osaisko joku sanoo mistä kiikastaa koko homma???
kotari kytkin
Valvoja: Moderaattorit
kotari kytkin
nyt on semmonen pulma että en saa kytkimestä ilmoja pois millää lailla, aikasemmi koko kytkin oli jumissa korjasin sen työsylinteri oli jumissa nyt ei ole enää ja kaikki pelaa normaalisti mutta en saa millään ilmoja pois 
osaisko joku sanoo mistä kiikastaa koko homma???
osaisko joku sanoo mistä kiikastaa koko homma???
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 914
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Pyörän jarrujen ja kytkimen ilmauksen kanssa saa usein taistella eikä tahdo saada millään ilmoja pois. Itse suosin sellaista keinoa, että panen uudet nesteet sisään alakautta. Eli ilmausnippaan pitkä letku kiinni ja kaadetaan se täyteen nestettä. Nestepinnan pitää ulottua vähintään ohjaustangon nestesäiliön tasalle asti. Avataan ilmausruuvi ellei ollut jo auki ja annetaan valua järjestelmään. Tällainen malttamaton kaveri kuin minäkin auttaa maan vetovoimaa varovasti paineilmapistoolilla. Letkuun pitää lisätä nestettä ennen kuin ilmaa menee työsylinteriin tai koko homma menee hukkaan.
Perinteisesti ilmattaessa pumppaaminen liikuttaa nestettä ja ilmaa ylhäältä alas päin ja taukoaikana kuplat nousevat takaisin ylös ja näin ne vain liikkuvat edestakaisin letkuissa vaikka maailman tappiin asti.
Perinteisesti ilmattaessa pumppaaminen liikuttaa nestettä ja ilmaa ylhäältä alas päin ja taukoaikana kuplat nousevat takaisin ylös ja näin ne vain liikkuvat edestakaisin letkuissa vaikka maailman tappiin asti.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Kotarin "oikea oppinen" kytkimen ilmaus tapahtuu sillain että ison lääkeruiskun päähän virität letkun mikä sopii ilmausnippaan. Nesteenä käytetään mineraalipohjaista kytkinnestettä, sitä saa esim. kotari kauppiaalta. Avaa nestesäiliön kansi ja ilmausnippa, sitten alat painamaan ruutalla nestettä alhaalta ylöspäin. Tyhjennä välissä täyttyvää nestesäiliötä esim. toisella pienemmällä ruiskulla. Kun ylös nestesäiliöön tuleva neste on puhdasta ja ilmatonta pidä ruutalla edelleen paine järjestelmässä ja samaan aikaan sulje ilmausnippa. Jos neste ei lähde menemään letkusta läpi aluksi niin sinulla on kahvan säätö liian tiukalla, elikkä löysää heti alkuunsa kytkinkahvan etäisyyden säätö ihan kokonaan. Helpottaa operaatiota. Ruisku millä minä ilmaan tuon kotarin jarrut ja kytkimen on kooltaan muistaakseni 100ml tai 200ml. Iso ruisku helpottaa kummasti ilmausta eikä tarvitse niin kauhiasti apteekissa selittää että mihin sitä käyttää

Toki tuon Timo Tasakaasun ohjeen mukaan voi tehdä, mutta yllä ohjeet millä ilmaus sujuu nopeiten, helpoiten ja ohjekirjan mukaan
Toki tuon Timo Tasakaasun ohjeen mukaan voi tehdä, mutta yllä ohjeet millä ilmaus sujuu nopeiten, helpoiten ja ohjekirjan mukaan
ilmaus
taistelin aikoinaan saman asian kanssa ensin yritin ohjekirjan mukaan ja sit hommasin ruiskun jossa oikeanlainen pää jolla sai ainetta sisään, mutta
ongelma olikin se että si pieni osa jossa nippa on kiinni siis alapäässä, olikin halki aivan pikkuisen ja vuoti kokoajan siitä.......ostin uuden osan siihen ja sitten vaan aineet sisään ruiskulla alapäästä ja heti pelitti.
