Mikä teltta mopoiluun? & muuta telttailuun liittyvää.

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Rapakko
Viestit: 988
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

Mikä teltta mopoiluun? & muuta telttailuun liittyvää.

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Olen ostamassa telttaa moporeissuihin ja ajattelin, että tämä vois olla ihan kelepopeli https://www.ulkoilukauppa.com/index.php ... ti_id=4233 , tai tämä http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... lå+Dome+II hinta on tässä kova, mutta sen saa 220 euroon. Tosin olen kyllä yksin pääosin liikenteessä, joten onkohan 2 hengen teltta liikaa luxusta painohaittoineen. Toisaalta en halua olla missään kortsussakaan.

Suosituksia ja kokemuksia vinkkeineen vastaanotetaan mielellään. Hintaluokka ei sais kovin esimerkistäni nousta, vaan tietenkin mielummin laskia.
Viimeksi muokannut Rapakko, Ti Maalis 10, 2009 2:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja hako »

Itsekin olen kamppaillut telttavalinnan kanssa jo pidemmän aikaa. Haltin 3-vuodenajan telttakin oli jossain vaiheessa kierrossa, mutta painoa liikaa ja laatua liian vähän. Sellainen corolla. Sitten päätin lopulta investoida hiukan enemmän, ja ostin Hillebergin (hilleberg.se -> English) Akton. Pakkautuu loistavasti, pystyttyy nopeasti ja ennen kaikkea sateellakin sisäpuoli kuivana, ei paina oikein mitään ja toistaiseksi kestänyt vuodenajasta riippumatta. Minulla on se ns. 2nd edition jota nykyäänkin myydään, eli hiukan parannettu tuulettuvuutta. Kiilat vaihdoin, kun nurkissa oli vanhat, isokokoisemmat kevytkiilat. Mahtuvat hyvin alkuperäiseen pakkauspussiin nekin. Siinä pussissansa on helppo pakata miten päin vain pyörään.

Eli jälleen kerran vastaus oli: osta kalliimpi kuin mihin sinulla on varaa... Sorry. Itse jos olisin heti ostanut hyvää, niin olisi muutama satanen säästynyt. Paitsin onhan nyt muksuilla takapihateltat kunnossa.

Akto on aidosti yhden hengen teltta. Olen itse 6 jalkaa ja reilu 200 paunaa, ja sovin sinne hyvin. Hiukan pidemmällä yöpyjällä voi olla sisäteltta naamalla.

Kurapyöräreissuilla mallia karu olen nukkunut kuusen alla, laavukankaalla tai bivakissa. Retkeilyroinaa on muuten nurkissa aiempien / muiden harrasteiden vuoksi. Hankintalistalla on vielä Hennessey Hammock = varusteltu riippumatto. Ei vain ollut ennen kevättä tuotanto-ohjelmassa haluamani malli muutoin kuin huomiovärisenä, ja minulle sopii paremmin metsän siimekseen sulautuminen.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Merkkeihin ja malleihin sen enempää puuttumatta.

Kahden hengen teltta on mukavampi kuin yhden.
Isommat eteiset yms.
Saa sateen sattuessa tavarat suojaan.

Itsellä on 1 ja 3 hengen teltat.
Toinen on pieni ja toinen suuri, varmaankin tuo välimalli olisi sopiva.
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Mulla on, tosin vielä aika vähäisellä käytöllä, Haltin Cavity. maksaa alle satasen ja painaa alle 2kg. Mainoksissa se on kahden hengen teltta, mutta oikeasti se taitaa olla yhdelle hengelle. Menee pakattuna pieneen tilaan, on kohtuu nopea pystyttää, 1 alumiinikaari. Apsidi on pieni, eli huonolla kelillä märkien varusteiden yms. kanssa tulee ongelmia..
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Yksin matkatessa kahden hengen teltta on sopiva. Pääasia että olisi iso absidi eli etuteltta johon saa sadekelillä märät kamppeet sadesuojaan niin ettei niitä tarvitse makuutilaan sijoittaa. Tuossa Jarnon linkissä näkyy näköjään minunkin Vaude-teltta (3). Muuten hyvä mutta etuteltta saisi olla isompi ja ilmanvaihto parempi.
Tuollainen tunnelimainen teltta lienee paras tuulettuvuuden kannalta. Mitä enemmin teltassa ilma vaihtuu niin sitä parempi.

