OziExplorerCE käyttövinkit

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Lakupilotti
Pyörä: Laku

Re: OziExplorerCE käyttövinkit

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

TTA kirjoitti:
Lakupilotti kirjoitti:Muistikortin saa näköjään kätevästi sekaisin muistikortinlukijalla, vaikka miten olisi tarkkana ja poistaisi laitteen järjestelmästä ennen kortin irrotusta. Varmuuskopio on siinä vaiheessa kova juttu, ja ainut ylimääräinen homma on ozzin asetusten palautus. Pitäisikin ottaa uusi kopio, jossa nekin ovat mukana.
Huomattu on. Mut sen jälkeen kun oon käyttänyt sitä "Safely remove..." toimintoa ei ole ollut kortin kanssa ongelmia.
Niinkuin tuossa yllä sanoin, niin siitä huolimatta. Safely remove, poista laite...
W2K ei ilmeisesti aina kunnolla päästä irti kortista.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
TTA

Viesti Kirjoittaja TTA »

Neuvoin yksityisviestillä ja vastaanottaja pyysi laittamaan yleiseksi vinkiksi joten...

Ensin etsi jostain vähäpukeinen neitokainen. Tee 480x272px kokoinen 24bit .bmp tiedosto. Lisää kuvaan kuva neitokaisesta sekä vaikka oma nimesi.

Tallenna kuva nimellä logo27b.bmp ja siirrä muistikortin juureen. Tämän jälkeen käynnistä pääkytkimestä virrat ja alkukuva vaihtuu.

Ja sitten lopuksi voit tehdä sille vähäpukeiselle neitokaiselle ihan mitä haluut.
Lakupilotti

Ei tuossa ole kuin yksi ongelma...
Make & Laku
Omakinen
Pyörä: KTM 950 SE

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

TTA kirjoitti: -Jos haluat yhdistää usean pienen karttatiedoston isommaksi niin siihen löytyy työkalu Map Merge for OziExplorer.
Minkälaisilla metriä/pikseli asetuksilla olette saaneet hyvä laatuisia karttoja. Itse olen yrittänyt yhdistää kolmea 1:8000 karttaa (35x35km) mutta ohjelmaa katuu aina. Muistista ei luulisi olevan enää kiinni. Luuulisi 3 Gt riittävän.
Lakupilotti

Metriä per pikkelssi -arvon tulee olla sama kuin alkuperäisissä kartoissa, jottei laatu sen vuoksi kärsisi. Helpompikin keino varmaan on olemassa, mutta itse sain tuon arvon selville kokeilemalla. Mittasin näytöltä samojen pisteitten välisen etäisyyden sekä alkuperäisestä että yhdistetystä kartasta, ja niitten välisen suhdeluvun perusteella korjasin arvoa. Kannattaa tuota kokeilua tehdä vähän pienemmillä kartoilla... GT-kartan mittakaavalla arvoksi tuli 20.

En usko, että jumittaminen johtuu muistin määrästä. Olen tehnyt isoja yhdistämisoperaatioita 512 Mt:n muistilla. Onnistuu, mutta kestää älyttömän kauan.
Make & Laku
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Lakupilotti kirjoitti:Metriä per pikkelssi -arvon tulee olla sama kuin alkuperäisissä kartoissa, jottei laatu sen vuoksi kärsisi. Helpompikin keino varmaan on olemassa, mutta itse sain tuon arvon selville kokeilemalla.
Eikös tuo "pixel scale" arvo, joka näkyy siinä ekalla sivulla kun valitset yhdistettävät kartat kerro tuon arvon? Ei siis mielestäni tarvitse mittailla.

En myöskään usko että tuo jumittuminen johtuu muistin määrästä, vaan jostain muusta.

Terveisin
Mika TA-91
Omakinen

Niin minäkin olen ymmärtänyt että se näkyy siinä alkuperäisten karttojen ikkunassa se arvo. Tässä tapauksessa 1.99. Täytyy kokeilla asentaa tuo ohjelma uudestaan, jos vaikka pysyisi edes hetken pystyssä.
Lakupilotti

Kappas joo, siinä Source map-välilehdellä on current settings-ruutu, josta löytyy joitain asetuksia. Ne nyt kuitenkin näyttäisivät olevan juuri niitä, mitä on laitettu destination map-välilehdelle. Muuttuvat muuttamalla niitä sinne, mutta eivät muutu mihinkään vaihtamalla erilaisia source karttoja.

Eli ilmeisesti sen samoin kuin muutkin asetukset joutuu onkimaan jostain muualta. Kaikki muut asetukset saa ongittua lähdekarttojen map-tiedostoista, mutta tuolle pikseliskaalaukselle en ole keksinyt kätevämpää tapaa selvittää kuin yllä selittämäni. Saisihan sen laskettuakin, kun tiedetään miten monta metriä karttakuva on reunasta reunaan ja montako pikseliä siinä on.

