LC4sen öljyistä?
Valvoja: Moderaattorit
LC4sen öljyistä?
Eli öljynvaihdon jälkeen tuli sivuääni koneeseen, ainakin kuvittelen niin. Kylmänä ei mitään mutta lämpimänä kuuluu ikäänkuin laakerin kuminaa varsinkin veto päällä. Onko kellään ollu samoja oireita ja mitä öljyjä ootte käyttäny ko koneessa? Pyörä on reilu 5000km tietä nähnyt -05/06 640 LC4 ja öljynä mobil1 15W50. Tehot ja väännöt löytyy kyllä entiseen tapaan, mutta tuo ääni hieman huolestuttaa.
-Veturimiehet heiluttaa-
Re: LC4sen öljyistä?
Öljyistä en sano mitään mutta ääniä kuuluu älsee nelosesta niin paljon että jos niitä kuuntelee niin huoletonta kilometriä ei ole eikä tule, silti tuntuu toimivan vuodesta toiseen luotettavasti...
Kun olet vaihtanut öljyt niin tuliko mahdollinen pohjapanssari samalla tavalla takaisin, varsinkin alumiininen sellainen tomii melkoisena kaikupohjana...
Kun olet vaihtanut öljyt niin tuliko mahdollinen pohjapanssari samalla tavalla takaisin, varsinkin alumiininen sellainen tomii melkoisena kaikupohjana...
antti
Re: LC4sen öljyistä?
Otanpahan kantaa jokakeväiseen öljykeskusteluun, mutta nyt tämän topic:n alle...
- lulen että jos sulla on koneessa pääosin autoihin tarkoitetut Mobil1:set niin saat varautua kytkin remonttiin ennenaikaisesti
Edelleenkin olen sitämieltä että moottoripyöräily on niin kallista ja kytkimen toimita niin kriittistä että laittaisin koneeseen vain sellaista öljyä joka on tarkoitettu MP käyttöön ja samalla öljykylpykytkimiin.
Itse olen tehnyt kytkinrempan KTM 400 EXC:hen ( LC4 ) ja melkovarmasti vain väärien öljyjen vuoksi: laitettiin halvemmat moottorioljyt sisään, pian alkoi olla irroitus ja pito-ongelmia, 6h ajon jälkeen takaisin Shell Advance Ultrat koneeseen, kytkin parani mutta seuraavien öljyn vaihtojen myötä tuli aina ulos epämääräistä möhnää kunnes kytkimen pito hukkui yllättäen kokonaan keskelle lumispooria..
Samoja ongelmia oli kaverini Savagessa ja Shadowssa, molemmat rauhallisesa katuajossa olevia customeja, toistaiseksi pelanneet OK kun kaveri palasi takasin 'oikeisiin' öljyihin.
On varmaankin totta että jopa huippukuskit ja tehdastallit ajavat 4t crossia ja enskaa 'halvoilla' öljyillä ( delvac, rotella yms ), mutta pitää muistaa että heillä todennäköisesti koneen peruskorjausväli ja öljynvaihtoväli on huomattavasti lyhyempi kuin meillä harrastajilla puhumattakaan tiellä ajavista.
- kisakuskeilla todennäköisesti koneet avataan aika usein, kytkimet ja osa laakereista vaihdetaan varmuuden vuoksi tietyn ohjelma/tuntimäärän mukaan.
Siis edelleenkin sanon samaa öljyistä kuin vuosi sitten: laittakaa minun puolesta vaikka vehnäjuhoja + hiivaa sopivassa suhteessa mopojenne koneisiin, itse pitäydyn öljyissä jotka on suosituksien mukaisia ko käyttöön
ps: millainen ääni on laakerin kumina ?
- ja jos moottorin laakeri ääntää huonon voitelun seurauksena, niin kyllä sen laakerin aika pian myös näkee asentajan kädessä....
