DRZ400 säie mm. FCR39mod

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

DRZ400 säie mm. FCR39mod

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Nyt kävi sillee, että tuli ostettua FCR 39 ja se tartteis saada se mopoon kiinne.

Korjatkaapas tätä mun listaa osista mitä mun pitää vaihtaa:

- E-mallin kumikurkku kaasarin ja sylinterin välille
- Jonkinlainen E-mallin härpäke kaasarin ja ilmanputsarin välille?
- Kaasuvaijerit? (Onko pakko vaihtaa?)

Mitähän kokoluokkaa suuttimien pitäisi olla viriputken ja puukotetun ilmanputsarin kanssa?

Mistä Keihinin tyhjäkäynti- ja pääsuuttiia saa ostaa?
anmu
Pyörä: ---

Viesti Kirjoittaja anmu »

Keihinin suuttimia myy ainaskin Puromotor Tampereella. Tuolta itse olen ostanut.
http://www.puromotor.fi/
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Onhan äänäri/pakoputki riittävän avara? Sytkääkin saattaa joutua rukkaamaan...
vkoivu

niffestone kirjoitti:Onhan äänäri/pakoputki riittävän avara? Sytkääkin saattaa joutua rukkaamaan...
Toistaiseksi tuo putki on orkkis, mutta kohta se turhankin avara. Sytkään ei tarvitse puuttua.
petrol
Pyörä: Suzuki DR-Z 400, RM125 en, RM-Z 250, KT

Viesti Kirjoittaja petrol »

Käy kattomassa tama keskustelu http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/pa ... 18;t=35143

Siellä loppu osassa on paljon juttua kaasarin vaihdosta ja säädöistä
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Re: Keihinin vaihto DRZ400S:n

Viesti Kirjoittaja Pasi »

vkoivu kirjoitti:Nyt kävi sillee, että tuli ostettua FCR 39 ja se tartteis saada se mopoon kiinne.

Mitähän kokoluokkaa suuttimien pitäisi olla viriputken ja puukotetun ilmanputsarin kanssa?

Kaasuvaijereita ei ole pakko vaihtaa. Kumiosien lisäksi tarvitaan kiihdytyssuppilo eli se alumiiniputki joka kiinnitetään kaasariin ja johon tulee se (kallis) kumitötterö ilmaboxilta päin.

Säädöt: kts www.drz.info, siellä on em osien osanumerot myös mainittu paitsi että yhdessä on kiroitusvirhe. Suuttimia löytynee nakkilan kirkon vaiheilta.
Ilkka

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Pasi kirjoitti:
vkoivu kirjoitti:Nyt kävi sillee, että tuli ostettua FCR 39 ja se tartteis saada se mopoon kiinne.

Kaasuvaijereita ei ole pakko vaihtaa. Kumiosien lisäksi tarvitaan kiihdytyssuppilo eli se alumiiniputki joka kiinnitetään kaasariin ja johon tulee se (kallis) kumitötterö ilmaboxilta päin.

Säädöt: kts www.drz.info, siellä on em osien osanumerot myös mainittu paitsi että yhdessä on kiroitusvirhe. Suuttimia löytynee nakkilan kirkon vaiheilta.
Kuten Pasi kirjoittikin, kaasuvaijereita ei ole pakko vaihtaa, jotkut ovat myös käyttäneet S-mallin vaijereista pelkkää kaasun avaus vaijeria. Mulla toimii paremmin E-mallin vaijereilla, jotka vedin lyhintä reittiä runkoputken oikealta puolelta.

www.sudco.com voi tilata sopivan adapterin(=kiihdytyssuppilo eli se alumiiniputki, FCR air cleaner/airbox adapter, 021-216A), joka maksoi 36$. Tällöin kaasari käy suoraan S-mallin putsarista tulevaan alkuperäiseen kumitötteröön. Samalla saa tilattua tarvittaessa suuttimet ja neulat kohtuulliseen hintaan.

Samasta putiikista löytyy Pilot Air Screw (PAS), jolla korvataan pilot air jet. Tällöin ilmasuutinta ei tarvitse vaihdella kaasaria säätäessä, vaan säätäminen onnistuu ruuvarilla.