se miksi se osa oli hajonnut en osaa sanoa, mutta sen tiedän etttä se hajosi kun käskimme pyörää oikein kunnolla asfaltilla, tekemällä donitseja ja keulimalla......
ongelma olikin se että si pieni osa jossa nippa on kiinni siis alapäässä, olikin halki aivan pikkuisen ja vuoti kokoajan siitä.......ostin uuden osan siihen ja sitten vaan aineet sisään ruiskulla alapäästä ja heti pelitti.
se miksi se osa oli hajonnut en osaa sanoa, mutta sen tiedän etttä se hajosi kun käskimme pyörää oikein kunnolla asfaltilla, tekemällä donitseja ja keulimalla......
voihan video se ei mulla lähe alakautta työntämään sitä nestettä ylös ollenkaan vaikka ei ole kahva ollenkaan paikallaan, selvitin vikaa missä voisi olla annoin paine ilmaa sille systeemille vähän sillo tulee ilma ylös kun on letku irrotettu kahvasta kokonaan
mutta herääkin kysymys miten se stoppaa siihen kahvan mäntään sen paineen??? vaikka se ei ole jumissa vaan liikku helevetin hyvi.. 
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
Sorry offtopic:tyyning kirjoitti:voihan video se ei mulla lähe alakautta työntämään sitä nestettä ylös ollenkaan vaikka ei ole kahva ollenkaan paikallaan, selvitin vikaa missä voisi olla annoin paine ilmaa sille systeemille vähän sillo tulee ilma ylös kun on letku irrotettu kahvasta kokonaanmutta herääkin kysymys miten se stoppaa siihen kahvan mäntään sen paineen??? vaikka se ei ole jumissa vaan liikku helevetin hyvi..
Tän saman homman huomasin dr takajarrusylinterissä.. ei mee läpi kamaa ennenku se männän lukkosokka on irrotettu, että saa männän ulos!!
Mikä idis tossakin on?
Mulla on maguran hydraulinen kytkin ja tuntuu että sen ilmaaminen on sika helppoa. Tai sitten sinne jää ilmaa, ei paljoa liiku se työsylinterin mäntä kun painaa kytkimen pohjaan..
on se mullakii magura systeemi.. mutta se on vaa ainut vika että se jumii se siihe ylös eikä anna mennä sinne säiliöön nestee/ilma pitäskö kokeilla sitä että löysää se lukkosoka nii että se mäntä pääsee liukumaa taaksepäin sen verran että se ei ole esteenä enää???
pyöräily on kallista.. mutta on se mukavaakii...
- Kalpa
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 1:15 pm
- Pyörä: Husaberg FE 390
- Paikkakunta: Espoo Rock City
Re: kotari kytkin
Taas olen yhtä taitoa rikkaampi. Muutama ilta ja hermot siinä meni mutta nytpä tiedän. Nostan tän vanhan ketjun ylös koska tämä käsittelee juuri sitä itseään,
Kytkin katosi GNCC-koheltamisissa ja en tiedä mitä tapahtui mutta nesteet oli kadonnut pääsylinteristä. Ketjut mulla siellä katkes, en sitten tiedä onko tuolla joky syy-yhteys. Työsylinterin suoja mulla on ja tais se sylkkä olla ehjä kun tarkastin.
No joka tapauksessa kygäkahva oli täysin lussu ja nestettä ylökautta lisäämällä ei tapahtunut mitään. Alakautta ruiskulla koitin tuupata kuten ohjeissa sanotaan mutta v*tut sinne mitään saanut tuupattua. Kauhee pluttaaminen ja kiroilu mutta ei mitään tulosta. Kansi auki, nippa auki ja ruiskulla kamat sisään, olisikin ollut noin helppoa. Ei vaan saanut mitään tuupattua systeemiin.
Sain sitten vinkin että kytkinkahva pois. Ja tää auttoi, kauhee pulputus kävi ja kytkin alko pelittää.