Sinänsä tuo 1.99 ei varmaan 1:8000 kartoille ole kauhian kaukana totuudesta. Jos skaalaus on vähänkin pielessä, niin sen kyllä huomaa lopputuloksesta. Karttojen ulkonäkö ja pienten tekstien luettavuus huononee, varsinkin zoomatessa. Oikealla arvolla huononemista ei tapahdu.

Mittakaavasta puhuminen sähköisillä kartoilla on kanssa vähän epätarkkaa, kun lopullinen mittakaava riippuu näytöllä katsellessa myös näytön resoluutiosta ja fyysisestä koosta, ja paperille tulostaessa käytetystä dpi-arvosta. Nuo kartat, joille oikea metriä/pikseli-arvo on 20, ovat mulla vain sähköisessä muodossa, enkä tiedä niille tarkkaa mittakaavaa. Mutta jos oletetaan sen olevan luokkaa 1:80 000 (näytöltä mitattuna 1:66200 (21 tuumaa/1280*1024 pikseliä)), niin silloin 1:8000 kartalla vastaava arvo olisi juurikin noin 2
Make & Laku
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Hiukan off topic, mutta tietääkö joku missä OZIin (ei siis CE) rekisteröintitieto on ? Olen hukannut oman reksiteröinti tietoni ja jos haluais toiseen koneeseen asennella niin ei viittis maksaa toista kertaa.
Jottei nyt mene ihan ohi niin CE:hän ko. tieto löytyy windows\gihobj.dll tiedostosta, joka kannattaa kopioida vaikka juuri hakemistoon turvaan, kun Hakkis tahtoo hukata sen tiedon master bootissa niin voipi kopsia tuon tiedoston sitten takas helposti.
Omakinen

En osaa sanoa pev:n ongelmaan mitään, mutta eipä tahdo vieläkään toimia toi ohjelma. Aina kun alkaa raksuttamaan karttoja yhteen niin 5 minuutin päästä tulee muistivirhe. En tiedä mikä on.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Lakupilotti kirjoitti:Kappas joo, siinä Source map-välilehdellä on current settings-ruutu, josta löytyy joitain asetuksia. Ne nyt kuitenkin näyttäisivät olevan juuri niitä, mitä on laitettu destination map-välilehdelle. Muuttuvat muuttamalla niitä sinne, mutta eivät muutu mihinkään vaihtamalla erilaisia source karttoja.
Nyt sotket kaksi asiaa:

1) Source map sivulla näät lähdekarttojen metri / pixel tiedon, joka on aivan oikein (jos et usko, niin laskeppa eri karttojesi tiedot vertailun vuoksi).

2) Destination sivulla on metri / pixel tieto JOKA SINUN PITÄÄ ITSE ASETTAA, nämä kaksi arvoa eivät ole siis automaattisesti linkitettyjä. Se vain ottaa yhden arvon noista lähde kartoista, eikä sen jälkeen muuta sitä automaattisesti. Jos yhdistät eri metri / pixel tiedolla olevia karttoja, kannattaa laske tuolta source map sivun arvoista liitettävien karttojen arvojen keskiarvo ja muuta se itse tehtävän kartan arvoksi. Jos ero tässä arvossa on merkittä (useitä kymmeniä) ei karttojen yhdistelmästä tule uskoakseni kunnollista. Lisäksi kannattaa vertailla että datum ja projection arvot ovat mielellään samat lähde kartoissa ja tehtävässä kartassa (muistaakseni minulla on ollut ongelmia, jos ne ovat eri arvoissa), niin ja huom! näitäkään arvoa ohjelma ei muuta automaattisesti ja huom2! muista katsoa myös projection arvot.
petev kirjoitti: Hiukan off topic, mutta tietääkö joku missä OZIin (ei siis CE) rekisteröintitieto on ? Olen hukannut oman reksiteröinti tietoni ja jos haluais toiseen koneeseen asennella niin ei viittis maksaa toista kertaa.
En tiedä missä tiedostossa tuo arvo on, mutta sen saa mielestäni ihan sähköpostilla ilmaiseksi uudestaan tuolta info@oziexplorer.com kunhan vain kerrot millä nimellä lisenssi on alunperin tilattu.
Omakinen kirjoitti:En osaa sanoa pev:n ongelmaan mitään, mutta eipä tahdo vieläkään toimia toi ohjelma. Aina kun alkaa raksuttamaan karttoja yhteen niin 5 minuutin päästä tulee muistivirhe. En tiedä mikä on.
Yleensä tämä liittyy alkuperäisten kuvin (ei siis kartan) kokoon tai metri / pixel arvoon.
Pistä seuraavat tiedot, niin voidaan yrittää miettiä mikä menee pieleen:
- Minkä kokoisia kuvia yhdistettävissä kartoissa on (pixel x pixel / koko levyllä)?
- Näkyvätkö kaikki yhdistetävät kartat oikein valintaikkunassa?
- Mikä ovat lähdekarttojen metri / pixel, datum ja projection arvot?
- Mikä on uuden kartan metri / pixel, datum ja projection arvot?

