Mitä talleissa tapahtuu...?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Re: Mitä talleissa tapahtuu...?

Viesti Kirjoittaja Tase »

Viikonloppuna oli puikkohitsausharjoituksia, saumat kestää mutta ovat rumia. Lopputuloksena syntyi tälläinen vekotin, joka toimii erittäin hyvin siinä tehtävässä mihin se on tarkoitettu. Arvanneeko kukaan mitä vekottimella tehdään?
Liitteet
Vekotin.jpg
(170.37 KiB) Tiedosto ladattu 308 kertaa
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Tase kirjoitti:Viikonloppuna oli puikkohitsausharjoituksia, saumat kestää mutta ovat rumia. Lopputuloksena syntyi tälläinen vekotin, joka toimii erittäin hyvin siinä tehtävässä mihin se on tarkoitettu. Arvanneeko kukaan mitä vekottimella tehdään?
Ei mitään hajua, mutta hyvältä näyttää :P
Kura lentää...
DR Markku
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Nokkaketjun kalibrointilaite?
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

Jos noista alamuttereista on porattu jengat pois niin jonkilainen puristus/säätö härpäke on kyseessä?
Ei mitään hajua oikeasta tarkoituksesta.

Pisteet puikolla hitsaamisesta. MIG:illä mä tuon olisin tehny
kun tuota puikkokonetta en edes omista.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
jonkko
Pyörä: KTM 640 Adventure

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Joululahja vaimolle :mrgreen:

(Prototyypin pienoismalli pihaan tulevasta lakanankuivaustelineestä)
jonkko

Tuon rullaverho idean olen nähnyt jossain. Verhon alapäähän oli laitettu joku pyöreä verhon pituinen tanko. Ylös joku rissa ja
naru kiedotaan tuon putken ympäri. kun narusta vetää niin rulla pyörii ja vero nousee ylös. Kai siinä oli joku juttu miten tuo pyöri mutten sitä tarkemmin kattonu

Saa kans helposti silleen et tekee reikii sopiviin väliin sivuilla ja keskella niin menee ku haitari kattoon ku vetää ylös.
Saa sillä menetelmäl ihan kelpo hitsausboxin itelle ja eiku seinät ylös silloin ku ei käyttää niin eivät vie tilaa.
Tase
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100

Viesti Kirjoittaja Tase »

Tase kirjoitti:Viikonloppuna oli puikkohitsausharjoituksia, saumat kestää mutta ovat rumia. Lopputuloksena syntyi tälläinen vekotin, joka toimii erittäin hyvin siinä tehtävässä mihin se on tarkoitettu. Arvanneeko kukaan mitä vekottimella tehdään?
Ne jotka arvailivat puristinta ovat oikeilla jäljillä.

Kyseessä on köyhän miehen mekaaninen särmäyspuristin, työleveys noin 140 mm. Syrjällään oleva latta on yläterä, alavasteena toimii 12 mm pyörötangot jotka ovat kiinnitetty lattaraudoilla toisiinsa. Alavaste on ruuveilla kiinni, joten sen voi helposti vaihtaa toisenlaiseksi jolloin taivutussäteen saa erilaiseksi. Kun ketjuvälitystä pyörittää joko käsin tai jommasta kummasta päästä 19 mm avaimella, laskeutuu yläterä alas tasaisesti kohti alavastetta. Välissä oleva pelti joutuu taipumaan, maksimi taivutuskulma on noin 135 astetta. Ketjuvälityksen ketjurattaat ja ketju ovat Honda Monkey:iin sopivat, muutamalla eurolla saa hienoja osia. Laitteeseen voisi vielä lisätä jousen, joka nostaisi yläterän aina ylös, nyt sen joutuu nostamaan käsin kun pellin laittaa väliin.

Ohessa esimerkkinä naulauslevy jota hieman koemielessä taivuttelin. Laite on varsinaisesti tehty 100x1.5mm teräspeltisoiron taivutukseen, se sitten on kokonaan eri projekti...
Liitteet
Taivutettu pelti.jpg
(60.92 KiB) Tiedosto ladattu 213 kertaa
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Talli alkaa olla kohtapuolin kunnossa, mutta nyt haluaisin kommenttaja tallin lattianpinnasta, eli kertokaa kokemuksia ja suosituksia.

Lattia nyt: ontelolaatta, 20cm strox, nestekiertoinen lattialämmitys ja 10cm valu, joka tehty noin 2 vko sitten, tallissa on lattiakaivo, jos sillä on asiaan merkitystä.

Itse olen ihastunut ajatukseen tehdä pinnoitus Solmaster EP10 epoksipinnoitteella, syynä seuraavat asiat:
- voi tehdä hieman "kosteallekkin" betonille
- kohtuu edullinen verrattuna moniin pinnoitteisiin (tosin on niitä vielä halvempiakin)
- työn voi tehdä itse
- palautteesta päätellen kohtuulllinen pinta

Ja tiedän, että betoniliima pitää hioa huolella pois ennen minkään pinnan yrittämistä.

