Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

NPM´n sivuja selattuani sopivin Mikuni olisi TM36-31. Outoa asiassa on se että sivuilla sano-
taan pykälää pienemmän, eli TM33-12'n sopivan juuri tähän pyörään. Kiinnitys imukurkkuun
päin on kuitenkin 2 milliä liian pieni, voisiko johtua vuosimallikohtaisista eroista? Eurooppaan-
tuojan sivuillakin (Vergaser-Kits nach Fahrzeugmarke; klik -> "SUZUKI") mainitaan sopivuus
molemmille DR 350'een muttei eritellä vuosimalleittain sen enempiä.

Mahtaako ilmanputsareita olla saatavilla miten hyvin? Orkkiskaasarissa liityntä putsariin ei
ole pyöreä, mikä sinänsä ei haittaisi mutta kun mitat on suuremmat kuin 36-31'ssä. Joko
uus putsarikotelo tai sitte jonkinlainen sovitin väliin. Entäpä kaasuvaijerin kiinnitys, joutuu-
ko pakosta vaihtamaan kahvan ja muut sälät? Jos vaikka sattuis jollain lukijoista olemaan
tuota kampetta niin mitat kiinnostais....

__________________________________________________________________________


EDIT 230509: Laitan tähän alotusviestin loppuun jonkinlaisen tarinan mitä tehtiin ja mitä tapahtu...

Kun selvis että NPM'ssä on yx kappale hyllyssä niin menin paikan päälle varmistuakseni muu-
tamista mitoista. Samalla tietysti pääsi ihan kädestä pitäen ihmettelemään laitetta. Mukana
oli vanha kaasari ja ilmanputsarin muovi. Kun kerroin vanhan kamppeen mitat myyjä ties heti
minkä kokonen sovitusholkki täytyy hommata. Epäilin hieman valintaa mutta päätin että jos
on väärän kokonen niin ittepähän mokasivat.. ja korjaavat. Aikaa tietysti kuluisi mutta aina-
kin saa varmasti oikean jos ei ala sopimaan.

Kun osat oli tallissa niin alotin kaasukahvasta.kumi niin tiukassa etten ehjänä saanu irti. Va-
sen lähti melko kivuttomasti mutta yx ei pelkästään paljo auta. Päätin jättää vanhat sikseen
ja liikkeestä uudet. Naapurin avustuksella paineilmaa väliin ja kovat ähellykset niin menivät-
hän nuo. Kaasukahvan muovia joutu lyhentämään, oli 15 milliä ylimäärästä. Vaijerit mahtu sa-
maa reittiä ku vanha.

Putsarin muovi sopi holkin päälle just napakasti, ei ongelmia. Niitä ilmeni sitäki enämpi sen saa-
misessa kaasariin kiinni. Ovat meinaan tehneet sen aikast tarkalla sovitteella. Ihan pieni läm-
mittäminen ei auttanu mitään. Lopulta päädyttiin siihen että silitysraudan päälle lepäämään,
kuumailmapuhaltimella vielä lisäapua, rasvaa väliin ja kohtuullinen määrä väkivaltaa sopivasti
kohdistettuna niin lopultahan se meni.

Tässä kohtaa saattaisi jo ajatella että pahimman täytyy olla takana.. väärin. Laitteen mahtuu
kyllä asentamaan imukurkkuun muttei kääntämään pystysuoraan. Rakenne eroaa vanhasta si-
ten että vaijerien kiinnityskohta, siis se mitä vaijerit liikuttavat on siirretty eri kohtaan (taka-
ylä-vasemmalle) ja jottei homma olis liian yksinkertanen ottaa se tietysti runkoon kiinni. Taitaa
olla seuraavana vuorossa rungon muutostyöt....

Työpaikalla yht'äkkiä tuli mieleeni eräs ``talon´´ hitsareista jonka kanssa on ennenkin turis-
tu jos jonninlaista aiheena nämä kaks'pyöräset. Kahveetauolla vinkkasin miehen samaan pöy-
tään istumaan ja siitähän se sitte lähti armoton kyselyrumba käyntiin; mistä on kyse, mitä pi-
täs tehdä ja missä parhaiten onnistuis sekä millon olis sopiva ajankohta. Pyysi laittamaan ku-
via ja ne nähtyään totesi että on nähtävä ihan ``livenä´´ ennenku pystyy sanomaan. Ei aut-
tanu muu kuin köyttää mopo peräkärryyn kiinni ja Eurajoelle, kyseessä on nimittäin sama henkilö
joka on mainittu tuolla. Jätin mopon pihaan ja jäin odottelemaan mitä tuleman pitää.