Olen myös harkinnut telttaa jossa olisi erillinen sisä- ja ulkoteltta jolloin kuumina öinä voisi ulkoteltan jättää pois.


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
av2
Viestit: 598
Liittynyt: La Syys 09, 2006 1:11 pm
Pyörä: Africa Twin XRV750 1997
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja av2 »

Päädyin myös viime kesänä kahden hengen tunnelitelttaan yhden hengen käyttöön vuoden tarkkojen harkintojen ja mietintojen jälkeen. Malli on Helsport Flellheimen Camp 2, ja tingitty hinta 520e
http://www.reittipiste.fi/product_info. ... cts_id=695

Kallis oli mutta silloin sattui olemaan hyvin ylitöitä niin sai rahat kaavittua kovalla hiellä kasaan. Mahtuu Touratechin sivulaukkuun heittämällä, mikä olikin se ratkaisevin asia loppujen lopuksi. Rankkasateessakin näppärä päälimmäisenä olevan teltan laukusta ottaa ja helppo pystyttää kuivana kun sisäteltta on valmiiksi kiinni ulkoteltassa. Ennen oli Everestin iso kupoliteltta missä piti ensin pystyttää sisäteltta jotta sai ulkoteltan kiinitettyä, ei hyvä kovalla sateella. Ja tunnelin iso absidi on aivan loistava mopotouhuissa. Enään ei olis varaa tuohon telttaan, mutta ostaisin varmasti silloin jonkun saman mallisen halvemman ja painavamman/isomman, koska mallina niin toimiva. Tarakalle kuitenkin saa isommankin pakkauksen kiinnitettyä.
XRV-97
Avatar
peeär
Viestit: 223
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 7:18 am
Pyörä: Kawa klx250S
Paikkakunta: Hollola

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja peeär »

Monen erilaisen teltan jälkeen

Halti DL laavu

Ei paina, mene pieneen tilaan, ei hikoile (varusteet kuivana), pitää ötökätkin loitolla. Erilliset kepitkin voi ottaa mukaan mutta muutamalla oksan pätkälläkin kasattavissa. Ja halpa

Muuta ei ole tullut mieleen tämän hankinnan jälkeen.
Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi
Matkan päälle lähtemähän, muuhun maahan kulkemahan
Kahdella pyörällä etenemähän
LightSpeed
Viestit: 1294
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Pyörä: FE390,12GS
Paikkakunta: Hamina

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Jätesäkki päälle ja ojarumpuun... :P
Avatar
api
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2008 9:09 am
Pyörä: Honda Africa Twin 750
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja api »

Helsport Fjellheimen 2-hengelle näyttäisi oivalliselta valinnalta. Hintaa vaan on niin paljon, ettei sitä uskaltaisi kotopihaan pystyttää. Tiedän tapauksen, jossa naapurin kissa kävi repimässä uuden Hillebergin teltan. Katti parka. Norjan reissussa mulla oli viime kesänä mukana Halti Cavityn halpamalli, Prismoissa myytävä Creek Fox. Hintaa oli teltalla muistaakseni huimat 30 €. Teltta on muuten OK, mutta märille varusteille ei ole tilaa - kunnon etuteltta puuttuu.
Raisu MM -78/ Vespa ET4 125/ Aprilia Pegaso 650/ Honda Africa Twin 750
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Joo . Toi eteinen on tärkee. Ostin pari talvee sitten Haltin hike&bike kolmosen. Aivan loistava kapine muuten mutta juur toi eteinen on ihan onneton ja sitä kyl kaipailee miltei joka kerta,kun
teltta on käytössä.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
AntiBitumiRaider
Viestit: 16
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 7:17 pm
Pyörä: KTM 950 S Adv -04(leasing)
Paikkakunta: KOKKOLA

