Tuo voi pitää paikkansa. Täällä myös moni tuntee toisensa IRL (In Real Life), joten v*tuilu sattuu nopeasti omaan nilkkaan.Lake kirjoitti:Aivan, sielläkään ei ole kivaa. Osasyy miksi täältä se (vielä) puuttunut on se että keski-ikä on varmasti korkeampi. Ja näin kanssa järki päässä. Toivottavasti.Jukka kirjoitti:Kyllä on fooruminpitäjänä ollu kiva seurata touhua ja huomata että
täällä ei tosiaan vittuilu ole pääasia!
Lukekaapas huviksenne välillä söhmin 'keskusteluja'...![]()
Yhdyn täysin tuohon, että pääasia ei ole mikä pyörä on alla, vaan mitä sillä tekee!
Mikä tekee pyörästä matkaenduron?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Mielestäni keskustelu on täällä ollut erittäin asiallista ja asiapainotteista. Turha provosointikin on ollut harvinaista, muutamia leikkimielisiä yrityksiä lukuunottamatta
. Näitä ei kuitenkaan ole otettu tosissaan.
Foorumin käyttäjämäärän kasvaessa tilanteella on taipumus pikkuhiljaa muuttua huonompaan suuntaan. Mielenkiintoinen asia tahtoo hukkua taustakohinaan. Tämä on nähty useilla muilla foorumeilla. Sen takia omalta kohdalta niiden seuraaminen ja sinne kirjoittelu on jäänyt vähemmälle.
Jatketaan samaan entiseen hyvään malliin ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. Omasta puolestani tervetuloa joukkoon kaikki kurapyörä/matkaendurohenkiset moottoripyörään/malliin katsomatta.
Yhteinen nimittäjä foorumilaisille taitaa olla se, että pyörillä (olkoon nimitys sitten mikä tahansa) pystyy ajamaan muuallakin kuin asfaltilla.
Foorumin käyttäjämäärän kasvaessa tilanteella on taipumus pikkuhiljaa muuttua huonompaan suuntaan. Mielenkiintoinen asia tahtoo hukkua taustakohinaan. Tämä on nähty useilla muilla foorumeilla. Sen takia omalta kohdalta niiden seuraaminen ja sinne kirjoittelu on jäänyt vähemmälle.
Jatketaan samaan entiseen hyvään malliin ja annetaan kaikkien kukkien kukkia. Omasta puolestani tervetuloa joukkoon kaikki kurapyörä/matkaendurohenkiset moottoripyörään/malliin katsomatta.
Yhteinen nimittäjä foorumilaisille taitaa olla se, että pyörillä (olkoon nimitys sitten mikä tahansa) pystyy ajamaan muuallakin kuin asfaltilla.
404 HTTP Error File not found
-
Ola
- Viestit: 302
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 11:58 pm
- Pyörä: KTM 790 ADV-R & RD-07A
- Paikkakunta: Länsi-Uusimaa
Juup, tästä foorumista on tullut itselle ehkäpä se seuratuin tällä hetkellä. ORG!:n "olen-ylijumala+vetomies-ja-saan-ajaa-miten-haluan-ja-jos-olet-erimieltä-niin-jeesustelet-tai-olet-muuten-urpo"-foorumia en jaksa seurata muuten kuin turvallisuus-osionsa osalta. Hyvin heikosti sitäkään.
Jotenkin on tullut tunne, että ryhmähenki enskaporukoissa on parempi kuin "katupuolella" ...kait siinä tulee sellaista talvisotahenkeä kun yksissä miehissä mopoa suosta kaivaa ylös (vaikka itse aionkin suot kaukaata kiertää)
Tämä ei kai nyt varsinaisesti ole kurapyörä, mutta vähän "vahingossa" niin taisi kuitenkin käydä: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=96205
Jotenkin on tullut tunne, että ryhmähenki enskaporukoissa on parempi kuin "katupuolella" ...kait siinä tulee sellaista talvisotahenkeä kun yksissä miehissä mopoa suosta kaivaa ylös (vaikka itse aionkin suot kaukaata kiertää)
A&KTM kirjoitti: Silloin kun siellä rapakossa, poluilla yms. ajaminen on hauskaa niin mies/pyörä yhdistelmä on oikeassa käyttötarkoituksessaan.
