BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150
Valvoja: Moderaattorit
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Pitäisi kait tehdä BMW-merkkihuolloista juttu Rikastimeen

"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Tässähän on kyseessä siis myyjän oma paja, samalla maahantuojan virallinen huolto.genesis kirjoitti:Ei muutakuin synkkaohjeiden mukaan toimimaan, ja laskutat pajaa tehdyistä tunneista, taikka tarjoot sitä takaisin että korjataan tehdyt virheet. Ja annat synkkaohjeet käteen....
Paraleverin kartiolaakerit alkaa varmaan olemaan valmiina jos rusahtelee. Taikka sitte ne on vain vedetty naama irvessä kireelle...
En nähnyt silmilläni tuon paraleverin säädössä mitään momenttiavainta tms.
Ja kun kaupasta on vasta se n. 4kk niin nuohan "haluaa" korjata. En mä tiedä miten tässä ny pitäs toimia et sais homman kuntoon. Pari tonnia rahaa käteen ja korjaan ite. Tässä o menny monta monituista työpäivääkin vituiksi tämän asian kans saikatessa. Ja hermot. Ja kohta räjähtää joku muukin.
- genesis
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
- Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
- Paikkakunta: Västra Finlands län
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Tämä taitaa olla kuluttaja-asiamiehen juttuja jos kaupanteostakaan ei ole paljoa aikaa (=lue: ehditty tällä kaudella ajamaan)ktndwn kirjoitti:Tässähän on kyseessä siis myyjän oma paja, samalla maahantuojan virallinen huolto.genesis kirjoitti:Ei muutakuin synkkaohjeiden mukaan toimimaan, ja laskutat pajaa tehdyistä tunneista, taikka tarjoot sitä takaisin että korjataan tehdyt virheet. Ja annat synkkaohjeet käteen....
Paraleverin kartiolaakerit alkaa varmaan olemaan valmiina jos rusahtelee. Taikka sitte ne on vain vedetty naama irvessä kireelle...
En nähnyt silmilläni tuon paraleverin säädössä mitään momenttiavainta tms.
Ja kun kaupasta on vasta se n. 4kk niin nuohan "haluaa" korjata. En mä tiedä miten tässä ny pitäs toimia et sais homman kuntoon. Pari tonnia rahaa käteen ja korjaan ite. Tässä o menny monta monituista työpäivääkin vituiksi tämän asian kans saikatessa. Ja hermot. Ja kohta räjähtää joku muukin.
Sinne vain reklamoimaan, eikai siinä muukaan auta. Maahantuojakin voisi olla halukas tietämään mitä korjaamot oikein touhuavat...
Mitä momenttiavaimeen tulee, käytin tuota käsivarsimomenttia paraleverin kasauksessa, jos sen veti liian kireelle, sieltä alkoi tuntumaan noi laakereiden neulat. Tiukkaan ja puolkierrosta takas auki. Momenttiavain taitaisi olla itelle hyvä sijoitus
Yrittäkää päästä sopuun, riidasta voi tulla pitkä ja vaikea.
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Kuluttajaneuvojalle soitinkin ja kuulosti, et voisivat hoitaa asiaa. Tällä kaudella on tullu ajeltua nyt jo jonkun verran, ja tuntuma pyörään alkaa olla sikäli kohdallaan. Ihan helvetin lepposan tuntunen vehe muuten. Jos vaa sais nää ongelmat veke nin kyllähän tällä ajelis varmaan vaikka kuinka.genesis kirjoitti:
Tämä taitaa olla kuluttaja-asiamiehen juttuja jos kaupanteostakaan ei ole paljoa aikaa (=lue: ehditty tällä kaudella ajamaan)
Sinne vain reklamoimaan, eikai siinä muukaan auta. Maahantuojakin voisi olla halukas tietämään mitä korjaamot oikein touhuavat...
Mitä momenttiavaimeen tulee, käytin tuota käsivarsimomenttia paraleverin kasauksessa, jos sen veti liian kireelle, sieltä alkoi tuntumaan noi laakereiden neulat. Tiukkaan ja puolkierrosta takas auki. Momenttiavain taitaisi olla itelle hyvä sijoitus![]()
Yrittäkää päästä sopuun, riidasta voi tulla pitkä ja vaikea.