- lulen että jos sulla on koneessa pääosin autoihin tarkoitetut Mobil1:set niin saat varautua kytkin remonttiin ennenaikaisesti
Edelleenkin olen sitämieltä että moottoripyöräily on niin kallista ja kytkimen toimita niin kriittistä että laittaisin koneeseen vain sellaista öljyä joka on tarkoitettu MP käyttöön ja samalla öljykylpykytkimiin.
Itse olen tehnyt kytkinrempan KTM 400 EXC:hen ( LC4 ) ja melkovarmasti vain väärien öljyjen vuoksi: laitettiin halvemmat moottorioljyt sisään, pian alkoi olla irroitus ja pito-ongelmia, 6h ajon jälkeen takaisin Shell Advance Ultrat koneeseen, kytkin parani mutta seuraavien öljyn vaihtojen myötä tuli aina ulos epämääräistä möhnää kunnes kytkimen pito hukkui yllättäen kokonaan keskelle lumispooria..
Samoja ongelmia oli kaverini Savagessa ja Shadowssa, molemmat rauhallisesa katuajossa olevia customeja, toistaiseksi pelanneet OK kun kaveri palasi takasin 'oikeisiin' öljyihin.
On varmaankin totta että jopa huippukuskit ja tehdastallit ajavat 4t crossia ja enskaa 'halvoilla' öljyillä ( delvac, rotella yms ), mutta pitää muistaa että heillä todennäköisesti koneen peruskorjausväli ja öljynvaihtoväli on huomattavasti lyhyempi kuin meillä harrastajilla puhumattakaan tiellä ajavista.
- kisakuskeilla todennäköisesti koneet avataan aika usein, kytkimet ja osa laakereista vaihdetaan varmuuden vuoksi tietyn ohjelma/tuntimäärän mukaan.
Siis edelleenkin sanon samaa öljyistä kuin vuosi sitten: laittakaa minun puolesta vaikka vehnäjuhoja + hiivaa sopivassa suhteessa mopojenne koneisiin, itse pitäydyn öljyissä jotka on suosituksien mukaisia ko käyttöön
ps: millainen ääni on laakerin kumina ?
- ja jos moottorin laakeri ääntää huonon voitelun seurauksena, niin kyllä sen laakerin aika pian myös näkee asentajan kädessä....
Re: LC4sen öljyistä?
Delvacit ja muut on suunniteltu pienemmille kierrosnopeuksille, onko sillä väliä ja vaahtoaako ölppä niin tiedä tuota. Minä en ole viitsinyt laittaa mopooni sellaisia vaan ajelen motorexin KTM racing öljyillä, saattaa olla ettei se ole suunniteltu LC4:n pitkähköille vaihtoväleille mutta vaihdankin huomattavasti useammin kuin suositellaan, silti hintaa ei tule kuin parin tankillisen verran vuodessa...
antti
Re: LC4sen öljyistä?
Uskoisin kyllä mukisematta ton pohjapanssarin aiheuttaman äänen jos se tulisi jatkuvasti samanlaisena. Mutta kun ko ääni ilmenee vasta koneen lämmettyä. Veikkailen itsekkin että nyt tuli väärää öljyä hommattua, vaikka se litku onkin olevinaan tarkoitettu "suorituskykyiseen" 4t koneeseen. On nimittäin ajossa ilmennyt ettei esim vaihteet mene päälle kuten ennen. Öljy kauppaan kai sit vaan ja sitä motorexiä koneeseen.
-Veturimiehet heiluttaa-
Re: LC4sen öljyistä?
omassa 640 sm vm 05 olen käyttänyt motorex cross power 10w/50 öljyä. Kilometrejä 23000 ja hyvin on pelannut.
Re: LC4sen öljyistä?
Terve
Myös Motorexin 10W/50, hyvin käy ja kukkuu. Aikaisemmin Mobilin vastaavaa.
Riku
Myös Motorexin 10W/50, hyvin käy ja kukkuu. Aikaisemmin Mobilin vastaavaa.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Re: LC4sen öljyistä?
