Africa Twinin bensapumpun korjausohje
Valvoja: Moderaattorit
Africa Twinin bensapumpun korjausohje
Ruotsalainen AT -motoristi on nähnyt vaivaa ja tehnyt loistavat ohjeet, joilla voidaan ennaltaehkäistä AT:n bensapumpun ennenaikainen tuhoutuminen. Kaikille tiedoksi, että tämä on ko. pyörän tyyppivika. Ohje löytyy osoitteesta http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
- Vesku
- Viestit: 43
- Liittynyt: La Loka 09, 2004 9:46 am
- Pyörä: BMW R1150GS Adv.
- Paikkakunta: Kiukainen
Tulipa mieleen, että onko kukaan kokeillut lisätä näihin kärjellisiin pumppuihin koskettimen rinnalle jotakin resistoria (vastus/kondensaattoriyhdistelmä?). Saattaapi olla että se ei tässä toimi, mutta paksuvirtapuolella sitä taidetaan käyttää justiinsa kontaktorien koskettimien kipinän tappamiseen. Lienee kans vaikutusta kärkien kestoon. Niin ja olihan PappaTuntsassakin kondensaattori kärkien rinnalla, ainakin joskus seitkytluvulla. Siinä kyllä joutui aina silloin tällöin viilaamaan kosketinpintoja, Joten taitaa olla parasta unohtaa tää juttu 
Tuttu kapistus, vaikka en AT:lla ajakaan.
Twinin pumppu on pumpannut nöyrästi mopooni menovettä jo n. 150 000 km: n verran. Lienee joku maanantaikappale, kun ei ole vielä hajonnut ; )
Kunhan ehdin, voin tehdä tuon em. virityksen. Siis pappatuntsaversion.
Teoriassa kärjen rinnalle tuleva 0.1- 0.47mF konkka ja n. 10 ohmin vastus sarjakytkentänä auttaa.
Tai sitten käämin rinnalle tuleva estosuuntainen nopea diodi.
Tai molemmat.
Virallinen raportti tarkemmasta mitoituksesta ja koetuloksista tulee joskus.
Antakaa palautetta jos joku ehtii ensin...
Twinin pumppu on pumpannut nöyrästi mopooni menovettä jo n. 150 000 km: n verran. Lienee joku maanantaikappale, kun ei ole vielä hajonnut ; )
Kunhan ehdin, voin tehdä tuon em. virityksen. Siis pappatuntsaversion.
Teoriassa kärjen rinnalle tuleva 0.1- 0.47mF konkka ja n. 10 ohmin vastus sarjakytkentänä auttaa.
Tai sitten käämin rinnalle tuleva estosuuntainen nopea diodi.
Tai molemmat.
Virallinen raportti tarkemmasta mitoituksesta ja koetuloksista tulee joskus.
Antakaa palautetta jos joku ehtii ensin...
-
kymppivalve
- Viestit: 341
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:50 pm
- Pyörä: fillari
- Paikkakunta: oulu
No ei kai mitään. Sähköinen on alipainetoimiseen verrattuna silti parempi.kymppivalve kirjoitti:mikä teneren vakio pumpussa on vikana?
Se työntää bensaa heti kun virta on päällä. Esim varatankillemenoseikkailut pahassa maastossa jää lyhyemmiksi.
Alipainevekotin toimittaa jotenkuten tavaraa vain jos akku jaksaa pyörittää konetta. Talvella tilanne korostuu.
Aukaisin pumpun ja tein edellämainitun virityksen. Pumpun kärjet oli aika rosoisen näköiset ja suht matalaksi kuluneet. Pelivaraa oli kuitenkin vielä tarpeeksi, että viilaamalla niistä sai hyvät. Releen sijoitin bensapumpun virtareleen viereen.
Saas nähdä miten ratkaisu kestää, ainakin pumpun kärkien kautta kulkeva virta pieneni murto-osaan. Sen kolmen euron releenhän voi vaihtaa vaikka joka vuosi jos siltä tuntuu. Pumpussa on muuten melko pieni iskutilavuus, sillä se iskee jo tyhjäkäynnilläkin muutaman sekunnin välein. Nyt sen äänen erottaa kun oikein tarkkaan kuuntelee.
Täytynee vaihtaa ensi kesäksi putki äänekkäämpään vaikkapa Arrowin Paris Dakar Replicaan...
Saas nähdä miten ratkaisu kestää, ainakin pumpun kärkien kautta kulkeva virta pieneni murto-osaan. Sen kolmen euron releenhän voi vaihtaa vaikka joka vuosi jos siltä tuntuu. Pumpussa on muuten melko pieni iskutilavuus, sillä se iskee jo tyhjäkäynnilläkin muutaman sekunnin välein. Nyt sen äänen erottaa kun oikein tarkkaan kuuntelee.
Täytynee vaihtaa ensi kesäksi putki äänekkäämpään vaikkapa Arrowin Paris Dakar Replicaan...
Pensapumppu
Mitä, jos sen releen tilalle laittais puolijohdereleen. Ei olis kärkiä korjattavana. 
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Re: Pensapumppu
Mitäs semmoinen puolijohderele maksaa?AM kirjoitti:Mitä, jos sen releen tilalle laittais puolijohdereleen. Ei olis kärkiä korjattavana.
Mistä niitä saa?
Pekka
Re: Pensapumppu
Puolijohdereleeseen jää väkisin jokunen voltti, voi tulla voimapula?? Transistori olisi ehkä parempi.AM kirjoitti:Mitä, jos sen releen tilalle laittais puolijohdereleen. Ei olis kärkiä korjattavana.