Terveisin
Mika TA-91
Omakinen

Olisin kovin kiitollinen jos niitä arvoja voisit vilkaista. Laitan tulemaan, kunhan joskus kymmenien tuntien pääsen töistä pois :evil:
petev
Pyörä: F850GS

Viesti Kirjoittaja petev »

petev kirjoitti: Hiukan off topic, mutta tietääkö joku missä OZIin (ei siis CE) rekisteröintitieto on ? Olen hukannut oman reksiteröinti tietoni ja jos haluais toiseen koneeseen asennella niin ei viittis maksaa toista kertaa.
En tiedä missä tiedostossa tuo arvo on, mutta sen saa mielestäni ihan sähköpostilla ilmaiseksi uudestaan tuolta info@oziexplorer.com kunhan vain kerrot millä nimellä lisenssi on alunperin tilattu.

No niin tuolta mailiosoitteestahan se putkahti kysyttäessä. Nyt pientä harjoittelua tuoa uuden CE version kanssa, näyttää aikas paljon erilaiselta, kuin tuo edellinen.
Omakinen

Mika TA-91 kirjoitti:
Yleensä tämä liittyy alkuperäisten kuvin (ei siis kartan) kokoon tai metri / pixel arvoon.
Pistä seuraavat tiedot, niin voidaan yrittää miettiä mikä menee pieleen:
- Minkä kokoisia kuvia yhdistettävissä kartoissa on (pixel x pixel / koko levyllä)?
- Näkyvätkö kaikki yhdistetävät kartat oikein valintaikkunassa?
- Mikä ovat lähdekarttojen metri / pixel, datum ja projection arvot?
- Mikä on uuden kartan metri / pixel, datum ja projection arvot?

Terveisin
- Kuvat ovat 17500x17500 104 Mt ja 15000x15000 76,9 Mt
-Sen kansio mikä on valittu "Folder" ikkunassa kaikki kartat näkyvät isossa ruudussa riippumatta siitä mitä karttoja on valittu "Selected maps" ikkunasta.
-"Selected maps" ikkunan mukaan "pixel scale" on molemmissa kartoissa 1.999. En tiedä mistä saan Datum ja Projektio arvot. Kartat on tehty Gui4 Fetch mapilla 1:8000

Kuvista selvinnee jotain tietoja
Kuva
Kuva
Kuva
Lakupilotti

Mika TA-91 kirjoitti: Nyt sotket kaksi asiaa:

1) Source map sivulla näät lähdekarttojen metri / pixel tiedon, joka on aivan oikein (jos et usko, niin laskeppa eri karttojesi tiedot vertailun vuoksi).

2) Destination sivulla on metri / pixel tieto JOKA SINUN PITÄÄ ITSE ASETTAA, nämä kaksi arvoa eivät ole siis automaattisesti linkitettyjä. Se vain ottaa yhden arvon noista lähde kartoista, eikä sen jälkeen muuta sitä automaattisesti. Jos yhdistät eri metri / pixel tiedolla olevia karttoja, kannattaa laske tuolta source map sivun arvoista liitettävien karttojen arvojen keskiarvo ja muuta se itse tehtävän kartan arvoksi. Jos ero tässä arvossa on merkittä (useitä kymmeniä) ei karttojen yhdistelmästä tule uskoakseni kunnollista. Lisäksi kannattaa vertailla että datum ja projection arvot ovat mielellään samat lähde kartoissa ja tehtävässä kartassa (muistaakseni minulla on ollut ongelmia, jos ne ovat eri arvoissa), niin ja huom! näitäkään arvoa ohjelma ei muuta automaattisesti ja huom2! muista katsoa myös projection arvot.
Tätä vuotta,

No nyt hokasin. Puhuttiin kahdesta eri asiasta. Source-sivulla current settings-ruudussa on kyllä dest-sivulla asetetut arvot, mutta siinä karttalistassa näkyy olevan eri lähdekarttojen arvot. Valitettavasti ei ole käsillä semmoista konetta, millä pääsisi kokeilemaan.

Hyvää uutta vuotta kaikille motoristihotelli Riekin Pirtiltä!
Make & Laku
Vastaa Viestiin