Kokeile ilman panssaria, noin ihan huvikseen. Lämpötila saataa vaikuttaa siihenkin kun vääntyilee/koskettaa runkoa tai jotain eri lailla eri lämpötiloissa. Toki noilla öljyillä varmasti on merkitystä, ainakin aikaisemmin kun oli TTR niin siinä hoksi jotta kun möyri kunnolla niin pljyt lämpesivät "kunnolla" ja piti vaihdella usein kun menivät "litkuksi", uusilla öljyillä oli erillainen ääni koneessa, vaihteet toimivat paremmin ym.
antti
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: LC4sen öljyistä?
Tuon alumiinisen pohjapanssarin akustisia ominaisuuksia ei kannata väheksyä...
Välillä ajellut ilman sitä, ja nyt kuitupanssarin kanssa.
Kilinät ja kolinat kuulostaa todella erilaiselta.
Adventuressa vaikuttaa vielä tankin täyttöastekkin tärinöihin ja kolinoihin.
Tai ainakin kuvittelen niin...
Uskaltaisikohan noita motorexin öljyjä kayttää kun ohjekirjassa suositellaan vallan toista merkkiä...
Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 öljyä on viimeaikoina tullut käytettyä vastoin ohjekirjan suosituksia.
API luokitukset täsmää, vaihteet ja kytkin toimii eikä kone ole vielä räjähtänyt (+72000km)
ps. Jopa peilin lasi voi resonoida ja päristä niin kovin että sen kuulee maantienopeuksissa kypärän ja tulppien läpi... Ihan varma olin että kone on hajoamassa...
Välillä ajellut ilman sitä, ja nyt kuitupanssarin kanssa.
Kilinät ja kolinat kuulostaa todella erilaiselta.
Adventuressa vaikuttaa vielä tankin täyttöastekkin tärinöihin ja kolinoihin.
Tai ainakin kuvittelen niin...
Uskaltaisikohan noita motorexin öljyjä kayttää kun ohjekirjassa suositellaan vallan toista merkkiä...
Teboilin 4T Superbike Oil 15W-50 öljyä on viimeaikoina tullut käytettyä vastoin ohjekirjan suosituksia.
API luokitukset täsmää, vaihteet ja kytkin toimii eikä kone ole vielä räjähtänyt (+72000km)
ps. Jopa peilin lasi voi resonoida ja päristä niin kovin että sen kuulee maantienopeuksissa kypärän ja tulppien läpi... Ihan varma olin että kone on hajoamassa...
Re: LC4sen öljyistä?
Jarno kirjoitti: ps. Jopa peilin lasi voi resonoida ja päristä niin kovin että sen kuulee maantienopeuksissa kypärän ja tulppien läpi... Ihan varma olin että kone on hajoamassa...
Terve
Sama homma, vasen peili pärisee. Luulin että nyt meni nokka-akseli.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: LC4sen öljyistä?
Vasenpa hyvinkin...RTJ kirjoitti: Terve
Sama homma, vasen peili pärisee. Luulin että nyt meni nokka-akseli.![]()
Riku
Pieni rantu mustaa sikaa lasin ja rungon saumaan auttoi...
Ja joskus jäi tulppa-avain ajotakin taskuun.
Ja se vääntötappi sinne avaimen sisään...
Taas oli kone hajoamassa
Re: LC4sen öljyistä?
Morjens,
laitetaanpas kysymys tänne ketjun jatkoksi.. Vaihtelin ensimmäistä kertaa LC4:een öljyt tänään ja siinä vaiheessa kun vanhat oli jo valutettu pois huomasin että kauppias myi väärän suodattimen, sen joka on siinä jarrupolkimen vieressä, liian pitkän. Toinen sentään sopi.