Tässä siis step by step miten toi KTM:n magura ilmataan. Esivaatimuksena vaikka 100ml ruisku (apteekista 4.2€) ja siihen sopivaa letkua pieni pätkä. Nesteeksi magura bloodia (saa alan liikkeistä ja pyöräliikkeistä), myös vauvaöljy (mineraali) ja ATF (automaattivaihdelaatikon neste) kelpaa. 8mm avain ja ristipääruuvimeisseli.
1. Pääsylinterin (master cylinder, se kahvan säiliö) auki. Poista kansi ja se kumihärpäke
2. Poista kytkinkahva. Käännä sarvia ja pääsylinteriä sitten että se on vaakatasossa.
3. Työsylinterin päällä on nippa joka on suojattu kumitulpalla. Poista kumitulppa.
4. Imaise ruiskuun nestettä. Kovin paljoa sitä ei tarvita. 1/3 ruiskun tilavuudesta? Paina ilmat ulos ruisku/letku-combosta
5. Laita ruisku letkun kautta kiinni nippaan ja anna painetta jotta sinne ei jää ilmaa.
6. 8mm avaimella nippa auki, riittää että se naksahtaa auki. (1/4 kierrosta)
7. Purista nesteet sisään. Pääsylinteristä kuuluu kyllä pulputusta jos siellä systeemissä on ilmaa. Huomaat kun pääsylinterissä nestetaso nousee. Mitään suuria määriä nestettä sinne ei mene. Eli älä ihmettele ellei koko ruiskullinen holahda...
8. Pyydä kaveria imemään toisella ruiskulla tulvivat nesteet pääsylinteristä. Vaihtoehtoisesti voit ympäröidä sen esim pyyhkeellä johon nesteet sitten imeytyy.
9. Purista systeemiin uutta nestettä kunnes tuntuu siltä ettei ilmaa ole enää. Nestepinnan työsylinterillä pitäisi olla noin 4mm yläreunasta.
10. Pidä painetta ruiskun kanssa ja väännä ilmausnippa kiinni.
11. Kahva paikoilleen ja kokeile. Ellei toimi, palaa kohtaan 6.
12. Kansi kumilirpakkeineen paikoilleen.
13. Poista ruisku ja laita kumitulppa paikoilleen.
14. Avaa olut
Kytkin katosi GNCC-koheltamisissa ja en tiedä mitä tapahtui mutta nesteet oli kadonnut pääsylinteristä. Ketjut mulla siellä katkes, en sitten tiedä onko tuolla joky syy-yhteys. Työsylinterin suoja mulla on ja tais se sylkkä olla ehjä kun tarkastin.
No joka tapauksessa kygäkahva oli täysin lussu ja nestettä ylökautta lisäämällä ei tapahtunut mitään. Alakautta ruiskulla koitin tuupata kuten ohjeissa sanotaan mutta v*tut sinne mitään saanut tuupattua. Kauhee pluttaaminen ja kiroilu mutta ei mitään tulosta. Kansi auki, nippa auki ja ruiskulla kamat sisään, olisikin ollut noin helppoa. Ei vaan saanut mitään tuupattua systeemiin.
Sain sitten vinkin että kytkinkahva pois. Ja tää auttoi, kauhee pulputus kävi ja kytkin alko pelittää.
Tässä siis step by step miten toi KTM:n magura ilmataan. Esivaatimuksena vaikka 100ml ruisku (apteekista 4.2€) ja siihen sopivaa letkua pieni pätkä. Nesteeksi magura bloodia (saa alan liikkeistä ja pyöräliikkeistä), myös vauvaöljy (mineraali) ja ATF (automaattivaihdelaatikon neste) kelpaa. 8mm avain ja ristipääruuvimeisseli.
1. Pääsylinterin (master cylinder, se kahvan säiliö) auki. Poista kansi ja se kumihärpäke
2. Poista kytkinkahva. Käännä sarvia ja pääsylinteriä sitten että se on vaakatasossa.
3. Työsylinterin päällä on nippa joka on suojattu kumitulpalla. Poista kumitulppa.
4. Imaise ruiskuun nestettä. Kovin paljoa sitä ei tarvita. 1/3 ruiskun tilavuudesta? Paina ilmat ulos ruisku/letku-combosta
5. Laita ruisku letkun kautta kiinni nippaan ja anna painetta jotta sinne ei jää ilmaa.
6. 8mm avaimella nippa auki, riittää että se naksahtaa auki. (1/4 kierrosta)
7. Purista nesteet sisään. Pääsylinteristä kuuluu kyllä pulputusta jos siellä systeemissä on ilmaa. Huomaat kun pääsylinterissä nestetaso nousee. Mitään suuria määriä nestettä sinne ei mene. Eli älä ihmettele ellei koko ruiskullinen holahda...