Hurripojan keksintö on lyhykäisyydessään murheen siirtämistä muualle. Tulokseksi saadaan jopa kaksi kipinöivää kosketinta.
"Heikomman" koskettimen värvääminen apukoskettimeksi ohjaamaan pääkontaktoria on arkista sähkötekniikkaa.
Silti kipinöi, jollei käämin itseinduktiolle tehdä jotain.
No, onhan se jälkiasennusrele helppo vaihtaa uuteen. Semmoisia vaan mukaan matkalle.
Aiemmin mainitsemani estosuuntainen diodi (BYW 96E) pitäisi silti riittää poistamaan kivun ja vaivan.
Hmm...menee muuten turhan monimutkaiseksi silti. Mites homma hoituu Lada Samarassa? Ei ne koskaan bensapumpun takia kuole.
Re: Pensapumppu
Releen voi myös helposti ohittaa, jolloin pumppu toimii kuten se on alunperin tarkoitettu.timo kirjoitti: No, onhan se jälkiasennusrele helppo vaihtaa uuteen. Semmoisia vaan mukaan matkalle.
Tuon releen itseinduktio on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin pumpun käämin aiheuttama.timo kirjoitti: Silti kipinöi, jollei käämin itseinduktiolle tehdä jotain.
Re: Africa Twinin bensapumpun korjausohje
Tuo viritys on nyt toiminut nyt kesän moittettomasti.juh@ kirjoitti:Ruotsalainen AT -motoristi on nähnyt vaivaa ja tehnyt loistavat ohjeet, joilla voidaan ennaltaehkäistä AT:n bensapumpun ennenaikainen tuhoutuminen. Kaikille tiedoksi, että tämä on ko. pyörän tyyppivika. Ohje löytyy osoitteesta http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
Uusi mielenkiintoinen, siistin ja toimivan näköinen ratkaisu löytyy täältä: http://www.xrv.org.uk/phpBB2/viewtopic. ... b5404c31d4. Pumpun pystyy virittelemään suoraan alkuperäiseen kumikiinnikkeeseen. Tuota pumppua käytetään paljon lentokoneissa, joten luulisi sen olevan luotettava. Kärkimekanismia siitä ei löydy vaan se on ohjattu täysin elektronisesti.
404 HTTP Error File not found
- Lakupilotti
- Viestit: 1560
- Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
- Pyörä: Laku
- Paikkakunta: Päntäne
Minä voin kipua tuntematta ostaa uuden pumpun sadan tuhannen välein, ei se homma siihen kaadu...
Siinä välillä pidän huolen siitä, ettei pumppu koskaan pääse hotaisemaan ilmaa, jolloin se sötköttää miljoonaa ja vanhenee nopeasti.
Tuo diodijuttu vaikuttaa kyllä silti niin yksinkertaiselta että voisi toimiakin.
Make & Laku
Siinä välillä pidän huolen siitä, ettei pumppu koskaan pääse hotaisemaan ilmaa, jolloin se sötköttää miljoonaa ja vanhenee nopeasti.
Tuo diodijuttu vaikuttaa kyllä silti niin yksinkertaiselta että voisi toimiakin.
Make & Laku
Ei niin..., mutta siitä se kipu syntyy kun pitää tuhannen kilometrin päästä nilkuttaa kotiin.Lakupilotti kirjoitti:Minä voin kipua tuntematta ostaa uuden pumpun sadan tuhannen välein, ei se homma siihen kaadu...![]()
Se "varatankki" -asennossa ajelukin saattaa pahimmassa tapauksessa tuottaa yllätyksen, jos ajo-olosuhteet on vaihtelevia ja huomio herpaantuu. Turhan varmuudenvaralta bensan kuljettaminenkaan ei oikein innosta.
Parempi toki olisi varoitusvalo kuten RD04 -mallissa.
404 HTTP Error File not found
- Lakupilotti
- Viestit: 1560
- Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
- Pyörä: Laku
- Paikkakunta: Päntäne
Niinno, toki ratsun terveydentilaa täytyy seurata ja tehdä remontit ajoissa - meinaan talvella tutkia pumpun kunnon.juh@ kirjoitti:Ei niin..., mutta siitä se kipu syntyy kun pitää tuhannen kilometrin päästä nilkuttaa kotiin.Lakupilotti kirjoitti:Minä voin kipua tuntematta ostaa uuden pumpun sadan tuhannen välein, ei se homma siihen kaadu...![]()
Se "varatankki" -asennossa ajelukin saattaa pahimmassa tapauksessa tuottaa yllätyksen, jos ajo-olosuhteet on vaihtelevia ja huomio herpaantuu. Turhan varmuudenvaralta bensan kuljettaminenkaan ei oikein innosta.t
Parempi toki olisi varoitusvalo kuten RD04 -mallissa.
Moinen varoitusvalo ei ehkä olisi mahdoton virittää jälkeenpäin, olisiko kellään sopivaa anturia tiedossa?
Make & Laku
- mopopoitsu
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
- Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
- Paikkakunta: E-P (Isokyrö)
SÖTKÖTYS
Kuuluuko pumpun säksättää (sötköttää, kuten eräskin asian ilmaisi
)pari sekuntia laitettaessa virta päällä vai pitääkö sen olla hiljaa? Mulla toisessa mopossa tekee sitä, siis jotain sätköttämistä, ja toisessa ei. Kummaallakin ajettu vähä yli 50 kkm (kilo km). Pitääkö tuo perhana ilimata jos letkut joskus repii irti?