Terveisin
Mika TA-91
timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti:Herätellääns tätäkin vitjaa henkiin, kun noi kelitkin on jatkuvasti pelkkää turkua.
Uusi kausi, superiin uusi kuosi.....
To be continued samalla lepakkokanavalla.

Kipa
Sasin tarravirittämö tehny ylitöitä 8)
mal
Pyörä: V-Strom 1000

Viesti Kirjoittaja mal »

Moro vaan.Afrikkalainen tuli justiinsa hommattua ja siihen pitäisi ruveta tutustumaan :P
Kaupantekiäisinä tuli uudet renkaat ja ketjurataspaketti eli ne ainakin vaihtoon ja lisäksi uudet ölpät ja suodatin,ilmanputsari,tulpat ja venttiilien tarkistus ja mahdollinen säätö.(onkohan ruuvi vai pala :?: )
Täältä viisastuneena laitan uuden lukituslevyn eturattaalle(Akselin urat säilyneet uudenveroisina)
Ja pitää vissiin tarkistaa onko bensapumppu tulossa jo tiensä päähän :?:
Öljyiksi tuli ostettua Hondan GN-4 10/40.
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Varikseen peruslaittoa. Plus sitte keskijalka on pantu paikalleen. Rengastusta uusitaan vähä talven aikana. Seuraavaksi ois ohjelmissa keulan purku. Ja toiveisa saada tuo alusta korkeammaksi. Keulaputken jatkopalojen tekijä on hakusessa. Saa nähä mitä kuuluu siittä. Kaatumaraudat on tallin lattialla potkittavana että ei ois niin siistit laittaisa paikoilleen.
Paskapuhetta, mutta uskon.
jonkko

Mika TA-91 kirjoitti:Moi,

Talli alkaa olla kohtapuolin kunnossa, mutta nyt haluaisin kommenttaja tallin lattianpinnasta, eli kertokaa kokemuksia ja suosituksia.

Lattia nyt: ontelolaatta, 20cm strox, nestekiertoinen lattialämmitys ja 10cm valu, joka tehty noin 2 vko sitten, tallissa on lattiakaivo, jos sillä on asiaan merkitystä.

Itse olen ihastunut ajatukseen tehdä pinnoitus Solmaster EP10 epoksipinnoitteella, syynä seuraavat asiat:
- voi tehdä hieman "kosteallekkin" betonille
- kohtuu edullinen verrattuna moniin pinnoitteisiin (tosin on niitä vielä halvempiakin)
- työn voi tehdä itse
- palautteesta päätellen kohtuulllinen pinta

Ja tiedän, että betoniliima pitää hioa huolella pois ennen minkään pinnan yrittämistä.

Terveisin

Materiaalista mulla ei sen enemmän kommenttejä,mutt mä pistäisin niin vaalean pinnan ku mahdollist,helpottaa HUOMATTAVASTI kadonnejden prikkojen sun muuta metsästystä!

Ite viel lattia tasoittamatta,mutt sen teen samalla ku villoitan seinät ja uutta seinälevyä,mutt luulenpa et mun tallinlattiasta tulee ainoa keltainen lähimaastosta :mrgreen:

Tai joss ei keltainen,niin tarpeeks vaalea sävy ainakin.
jmka
Pyörä: EXC-F 450

Viesti Kirjoittaja jmka »

Nastoitushommia, pyörän huoltoa, satunnaista hitsaamista, lasikuiduttamista, yms. kaljanjuonnin ohessa 8)
Jakke N
Pyörä: EXC450

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

jmka kirjoitti:Nastoitushommia, pyörän huoltoa, satunnaista hitsaamista, lasikuiduttamista, yms. kaljanjuonnin ohessa 8)
Toi kaljanjuonti pelkältään on paheksuttavaa, mutta kun siihen liittää jotain noista edellämainituista saa siitä tervehenkisen harrastuksen :lol:
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

jonkko kirjoitti: Ite viel lattia tasoittamatta,mutt sen teen samalla ku villoitan seinät ja uutta seinälevyä,mutt luulenpa et mun tallinlattiasta tulee ainoa keltainen lähimaastosta :mrgreen:

Tai joss ei keltainen,niin tarpeeks vaalea sävy ainakin.
Jos keltaisen haluat, niin halvan ja kestävän kuulemma saa tiemerkintä"maalilla/massalla", siis sillä millä tehdään keltaiset viivat. Eli jos on tuttuja Destialla, niin eikun jämä purkkeja ruinaamaan. Näissäkin on kuulemma sitten eroja, eli taajamassa käytettävät on kestävämpiä, näin olen siis kuulut, ei omakohtaita kokemusta.

Terveisin
Mika TA-91
Vastaa Viestiin