8. Pyydä kaveria imemään toisella ruiskulla tulvivat nesteet pääsylinteristä. Vaihtoehtoisesti voit ympäröidä sen esim pyyhkeellä johon nesteet sitten imeytyy.
9. Purista systeemiin uutta nestettä kunnes tuntuu siltä ettei ilmaa ole enää. Nestepinnan työsylinterillä pitäisi olla noin 4mm yläreunasta.
10. Pidä painetta ruiskun kanssa ja väännä ilmausnippa kiinni.
11. Kahva paikoilleen ja kokeile. Ellei toimi, palaa kohtaan 6.
12. Kansi kumilirpakkeineen paikoilleen.
13. Poista ruisku ja laita kumitulppa paikoilleen.
14. Avaa olut
"ajaa niin ettei satu mitään"
Re: kotari kytkin
Ja jos ei ole ruiskua käsillä ja asuu kaukana apteekista voi ottaa sen työsylinterin irti ja painaa ilmausruuvi auki sen männän pihdeillä pohjaan, tämän jälkeen ruuvi kiinni ja sylinterin sisällä oleva jousi tekee imemistyön yhdessä painovoiman kanssa.
Se ongelma mikä tuossa tulee perinteisellä tavalla on se että öljy on hiukka paksua siihen ilmausruuvin reikään ja se työsylinterin mäntä herkkäliikkeinen, joten vaikka ruuvi on auki liikkuu työmäntä ulospäin kahvasta painettaessa, ja kun kahva päästetään tulee mäntä vähän matkaa takaisin.
Se ongelma mikä tuossa tulee perinteisellä tavalla on se että öljy on hiukka paksua siihen ilmausruuvin reikään ja se työsylinterin mäntä herkkäliikkeinen, joten vaikka ruuvi on auki liikkuu työmäntä ulospäin kahvasta painettaessa, ja kun kahva päästetään tulee mäntä vähän matkaa takaisin.
-
jussimh
- Viestit: 782
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
- Pyörä: KTM 950 Adventure
- Paikkakunta: Suonenjoki
- Viesti:
Re: kotari kytkin
Muuten hyvä ohje mutta kohdan 14 olisi pitänyt olla ensimmäisenä.Kalpa kirjoitti:Taas olen yhtä taitoa rikkaampi. Muutama ilta ja hermot siinä meni mutta nytpä tiedän. Nostan tän vanhan ketjun ylös koska tämä käsittelee juuri sitä itseään,
Kytkin katosi GNCC-koheltamisissa ja en tiedä mitä tapahtui mutta nesteet oli kadonnut pääsylinteristä. Ketjut mulla siellä katkes, en sitten tiedä onko tuolla joky syy-yhteys. Työsylinterin suoja mulla on ja tais se sylkkä olla ehjä kun tarkastin.
No joka tapauksessa kygäkahva oli täysin lussu ja nestettä ylökautta lisäämällä ei tapahtunut mitään. Alakautta ruiskulla koitin tuupata kuten ohjeissa sanotaan mutta v*tut sinne mitään saanut tuupattua. Kauhee pluttaaminen ja kiroilu mutta ei mitään tulosta. Kansi auki, nippa auki ja ruiskulla kamat sisään, olisikin ollut noin helppoa. Ei vaan saanut mitään tuupattua systeemiin.
Sain sitten vinkin että kytkinkahva pois. Ja tää auttoi, kauhee pulputus kävi ja kytkin alko pelittää.