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja AntiBitumiRaider »

Halpahallista ostin 2-hengen teltan ,kustansi 19,90 ekee.
Liiteristä otin etu-teltaks kevytpressun(3x5 m).
Näillä on pärjänny 2 karvasta miestä viikon siivuja suomen suvessa ja syksyssä.
Tuo teltta tosin on jo toinen,eka kesti 3 kesää...
En tiä S*****a...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Rapakko kirjoitti:Olen ostamassa telttaa moporeissuihin
Toi sun Halti telttavaihtoehtö näyttää tosi hyvältä.
Sisäänkäynti on helppo ja avara.
Siinä on kyllä varmaan ovi myös sille uloimmalle oviaukolle.
Kamat ( kaljatölkit, ruuat jne. ) saa tuonne oikealle eteiseen viileään. Ja ajosaappaat pois haisemasta. Eikä ne ole tiellä sisäänmentäessä
Sisälle voi sitten heittää muut kamat.
Kahden hengen teltta on hyvä yksin reissatessa. Mahtuu kamat kunnolla sisään.
Ajokamat ja kypärä vie jo yhden makuupaikan, melkein.
Toikin on kätevää, että kaaret on ulkona. Helpompi kasata.
Mulla on kaaret sisällä joten sisätelttaa pitää niihin kaariin sitten solmia tuolta sisältä päin.

Osta vaan se. Toi hintakin 200.- on aika kohdallaan laadukkaasta teltasta.
Noi tekniset speksitkin oli paikallaan.
Painokin ihan OK.

Mulla on aika samanlainen McKinley. Eteinen ei ole kyllä yhtä hyvä vaan symmetrinen siinä oviaukossa päästä katsoen.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Maalis 08, 2009 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
(Neste)hukka
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2009 8:56 pm
Pyörä: KTM990Adv
Paikkakunta: Komin Tasavalta

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja (Neste)hukka »

500 € teltasta, myöntääks noille mikään vakuutusyhtiö vakuutusta? :lol:
Kun Hollannissa saksalainen kaljahuuruinen lajitoveri rysähtää teltan päälle, niin ei sureta kun teltta saa Roubbin Hoodista reissuun 4kympillä. Olis se maksanut siitä 50, mut en mä kotiani myy niin halvalla. :lol:
Avatar
Rapakko
Viestit: 988
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Tässä on tuo Haltin teltta kesä 2009 mallisena http://www.halti.fi/dynamic/1/productde ... /5262.html suositushintakin on suht kohtuullinen. "Eteinen" vaikuttaa tilavalta. Tuosta ei vielä näytä olevan tarkempaa tietoa, etto onko edes 2, vai peräti 3-4 paikkanen.

Tosin tuossa eka viestissä linkittämässäni Haltissa http://www.halti.fi/dynamic/1/productde ... /4577.html on 2 sisäänkäyntiä, eli mahdollisuus mennä telttaan joko "eteisen", tai toisen kautta, mikä vaikuttaa kätevältä.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä teltta mopoiluun?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Rapakko kirjoitti:Tässä on tuo Haltin teltta kesä 2009 mallisena http://www.halti.fi/dynamic/1/productde ... /5262.html suositushintakin on suht kohtuullinen. "Eteinen" vaikuttaa tilavalta. Tuosta ei vielä näytä olevan tarkempaa tietoa, etto onko edes 2, vai peräti 3-4 paikkanen.
Höh, se edellinen Halti versio oli parempi. Tuossa kamat on aina jaloissa niin kuin mun McKinleyssä. Lay out on ihan sama.

Kyllä olen itse asiassa hyvin tyytyväinen siihen mun telttaan, kun oppii tulemaan toimeen sen kanssa ja kamoille löytyy oikeat paikat.

No toi Haltin eteinen on kyllä suurempi.
No osta se, se on varmasti erinomainen teltta reissuun.
Jos paino on vielä sen 3.5 kg. Painoa en löytänyt tuosta linkistä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Su Maalis 08, 2009 11:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin