Garmin Zumo

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

jussimh
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja jussimh »

Juhana kirjoitti:toimiikos noissa garmin naveissa garminin topokartat?itellä on kaikki alue1-5 suomitopot+ ruotsin ja norjan aikas monta.Asensin ne kaverin uuteen käsikapulaan,ainakin siihen menivät.
Ainakin myyntimies lupasi että toimii. mutta en ole itse testannu.
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Avatar
Ilmari
Viestit: 1101
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tänään olin Zumon kanssa ensimmäisen kerran reissussa. Homma ei mennyt aivan putkeen kuten odotinkin. Väänsin reitin pikkuteitä pitkin Mapsourcella ja siirsin sen zumoon. Laite kuitenkin ohjasi määränpäähän aivan eri kautta kuin reitti oli piirretty. Vissiin laitteen asetuksissa joku väärin mutta mikä?
Valikosta Navigointi>reittisuositus oli ruksattuna "nopeampi aika". johtuuko siitä?

T.Ile
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2618
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Ilmari kirjoitti:Tänään olin Zumon kanssa ensimmäisen kerran reissussa. Homma ei mennyt aivan putkeen kuten odotinkin. Väänsin reitin pikkuteitä pitkin Mapsourcella ja siirsin sen zumoon. Laite kuitenkin ohjasi määränpäähän aivan eri kautta kuin reitti oli piirretty. Vissiin laitteen asetuksissa joku väärin mutta mikä?
Valikosta Navigointi>reittisuositus oli ruksattuna "nopeampi aika". johtuuko siitä?

T.Ile
Todennäköisesti juurikin tuon vuoksi ohjaa isompia ja nopeampia teitä pitkin.
Jos muutat siihen "lyhimmän reitin" niin sitten menee pienemmille teille.
ankara
Viestit: 671
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: Hupsvarma&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja ankara »

Ilmari kirjoitti:Tänään olin Zumon kanssa ensimmäisen kerran reissussa. Homma ei mennyt aivan putkeen kuten odotinkin. Väänsin reitin pikkuteitä pitkin Mapsourcella ja siirsin sen zumoon. Laite kuitenkin ohjasi määränpäähän aivan eri kautta kuin reitti oli piirretty. Vissiin laitteen asetuksissa joku väärin mutta mikä?
Valikosta Navigointi>reittisuositus oli ruksattuna "nopeampi aika". johtuuko siitä?

T.Ile
Samoja huomioita olen tehnyt. Zumo laskee reitin "ihan itse" vaikka Ms:lla hierottu reittiä kuinka paljon. Valitettavasti systeemissä on omimaisuus: reittiä siirrettäessä Zumo jättää huomiotta sellaiset reittipisteet jotka on selviä risteyksiä. Eli kannatta tökkiä reittipisteitä Ms:sä sellaiselle tielle (ei risteykseen) mitä kautta reitin pitää mennä. Voi olla muitakin konsteja, mutta tämä ainakin toimii.
Kratti
Viestit: 371
Liittynyt: La Syys 15, 2007 6:13 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Kratti »

En ole tuota valmista reittiä käyttänyt kuin kerran tai kaksi, mutta eikö se toimi OK, kun laittaa automaattisen uudelleenreititys pois päältä. Joko kokonaan tai niin, että se kysyy uudelleenreititykseen lupaa. Ja lupaa uudelleenreititykseen ei saa antaa, koska se laskee reitin uusiksi päätepisteeseen ja se ei todennäköisesti ole haluttu reitti.
Avatar
karkka
Viestit: 293
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 5:34 pm
Pyörä: R1250GSA/F650GS
Paikkakunta: Oulu

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja karkka »

Ilmari kirjoitti:Tänään olin Zumon kanssa ensimmäisen kerran reissussa. Homma ei mennyt aivan putkeen kuten odotinkin. Väänsin reitin pikkuteitä pitkin Mapsourcella ja siirsin sen zumoon. Laite kuitenkin ohjasi määränpäähän aivan eri kautta kuin reitti oli piirretty. Vissiin laitteen asetuksissa joku väärin mutta mikä?
Valikosta Navigointi>reittisuositus oli ruksattuna "nopeampi aika". johtuuko siitä?

T.Ile
Valitsithan kun lähdit ajamaan: minne->reitit->"haluttu reitti"->aja Näin kun olen ajanut valmiita ms:llä tehtyä reittejä niin ongelmia ei ole ollut.Reittisuosituksena on minullakin ollut "nopeampi aika" ja ei ole ollut ongelmia.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1101
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kiitän kaikkia arvontaan osallistuneita!!!
Eli valitsin Minne>Reitit>Haluttu reitti>Aja.
Niitä välilippuja oli 50 km matkalle merkattu kaksi. Risteyksiä reitillä oli huomattavasti enemmän.
Mistä tuon Kratin mainitseman uudelleen reitityksen saa muokattua?
Ja mitä laite tekee jos reittisuosituksista valitaan "Pois tieltä"?
"Vältettäviin" valikkoihin olen ruksannut kaikki paitsi hiekkatiet ja lautat.

Kyllä tämä tästä. Tai sitten ei...

T.Ile
Hakahill
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 8:04 am
Pyörä: -
Paikkakunta: Salo

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Hakahill »

ankara kirjoitti:... Zumo laskee reitin "ihan itse" vaikka Ms:lla hierottu reittiä kuinka paljon. Valitettavasti systeemissä on omimaisuus: reittiä siirrettäessä Zumo jättää huomiotta sellaiset reittipisteet jotka on selviä risteyksiä. Eli kannatta tökkiä reittipisteitä Ms:sä sellaiselle tielle (ei risteykseen) mitä kautta reitin pitää mennä. Voi olla muitakin konsteja, mutta tämä ainakin toimii.
Zumossa on kaksi erilaista reittipistettä; "waypoint" ja "shaping point". Näistä ainoastaan waypoint näytetään lipulla Zumon kartalla. MapSource:ssa niitä ei vältämättä pysty eroittamaan toisistaan.

Shaping point syntyy ainakin silloin kun MapSource:ssa reittiin lisätään hiirellä uusi piste ja se sijaitsee joko risteyksessä taikka sellaisessa tien kohdassa jolla ei ole osoitenumeroa. Elikkä jos haluaa hiirellä luoda sellaisen reittipisteen joka näkyy Zumossa ja joka katkaisee uudelleenreitityksen, niin silloin se pitää sijoittaa sellaiseen kohtaan jolle MapSource näyttää osoitteen (esim. Oikotie 2).

Jos uudelleenreititys on sallittu (automaattinen tai kysyttäessä), Zumo laskee reitin aina seuraavaan waypoint:iin.

Zumo:ssa on myös sellainen bugi, että se laskee reitin uudestaan aina jos reittiä kuljetaan vastakarvaan. Tämä tapahtuu vaikka uudelleenreititys olisi kielletty.

Näin tuo ainakin omien kokemusten mukaan näyttäisi toimivan. Hieman sekava ja huonosti dokumentoitu toteutus.

Zumon wiki-sivuilta löytyy paljon hyvää tietoa.
Hakahill
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 8:04 am
Pyörä: -
Paikkakunta: Salo

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Hakahill »

Ilmari kirjoitti:Mistä tuon Kratin mainitseman uudelleen reitityksen saa muokattua?
Ja mitä laite tekee jos reittisuosituksista valitaan "Pois tieltä"?
"Vältettäviin" valikkoihin olen ruksannut kaikki paitsi hiekkatiet ja lautat.
Uudelleenreitityksen saa muutettua Asetukset->Navigointi ruudulta. Tämä ominaisuus tuli joskus 2007 keväällä. Kannattaa tarvittaessa päivittää ohjelmisto. Sen voi tehdä vaikka Webupdater ohjelmalla.

Vältettävissä teissä on myös sellainen "ominaisuus" että Zumon mielestä moottoriteitä ovat myös kaksinumeroiset tiet. Esimerkiksi tie 52 Somero - Jokioinen väliltä on "moottoritieksi" melkoisen mukavaa mutkatietä :lol: . Mikäli moottoritiet ovat vältettävien listalla, tämä ominaisuus voi tuoda joskus yllättäviä reittivaihtoehtoja.

Uudemmissa ohjelmaversioissa on myös Autobahns vaihtoehto. Olisiko tämä sitten "oikea" moottoritie?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1101
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Minäkö yksinkertainen? Nyt en ymmärrä...
Väänsin kartan Kokkolasta tampereen seudulle. Tökin pisteitä reittipistetyökaluilla matkanvarrelle ja sellaisiin kohtiin missä on oikea osoite. Kuitenkaan nuo pisteet ei näy Zumossa.
Jos työkaluista ottaa valintatyökalun, klikkaa reitin keltaiseksi ja teen sillä merkin osoitteeseen niin silloin Zumo esittää paikan lippuna. Näinkö se menee?
Reitin pituus 387km ja kauttapisteitä 35. Riittääkö?
T.Ile
Hakahill
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 8:04 am
Pyörä: -
Paikkakunta: Salo

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Hakahill »

Ihmeellisiä ovat Zumon tiet....

Mapsource tuntuisi välillä siirtävän reittipisteen mielellään osoitteesta risteykseen jos sellainen läheltä löytyy, esim. joku polun pätkä. Tämän voi tarkistaa vaikka tuplaklikkaamalla pistettä (lippua). Jos tyyppi on "Map Intersection", niin silloin suurella todennäköisyydellä Zumo käsittää sen Shaping Point:ksi. Veikkaisin että Zumonkaan päättelyketju ei myöskään ole aivan bugiton. Ei olisi varmaankaan ollut suuri vaiva toteuttaa MapSource-ohjelmaan ominaisuutta jossa pisteiden tyyppi olisi käyttäjän määriteltävissä. Ja mikä tärkeinä, näkyvissä.