Tässä siis step by step miten toi KTM:n magura ilmataan. Esivaatimuksena vaikka 100ml ruisku (apteekista 4.2€) ja siihen sopivaa letkua pieni pätkä. Nesteeksi magura bloodia (saa alan liikkeistä ja pyöräliikkeistä), myös vauvaöljy (mineraali) ja ATF (automaattivaihdelaatikon neste) kelpaa. 8mm avain ja ristipääruuvimeisseli.
1. Pääsylinterin (master cylinder, se kahvan säiliö) auki. Poista kansi ja se kumihärpäke
2. Poista kytkinkahva. Käännä sarvia ja pääsylinteriä sitten että se on vaakatasossa.
3. Työsylinterin päällä on nippa joka on suojattu kumitulpalla. Poista kumitulppa.
4. Imaise ruiskuun nestettä. Kovin paljoa sitä ei tarvita. 1/3 ruiskun tilavuudesta? Paina ilmat ulos ruisku/letku-combosta
5. Laita ruisku letkun kautta kiinni nippaan ja anna painetta jotta sinne ei jää ilmaa.
6. 8mm avaimella nippa auki, riittää että se naksahtaa auki. (1/4 kierrosta)
7. Purista nesteet sisään. Pääsylinteristä kuuluu kyllä pulputusta jos siellä systeemissä on ilmaa. Huomaat kun pääsylinterissä nestetaso nousee. Mitään suuria määriä nestettä sinne ei mene. Eli älä ihmettele ellei koko ruiskullinen holahda...
8. Pyydä kaveria imemään toisella ruiskulla tulvivat nesteet pääsylinteristä. Vaihtoehtoisesti voit ympäröidä sen esim pyyhkeellä johon nesteet sitten imeytyy.
9. Purista systeemiin uutta nestettä kunnes tuntuu siltä ettei ilmaa ole enää. Nestepinnan työsylinterillä pitäisi olla noin 4mm yläreunasta.
10. Pidä painetta ruiskun kanssa ja väännä ilmausnippa kiinni.
11. Kahva paikoilleen ja kokeile. Ellei toimi, palaa kohtaan 6.
12. Kansi kumilirpakkeineen paikoilleen.
13. Poista ruisku ja laita kumitulppa paikoilleen.
14. Avaa olut
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Re: kotari kytkin
aha!tyyning kirjoitti: korjasin sen
Jos sinne pääsylkkyyn on jäänyt ne pikku pikku reijät tukkoon. kyllä alhaalta painamalla pitäs mun mielestä nesteen nousta säiliöön ilman lukkosokkien irrotuksia. Johtuu mm. siitä että käytössä se neste lämpenee=laajenee ja jonnekkin sen on päästävä laajenemaan tai muuten saattaa alkaa luistattaa kytkintä tai laahaamaan jarrua jarrujärjestelmässä.
tämän voi kokeilla esim laahaamalla jarrua pitkään niin huomaa kuinka jarrukahva on kokoajan jäykkä mutta pakenee kauemmaksi, koska se on kokoajan mäntäpainettuna ja pikkureijät tukittuna. sitten kun kerran päästää jarrua niin kahva on taas normaalissa asennossa vaikka nesteet kuumana.
Re: kotari kytkin
Kun ei ollut tuota lääkeruiskua niin...
Asensin työsylinterin kiinni ja avasin ilmaus ruuvia sen 1/4 kierrosta. Laitoin sormen ilmaus ruuvin päälle tulpaksi ja aloin pumpata kahvalla nestettä letkuun. Aina kun kahvasta veti niin sormen alta pääsi ilma pois ja päästämällä kahvan sormi toimi tulppana eikä ilmaa päässyt ilmausruuvin kautta takaisin. Apumekaanikko lisäsi nestettä säiliöön sitä mukaa kun pinta laski. Lopulta sormen alta tuli ilman sijasta kytkinnestettä, jolloin kiersin ilmausruuvi kiinni. Hieman odottelua ja muutamia kytkimen pumppauksia niin letkusta tuli loput ilmakuplat pois. Näyttää toimivan...