Maahantuojallekin oon soittanu pari kertaa, ekalla kerralla kuulosti et homma pitää saada kuntoon. Toisella kertaa oli jo toisentyyppinen ääni kellossa..:/
Enkä kyl tosiaan haluais alkaa riitelemään näin ajokauden alussa. Eikö tän harrastamisen todellakin pitäisi olla nautinnollista eikä tämmöstä niinkuin nyt?
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Öhöm. Oli kuulemma nykinyt pyörä paikaltaan lähtiessä niin oli sitten korvakuulolta säätänyt huoltomies TPS:n
No, sitähän mä oon sanonu et nykii, nykii ja enemmän nykii mutta kun ei mene perille ei vaikka vääntäs rautakangesta mallia.
Itkiskö vai naurasko vai millehä alkas
Taiampa lähtee säätämään sen TPS:n takas kohdalleen.
No, sitähän mä oon sanonu et nykii, nykii ja enemmän nykii mutta kun ei mene perille ei vaikka vääntäs rautakangesta mallia.
Itkiskö vai naurasko vai millehä alkas
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Sepä tuli TPS säädettyä taas. Tuloksena 0,362V. Saa kelevata kun tyhjäkäynti on taas nätti n. 1000 rpm eikä humppaa. Nykiminen on samanmoista kuin aiemminkin tai "ammattilaisen säätötyön" jälkeen.
- genesis
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
- Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
- Paikkakunta: Västra Finlands län
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Jolles asuis susirajan sillä puolen, niin voisin pyytää tuomaan potilaan pukille. kysyttäs että mikä vaivaa....ktndwn kirjoitti:Sepä tuli TPS säädettyä taas. Tuloksena 0,362V. Saa kelevata kun tyhjäkäynti on taas nätti n. 1000 rpm eikä humppaa. Nykiminen on samanmoista kuin aiemminkin tai "ammattilaisen säätötyön" jälkeen.
[säälivä-selkääntaputus-hymiö]
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Kannattaa muuten kokeilla, että kytkinkahvassa/vaijerissa on sopivasti väljystä. En ollut itse huommanut mitään, mutta asiansa osaava henkilö siitä huomautti ja pienen säädön jälkeen tuntee kuinka kytkin ottaa nyt napakammin kiinni.Pekkavee kirjoitti:Vaihdoin kytkinlevyn, kun kilometrejä oli 110.000 km.
Ihan varmuuden vuoksi.
Levyssä oli kyllä vielä pintaa 5.15 mm.
Vaihtoraja on 4.5 mm.
Olisi tuolla varmaan ajellut vielä 50.000 km.
Levyn kuluessa kytkin ottaa yhä ylempää kiinni, kunnes se alkaa hiukan kantamaan ja jos tätä jatkuu pidempään, alkaa levy luonnollisesti kulumaan kiihtyvällä vauhdilla.
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Huomasin samanlaista vikaa omassani eilen. Liukuputkia pystyy lisäksi pyörittämään käsin. Pitää tutkia mitkä kaikki pultit on löysällä.Pekkavee kirjoitti:Ongelma selvisi oitis, kun pääsin sitä tutkimaan.Pekkavee kirjoitti:Huomasin tänään, kun tuossa parkkipaikalla vähän putsasin pyörää, että ohjaustanko heiluu ylös/alas suunnassa. Liike on noin sentin verran tangon päissä.
Tangon kiinnitykset T-kappaleeseen ovat tiukassa.
T-kappaleen pultti oli löysällä.
Kiristin sen oikeaan momenttiin ( 130 Nm) ja heiluminen loppui.
On muuten aika paljon tuo 130 Nm. Saa ihan vääntää.![]()
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Tarkastin sekä ohjauslaakerin kiinnityspultin että haarukan putkien yläpään kiinnityspultit ja kaikki olivat vähintään oikeissa momenteissaan (130 Nm ja 45 Nm).
Kun katsoin ohjeuslaakerin kiinnitypultin kuusiokoloavaimen reikään, näytti reijän pohja olevan murtunut ikäänkuin ulkokehältä sisäänpäin. Onko pultti ontto ja on voisiko olla niin, että aikaisempi omistaja on vetänyt pultin niin kireälle, että se on murtunut vai kuuluuko sen olla tuollainen?
Jos pultti on rikki, se saattaisi selittää heilunnan, jos ei, niin laakeri on vaihtokunnossa.