Eiköhän tuossa ole perusajatukset hyvin kiteytettynä.Juh@ kirjoitti: Yhteinen nimittäjä foorumilaisille taitaa olla se, että pyörillä (olkoon nimitys sitten mikä tahansa) pystyy ajamaan muuallakin kuin asfaltilla.
Tämä ei kai nyt varsinaisesti ole kurapyörä, mutta vähän "vahingossa" niin taisi kuitenkin käydä: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=96205
- Ad Venture
- Viestit: 40
- Liittynyt: Pe Heinä 08, 2005 10:57 am
tankki
Ehkä matkaenduron speksiin voisi vielä lisätä tarpeeksi suuren bensatankin. Onko se alkuperäinen, tarvike vaiko viritelmä ei vaikuta asiaan. Kunhan ainetta kulkee riittävästi mukana että voi niin halutessaan viipyä syrjäteillä pidempiäkin matkoja taitaen ilman että on huoli siitä riittääkö menovesi tai että onko kyläkaupan jakelupumppu käytössä lauantai-iltaisin (aika harvoin ovat...
).
-
vkoivu
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Mä en ole niin paljon perehtynyt noihin bemun eri malleihin, että tietäisin eri mallien vanteiden kestävyyksien eroista. Ainakin nuo mun 1100GS:n vanteet ovat aivan järkyttävän kestävät. Uskaltaisin epäillä, ettei kestävämpiä löydy mistään moposta.Raimo kirjoitti: Näyttää olevan isoissa, raskaskeulaisissa matkaenduroissa ongelmia myös pinnavanteiden kestävyyden kanssa, etenkin KTM950:n ja 1150 GS:n kanssa. Kotkan vanteet nyt taitaa olla jotain behriä (=tinaa), joten jos siihen vaihtaa vaikkapa excelin kiekot, niin ongelma sekin lienee ohi sillä.
Mongolian reissulla keula pohjasi liioittelematta luokkaa tuhat kertaa jos ei enemmänkin. Pohjaamisten voimasta kertoo jotain sekin, että etukaroo repesi sivuiltaan kovan pohjauksen takia. Yllättävää sinänsä, että nuo bemun vanteet ovat paljon parjatun Behrin valmistamat.
Hirmuisen painavat ja raskastekoiset ne bemun vanteet kyllä ovat (aivan kuten lähes kaikki gs:n osat), mutta kestäviltä ne vaikuttavat.
Meidän reissutoverina olleella Krissillä on yhtenä mopona 1100GS. Se kertoili hajottaneen vanteen etelä-amerikan reissulla siten, että siihen tuli pieni halkeama josta rengas pääsi tyhjenemään pikkuhiljaa. Sisäkumin asennuksen jälkeen matka oli jatkunut normaaliin tapaan.
-
vkoivu
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Enemmän sorallaajoa rajoittaa tuo bemarin sora-ajon kannalta karsea keularatkaisu kun alikokoinen rengas. Sama rengaskokohan on muodostunut jonkinlaiseksi standardiksi muihinkin uusiin jättienduroihin.Raimo kirjoitti: Esimerkiksi en edelleenkään ymmärrä, miksi Isoissa Gessuissa pitää olla 19"-eturengas, mutta eihän kaikkea onneksi tarvitsekaan ymmärtää. Ai niin, sehän on selvä...telelever sen tekee, että pitää olla matalampi eturengas, jotta saa joustoa tarpeeksi...
Syytä voi vain arvailla, mutta luulisin osasyyksi pienemmän vanteen tuoman ohjauksen "nopeutumisen" asfalttiajossa. Tuo 19":han asettuu puoleen väliin oikeiden enduroiden ja supermotojen/katumopojen välille. Vähän samaan tapaan kuin matkaendurot asettuvat oikeiden enduroiden ja katumopojen väliin.