Nimimerkillä "väärinkö korjattu"
Asensin työsylinterin kiinni ja avasin ilmaus ruuvia sen 1/4 kierrosta. Laitoin sormen ilmaus ruuvin päälle tulpaksi ja aloin pumpata kahvalla nestettä letkuun. Aina kun kahvasta veti niin sormen alta pääsi ilma pois ja päästämällä kahvan sormi toimi tulppana eikä ilmaa päässyt ilmausruuvin kautta takaisin. Apumekaanikko lisäsi nestettä säiliöön sitä mukaa kun pinta laski. Lopulta sormen alta tuli ilman sijasta kytkinnestettä, jolloin kiersin ilmausruuvi kiinni. Hieman odottelua ja muutamia kytkimen pumppauksia niin letkusta tuli loput ilmakuplat pois. Näyttää toimivan...
Nimimerkillä "väärinkö korjattu"
- Tonppa
- Viestit: 262
- Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 4:56 pm
- Pyörä: SD 990 etsii leikkisää kurakaveria
- Paikkakunta: Tornio
Re: kotari kytkin
Kytkinnestesäiliössä lilluu hiutaleita. Onko mulla hajoamassa pääsylinteri?
Kauppa- ja teollisuusministeriö
Re: kotari kytkin
ROK ROK!
Lisään vielä muutaman sx125 -magura kytkin-....havainnon?
- Jos omistat sen näppärän työkalun(letkun) nesteiden vaihtoon, jossa on palikka keskellä yksisuuntaisen virtauksen takaamiseksi ..älä tuhraa aikaasi sen kanssa ainakaan tämän saman pyörän kohdalla. Menee vain ruuttaaminen alhaalta ylös raskaaksi. Suoraan vaan se ruutta kiinni sopivalla pätkällä letkua siihen ilmausruuvin nuppiin. Painetta ruuttaan => ilmaruuvia auki => työnnä vaikka 50ML ruutasta ulos => ilmaruuvi kiinni =>avot
- Apteekin 100ml ruutta menee ihan tuhannen jumiin ATF:stä jostain syystä..
- Jos työsylinterin kylkeen on lyönyt ketjut niin sisällä oleva 'mäntä' voi olla jumiutunut. Jos se liikkuu sujuvasti sormilla painamalla niin se toimii(ellei halki)
- Pääsylinterin(tangossa) toiminnan voi testata helposti kahdella testillä.
1.Irrota kansi => Päästä nesteet pois =>irrota letku => Tulppaa letkun paikka sormella=> paina kytkintä. Nyt pitäisi tuntua pikku paine sormessa ja jos et irroita sitä niin kytkinkahva palautuu vapautettaessa. Vastaavasti jos purat vielä kahvan ja kilkkeet pois => poistat lukkosokan ja prikan => tulppaa letkun paikka sormella => vedä sylinteriä ulos pihdeillä tmv. Nyt pitäisi tuntua imua sormen päässä.
2.1 Irrota kansi => Päästä nesteet pois =>irrota letku =>Irrota kahva ja kilkkeet=>Irrota koko paska tangosta => poista lukkosokka ja prikka => vedä mäntä ulos lähes kokonaan ja puhalla letkun koloon. Nyt pitäisi olla silmät jarrunesteessä. Jos sylinteriä vetää liian pitkälle niin se tulee ulos.
TAI
2.2 Irrota kansi => Päästä nesteet pois =>Irrota kahva ja kilkkeet=> poista lukkosokka ja prikka => vedä mäntä ulos lähes kokonaan ja puhalla letkuun avatun ilmaruuvin kautta letkulla (tai ilman letkua jos mineraaliöljy fetissi vaatii tyydyttämistä).. Jos ei toimi niin hiplaa pikku kolo auki säiliöstä männän ollessa ulos vedettynä.
- Kytkin letkun alapään banjon (liittimen) kulman pitää olla 90 astetta(88 astetta on palikan kulma jota saa suoraan hyllystä ->se käy) tai se ei sovi paikoilleen mitenkään fiksusti.
