Artsi_L kirjoitti:---aluhao kirjoitti: Oon suunnitellu ton Kottaraisen koneen simulointia tolla GT-Powerilla mut en oo vielä ainakaan saanu mallia aikaseks... Haluisin noita imu ja pakosarjan mitotuksia vähän ihmetellä siinä.
Kattelin nopeesti läpi netin kautta tuota GT-Powerin softaa. Se näyttää olevan mahtavan paljon kehittyneempi kuin Engine Analyzer Pro. Tietysti hinnoissakin on varmaan muutamakymmenkertainen ero.
Mallinnuksen työmäärä on ensialkuun kokolailla aikaavievää puuhastelua. Sitten se ilo repeää kun viimein on saanut kaikki palikat jotensakin kohdilleen, että vääntö- ja tehokäyrät näyttävät olevan realistisia. (Näin harrastelijalla ei ole aina mahdollisuuksia purkaa moottoria osiin ja mitata kaikkia keskeisiä komponentteja, kuten esim. sylinterikannen, imukanaviston ja pakoputkiston virtauksia. Tulee vaan kokeilla monia erilaisia numeroarvoja ja katsoa kuinka lähelle netissä ilmoitettuja dynokäyriä pääsee).
Sen jälkeen se on mukavaa puuhaa alkaa säätämään nokka-akseliin erilaisia asteita ja ajoituksia. Automaattitoiminnolla ohjelma tekee senkin kyllä ihan itsestään, kunhan sille kertoo mistä numeroarvosta mihin numeroarvoon aukioloasteita kokeillaan. Varttitunnin softa tahkoaa itse asioita, ja sitten saakin nähdä 36kpl erilaisia dynokäyriä kokeilluista nokka-akseleista.
Pelottaa edes ajatella kuinka paljon parametreja pitää GT-Powerissa olla täytettynä, ennenkuin softa edes suostuu aloittamaan dynottamista.
Super Teneren mallinnus on vielä kesken. Epätarkallakin mallilla näyttää siltä että Yamaha on aikanaan suunnitellut 69 heppaiseen moottoriin vähän turhan isot imukanavat. Niitäkin on kolme kanavaa per sylinteri, ihan kun ei vähempi riittäisi. Virtausnopeudet ovat aika onnettomat. Vähän sama kun Honda Monkeyssa olisi 45mm imuventtiili.
On kyllä ihan totta että GT-Power tarvii melkosen läjän lähtöarvoja että toimii mutta manuaalit on TODELLA kattavat. Jos vaan malttaa niitten mukaan mennä niin hyvä tulee. Ja jos kaikkia tietoja ei ole saatavilla niin yleensä manuaali antaa hyvän arvauksen tai laskentamallin miten voi suuntaa antavan arvon saada. Lisäksi mallimoottoreista löytyy joku simppeli yksipyttynen jolla homman pystyy alottamaan hienosti. Hinta tosiaan on melkonen este tuon käytössä. Koululle saatiin Formula Student -projektin käyttöön 100$ vuosi tuo mutta eivät sitä muille sillä hinnalla anna... Yllätys. Oisko vuosilisenssi ollu jotaa 10000€ luokkaa... Ei voi muistaa enää.