Olen itse alusta asti kiinnittänyt huomiota tohon sivuston ja foorumin otsikointiin, kurapyörä - matkaenduro. Olen siis hämääntynyt, sanakikkailun uhri.
Olen ymmärtänyt entistä vahvemmin pointin olevan pitkälti siinä, miten kukin eri käsitteet mieltää. Enduro käsitteen olen liittänyt aina varsinaiseen maastoon. Piikki-iässä ollessani viljeltiin paljon käsitettä katuenduro, jonka miellän vahvasti maastokelpoiseksi pyörätyypiksi, joka kuitenkin on jalostettu siedettävämpään maantiekäyttöön soveltuvaksi. Siis kisaenduroon verrattuna.
Tää matkaenduro edustaa mulle sellaista pyörätyyppiä, jonka pääasiallinen tarkoitus on tarjota asiallisempaa kyytiä pitemmillä siirtymillä tinkimättä silti niin järisyttävän vahvasti maasto-ominaisuuksista. Tämä tarkoittaa minun mielessäni katteita, mutta samalla myös varustelusta johtuvaa suurempaa painoa, vähän lyhempää joustoa yms.
V-Stromista aloitin joskus keskustelun. Mielestäni ko pyörä on allroadpyörä, siis pyörä varsinaisesti kaikenlaisille TEILLE(asfaltti ja sora) - tavallaan tietysti kaikki rekisteröitävissä olevat pyörät on - eli valmistajakaan tuskin on pyörää tarkoittanut kantojen kiertämiseen. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako ko pyörää viedä polulle tai suohon. Oma pointtini onkin ollut herätellä juttua tyyliin: eik siihen ny kävis toisenlainen pyärä paremmin? ja saatan jopa aika vilpittömästi ja avoimesti ihmetellä jos joku sinänsä noinkin hienon laitteen tahtoo "upottaa". Tälle tapetille ja pöydälle ajetulle pyörälle en minäkään keksi parempaa foorumia kuin tämä meidän ALLROADfoorumimme on.
ALLROAD on mielestäni kaikista kattavin otsikko edustamillemme kulkineille ja sen alle sopivat Varaderot ja V-Stromitkin yms varauksetta. Spoori- ja crossirataominaisuudet kuuluvat alaotsikoiden alle. Jos joku haluaa keskustella TDM:n soraominaisuuksista, saatan olla itsekin kiinnostunut. Crossi- tai suo-ominaisuuksien käsittelyä ihmettelisin, mutta mikäs siinäkään.
Sittemmin kai nämä kaikki tällaiset pyörätyyppien rajat on alkaneet häilymään. Esim silloin kun TDM tuli markkinoille kukaan ei oikein osannut asettaa sitä mihinkään kategoriaan. Se oli jotain uutta kuten myös vaikkapa V-MAXikin aikoinaan omassa sarjassaan. Niin ja supermotot ovat tulleet jäädäkseen. Tällasta kehitystä pidän erittäin tervetulleena ja mielenkiintoisena. Vaan se mikä surettaa on tollasten katettujen vähän "raaempien", enemmän Paris-Dakartyylin 600-750 -luokan matkaenduroiden valmistuksen hiipuminen japsipuolella.
Käsitykseni mukaisena esimerkkinä vielä:
Suzuki DR 650 R/SE=enduro/katuenduro, anyway ALLROAD
Suzuki DR 650 RS=matkaenduro, anyway ALLROAD
Suzuki DL 650 V-Strom=Allroad
Mitäs olette mieltä?
Kyykkyjä vastaankaan ei mulla mitään ole. Kyseisten kuskien joukossa vaan tuntee ittensä joskus varsin ulkopuoliseksi.