Käsinsäädettävä seosruuvi kannattaa hommata, ellei kaasarin mukana tule sellaista. Alkuperäistä seosruuvia ei pysty säätämään irrottamatta kaasaria. Seosruuvin saa esim. http://www.kientech.com/ExtendedFuelScrews.htm ja tuolta malli "All FCR Keihin 39mm Carbs" 20$.
vkoivu

Pasi kirjoitti:

Velocity Stack....13670 29F00 = kiihdytyssuppilo?
Intake.................13111 29F00 = kurkku kaasarin ja pytyn väliin?
Outlet.................13811 29F00 = kurkku kaasarin ja ilmanputsarin väliin?
Clamp................09402 58208 = klemmari?
Clamp................09402 60208 = klemmari?
Pasi

Se näky olevan se kiroitusvirhe tuossa kumitötterön koodissa. Oikea on 13881-29F00. Täältä voi tarkistaa http://www.ronayers.com/fiche/frames.cf ... arent=1540
vkoivu

Tänään posti kiikutti mulle tuon FCR:n ja heti alkoi tutkiskelu, että mitä se on syönyt. Kaasari on myyjän mukaan peräisin KTM400EXC:stä ja seuraan olosia osia sieltä löyty:

Pääsuutin 175
Tyhjäkäyntisuutin 48
Ilmasuuttimet (ne putsarin puoleiset) 100 ja 200
Ilmasuutin kaasarin sisäs 85
Neulan tyyppi OBDTM

Koitin katella tuolta thumbertalkista millasia suuttimia siel on porukka käyttäny eikä kellään tietysti tollasta neulaa ole ollut. Pääsuutin on ainakin hirmusesti liian iso, mutta niitähän löytyy vaikka mistä.

Lueskelin noita vanhoja viestejä ja olin ymmärtävinäni, että Ilkalla olisi 400SX:n ja Pasilla 450EXC:n kaasari. Oottekos te tutkiskellu millaset neulat teillä on ja ootteko te vaihdellut muita kuin noita pääsuuttimmia.

Jossain tuolla hirmusesti kehuttiin, että E sarjan neulat olisivat parempia ja että jenkeissä sellanen neula maksaa luotain $15 eli suomessakaan ei ehkä ihan miljoonaa. E-mallin neulan kanssa parilla jannulla näytti olleen muutoin samat suuttimet mitä tos mun kaasarissa paitsi tietty pienempi pääsuutin.
Pasi

Tottahelvetissä on tutkittu mikä neula kaasarissa on, oikean neulan valinta on koko säätöprojektin a&o. Mulla on neulana thumpertalkista tilattu James Dean -kitin sininen neula ja pääsuuttimena 155. Tk-suutin on 42, ilmasuuttimet 100 ja 200. 85 taitaa olla ryyppysuutin.
Ilkka

Thumpertalkista löytyy juttua (OB)DTM-naulasta hakemalla sanalla "DTM" foorumista "DR-Z 400"

http://www.thumpertalk.com/forum/search.php

Mulla on kaasarissa seuraavat asetukset ja hyvin toimii.

Pääsuutin: 158
Pääilmasuutin: 200
Tyhjäkäyntisuutin: 38
Tyhjäkäynti-ilmaruuvi: 5/8 kierrosta auki (tämä on tyhjäkäynti-ilmasuuttimen tilalla)
Seosruuvi noin pari kierrosta auki
Neula/korkeus: DTM / 3
Putsarikotelossa 3 x 3" reikä
Vakio pakoputki
vkoivu

Kiitoksia tuosta thumpertalk vinkistä. Kovasti mä sieltä olen noita suutinjuttuja lueskellut, mutta en ole älynnyt hakea viestiketjuja tuolla DTM hakusanalla.

Paikallisesta mopokaupasta löysin 155:n ja 158:n suuttimet joista tällä hetkellä tuo 155 kiinne.

Tyhjäkäyntisuuttimia en löytänyt mistään, joten paikallaan on vielä se ilmeisesti liian suuri 48. Yllättäen kaasaria asennellessa vielä muistin tuon seosruuvin säädönkin väärinpäin eli muistelin seoksen menevän laihemmalle kun ruuvia kääntää ulospäin vaikka se säätö taitaa toimia juuri päin vastoin. Nyt seosruuvi on sitten auki 3 kierrosta mikä entisestään paksuntaa seosta.