Superhuomio
- Nyt jos olet tehnyt kaiken mahdollisen juuri sillä tavalla, kuin tässä koko keskustelussa on kuvattu ja vieläkin painelet siellä tallissa pukin päällä seisovan vasta huolletun kytkimen kahvaa samalla kun pyörittelet takarengasta kakkonen(2) pykälässä ja mietit "että miksi ...tu tämä ei vapauta vieläkään kunnolla" ==> Mene pyörän kanssa ulos => Mene tosi nopeasti ulos =>Laita vapaalle => Avaa bensahana => Pannu tulille => kytkin pohjaan => polkaise kakkonen tupaan => Ihmettele miksi ei sammunut => Hämmästy, koska se toimii moitteettomasti jälleen!!!!!!!
Lisään vielä muutaman sx125 -magura kytkin-....havainnon?
- Jos omistat sen näppärän työkalun(letkun) nesteiden vaihtoon, jossa on palikka keskellä yksisuuntaisen virtauksen takaamiseksi ..älä tuhraa aikaasi sen kanssa ainakaan tämän saman pyörän kohdalla. Menee vain ruuttaaminen alhaalta ylös raskaaksi. Suoraan vaan se ruutta kiinni sopivalla pätkällä letkua siihen ilmausruuvin nuppiin. Painetta ruuttaan => ilmaruuvia auki => työnnä vaikka 50ML ruutasta ulos => ilmaruuvi kiinni =>avot
- Apteekin 100ml ruutta menee ihan tuhannen jumiin ATF:stä jostain syystä..
- Jos työsylinterin kylkeen on lyönyt ketjut niin sisällä oleva 'mäntä' voi olla jumiutunut. Jos se liikkuu sujuvasti sormilla painamalla niin se toimii(ellei halki)
- Pääsylinterin(tangossa) toiminnan voi testata helposti kahdella testillä.
1.Irrota kansi => Päästä nesteet pois =>irrota letku => Tulppaa letkun paikka sormella=> paina kytkintä. Nyt pitäisi tuntua pikku paine sormessa ja jos et irroita sitä niin kytkinkahva palautuu vapautettaessa. Vastaavasti jos purat vielä kahvan ja kilkkeet pois => poistat lukkosokan ja prikan => tulppaa letkun paikka sormella => vedä sylinteriä ulos pihdeillä tmv. Nyt pitäisi tuntua imua sormen päässä.
2.1 Irrota kansi => Päästä nesteet pois =>irrota letku =>Irrota kahva ja kilkkeet=>Irrota koko paska tangosta => poista lukkosokka ja prikka => vedä mäntä ulos lähes kokonaan ja puhalla letkun koloon. Nyt pitäisi olla silmät jarrunesteessä. Jos sylinteriä vetää liian pitkälle niin se tulee ulos.
TAI
2.2 Irrota kansi => Päästä nesteet pois =>Irrota kahva ja kilkkeet=> poista lukkosokka ja prikka => vedä mäntä ulos lähes kokonaan ja puhalla letkuun avatun ilmaruuvin kautta letkulla (tai ilman letkua jos mineraaliöljy fetissi vaatii tyydyttämistä).. Jos ei toimi niin hiplaa pikku kolo auki säiliöstä männän ollessa ulos vedettynä.
- Kytkin letkun alapään banjon (liittimen) kulman pitää olla 90 astetta(88 astetta on palikan kulma jota saa suoraan hyllystä ->se käy) tai se ei sovi paikoilleen mitenkään fiksusti.
Superhuomio
- Nyt jos olet tehnyt kaiken mahdollisen juuri sillä tavalla, kuin tässä koko keskustelussa on kuvattu ja vieläkin painelet siellä tallissa pukin päällä seisovan vasta huolletun kytkimen kahvaa samalla kun pyörittelet takarengasta kakkonen(2) pykälässä ja mietit "että miksi ...tu tämä ei vapauta vieläkään kunnolla" ==> Mene pyörän kanssa ulos => Mene tosi nopeasti ulos =>Laita vapaalle => Avaa bensahana => Pannu tulille => kytkin pohjaan => polkaise kakkonen tupaan => Ihmettele miksi ei sammunut => Hämmästy, koska se toimii moitteettomasti jälleen!!!!!!!