Kysymys siis, nyt on uudet öljyt koneessa mutta onnistuuko tuon suodattimen vaihto jälkikäteen? Ja kannattaako ylipäätään? Pultit irti ja uusi tilalle vai tuleeko sieltä öljyt pihalle? Auttaisiko jos mopo on kyljellään? Vai ajelisiko sitä vain muutaman tuhatta ja seuraavalla vaihtokerralla uusi yritys?
Neuvoja ja mietteitä otetaan mieluusti vastaan.

laitetaanpas kysymys tänne ketjun jatkoksi.. Vaihtelin ensimmäistä kertaa LC4:een öljyt tänään ja siinä vaiheessa kun vanhat oli jo valutettu pois huomasin että kauppias myi väärän suodattimen, sen joka on siinä jarrupolkimen vieressä, liian pitkän. Toinen sentään sopi.
Kysymys siis, nyt on uudet öljyt koneessa mutta onnistuuko tuon suodattimen vaihto jälkikäteen? Ja kannattaako ylipäätään? Pultit irti ja uusi tilalle vai tuleeko sieltä öljyt pihalle? Auttaisiko jos mopo on kyljellään? Vai ajelisiko sitä vain muutaman tuhatta ja seuraavalla vaihtokerralla uusi yritys?
Neuvoja ja mietteitä otetaan mieluusti vastaan.
Beta 200 rr
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: LC4sen öljyistä?
Muistaakseni olen vaihtanut sen suodattimen kannen o-renkaan kertaalleen tuolla mopo kyljelleen tyylillä.
Liene parempi tehdä kone kylmänä niin öljy on edes hieman hitaampiliikkeistä.
Ja kaataa filtteriin ja filtterin pesään öljyä ja ilmata runkoputki tuon jälkeen.
Oikea paperielementti on suunnilleen saman mittainen kuin sen peltielementin suora kylki.
Ja osanumerot on...
Paperi 58038005100
Pelti 58338045100
Useimmiten tulee ostettua paketti (00050000061) jossa molemmat filtterit ja kaikki tarvittavat tiivisteet ja kupari prikat...
Etiketin mukaan sopinee LC4 koneisiin 95-06
Liene parempi tehdä kone kylmänä niin öljy on edes hieman hitaampiliikkeistä.
Ja kaataa filtteriin ja filtterin pesään öljyä ja ilmata runkoputki tuon jälkeen.
Oikea paperielementti on suunnilleen saman mittainen kuin sen peltielementin suora kylki.
Ja osanumerot on...
Paperi 58038005100
Pelti 58338045100
Useimmiten tulee ostettua paketti (00050000061) jossa molemmat filtterit ja kaikki tarvittavat tiivisteet ja kupari prikat...
Etiketin mukaan sopinee LC4 koneisiin 95-06
Re: LC4sen öljyistä?
Jeps,
oli minulla nuo osanumerot mukana kaupassa, tiskin takaa alkoi kuulumaan jotain "tuo korvaa tämän... hmm... tuo korvaa tämän.. hmm..." tarinaa ja sithän se ei onnistunutkaan.
Pitää käydä vaihtamassa suodatin liikkeessä ja ihmetellä sitten uudelleen.
Tuo paketti onkin hyvä tieto.
oli minulla nuo osanumerot mukana kaupassa, tiskin takaa alkoi kuulumaan jotain "tuo korvaa tämän... hmm... tuo korvaa tämän.. hmm..." tarinaa ja sithän se ei onnistunutkaan.
Pitää käydä vaihtamassa suodatin liikkeessä ja ihmetellä sitten uudelleen.
Tuo paketti onkin hyvä tieto.
Beta 200 rr
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: LC4sen öljyistä?
Ei noihin filttereihin niin hirveän montaa osanumero vaihtoehtoa ole.
Paperi 58038005000 tai 58038005100
Pelti 58338045000 tai 58338045100
Mikä numero siinä liian pitkässä suodattimessa on?
Paperi 58038005000 tai 58038005100
Pelti 58338045000 tai 58338045100
Mikä numero siinä liian pitkässä suodattimessa on?