Putki mulla on vielä vakiomallia niin kauan kunnes postista tulee FMF:n kokoputkisto. Ilmanputsarin eilen puukotin avoimeksi. Neula mulla on siinä keskimmäisessä kolosessa. Kumminkos päin ne neulan säädöt imoitetaan? Eli onko neula silloin ykkösasennossa kun se on säädetty kaikkein laihimmilleen?

Vaikka seokset onkin ihan päin persettä niin kyllä tuo paljon paremmin kaasuun vastaa ja vakiovälityksillä keulakin nousee kaasulla vielä kolmosella. :lol:
Ilkka

vkoivu kirjoitti:Yllättäen kaasaria asennellessa vielä muistin tuon seosruuvin säädönkin väärinpäin eli muistelin seoksen menevän laihemmalle kun ruuvia kääntää ulospäin vaikka se säätö taitaa toimia juuri päin vastoin.

Kumminkos päin ne neulan säädöt imoitetaan? Eli onko neula silloin ykkösasennossa kun se on säädetty kaikkein laihimmilleen?
Kuten arvelitkin, niin seos menee rikkaammalle, kun ruuvia avataan ja neulan asento lasketaan ylhäältä eli ykkösasento on laihin.
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Ilkka kirjoitti:Kuten Pasi kirjoittikin, kaasuvaijereita ei ole pakko vaihtaa, jotkut ovat myös käyttäneet S-mallin vaijereista pelkkää kaasun avaus vaijeria. Mulla toimii paremmin E-mallin vaijereilla, jotka vedin lyhintä reittiä runkoputken oikealta puolelta.

www.sudco.com voi tilata sopivan adapterin(=kiihdytyssuppilo eli se alumiiniputki, FCR air cleaner/airbox adapter, 021-216A), joka maksoi 36$. Tällöin kaasari käy suoraan S-mallin putsarista tulevaan alkuperäiseen kumitötteröön. Samalla saa tilattua tarvittaessa suuttimet ja neulat kohtuulliseen hintaan.

Samasta putiikista löytyy Pilot Air Screw (PAS), jolla korvataan pilot air jet. Tällöin ilmasuutinta ei tarvitse vaihdella kaasaria säätäessä, vaan säätäminen onnistuu ruuvarilla.

Käsinsäädettävä seosruuvi kannattaa hommata, ellei kaasarin mukana tule sellaista. Alkuperäistä seosruuvia ei pysty säätämään irrottamatta kaasaria. Seosruuvin saa esim. http://www.kientech.com/ExtendedFuelScrews.htm ja tuolta malli "All FCR Keihin 39mm Carbs" 20$.
Moi Ilkka (ja muut),

Olen tilaamassa tuolta Sudcolta FCR:ää.

Ensinnäkin, kannattaako ottaa ryypyllinen vai ei? Ryypyllinen maksaa $477(n.385e) ja ryypytön $403(n.325e). Sen verran otin ite selvää että nuo on FCR:iä. Samasta puljusta saa myös MX:iä, perus $466, hotstartilla $535 ja hotstart+tps $593. Onko perus-FCR:ssä jonkinlainen hotstart-mahdollisuus? Näistä vaihtoehdoista ilmeisesti kallistun tuohon ryypylliseen FCR:ään.

Mitäs muuta sitten tarvitaan? Pyörä on DRZ-SM, ilmaboxi on puukotettu ja kokoputki on kohtapuoliin. Suuttimia ilmeisesti saa kotomaastakin joten turha niitä on tilailla, ellei sitten neula-suutin-kittiä tilaa.

Vissiinkin FCR air cleaner/airbox adapter, 021-216A (tästä luki thumpertalkissa että "fitment sucks", onko totta??), ja tuo Pilot Air Screw (osanro?). Edit: nämä on vissiin pas:n tarvittavat osat: Air screw: 021-230 ( description - 1014-817 A/SCRW) $5.78
Spring: 021-235 ( description-16052-KM4 SPRNG) $6.56

Näiden lisäksi ei vissiin muuta tarvi kuin
Intake.................13111 29F00 = kurkku kaasarin ja pytyn väliin
Clamp................09402 58208 = klemmari kaasarin kurkkuun kiinnittämiseksi

Pärjääkö tolla vakioneulalla, vai kannattaisko joku malli tilata? JD? DJ?
Vastaa Viestiin