Haarukan putkien kiinnityspultit olivat siis myös oikeissa momenteissaan, mutta siitä huolimatta kiinnitykset ovat niin löysät, että putkia pystyy helposti pyörittämään käsin. Kuuluuko ollakin vai onko putkien yläpään kiinnitysosat loppuun kuluneet?
Kyseessä on siis 1150 GS:n keula 1100 GS:ssä, mutta tuo yläkappale on kummassakin sama.
Kun katsoin ohjeuslaakerin kiinnitypultin kuusiokoloavaimen reikään, näytti reijän pohja olevan murtunut ikäänkuin ulkokehältä sisäänpäin. Onko pultti ontto ja on voisiko olla niin, että aikaisempi omistaja on vetänyt pultin niin kireälle, että se on murtunut vai kuuluuko sen olla tuollainen?
Jos pultti on rikki, se saattaisi selittää heilunnan, jos ei, niin laakeri on vaihtokunnossa.
Haarukan putkien kiinnityspultit olivat siis myös oikeissa momenteissaan, mutta siitä huolimatta kiinnitykset ovat niin löysät, että putkia pystyy helposti pyörittämään käsin. Kuuluuko ollakin vai onko putkien yläpään kiinnitysosat loppuun kuluneet?
Kyseessä on siis 1150 GS:n keula 1100 GS:ssä, mutta tuo yläkappale on kummassakin sama.
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Kuuluu olla "löysä". Bemarin ohjauskulma muuttuu jousien painuessa kasaan ja etuputkien asento muttuu yläkolmioon nähden. Täälä ollut juttua tuosta
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... ver#p67586
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... ver#p67586
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Kiitokset tiedosta, mekanismi oli tuttu, mutta tuo löysyyden määrä epäselvä.AM kirjoitti:Kuuluu olla "löysä". Bemarin ohjauskulma muuttuu jousien painuessa kasaan ja etuputkien asento muttuu yläkolmioon nähden.
Täytyy vielä selvittää tuo ohjauslaakerin pultti, koska ne murtumat näyttivät aika huolestuttavilta. Ohessa on siitä oikein huono kuva, mutta "murtumat" näkyvät vähän kolon pohjalla.
- genesis
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
- Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
- Paikkakunta: Västra Finlands län
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Kumipuslat saattaa olla loppu yläkolmista, ei ne mitään kovin tiukkoja muutenkaan ole ( kokemus 2:sta yläkolmiosta ), se pultti tuskin mitään murteella on, ne kuusiokolourat on valmistettu veistämällä ja se purse on siellä pohjalla. Kannattaa nyt ottaa ehkä parempi macrokuva niin raati äänestää täällä. Eiks je?R2D2 kirjoitti:Kiitokset tiedosta, mekanismi oli tuttu, mutta tuo löysyyden määrä epäselvä.AM kirjoitti:Kuuluu olla "löysä". Bemarin ohjauskulma muuttuu jousien painuessa kasaan ja etuputkien asento muttuu yläkolmioon nähden.
Täytyy vielä selvittää tuo ohjauslaakerin pultti, koska ne murtumat näyttivät aika huolestuttavilta. Ohessa on siitä oikein huono kuva, mutta "murtumat" näkyvät vähän kolon pohjalla.
-
GAZ
- Viestit: 95
- Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 8:15 am
- Pyörä: gs 1100, dnepr 1300 ja 650
- Paikkakunta: jämsänkoski
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
määkin on kyllä sitämieltä ettei noita mopoja kannata mikroskoopilla tutkia nimimerkillä on mulla kaks ryssäpyörääkin
Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet
Täytyy vähän vertailla noiden puslien tiukkuutta tuttujen pyörissä, niin pääsee siitäkin kärryille.genesis kirjoitti:Kumipuslat saattaa olla loppu yläkolmista, ei ne mitään kovin tiukkoja muutenkaan ole ( kokemus 2:sta yläkolmiosta ), se pultti tuskin mitään murteella on, ne kuusiokolourat on valmistettu veistämällä ja se purse on siellä pohjalla.
Jep ne pohjalla olevat "murtumat" ovat varmaan juuri noita purseita. Mietin itsekin aluksi ovatko jotain sen tyyppistä, mutta en ollut kuullutkaan aikaisemmin veistämällä tehdyistä kuusiokoloista (en kyllä tiedä miten ne muutenkaan tehdään