Olen ymmärtänyt entistä vahvemmin pointin olevan pitkälti siinä, miten kukin eri käsitteet mieltää. Enduro käsitteen olen liittänyt aina varsinaiseen maastoon. Piikki-iässä ollessani viljeltiin paljon käsitettä katuenduro, jonka miellän vahvasti maastokelpoiseksi pyörätyypiksi, joka kuitenkin on jalostettu siedettävämpään maantiekäyttöön soveltuvaksi. Siis kisaenduroon verrattuna.
Tää matkaenduro edustaa mulle sellaista pyörätyyppiä, jonka pääasiallinen tarkoitus on tarjota asiallisempaa kyytiä pitemmillä siirtymillä tinkimättä silti niin järisyttävän vahvasti maasto-ominaisuuksista. Tämä tarkoittaa minun mielessäni katteita, mutta samalla myös varustelusta johtuvaa suurempaa painoa, vähän lyhempää joustoa yms.
V-Stromista aloitin joskus keskustelun. Mielestäni ko pyörä on allroadpyörä, siis pyörä varsinaisesti kaikenlaisille TEILLE(asfaltti ja sora) - tavallaan tietysti kaikki rekisteröitävissä olevat pyörät on - eli valmistajakaan tuskin on pyörää tarkoittanut kantojen kiertämiseen. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako ko pyörää viedä polulle tai suohon. Oma pointtini onkin ollut herätellä juttua tyyliin: eik siihen ny kävis toisenlainen pyärä paremmin? ja saatan jopa aika vilpittömästi ja avoimesti ihmetellä jos joku sinänsä noinkin hienon laitteen tahtoo "upottaa". Tälle tapetille ja pöydälle ajetulle pyörälle en minäkään keksi parempaa foorumia kuin tämä meidän ALLROADfoorumimme on.
ALLROAD on mielestäni kaikista kattavin otsikko edustamillemme kulkineille ja sen alle sopivat Varaderot ja V-Stromitkin yms varauksetta. Spoori- ja crossirataominaisuudet kuuluvat alaotsikoiden alle. Jos joku haluaa keskustella TDM:n soraominaisuuksista, saatan olla itsekin kiinnostunut. Crossi- tai suo-ominaisuuksien käsittelyä ihmettelisin, mutta mikäs siinäkään.
Sittemmin kai nämä kaikki tällaiset pyörätyyppien rajat on alkaneet häilymään. Esim silloin kun TDM tuli markkinoille kukaan ei oikein osannut asettaa sitä mihinkään kategoriaan. Se oli jotain uutta kuten myös vaikkapa V-MAXikin aikoinaan omassa sarjassaan. Niin ja supermotot ovat tulleet jäädäkseen. Tällasta kehitystä pidän erittäin tervetulleena ja mielenkiintoisena. Vaan se mikä surettaa on tollasten katettujen vähän "raaempien", enemmän Paris-Dakartyylin 600-750 -luokan matkaenduroiden valmistuksen hiipuminen japsipuolella.
Käsitykseni mukaisena esimerkkinä vielä:
Suzuki DR 650 R/SE=enduro/katuenduro, anyway ALLROAD
Suzuki DR 650 RS=matkaenduro, anyway ALLROAD
Suzuki DL 650 V-Strom=Allroad
Mitäs olette mieltä?
Kyykkyjä vastaankaan ei mulla mitään ole. Kyseisten kuskien joukossa vaan tuntee ittensä joskus varsin ulkopuoliseksi.
Juuri tätä meinasin. Jos vedetään rajaa siihen kohtaan että mikä pyörä voidaan upottaa ja mikä ei niin väitänpä että nuo upotettavat jäävät vähemmistöön. Tuskin kellään tulisi mieleen upottaa tahallaan jotain AT:tä suohon... On sekin sen verran raskas peli.Creature kirjoitti: V-Stromista aloitin joskus keskustelun. Mielestäni ko pyörä on allroadpyörä, siis pyörä varsinaisesti kaikenlaisille TEILLE(asfaltti ja sora) - tavallaan tietysti kaikki rekisteröitävissä olevat pyörät on - eli valmistajakaan tuskin on pyörää tarkoittanut kantojen kiertämiseen. Tällä taas ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako ko pyörää viedä polulle tai suohon. Oma pointtini onkin ollut herätellä juttua tyyliin: eik siihen ny kävis toisenlainen pyärä paremmin? ja saatan jopa aika vilpittömästi ja avoimesti ihmetellä jos joku sinänsä noinkin hienon laitteen tahtoo "upottaa". Tälle tapetille ja pöydälle ajetulle pyörälle en minäkään keksi parempaa foorumia kuin tämä meidän ALLROADfoorumimme on.