No ei kulunu ku seuraavaan päivään ni kotiin päästyäni kännykkä soi. Valmis on ja kotiuttaa voi-
tais. Ja kaiken muun hyvän lisäx laite tuotiin ihan pihaan asti kun oli kuulemma muutenkin asi-
aa ``isoon sitiin´´. Kauhiasti kiittelin eikä tuosta mitään kyllä velotettukaan, vaikka vähän
siihen suuntaan vihjasinkin. Seuraavksi pikaseen tahtiin maalia päälle ennen kuin ruoste alkaa
tekemään tuhojaan. Ympäristö peittoon, pyyhintä asetonilla ja spray-sinkkimaalia päälle useem-
pi kerros. Kuivuu nopeeseen tahtiin, toisin kuin keltanen Miranol... Sitte vihdoin kasaamaan.

Osien asennuksessa ei ilmenny sen ihmeempiä. Ilmanputsarin muovi ei menny kaasarin holkin
päälle ihan yhtä nätisti kuten orkkikseen, mutta pysyy joka tapauksessa. Vaijerien säätövaro-
ja ei juurikaan jääny, mutta riittivät joka tapauksessa. Lopuix tankki ja penkki ja eiku potki-
maan tulille. Odotetusti ensimmäisellä kerralla kun kaasari oli tyhjä joutui hieman pitempään
pätkimään. Eli käyntiin lähti, lähteekö uudestaan, ei tiedä vielä. Säätöjä katellaan ja ajokoke-
muksia kerrotaan kun niitä kertyy....



__________________________________________________________________________

EDIT 180914: Jatketaanpa tähän orkkisviestin loppuun vielä kerran....

No eipä niitä sitte paljoo kerinny kertymään kun laite vaihto omistajaa alle kahden kuukauden
kuluessa muutostyöstä. Myöhemmin kuulin että omistaja on tuonkin jälkeen jo ainakin kertaal-
leen vaihtunut. Siiihen loppuvat jäljet niiltä osin kuin minä tiedän. Osa tapahtumista selviää lu-
kemalla koko tarina tästä alaspäin, ihan kaikki ei selviä tästä tiivisteestä...

Mainitaan vielä ihan off topiccina sellanen käytännössä koettu todellisuus joka liittyy moorpyö-
rien rengastukseen. Kuten tuosta avatarista voi nähdä on nykyinen menopeli aivan toisenlainen.
Pikkutohtorilla ja sen 22 kilowatilla sekä enskarenkailla tuli mökkitiellä kokeiltua miten paljo ker-
kee ottamaan huippuja sen suorahkolla pätkällä. DR'n mittari sinänsä oli aivan ``soittimesta´´
ja tuohon tulikin asennettua erillinen Sigman (muistaakseni) mittari jonka sai säädettyä ihan ko-
hilleen. Todellinen nopeus oli noin 60 kmh ilman sen suurempia huolia muusta kuin ajoissa jar-
ruttamisesta ennen seuraavaa mutkaa. TDM'llä ja sen 63 kW'lla, suuremmalla omamassalla ja
katurenkailla saa irtosorapinnalla keskittyä ajamiseen koko ajan puhumattakaan että kääntäisi
kahvasta oikein reilummin....
Viimeksi muokannut Agitheosis, To Syys 18, 2014 7:48 pm. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
maqe
Viestit: 334
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 9:42 pm
Pyörä: Gsf 1200 S
Paikkakunta: iisalmi

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja maqe »

http://www.mikuni-topham.de/DEUTSCHSITE ... DR350.html
Tuollaisen satsin muistin. Tuon pitäs olla pulttaa paikoilleen+orggis ilmanputsari sopii.
Dellortolla oli kanssa mikeseoli 34mm kiihytyspumppullinen malli varsin halpakin.
Fideltuntsa
Viestit: 59
Liittynyt: To Syys 13, 2007 6:43 pm
Pyörä: XR400R & B12T

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Fideltuntsa »

Mulla on TM 36-31 kitti. Tilasin sen ABP Racing pajalta ja siinä on soviteholkit hondaan imu 44mm ja putsari 58mm eli bolt on sarja. Näin olettaisin olevan dr:n kohdalla myös. Vaijerit lyhensin alkuperäisistä ja hyvin on pelannu.