Reittien tekeminen MapSource-Zumo yhdistelmällä tuntuu vaativan välillä kärsivällisyyttä ja annoksen Pelle Peloton henkeä. Onneksi Zumo sentään hyväksyy tehdyn reitin sellaisenaan eikä pyri "älykkäästi" muokaamaan sitä.

Käytin aikoinaan TomTom kännykkänavigaatoria johon tein reittejä Tyre-ohjelmalla. Siihen aikaan se käytti Google Earth ohjelmaa. Se ei osaa reitittää joten reitti näkyi vain suorina viivoina pisteiden välillä. TomTom sitten suoritti reitityksen oman makunsa mukaan. Välillä paremmin ja välillä huonommin. Nykyinen versio näyttäisi toimivan Google Maps:in kanssa. Pitänee kokeilla josko se olisi toimivampi yhdistelmä.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1101
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Terve taas. Saavuin eilen illalla Mouhijärvelle. Sen verran voi Zumoa kehua, että ajoa tuli 420 km/10h. Pakkasta oli koko matkan n.15 astetta mutta se ei tuntunut Garminia häiritsevän. Itse asiassa laite toimi sään puolesta tosi hyvin. Mutta paljon tapahtui matkan varrella. Osittain Zumo yritti ajattaa umpeen kasvaneita sivuteitä mitkä oli erotettu kunnon veto-ojalla päätiestä. Tämähän ei kuitenkaan ole navigaattorin vika vaan reittisuunnittelijan, kun en juurikaan vertaillut suunniteltua reittiä esim. genimapilla. Kihniön tietämillä alkoivat vaikeudet. Navi ohjasti reitistä sivuun, kierrätti metsäautoteillä kääntymispaikolla ja aivan käsittämättömiin ryteikköihin. Sen jälkeen tilanne olikin piirtää-laskee-piirtää ja laite yritti koko ajan teettää u-käännöstä ja takaisin tuntemattomaan... Parkanon jälkeen olin jo aika rikki hommaan ja suunnistin lähes suorinta tietä päämäärään. Miten se reitin uudelleen laskenta, onko sen parempi olla auto-asennossa vai pois päältä?
Ehkä oli väärä vähän väärä vuodenaika alkaa testaileen outoa laitetta, kesällä, lämpimällä ja valoisalla hommaan olisi voinut paneutua vähän tarkemmin. Maanantaina takaste Kokolaan, saas nähdä miten käy.
T.Ile
Hakahill
Viestit: 115
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 8:04 am
Pyörä: -
Paikkakunta: Salo

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Hakahill »

Ilmari kirjoitti:...Miten se reitin uudelleen laskenta, onko sen parempi olla auto-asennossa vai pois päältä?..
Itse olen yleensä pitänyt sen "Pois"-asennossa ja joskus tarpeen mukaan luvan kanssa ("Prompted"). Jos oikein eksyy niin seuraavaan reittipisteeseen pitäisi päästä ohjatusti takaisin aikankin "Kiertotie"-toiminnolla. Painotus sanalla pitäisi. Tämä taitaa tomia myös "Shaping point" pisteden kanssa, ehkä?

"Vältettävät" olen pitänyt myös pois käytöstä. Esimerkiksi jos ruksaa vältettävistä "U-käännös" vaihtoehdon, niin se voi tuottaa aika erikoisia reittivaihtoehtoja silloin kun Zumo laskee reittiä uudelleen. Siinä voi käydä niin että ensin ajetaan pitkä pätkä tietä väärään suuntaan ennen kuin Zumon mielestä löytyy sellainen paikka missä voi ajaa lenkin. Tällainen paikka voi olla vaikka joku talon pihassa oleva lato jonka ympäri pääsee ajamaan jotain polkua pitkin. Ja sitten ajetaan samaa tietä taas takaisin. Matkailu avartaa :P
Kartsa
Viestit: 4
Liittynyt: Su Tammi 04, 2009 5:41 pm
Pyörä: BMW Adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Olisi tarkoitus laittaa Zumo moottorikelkkaankin. Onko tietoa, mistä kannattaa hankkia extra kiinnitysteline ja virtajohto.
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Garmin Zumo

Viesti Kirjoittaja hako »

Kartsa kirjoitti:Olisi tarkoitus laittaa Zumo moottorikelkkaankin. Onko tietoa, mistä kannattaa hankkia extra kiinnitysteline ja virtajohto.
Kotimaisista en tiedä, mutta nyt kun punnan kurssi on alhaalla niin halvimpia tilailuja olen tehnyt Iso-Britannian ebay-verkkokaupoista. Ainakin Lemon Digital -nimisellä myyjällä oli hinnat kovin kohdallaan.

Zümohin saa kyllä hyviä ja kalliita telineitä myös näistä perus Touratecheistä, Ram Mounteista jne.

Kelkkakäyttöön voi kyllä olla parempiakin laitteita, josko et ole vielä pärrägepsiä hankkinut. Maasto-/topo-karttojen näyttöön ovat nämä vähän tuoreemmat versiot parempia. Kaksoiskäyttö kyllä vaikka 550:lläkin onnistuu, mutta ihan yhtä notkeaa ei ole.
Vastaa Viestiin