Jos puhutaan allroad pyöristä niin edelleen väitän että siihen kategoriaan suurin osa näistä tällä foorumilla olevista pyöristä kuuluu.
Pitää paikkaansa että stromia en upottamaan lähde. En ainakaan vielä
Stromilla olen onnistuneesti vaeltanut kaikki soratiet, tukkitiet ja paikoin polutkin mihin vain on ollut "tarvetta" päästä.
Creature kirjoitti: Kyykkyjä vastaankaan ei mulla mitään ole. Kyseisten kuskien joukossa vaan tuntee ittensä joskus varsin ulkopuoliseksi.
Allekirjoitan tuon. Ja juuri tuosta pahoitinkin mieleni (herkkä kun olen) Jos kyykky kuskit ei huoli enskaa joukkoonsa koska "sehän on täysverinen enduro" ja täällä se on "täysiverinen katupyörä" niin eihän tuo kuulu mihinkään
Muuten minun puolestani tämä keskustelu saa jäädä tähän ja kiitän kannustavista kommenteista ja kyllä, meinaan jatkaa foorumin seuraamista vaikka ihan teidän kiusaksi
Hmm, eikös tälläsessä tilanteessa kannattais ottaa kyykkykuskeista mallia? Suomeksi, kuitukatteet joita sitten "radalla" voi käyttää. (toisaalta paskaksihan nekin helposti menee - miksei kukaan tee ämpärimuovista tarvikekatteita?)Lake kirjoitti:
Pitää paikkaansa että stromia en upottamaan lähde. En ainakaan vieläsillä sen verran kiiltävät ja hienot noi katteet on.
- HeikkiL
- Viestit: 628
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
- Pyörä: Kaik' o mänt
- Paikkakunta: Jakarta
- Viesti:
Ja jatketaan nelipyttyenska-asialla...
Olihan Sonauto-Yamahalla 80-luvulla Paris-Dakarissa nelipyttyinen FZ-protokin. Tuommoisesta kun joku replican väkertelisi, niin syvään pokkaisin (ja mielelläni olisin myös muutoskatsastuksessa kärpäsenä katossa...)

Infoa germaniaksi http://www.rallye-tenere.net/BgFZT750-900.html.

Infoa germaniaksi http://www.rallye-tenere.net/BgFZT750-900.html.
Mutta kisaan täytyy otta myös moottoritie (autobahn) pätkä sillä kyseessähän oli matka enduro...timo kirjoitti:Eihän tästä löydy selvyyttä (onko niin väliäkään)
Endurossa asia selviää tulosluettelosta. Järjestetään mekin kilpailu. Ajetaan ensin tankillinen ja sitten aletaan kiristämään vauhtia ja sitä rataa.
Kuka lähtee mukaan?
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2796
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Tuli mieleen tuolla mutkia kanttaillessa, että tuo crossikypärä kuvastaa tätä allroad-ajatusmaailmaa, vaikka ensituntuma vetääkin crossin puolelle:
Jos tie menee pieneksi ja mutkaiseksi, pyörää joutuu _ajamaan_. Silloin käy katukypärä ( joka itelläkin toisinaan on päässä ) hankalaksi. Visiirin läpi ei meinaa nähdä, se huurtuu, jos avaat sen niin hiekkaa on suut ja silmät täynnä.