Itsekin kattelin NPM:n sivuilta, mutta holkit olisi joutunut hommaamaan muuaalta ja saksasta tilattu kitti oli saman hintanen.
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Fideltuntsa kirjoitti:Mulla on TM 36-31 kitti. Tilasin sen ABP Racing pajalta ja siinä on soviteholkit
hondaan imu 44mm ja putsari 58mm eli bolt on sarja. Näin olettaisin olevan
dr:n kohdalla myös.
Mikä kaasari ennen modausta ja miten vaikutti toimintaan? Omassa tapauk-
sessa halkasijat on hieman eri kokoset mutta holkit on toki saatavilla. Ei ollu
hyllyssä mut tulon päällä on. Imukurkkuun sopii ilman sen kummempia, saman
kokonen, siis vain ilman puolellle tarvitaan....
Fideltuntsa kirjoitti:Vaijerit lyhensin alkuperäisistä ja hyvin on pelannu.
Oliko sulla jo ennen modausta millanen kaasukahva? Mulle suosittelivat vaih-
toa ns. veto / palautus - tyyppiseen jossa liike molempiin suuntiin on vaijeril-
la pakko-ohjattu.
Fideltuntsa
Viestit: 59
Liittynyt: To Syys 13, 2007 6:43 pm
Pyörä: XR400R & B12T

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Fideltuntsa »

Agitheosis kirjoitti:
Fideltuntsa kirjoitti:Mulla on TM 36-31 kitti. Tilasin sen ABP Racing pajalta ja siinä on soviteholkit
hondaan imu 44mm ja putsari 58mm eli bolt on sarja. Näin olettaisin olevan
dr:n kohdalla myös.
Mikä kaasari ennen modausta ja miten vaikutti toimintaan? Omassa tapauk-
sessa halkasijat on hieman eri kokoset mutta holkit on toki saatavilla. Ei ollu
hyllyssä mut tulon päällä on. Imukurkkuun sopii ilman sen kummempia, saman
kokonen, siis vain ilman puolellle tarvitaan....
Fideltuntsa kirjoitti:Vaijerit lyhensin alkuperäisistä ja hyvin on pelannu.
Oliko sulla jo ennen modausta millanen kaasukahva? Mulle suosittelivat vaih-
toa ns. veto / palautus - tyyppiseen jossa liike molempiin suuntiin on vaijeril-
la pakko-ohjattu.

Keihin 36 alipainetoiminen ilman kiihdytyspumppua on alkuperäinen kaasutin. Kyllähän se kaasuun vastaavuus parani. Saattaa jopa tarjota keulaa kaasusta:) Suuttimia olen joutunut isontamaan.
Kaasukahva oli ja on veto ja palautus omilla vaijereilla.
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Nyt on osat hallussa ja ihmettelyt päällänsä. Alkuperänen kahvakumi lähti kytkinpuolelta mel-
ko kivuttomasti mutta kaasukahvasta ei, oli liimaa pistetty tehtaalla ihan kiitettävästi. Kävin
hakemassa uudet ni ei tartte ihmetellä. Kumit, kahva ja vaijerit on asennettu ja pujoteltu, sit-
te pääsis ite kaasarin käsittelyyn. Kuten todettua imukurkun puoli sopii sellasenaan, tai aina-
kin pitäs, en oo vielä paikoilleen kokeillu. Putsarin puolelle tulee sovitinholkki jokapitäs mennä
paikoilleen lämmitettynä ja jämähtää jäähdyttyään. Muovi sopii holkin päälle mainiosti. Ite kaa-
sarin anatomiasta onkin seuraavax arpomista. Saattaa vaikuttaa tyhmältä mutta mukana ei
tullut manuaalia. Pitäiskö mun itestäänselvästi tietää mitä kaikki säätimet on ja miten vaikut-
tavat. Avaamaan en tuota alkanu, mahtaako sisällä olla jotain olennaista säätömahdollisuutta?
Suuttimia kaiketi mutta en tarkota niitä.

