseen kopioon venäjäksi jotakin tyyliin "aito kopio" ja nimi alle. Hommaan meni puoli päivää. Vaikutti ainakin siltä että se oli ihan täysin rutiinitoimenpide.
Just joo, tämä on juuri sitä mistä tuolla ensimmäisessä viestissä kyselin ja jota pelkäsinkin. Kuten arvata saattoi, kone sylkäisi minullekin vain sen kahden viikon lapun, jota en allekirjoittanut. Olin kuitenkin ilmeisen onnekas, koska virkailija teki uuden haluamallani ajalla. Lähellä Ufaa tapaamani suomalaiset asuntoautoilijat olivat kokeneita venäjänkävijöitä, kuski oli käynyt 42 kertaa ja hänkin ihasteli, että katsos poikaa, kun olet tuollaisen lapun saanut.
Minulle olisi ollut painajainen lähteä kielitaidottomana seikkailemaan johonkin virastoon vonkaamaan lisäaikaa.
Noista papereiden kunnossaolemisesta olen samaa mieltä. Jos jokin leima puuttuu=kävelevä lompakko.
Tämä paperisota sai minut kuitenkin kypsymään niin paljon, etten käyttänyt Mongolia-optiota vaikka minulla oli viisumi, aikaa yllin kyllin ja muuta kapasiteettia käydä Ulan Batorissa. Sieltä takaisin tullessa olisi taas joutunut tekemään koko paperirumban uusiksi ja myötä ollut hyvä tuuri olisi voinut loppua.