Löytyskö tuosta eräs punanen lanka: Tämä porukka _ajaa_ pyöriä eikä pelkästään istu päällä? (tokihan kemorallakin joutuu pyörää välillä ajamaan...)
Jos tie menee pieneksi ja mutkaiseksi, pyörää joutuu _ajamaan_. Silloin käy katukypärä ( joka itelläkin toisinaan on päässä ) hankalaksi. Visiirin läpi ei meinaa nähdä, se huurtuu, jos avaat sen niin hiekkaa on suut ja silmät täynnä.
Löytyskö tuosta eräs punanen lanka: Tämä porukka _ajaa_ pyöriä eikä pelkästään istu päällä? (tokihan kemorallakin joutuu pyörää välillä ajamaan...)
Ei voi kypärääkään käyttää kriteerinä :(
Itselläni on ns. citymaasturi. Koska kyseessä on 80-luvun laite on siinä runko tehty vahvasta palkista joten kori on vain peltikoriste rungon päällä. Kunnon pohjapanssarointi puuttuu joskin moottorin alla on kevyt panssari. Takaperä osuu varmasti kiviin ja sitä kautta varmaan hajoaakin äkkiä. Neliveto löytyy muttei tasauspyörästön lukkoa. Alennusvaihde tottakai.
Inholla olen katsonut markkinoille tulevia uusia ns. maastureita joissa maasturia on vain korkeampi maavara ja jonkinlainen neliveto. Toisaalta viime talvena näin AVK:n pihan viereen ojaan uponneen hienon Toyota citymaasturin - näitä uusia - ja kun vehje ei kevyellä yrityksellä lähtenyt ojasta pois (lunta täynnä) niin kaveri ajoi pienet kiihdytyskaistat peruuttamalla ja vetäisi vauhdilla auton ensin poikittain ojan reunalle ja hienosti ylös ojasta. Lumi vain pöllysi neljän renkaan alta. Ovipeltien alareunat taisi ottaa hangesta pientä naarmua.
Itse olen rämpinyt joskus aika jyrkkiä kärrypolkuja autollani ja jumiinkin on jääty useasti. Toisaalta on selvä että jos auto jää kiikkumaan pohjastaan kannon päälle ei liikkeelle pääse oli vaikka varapyöräkin vetävä. Auto ei silti ole "oikea" maasturi vaan pitäis olla Land Rover Defender vähintään. Talvella on kiva ajaa aurapenkkojen yli ja hinata työkavereiden autot vastaavasta paikasta pois kun ne on pohjastaan siihen juuttuneet. Parkkipaikan löytää talvella helposti kun ajaa auton auraamattomaan parkkiruutuun johon kaksivetoiset eivät uskalla autoaan ajaa.
Mielestäni on siis citymaasturi -prätkiä ja sitten oikeita maastureita. Erona lähinnä suojaus maakosketuksia vastaan. Pohjapanssari, katteet tai katteettomuus, jne... Kuten autoissakin pääsee allroadpyörillä varmaan samoista paikoista kuin oikeilla enduroilla mutta jos kosketuksia tulee niin saattaa moottorista lähteä öljyt pois, tms. Autoissa käytetään kunnon maastokäytössä vahvistettuja vanteita jotta ne kestää iskuja. Pyörissä tämän voisi tulkita pinna- ja valuvanteiden eroiksi. Oikeaan maastoon mennessä autoihin laitetaan maastorenkaat, niin prätkiinkin. Jotkut sanoo että oikeassa maastoautossa on jäykkä akseli ja kierrejouset jotta ripustukset kestää mutta joustovaraa silti löytyisi.
Summasummarum; jos lähdetään oikeaan maastoon rypemään niin pyörän maastokelpoisuus eli kestävyys on yksi kriteeri jatkuvaaa maastokäyttöä ajatellen. Toisaalta ns. allroadpyörällä voi hyvinkin ajaa samoista paikoista kuin oikealla endurollakin mutta sitten kun kaikki ei menekään niinkuin on suunniteltu eli kaadutaan tms. tulee rakenteiden kestävyys ja tarkoituksenmukaisuus esiin. Haluaisin nähdä miten kieroon joku uusi SUV-auto kulkee kun täräyttää helmapellin kunnolla kiveen. Nykyäänhän autojen korit on kantavia. "Oikeissa" maastureissa on tikapuurunko ja pellit ei ole kantavaa rakennetta.