Joka tapauksessa alla kuvat ja se mitä noista olen ymmärtänyt...

Kuva

Tyhjäkäyntikierrosten säätö? Vaikuttaa siihen miten paljo luisti on pienimmillään auki?


Kuva

Mikä mahtaa olla? Sijaitsee imukurkun puolella kohokammion kannen etupuolella.


Kuva

Liittyiskö kiihdytyspumppuun? Ainakin ruuvia kiinni kiertämällä välys muovin ja tapin välillä kasvaa.


Kuva

Näistä kahdesta ei tietoa. Asennuksen jälkeen jäävät kuorien sisään...

Noiden lisäx ei muita päälle näy. Tarkotus olis saada ensin jonkinlaiset perussäädöt joilla lähtee käymään....
Viimeksi muokannut Agitheosis, La Touko 23, 2009 7:13 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja HarMi »

routaisten peltojen pehtoori
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

1. Oikein
2. Tyhjäkäynnin seosruuvi (pilot screw)
3. Oikein
4. Ilmasuuttimet tk + pää (pilot airjet ja (main) airjet)
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Yllä täydellisesti muotoiltu vastaus, ottakaa ihmiset mallia!! Tiivis, pelkkää asiaa ja ennen
kaikkea vastaa siihen mitä kysytään!! Kiitän.

Perkeles, ei mahdu paikoilleen oikeeseen asentoon. Runko tiellä. Sitte vaan jostain pätevä
hitsari esiin....
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Nyt on runkomuutokset tehty. Äkkiä maalia päälle ennenku ruoste iskee. Sitte pääseeki jo
laittamaan kasaan, paitsi jos ilmenee jotain muuta ihmeellistä... mitähä se vois olla...

Kuva

Kuva
Sakkeus
Viestit: 346
Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Sakkeus »

Mikä takaiskari sulla on tossa, ei taida olla alkuperäinen? Ettei ois evon etukeppi, miten pelaa?
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Alkuperää en pysty sen paremmin kiistämään kuin vasvistamaankaan. Tuo siinä on koko ajan
mun aikani ollu. En oo osannu epäillä etteikö olis orkkis osa. Onhan tuo virkansa toimittanu,
tosin tuntuu että tekee samaa kuin etupää eli on turhan löysä. Edessä tuon vaan huomaa niin
paljon helpommin kun nykäsee etujarrua äkäsesti ja kattoo miten paljo pumput antaa perix....
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Mopo on kasattu ja käymäänkin lähti. Säädöt ja koeajot lähipäivinä. Konetta käyttelin ja hy-
vin vastas kaasukahvan kääntämiseen....
Avatar
hannuk
Viestit: 1158
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Sakkeus kirjoitti:Mikä takaiskari sulla on tossa, ei taida olla alkuperäinen? Ettei ois evon etukeppi, miten pelaa?
Kyllä tuo kovasti vaikuttaa alkuperäiseltä, ainakin siinä orkkiksessa oli tuo ulkopuolinen säiliö jne. Ei nuo susukien osat ole aina halvinta kuraa :mrgreen:
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Agitheosis
Viestit: 453
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:12 pm
Pyörä: Husqvarna CT6FS
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaasarin vaihto Suzuki DR 350 S -91'een

Viesti Kirjoittaja Agitheosis »

Ajaessa on helppo huomata että on eri kaasari pataa ruokkimassa. Voimaa on ja vetää hyvin
läpi koko kierrosalueen punarajalle asti. Kaksi seikkaa kuitenkin pisti esiin; kun kaasun kiertää
kiinni kierrokset laskee viiveellä, aina kuitenkin sen lopulta tehden. Toinen on että kun 5000
rpm eteenpäin avaa kaasua nopeasti niin ensin on pienehkö viive ja sitte alkaa tapahtua. Mi-
kä on todennäkösin syy noille?
Vastaa Viestiin