Itselläni on ns. citymaasturi. Koska kyseessä on 80-luvun laite on siinä runko tehty vahvasta palkista joten kori on vain peltikoriste rungon päällä. Kunnon pohjapanssarointi puuttuu joskin moottorin alla on kevyt panssari. Takaperä osuu varmasti kiviin ja sitä kautta varmaan hajoaakin äkkiä. Neliveto löytyy muttei tasauspyörästön lukkoa. Alennusvaihde tottakai.
Inholla olen katsonut markkinoille tulevia uusia ns. maastureita joissa maasturia on vain korkeampi maavara ja jonkinlainen neliveto. Toisaalta viime talvena näin AVK:n pihan viereen ojaan uponneen hienon Toyota citymaasturin - näitä uusia - ja kun vehje ei kevyellä yrityksellä lähtenyt ojasta pois (lunta täynnä) niin kaveri ajoi pienet kiihdytyskaistat peruuttamalla ja vetäisi vauhdilla auton ensin poikittain ojan reunalle ja hienosti ylös ojasta. Lumi vain pöllysi neljän renkaan alta. Ovipeltien alareunat taisi ottaa hangesta pientä naarmua.
Itse olen rämpinyt joskus aika jyrkkiä kärrypolkuja autollani ja jumiinkin on jääty useasti. Toisaalta on selvä että jos auto jää kiikkumaan pohjastaan kannon päälle ei liikkeelle pääse oli vaikka varapyöräkin vetävä. Auto ei silti ole "oikea" maasturi vaan pitäis olla Land Rover Defender vähintään. Talvella on kiva ajaa aurapenkkojen yli ja hinata työkavereiden autot vastaavasta paikasta pois kun ne on pohjastaan siihen juuttuneet. Parkkipaikan löytää talvella helposti kun ajaa auton auraamattomaan parkkiruutuun johon kaksivetoiset eivät uskalla autoaan ajaa.
Mielestäni on siis citymaasturi -prätkiä ja sitten oikeita maastureita. Erona lähinnä suojaus maakosketuksia vastaan. Pohjapanssari, katteet tai katteettomuus, jne... Kuten autoissakin pääsee allroadpyörillä varmaan samoista paikoista kuin oikeilla enduroilla mutta jos kosketuksia tulee niin saattaa moottorista lähteä öljyt pois, tms. Autoissa käytetään kunnon maastokäytössä vahvistettuja vanteita jotta ne kestää iskuja. Pyörissä tämän voisi tulkita pinna- ja valuvanteiden eroiksi. Oikeaan maastoon mennessä autoihin laitetaan maastorenkaat, niin prätkiinkin. Jotkut sanoo että oikeassa maastoautossa on jäykkä akseli ja kierrejouset jotta ripustukset kestää mutta joustovaraa silti löytyisi.
Summasummarum; jos lähdetään oikeaan maastoon rypemään niin pyörän maastokelpoisuus eli kestävyys on yksi kriteeri jatkuvaaa maastokäyttöä ajatellen. Toisaalta ns. allroadpyörällä voi hyvinkin ajaa samoista paikoista kuin oikealla endurollakin mutta sitten kun kaikki ei menekään niinkuin on suunniteltu eli kaadutaan tms. tulee rakenteiden kestävyys ja tarkoituksenmukaisuus esiin. Haluaisin nähdä miten kieroon joku uusi SUV-auto kulkee kun täräyttää helmapellin kunnolla kiveen. Nykyäänhän autojen korit on kantavia. "Oikeissa" maastureissa on tikapuurunko ja pellit ei ole kantavaa rakennetta.